Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

5 blank igjen. Høyere utsikter for oljeprisen er nok hovedårsaken.

 

Dollaren gikk under fem kroner nå i formiddag, sier Camilla Viland, analytiker i DnB Nor Markets til NA24.

 

- Norske kroner styrker seg som følge av høy oljepris og forventinger om mulige rentehevinger. Det gjør kronen populær. Og så kom det dårlige forbrukertillitstall i USA før helgen. Disse to faktorene sammen gjør at dollaren nå krøp under fem-tallet, forklarer Viland.

 

Viland venter at norske turister i lang tid fremover kan nyte godt av en hyggelig dollarkurs.

 

- Helt kortsiktig er det en risiko for at dollaren holder seg under fem-tallet. Men vi tror at dollaren skal styrke seg. Vi tror den ligger i 5,13 om et halvt år, for så å styrke seg ytterligere til 5,5 om ett år. Den skal altså stange litt rundt fem-tallet, for så gå litt høyere opp på lengre sikt, sier Viland.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svakere igjen etter at oljeprisen har blitt noe lavere.

 

Har sett en klar sammenheng i det siste: 1 dollar opp for oljeprisen betyr omtrent 1 øre ned for dollarkursen. 150 dollar for oljeprisen som enkelte har tro på i år vil da bety 4,83 i dollarkurs. Dette tar selvsagt ikke hensyn til rentenedgang/oppgang og andre faktorer som spiller inn.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Rentetoppen? Det var ikke det Gjedrem hintet om i går i alle fall. Knekken i dag skyldes vel heller at SSB påpekte at vi var over konjunkturtoppen og siden spekulanter ikke kan lese (eller har tid til det) fikk de ikke med seg at det ble spådd en øket rentedifferanse mot eurosonen over det neste året.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Gjedrem hintet om muligheten for to renteøkninger i løpet av året. Jeg er sikker på at det er det hinsidige lønnsoppgjøret som er årsaken. Folk skyter seg selv i foten. Streiker for høyere lønn så renta må heves til det spiser opp hele lønnstillegget.

Lenke til kommentar

Ja, personlig tror jeg vi ser minst en renteøkning til. Fortsatt høy oljepris og svært høyt lønnsoppgjør vil presse prisene.

 

Svenske sykepleiere avsluttet en streik i går etter å ha blitt lovet 2% lønnsøkning i året de neste tre årene. Litt andre forhold enn her i landet ja...

Lenke til kommentar
Gjedrem hintet om muligheten for to renteøkninger i løpet av året. Jeg er sikker på at det er det hinsidige lønnsoppgjøret som er årsaken. Folk skyter seg selv i foten. Streiker for høyere lønn så renta må heves til det spiser opp hele lønnstillegget.

 

Fagorganisasjoner og folk flest har aldri forstått slike sammenhenger. Nominell lønnsøkning er det eneste saliggjørende, selv om resultatet skulle bli en reallønnsnedgang.

 

En av mine gamle professorer sa at nordmenn var et relativt folkeslag, så det eneste som betydde noe var hva jeg fikk relativt til andre, og da helst litt mer. Nå vil jeg også si at toppledere som bevilger seg 10 - 15 - 20 % lønnsøkning har vel vært de som har skutt seg mest i foten.

 

Ellers sitter vel pampene i "organisasjonene" med mer eller mindre null gjeld. Var aktiv fagforeningsleder i tidligere tider, men nå har jeg fått nok av kravmentalitet uten refleksjon på større sammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...