Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg hvorfor "metalcore" er såpass hatet blandt "true" metalfans? Hva kjennetegner metalcore? Er det i hele tatt en sjanger? Vet band som feks Killswitch Engage, Shadows Fall og Chimaira går under denne betegnelsen, og er generelt mislikt blandt "eliten". Trenger litt mer innsikt i dette, så diskuter gjerne rundt dette!

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hvorfor "metalcore" er såpass hatet blandt "true" metalfans? Hva kjennetegner metalcore? Er det i hele tatt en sjanger? Vet band som feks Killswitch Engage, Shadows Fall og Chimaira går under denne betegnelsen, og er generelt mislikt blandt "eliten". Trenger litt mer innsikt i dette, så diskuter gjerne rundt dette!

Jeg liker ikke metalcore. Jeg bryr meg om hvilken sjanger det går under, for det forteller hva musikken høres ut som. Jeg liker mye ekstrem-metall og old-school greier, det er det jeg liker. Grunnen til at en sjanger blir hatet er nok fordi at majoriteten av de som liker sjangeren har en liknende musikksmak som utelukker de bandene den hatende part har. Hat er en drivende kraft i metall, så jeg ser ingenting galt i det.

 

For å lage eksempler så kan vi ta en gjennomsnittsperson som liker metalcore. H*n liker sjeldent de banda som old-school folka liker. Det er fordi musikken er så forskjeldig. Et overdrevent eksempel: det blir som å like Basshunter og Iuvenes. Det skjer rett og slett ikke.

 

Dessuten er metalcore en yngre sjanger og må slite med de etablerte metalsjangerene.

 

Det er lett å se thrashere dersom de har kledd seg slik thrashere ofte gjør, i dongeri/skinn og fullt opp med patcher. Svært få av disse hører på trance for å si det sånn.

 

Selvsagt er det enkelte "freaks" som både liker In Sorte Diaboli og Obsessed By Cruelty, men de tør jeg påstå er få.

 

Jeg velger å være konsekvent med min musikksmak. Håper det ga det noen svar.

Lenke til kommentar
Jeg har heller aldri skjønt hvorfor det er slik med Metalcore. Metalcore er min favorittsjanger og jeg hører på både Black Metal og Death Metal i tillegg. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har noe i mot sjangeren, i og med at sjangeren har MYE gull.

 

For min del synes jeg rett og slett sjangeren blir for kjedelig. Altfor mange band som høres klin like ut, veldig simple riff, gjerne skrikevokal på vers med melodiøse refreng formular osv... helhetlig blir det bare altfor ensformig.

 

Selvsagt er det enkelte "freaks" som både liker In Sorte Diaboli og Obsessed By Cruelty, men de tør jeg påstå er få.

 

Jeg velger å være konsekvent med min musikksmak. Håper det ga det noen svar.

 

Så siden jeg liker både Dimmu og Sodom så er jeg freak? Jaja, da så...

 

Jeg pleier også å være konsekvent med min musikksmak, på den måten at jeg utelukkende hører på god musikk, uansett sjanger. Noe annet ville være sneversynt og kjedelig spør du meg.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er forferdelig mye dritt innenfor metalcore, muligens den mest drittfylte sjangeren jeg vet om. Jeg kan ikke si at et godt band er nok til å holde en hel sjanger oppe fra kloakken.

 

Jeg tror det faktumet at mange metalcoreband skriver kjærlighetssanger kamuflert som ekstrem-metall gjør endel av de tr00 kara syke inn til ryggmargen.

Lenke til kommentar

Mange fine argumenter her, og det respekteres til det fulleste. Det er jo en ærlig sak om man ikke liker det fordi det ikke treffer en musikalsk sett. Og hvis man ikke liker sjangeren fordi det ikke er det man leter etter innen musikken. Men jeg reagerer når folk utelukker sjangeren helt bare fordi det er Metalcore. At de ikke gir sjangeren en sjanse.

 

For min del synes jeg rett og slett sjangeren blir for kjedelig. Altfor mange band som høres klin like ut, veldig simple riff, gjerne skrikevokal på vers med melodiøse refreng formular osv... helhetlig blir det bare altfor ensformig.

 

Hehe. Her kan man ser ulikheten. Det er akkurat det jeg elsker med sjangeren. Kontrasten mellom skrikevokalen i versene, og den melodiøse clean vokalen i refrengene er kjempekult syns jeg. Ellers har man jo Breakdowns, som jeg har en stor forkjærlighet for. :)

 

For å lage eksempler så kan vi ta en gjennomsnittsperson som liker metalcore. H*n liker sjeldent de banda som old-school folka liker. Det er fordi musikken er så forskjeldig. Et overdrevent eksempel: det blir som å like Basshunter og Iuvenes. Det skjer rett og slett ikke.

 

Jeg liker mye rart innen Metal. Selv om Metalcore er favorittsjangeren, hører jeg på mye Death Metal, som Spawn Of Possession, Pestilence, Death, Suffocation osv. osv. Samt at jeg elsker band som Type O Negative, Carnivore, Scar Symmetry og Opeth. Så da er jeg kanskje en av dem som bryter den regelen der?

Lenke til kommentar
Hadde In Flames droppa alt etter The Jester Race hadde de vært verdt og få med seg.

 

qft. alt før Jester Race er ikke helt best heller da.

 

 

men verdrørende metalcore,

 

problemet med vanlig metalcore er at sjangeren er standarisert så til de grader. alle band høres like ut. to raske lead gitarister med en bass som gjør seg usynlig ved å spille totalt anonyme linjer som drukner bak den gørrkjedelige trommingen (double-kick eller double-bass og boom-boom-kah-boom-boom-kah). oppå det hele har du wannabe-intens puseroping som går over i ren vokal annenhvert sekund.

 

jeg oppsummerte nettopp absolutt alle metalcore band iverden. sånn ca.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...