Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yeah. Den ble veldig forskjellig fra framføringen da, og framføringen ble egentlig mer gjjenomtenkt og generelt bedre + det at når jeg fant ut at jeg kunne ha den muntlig fikk vi vite at vi bare skulle sende inn notater, så oppgaven ble aldri helt ferdig, men kan slenge opp det jeg mekka, det er jo mest en kladd da.

Også står det en del notater i selve oppgava. Den skriftelige delen er ganske langt unna framføringen.

 

Og istedenfor De to siste sangene så dro jeg inn en koldbrann låt istedenfor.

 

Fikk ikke lasta opp filen :thumbdown:

 

Slenger den inn i spoiler jeg.

 

 

 

(bilde hvor det står black metal)

Av

Per-Morten Straume

 

 

 

 

 

 

 

Innholdsfortegnelse

Forord 2

Hva er Svartmetall? 3

Svartmetall og Norge 4

Svartmetall og Språket 4

Tekster og Tekstanalyse 5

Mother North 5

Stormblåst 5

A Venomous Kiss Of Profane Grace 5

Empty 5

Kilder 6

 

Forord

Jeg har valgt å ta en nærmere titt på en av Norges største kultur eksport artikler, black metal. Hva det er for noe, og litt hvorfor det startet. Siden svartmetall selger så utrolig mye i utlandet tenkte jeg det kunne vært gøy og tatt en titt på hvordan dette blir tatt imot, og ikke minst hva svartmetall sier om Norge, og hvordan det representerer Norge som et land. Ikke minst skal jeg se på hvordan svartmetall blir tatt imot i Norge, og særlig ”mediahypen” og miljøet på 1990 tallet, for eksempel reaksjonene rundt kirkebrannene. Hva er Svartmetall?

Svartmetall eller Black metal er en musikksjanger som har utviklet seg fra heavy/trash metal. I motsetning til andre sjangere har ikke svartmetall noen spesiell oppbygning, for eksempel så trenger ikke en sang å inneholde refreng.

I svartmetall er alt stemning, det skal være kaldt og brutalt. Instrumentene bygger opp under dette, trommene for eksempel bruker ofte en teknikk som kalles blast-beats og doblebasstrommer er et ”må ha”. Gitarene blir også brutalisert mer ved at man bruker en fuzz-boks som vrenger gitarlyden. Bassgitaren blir som de fleste andre sjangere liggende i bakgrunnen, men det hender at den kommer fram for å spille sine egne melodier og blir da behandlet mer som et eget instrument.

Vokalen er kanskje det som virkelig skiller svartmetall fra andre sjangre, her brukes det nemlig en teknikk som kalles growling. Growling er en teknikk som går på at man skal presse luft opp fra magen. Dette resulterer i at man får litt samme lyd som man får hvis man skriker og vrir på stemmebåndet, bortsett fra at når du vrir på stemmebåndet i lengre tid kan du risikere å ødelegge stemmen din for alltid.

Keyboard er et instrument som blir brukt en sjelden gang, dette har blitt mer populært de siste årene, men det blir som regel brukt til å underbygge den mørke og dystre stemningen som black metal allerede gir.

Vi finner også ganske mye klassisk musikk innenfor black metal, og strengeinstrumenter er ofte brukt. En av grunnene til at vi finner så mye klassisk inspirasjon i black metal er fordi at i likhet med svartmetall trenger ikke klassisk musikk å ha en streng oppbygning.

På grunn av alle disse elementene er det veldig mange som bare ser på black metal som bråk uten mål og mening, men som den kjente svartmetall trommeslageren Hellhammer sa ”Du må trene ørene dine til å høre det. Det er som opera, du må lære deg å like det.”

Det som er litt interessant med black metal er lydkvaliteten. Siden svartmetall i sin tidlige alder ikke ble sett på som noe man kunne tjene noe på av plateselskapet så måtte bandene lage og mikse alle platene sine selv, dette førte til at lydkvaliteten som regel ble dårlig. Det som er stilig er at den dårlige lydkvaliteten har blitt et kjennetegn for black metal, og mange utenlandske band bruker lang tid i studio og prøver å gjøre lyden dårligere og få den norske ”sounden”.

Svartmetallen blir ofte sett ned på fordi tekstene ofte har satanistiske og anti religiøse temaer, men det er veldig mye mer enn det. Hvis vi ser nærmere på tekstene ser vi i tilegg: Samfunnskritikk, naturskildring, episke tekster osv.

Black metal startet som et Norsk bygdefenomen, men har nå tatt verden med storm og er blitt Norges største kultur eksportartikkel. Norske band som kanskje kun selger ti tusen plater i Norge kan selge flere hundre tusen i utlandet. Og etter å ha vært i utlandet har jeg sett at dette var sant. Jeg var innom flere butikker som hadde egne store hyller eller rom hvor det bare sto: ”True Norwegian Black Metal.”

 

 

Svartmetall og Norge

Svartmetall i Norge har alltid vært et tabu og kontroversielt. Det er en scene som tar tak i temaer som går mot samfunnet, Norge har alltid handlet om å stå sammen, alle for en og en for alle, mens svartmetallen handler om å dyrke individet, altså deg selv. Det har også en sterk fiendtlighet til religion, og menneskets intellekt, ”du er født med en hjerne og da kan du faen meg bruke den, istedenfor å la andre bruke den for deg”[silenoz]. Media ga veldig mye oppmerksomhet til svartmetall sjangeren, og lagde stereotyper, de prøvde hele tiden å finne knagger å henge svartmetall på. Særlig etter et par kirkebranner tok media tak i svartmetall miljøet, men de framstilte dem som noen opprørske guttevalper som bare gjorde opprør. I starten syntes veldig mange i black metal ungdomsmiljøet at det var kult å være ”skumle satanister”, men med en gang media startet å knytte voldtekter til miljøet sa de stopp, media dro dette alt for langt. For eksempel gjorde de et intervju med ei dame som mente at denne satanistiske kulten hadde ofret barnet og hunden hennes, hun var for øvrig lagt inn på psykiatrisk avdeling og ble regnet som paranoid, så da kan vi jo fundere litt over medias kildekritiske evner.

Flesteparten av artistene synes media lyset bare ble teit, og ignorerte det, men samtidig brukte de det for alt det var vært. Etter media ”hypen” solgte black metal band mange flere plater enn noen gang, og norsk black metal salget i utlandet tok virkelig til.

Nå i senere tid er ikke miljøet så ekstremt lenger, det blir sagt at hvis ikke du er et svartmetall band uten ironi vil du ikke bli tatt seriøst. Svartmetall handler mer om musikken nå, det ekstreme budskapet er fortsatt tilstedet, men hærverket og terroriseringen er borte. Mange vil nok si at det ekstreme budskapet er like galt som hærverk og terrorisering, men det viktige å tenke på er at det ekstreme budskapet er til for å provosere. Det er også viktig å huske det at uten det ekstreme budskapet er ikke ekstrem metal som black metal noe ekstremt lenger.

Svartmetall og Språket

I og med at svartmetall stammer fra Norge er det kanskje ikke så rart at veldig mange svartmetall tekster er på norsk. Siden norsk svartmetall er så populært i utlandet fører dette til at mange faktisk lærer seg norsk bare for å forstå tekstene i norsk svartmetall. Nå i det siste har flere og flere band gått bort fra å bruke norske tekster, da budskapet er lettere å forstå på engelsk, det er også fordi bandene begynner å gå lei av å måtte forklare alle ikke norsk språklige hva tekstene egentlig betyr.

Språket i svartmetall, om det er engelsk eller norsk, er enten brutalt, poetisk eller episk.

 

 

Notater: Utrykking av personalitet, ekstremt utrykk, Svartmetall var en sprint, Fiendtlig holdning i religion, Styrke individet som et enkelt individ, Gjorde det mulig å komme fra Norge og drive med musikk, Media skapte svartmetall stereotyper, artister og fans var ikke noe fan av media hypen, En pakke, ikke bare musikk, Ikke noe ungdomsopprør, Hver mann for seg selv, Missnøye med det menneskelige intellekt, Provokasjon! Sauer og geiter. Sauene hører til gud. Geitene blir straffet for å ha en fri vilje.

 

Tekster og Tekstanalyse

Mother North

Satyricon – Nemesis Divina – 1996

Mother North er kanskje regnet som tidenes black metal låt, i tilegg til å ha en utrolig kul melodi er teksten på denne sangen også utrolig interessant. For eksempel setningen ”How can they sleep while their beds are burning” har en klar betydning om at det norske folk må våkne opp og se hva som faktisk skjer med Norge. Blant annet kan vi tenke etter hvordan kristendommen har marsjert inn i Norge, ødelagt vår kultur og vår originale Norske hedenske stolthet, men det norske folk bryr seg ikke, de sover videre selv om sengene og jordene deres brenner.

 

En annen setning vi kan se på er: ”A future benighted still they are blind”, altså selv om vi ser at framtiden er mørk, sover vi videre og later som ingenting.

 

Det siste verset: ”Mother north - united we stand (together we walk). Phantom north - I'll be there when you hunt them down.” Markerer også at noen av oss faktisk er klar over problemet, og at vi står sammen for å gjøre noe med det.

 

Stormblåst

Dimmu Borgir – Stormblåst – 1996

Stormblåst var debut albumet til Dimmu Borgir, og er regnet som et av de beste albumene i karrieren deres. Albumet viste at Dimmu hadde potensialet til å bli mer enn bare standard norsk svartmetall. Keyboard hadde en ganske dominerende rolle, noe som bare har fortsatt videre i karrieren deres, alle tekstene i albumet var også på norsk, og de har ikke hatt noen helnorske album siden. I 2005 ble albumet spilt inn på nytt igjen og utrolig mye ble omgjort, 2005 versjonen er ikke like populær som den gamle, blant annet fordi det er så utrolig mye som er gjort om på.

 

Stormblåst er tittelsangen til albumet, denne sangen har en ganske melodiøs stemning og teksten er ganske poetisk, men det ligger også en sterkere betydning under. For litt som Mother North, tar Stormblåst også for seg søken etter det gamle.

 

”Gjennom tideløse mørke drømmer.

I fuktig høstvind over landstrakte vidder

Mot Sorias fjellheim

Kommer jeg, en fandens ridder”

 

Dette første verset, er egentlig mest en innledning til resten av sangen. Den setter deg inn i riktig atmosfære og du kan se for deg dette litt høstaktige landskapet.

 

Noe gammelt som er knidd vekk. En Illusjon/Soria Moria. Religion som skygger over det gamle, og gir en illusjon av noe som ikke finnes. En ond sirkel.

 

 

 

A Venomous Kiss Of Profane Grace

Limbonic Art – In Abhorrence Dementia – 1997

Limbonics

 

Empty

Emperor – Prometheus: The Discipline Of Fire And Demise – 2001

 

Kilder

 

Dokumentarer

 

NRK: Det Svarte Alvor – 1994

 

TV2: Satan Rir Media – 1998

 

NRK-Lydverket: black metal dokumentar – 2003

 

Grenzeløs Productions: Once Upon A Time in Norway – 2007

Problemstillinger:

Hva er svartmetall Black metal

Svartmetall og Norge

o Samfunnet og Svartmetall

o Norske tekster

Hvordan representerer svartmetall Norge i utlandet?

o Hva slags tegn sender tekstene om Norge

o Kan Svartmetall representere den Norske kulturen

o Hvordan blir det mottatt i utlandet?

o Hvordan ser samfunnet på svartmetall?

Tekster

o Mother North – Satyricon

o Alt lys har svunnet hen – Dimmu Borgir

o Stormblåst – Dimmu Borgir

Empty – Emperor

 

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Svensk deppresive black metal. Ganske fett. Anbefaler Ep'n 'Gråtonar' om du er ny innen bandet.

 

Fikk forresten 'Sperm of Antichrist' tapen i dag, skal bli fett og sette på!

 

Jaok, skal sjekke det ut. Jævelig irriterende at du får alle skiver før meg! Min har ikke dukket opp enda, har heller ikke fått Belus :cry:

Lenke til kommentar

Faen, blitt så glad i norsk BM i det siste. Etter at jeg oppdaget Windir (Jada, seint) så har jeg fått et kick igjen. Troll's nye Neo-Satanic Supremacy - hva synes folk egentlig om dette? Jeg synes tekstene er helt rævva (og t.o.m. litt barsnlige), men åpningsporet Til Helvete Med Alt er helt rå.

 

Edit: Hva synes folket her om 'Horna'?

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Rhapsody

 

Har folk fått med seg det nye Rhapsody,(det ligger en sang i linken hvis du blar nedover på siden) jævlig fett synes jeg, gått litt tilbake til det gamle igjen <3. Eller, ikke akkurat det gamle, men nå høres det mer Power og epic ut o.l. Også er det også blitt litt små proggresivt, jeg elsker det!

 

Her er youtube video for dere som ikke gidder å gå inn på nettsiden.

http://www.youtube.com/watch?v=mLSD5CElKkw&feature=related

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Faen, blitt så glad i norsk BM i det siste. Etter at jeg oppdaget Windir (Jada, seint) så har jeg fått et kick igjen. Troll's nye Neo-Satanic Supremacy - hva synes folk egentlig om dette? Jeg synes tekstene er helt rævva (og t.o.m. litt barsnlige), men åpningsporet Til Helvete Med Alt er helt rå.

 

Edit: Hva synes folket her om 'Horna'?

 

Jeg synes tekstene funker, var det ikke en teskje Ibsen inni der også?

Lenke til kommentar

Rhapsody har aldri vært så bra som på Legendary Tales (1997). Den var akkurat så bombastisk og Tolkien-ish og synth heavy som jeg ville ha det back then, mens jeg var diehard Blind Guardian-fan i tillegg. Etter den dabbet liksom interessen bort, når de ga ut den ene skiva mere identisk enn den forrige. I ettertid ser jeg jo at det ikke nødvendigvis er en ulempe, why change a winning formula, osv. Men har ikke fått med meg de siste platene deres overhodet. Bortsett fra liveplata, da.

 

Dette er bare den ultimate åpningslåten på ei plate (legendary tales)

 

http://www.youtube.com/watch?v=CRq9hH2YgEE

 

Alle powermetal-skiver bør åpne med et skikkelig WHOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Mightyyyyyy warriorrrr, for the legend rise again!

 

Også den plutselige overgangen til middelalder fløyte/lute musikk rundt 3:30, og den EPISKE avslutningsdelen. Perfekt.

Alex Staropoli er en mester på å lage stemninger man kan smøre utover veggen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Faen, blitt så glad i norsk BM i det siste. Etter at jeg oppdaget Windir (Jada, seint) så har jeg fått et kick igjen. Troll's nye Neo-Satanic Supremacy - hva synes folk egentlig om dette? Jeg synes tekstene er helt rævva (og t.o.m. litt barsnlige), men åpningsporet Til Helvete Med Alt er helt rå.

Edit: Hva synes folket her om 'Horna'?

Jeg synes tekstene funker, var det ikke en teskje Ibsen inni der også?

Tekstene hadde vært kule på slutten av 80- / starten av 90-tallet da Mayhem, Darkthrone og de gutta der starta og alt var tr00. Nå, tjue år etter, er det nesten litt rart at Troll lager sanger som heter "Alt for Satan," "At the Gates of Hell" og "Burn The Witch". Musikken fenger meg, men tekstene synes jeg ikke passer inn. Som en vis person sa i "Once Upon A Time In Norway": "Black Metal band nå om dagene, må ha en dose selvironi, hvis ikke fungerer det ikke."

 

Apropos det, sitter jeg nå og hører gjennom A Blaze In The Northern Sky. Igjen. \m/

Lenke til kommentar
Tekstene hadde vært kule på slutten av 80- / starten av 90-tallet da Mayhem, Darkthrone og de gutta der starta og alt var tr00. Nå, tjue år etter, er det nesten litt rart at Troll lager sanger som heter "Alt for Satan," "At the Gates of Hell" og "Burn The Witch". Musikken fenger meg, men tekstene synes jeg ikke passer inn. Som en vis person sa i "Once Upon A Time In Norway": "Black Metal band nå om dagene, må ha en dose selvironi, hvis ikke fungerer det ikke."

 

Apropos det, sitter jeg nå og hører gjennom A Blaze In The Northern Sky. Igjen. \m/

 

Om du trur tekstene til troll er 100% seriøse burde du gå og legge deg.

Endret av Tuttebobo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...