Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør det. Den har lite til felles med nyere Primordial, men er jævlig bra uansett. Veldig unik black metal.Og om du liker heavy metal kan Darkest Era være noe å sjekke ut. Primordial i heavy metal-form. Veldig kult band som ga ut en av 2011s beste skiver.

 

http://www.youtube.com/watch?v=wnr8KQ5eCzQ

 

 

Også har jeg fått øynene opp for Vampyric Blood nå. Låter som Drowning the Light uten all middelmådigheten. Azgorh fra Drowning the Light nekter for at det er han som står bak pseudonymet Lord of Shadows, og påstår at det er en fyr fra Finland. Og det er fullt mulig, men det låter veldig som Drowning the Light uansett. Meget fete greier.

 

Lenke til kommentar

Twilight Of The Gods

"Vokalen er det Alan fra Primordial som har, på bass finner man Frode fra Einherjer, og like norsk er det på gitaren der Rune fra Aura Noir befinner seg. Resten av bandet utgjøres av Nick Barker på trommer, som har spilt med alle, og Patrick Lindgren fra Thyrfing på gitar nummer to." Sakset fra pyro.

Litt usikker på hva jeg syns, men basert på hvem som synger kommer jeg nok til å sjekke det ut når/hvis de gir ut ei plate.

Lenke til kommentar

Begge de låtene var ca like ræva, dessverre. ;)

Kan ikke si meg enig drgz. Nå er nå musikk heldigvis et tema som man kan være uenige om.

 

Selv elsker jeg mye av den nye metalen som har kommet i det siste. Det har ofte et realt trøkk og mange av bandene treffer de strengene jeg ønsker å høre. Generelt at det ofte kan være et clusterfuck av kaos, og det faktum at mange band har lært seg skikkelig å groove er også digg.

 

Gorod sin Carved In The Wind er et godt eksempel på hva det er jeg mener.

http://www.youtube.com/watch?v=MCNxvZLmlQo

 

Det faktum at flere og flere band også får gode mikser hjelper også. Selvom mange av de er litt for glad i Limiteren.

 

Når jeg først er i gang med å poste videoer kan jeg jo like så greit slenge in Beyond Creation. Også et badn jeg har fått noe jævlig sansen for.

 

http://www.youtube.com/watch?v=v0MkJtI3FvU

 

Kunne gjerne tenke meg å hørt hvorfor folk her ikke liker mye av den nye metalen som blir postet. At ikke alle liker Betraying the martyrs har jeg helt forståelse for. Men hvorfor er folk så negativt innstilt til for eksempel Fleshgod Apocalypse, Carach Angren eller generelt nyere Black/Death metal band. Og gjerne kom med begrunnelser til hvorfor dere ikke liker det.

 

Jeg kan selv si med en gang at mye av grunnen til at jeg ikke liker så mye av den gamle gamle svartmetalen:

- Jeg synes det er kjedelig

- Det skjer ikke så veldig mye

- Synes sjeldent at akkordproggresjonene er noe særlig interessante

- Føler mye av det mangler ordentlig trøkk

- De dårlige miksene hjelper heller ikke

 

Dog er det noen band jeg liker fordi de skiller seg litt mer ut. Emperor for eksempel var et knall band, spesielt Prometheus albumet. Immortal også har mange bra sanger.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Det er en aldringsprosess. Din smak forbinder jeg med tenåringer, jeg hørte selv på alt mulig av nyere black/death for noen år siden. Det er enklere å like på overflaten, men har mye mindre dybde. Etterhvert så ser man at alt som lages idag bygger på det som kom før. Jeg synes det er spennende å arbeide seg bakovere og oppdage den musikalske utviklingen i revers.

 

For eksempel da jeg var 16-18 år likte jeg Prometheus best, mens idag synes jeg det er det svakeste albumet. Nå liker jeg debutalbumet mye bedre. Det krever en del mer arbeid for å like, melodiene ligger dypere og mer skjult. Men når man finner dem så er belønningen desto større.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kunne gjerne tenke meg å hørt hvorfor folk her ikke liker mye av den nye metalen som blir postet. At ikke alle liker Betraying the martyrs har jeg helt forståelse for. Men hvorfor er folk så negativt innstilt til for eksempel Fleshgod Apocalypse, Carach Angren eller generelt nyere Black/Death metal band. Og gjerne kom med begrunnelser til hvorfor dere ikke liker det.

 

Fordi ekstremt mye av det, også de bandene du nevner her, låter jævlig moderne og tamt. Carach Angren er jo et fint eksempel på dette. Men en helt annen produksjon ville faktisk Carach Angren vært jævlig fett, men den überglatte produksjonen ødelegger absolutt alt. Det finnes ingentnig å oppdage i musikken pga. den streite produksjonen som de går for. Og med den typen produksjon er det umulig å lage god atmosfære. Finnes et tonn av band som lager god musikk mens om ødelegger alt med en jævlig klein og stusselig produksjon.

 

Når det er sagt så er det helt feil at folk generelt er negative til nyere black og death metal band. Det gis ut lassevis av god black, death og thrash i disse dager, og det tror jeg de fleste er enige i. Men folk har en grei tendens til å styre unna de superglatte bandene, rett og slett fordi det blir for glatt og tamt.

Endret av Cutman
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt og mener det er valid, men jeg er ikke helt enig.

Jeg er selv i 20 årene mine nå og startet å høre på metal når jeg var 12-13. Da gikk det mye i gammel svartmetall, gammelt dimmu, 1349 osv. Mye forandret seg egentlig når jeg startet å spille og skrive musikk selv og følte den gamle svartmetallen ble for enkel.

 

Det som er kult med den gamle svartmetallen er jo at det er veldig mye følelse der. Men selv mener jeg at rå følelse alene ikke kan overgå interessante komposisjoner. Mye av grunnen til at jeg liker Immortal og Emperor så godt er jo nettopp fordi at de både har følelser, teknisk kompliserte og overraskende sanger.

 

Selvfølgelig bygger det som kommer ut i dag på det som kom ut tidligere. Jeg mener at dette fører til to ting, du har band som bare bygger videre og får overflate musikk, men du får også de som tørr å dykke enda dypere enn det jeg mener tidligere band har gjort. Fleshgod kanskje mer et eksmepel på band som holder seg mer på overflaten. Men band sånn som Gorod og ToTheArk faktisk har ganske mye dybde i musikken sin.

http://www.youtube.com/watch?v=COgdmvaiIqU

 

Når det kommer til produksjonen så er jeg egentlig ikke enig Cutman. Spesielt ikke på Carach Angren som jeg mener har ekstremt god produksjon og lydkvalitet, fordi man får fram den gamle dynamikken og fordi alt er veldig rent å høre på. Du kan høre alt som foregår hvilket gjør at det er musikken som blir stående i sentrum. Selv foretrekker jeg den "glatte" produksjonen da jeg mener det faktisk fører til at ting blir mer brutalt og klart å høre. Men som jeg sa tidligere mener jeg fortsatt at noen band er litt for glade i Limiteren. Samtidig så liker jeg det ikke når det høres ut som at alt er tatt opp på en potet heller. For meg så er det ingenting som ødelegger atmosfæren mer enn knasingen fra et "dårlig opptak/miks".

 

Og påstanden som jeg kom med at folk generelt er mer negative er jo som du sier feil. Jeg overdrev litt der, jeg får bare hele tiden en følelse av at når man kommer med et nytt band i denne tråden som har en ordentlig god produksjon så blir det liksom avslått med en gang. Fordi det er nytt og har god produksjon.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Fordi ekstremt mye av det, også de bandene du nevner her, låter jævlig moderne og tamt. Carach Angren er jo et fint eksempel på dette. Men en helt annen produksjon ville faktisk Carach Angren vært jævlig fett, men den überglatte produksjonen ødelegger absolutt alt. Det finnes ingentnig å oppdage i musikken pga. den streite produksjonen som de går for. Og med den typen produksjon er det umulig å lage god atmosfære. Finnes et tonn av band som lager god musikk mens om ødelegger alt med en jævlig klein og stusselig produksjon.

 

Når det er sagt så er det helt feil at folk generelt er negative til nyere black og death metal band. Det gis ut lassevis av god black, death og thrash i disse dager, og det tror jeg de fleste er enige i. Men folk har en grei tendens til å styre unna de superglatte bandene, rett og slett fordi det blir for glatt og tamt.

 

Dette er vel fasiten.

Lenke til kommentar

Og påstanden som jeg kom med at folk generelt er mer negative er jo som du sier feil. Jeg overdrev litt der, jeg får bare hele tiden en følelse av at når man kommer med et nytt band i denne tråden som har en ordentlig god produksjon så blir det liksom avslått med en gang. Fordi det er nytt og har god produksjon.

 

Det blir ikke avslått fordi der er nytt og har god produksjon. Det blir avslått fordi det er kjedelig. Tror ikke det er noe mer komplisert enn det.

Lenke til kommentar

Men er da definisjonen av kjedelig at det ikke er tatt opp på en potet og ikke bare går konstant i 4/4 på slagene?

 

Altså musikk er en subjektiv greie og folk må få like det de vil. Jeg bare kjønner ikke hvordan det jeg linker til kan være kjedelig og ikke de tingene dere linker til. Jeg har allerede sagt hva jeg ikke er i så glad i med den gamle svartmetallen.

 

Det eneste jeg har fått tilbake så langt er at det er god produksjon på miksene og at de nye musikken tydeligvis ikke har noen dybde, hvilket jeg er uenig i. Men er det da sånn at alle bandene hadde vært gode hvis de ikke hadde hatt flinke folk til å mikse musikken? Når jeg hører på de gamle svartmetall bandene så er det fordi jeg liker musikken, hvilket gjør at jeg kan se forbi den dårlige miksen.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Det er en aldringsprosess. Din smak forbinder jeg med tenåringer, jeg hørte selv på alt mulig av nyere black/death for noen år siden. Det er enklere å like på overflaten, men har mye mindre dybde. Etterhvert så ser man at alt som lages idag bygger på det som kom før. Jeg synes det er spennende å arbeide seg bakovere og oppdage den musikalske utviklingen i revers.

 

For eksempel da jeg var 16-18 år likte jeg Prometheus best, mens idag synes jeg det er det svakeste albumet. Nå liker jeg debutalbumet mye bedre. Det krever en del mer arbeid for å like, melodiene ligger dypere og mer skjult. Men når man finner dem så er belønningen desto større.

Kjenner meg litt igjen her. Da jeg var i tenårene og begynte å få sansen for metall så likte jeg godt band som In Flames, Killswitch Engage, Children of Bodom og lignende. Så begynte jeg samtidig å høre på nyere Satyricon låter og derifra så gikk jeg bare dypere, spesielt innenfor svartmetall. I dag er musikken mye viktigere for meg og jeg setter stor pris på røttene og dybden jeg mener slik musikk er god på.

 

Det skal sies at jeg ikke mener at det hovedsakelig må være gammel musikk. Det lages fortsatt mye bra metall i dag, men det er nok litt mer ukjent en de gamle bandene som folk digger og har hørt om.

Kan komme med to eksempler på slik ny metall:

(2013)

http://www.youtube.com/watch?v=vN_kpMmOexc

 

(2012)

http://www.youtube.com/watch?v=QcqC4jtrR9Y

 

For folkene i denne tråden så er ikke dette ukjente band, men generelt sett så er dette gode eksempler på moderne metall som holder standaren oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...