Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Men er da definisjonen av kjedelig at det ikke er tatt opp på en potet og ikke bare går konstant i 4/4 på slagene?

 

Hvorfor gir du uttrykk for at du synes alt som ikke er silkeglatt produksjon er "tatt opp på potet"? Hør f.eks på Cultes Des Ghoules som Norbit postet over; det er jævlig kul produksjon, og den er hverken silkeglatt eller "tatt opp på potet". Samme gjelder de fleste andre band også.

 

Hvordan folk definerer kjedelig varierer fra person til person, men jeg har en følelse om at de som styrer unna silkeglatt produksjon har en ganske tilnærmet definisjon.

Endret av drgz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gir du uttrykk for at du synes alt som ikke er silkeglatt produksjon er "tatt opp på potet"?

Hvordan folk definerer kjedelig varierer fra person til person, men jeg har en følelse om at de som styrer unna silkeglatt produksjon har en ganske tilnærmet definisjon.

Alt som ikke er silkeglatt produksjon er jo ikke nødvendigvis tatt opp på en potet. Akkurat som at alt som er silkeglatt ikke er silkeglatt. Det finnes mye god produksjon som er en mellomting. Jeg synes uansett det blir litt feil å dømme musikk bare på bakgrunn av hvor god miksen er. Dog spiller selvfølgelig miksen en ganske stor rolle.

Som jeg har sagt tidligere er grunnen til at jeg ikke liker mye av det gamle, og det nye sånn som for eksempel det som Norbit postet er at det er ikke noe nytt der. Når folk sier at det holder standarden oppe så får jeg en følelse av at de å holde standarden oppe er å spille akkurat de samme riffene som har blitt spilt 100 ganger før. For det er i allefall det jeg hører.

 

Dog er jeg jo enig i at det finnes mange gode undergrundsband, jeg hører på mange selv. Exivious for eksempel er jo jævlig fett.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Så langt så virker det for meg som at å holde standarden oppe egentlig bare betyr å gjøre akkurat det samme som har blitt gjort tidligere.

 

Hvis du tenker deg om så er det veldig få som gjør noe grensesprengende. De bandene du linket til å på forrige side høres jo ut som alle andre tilsvarende band som har like silkeglatt produksjon. Så hvis man snur på flisa så er de like "lite innovative", hvis man skal kalle det det.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker deg om så er det veldig få som gjør noe grensesprengende. De bandene du linket til å på forrige side høres jo ut som alle andre tilsvarende band som har like silkeglatt produksjon. Så hvis man snur på flisa så er de like "lite innovative", hvis man skal kalle det det.

Mange av bandene kan du snu på flisa på ja. Men Carach Angren er et ganske godt eksmepl på noen som tar ting litt videre. Prometheus også var et album som gjorde noe nytt. Samme med singel prosjektene til Ishahn eller det Exivious som jeg akkurat la ut.

 

Og er veldig enig med Alastor i innlegget over. Dog kan jeg overse en dårlig miks hvis musikken bak er ekstremt bra.

 

Kan jo også nevne at jeg synes det er fint å faktisk ta denne diskusjonen i denne tråden for jeg har vært nyskjerrig på dette en stund og nå starter jeg faktisk å få svar på hva jeg lurer på :p

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Hvem sin standard? Din? :)

Er selvfølgelig subjektivt. Men blant folk som er veldig interesserte og dedikerte i metall så blir nok folk litt mer kresne og kanskje mer erfarne lyttere. Jeg kan peke på argumentene som har blitt tatt opp her de siste minuttene angående produksjon, følelser i musikken og at musikken er vanskeligere å konsumere slik at man må jobbe mer som lytter. Dette er nok også mye av grunnen til at mange ikke liker hardere typer metall. Det vanligste argumentet er nok dette: "Det er jo bare bråk". Men for oss som er vant til dette så blir det egentlig bare mye musikk i en pakke på en måte og hver låt er et nytt bilde som må analyseres(i lydformat selvfølgelig!). Mer populær musikk kan fort bli for simpelt og er produksjonen altfor bra så kan det føre til at musikken mister noe av følelsen og menneskeligheten.

Men alt blir jo egentlig relativt. Det er stor variasjon av kvalitet i undergrunnen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva definerer en god produksjon?

 

Jo glatter en produksjon er, jo bedre er den. Der har du svaret ditt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fnis! En god produksjon er åpenbart en produksjon som kler låtmaterialet, uavhengig av om den er glatt og fin eller stygg og rotten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke snakke for Alastor.

 

Men for meg så er god produksjon at det kommer veldig godt fram hva alle instrumentene gjør.

- Det er gode opptak

- Kommer godt fram hva som skjer

- Det oppfattes som tight

- Frekvensene fra instrumentene er fordelt utover på en måte som gjør at de ikke konstant kræsjer

- Så lite hvit støy som mulig, dog betyr ikke dette at gitaren skal miste gnisten sin.

- Trommene er ordentlig tatt opp, ikke bare ved hjelp av en rom miks.

- Ingen av instrumentene drukner helt.

 

Alle instrumentene må fungere sammen, men også kunne stå på egne bein.

 

For meg så er Lamb of God et band som har veldig god produksjon.

Alla dette:

http://www.youtube.com/watch?v=-oVW8gcse4g

 

Eller denne fra Blotted Science:

http://www.youtube.com/watch?v=CHAUQNTwYZo

 

Jeg liker også å analysere musikken min og bruker generelt alt for mye tid på musikk. Men jeg foretrekker å analysere tonene framfor lydbildet. Jeg er forøvrig enig i at musikk som er hardere å konsumere ofte gir mer utbytte, men jeg foretrekker at det skal være "krevende" fordi det er musikken som er krevende framfor lydbilde.

 

Noen ganger kan jo selvfølgelig en "dårlig" eller rå miks være effektivt til å få fram musikken. Koldbrann for eksempel. Den blast beats delen mener jeg kunne vært jævlig mye fetere med en ordentlig produksjon og at trommene var tatt opp ordentlig for seg selv.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Og det er vel egentlig der vi er uenige. Jeg mener at en produksjon skal kle låta ja. Men jeg føler ikke at mange av produksjonene innenfor svartmetall o.l. faktisk kler låta. Jeg synes det er i veien. Og ja, jeg er enig i at rølpete musikk med superren lyd bare er idiotisk, men jeg synes ikke den rølpete musikken blir framhevet på noensomhelst bedre måte ved å skjule den bak en vegg av hvit støy, eller at man ikke hører hva som skjer i det heletatt.

Lenke til kommentar

For et jævlig hardt band. Helt ekstremt brutalt og intenst til å være fra 1987, og ikke minst skrevet i 84(!!!). Drøyt fett band.

 

Gid så dårlig produksjon. Bare hvit støy og null instrument.

 

 

 

 

 

 

 

Fra spøk til revolver; Parabellum er drøyt fett. Siste låta du linker til er faktisk helt spinnvill.

Lenke til kommentar

De kunne veldig gjerne fjerna den saw synth lyden som ligger på toppen ja. Nei vent, det er jo gitaren.

 

Nei, gi meg komplisert musikk med polyrytmikk hver dag så er jeg happy. Også får fleshgod o.l. være når jeg bare trenger noe å høre på og som får blodet til å pumpe.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...