Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store tråden om særemne i Norsk


Anbefalte innlegg

Anyway, eg har framleis skikkelig problem med problemstilling. Eg føler kanskje dette ikkje var bøkene/emnet for meg sidan eg enno ikkje har funne noko skikkelig bra.

 

Kan nemne at ei jente i klassa mi også har om temaet erotikk. Problemstillinga hennar er å sjå forskjellane på erotiske bøker frå tidlig 1900tall -> 1970 til 2000 eller noko. Ja, eg er litt misunnleg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke når vi skal begynne med dette, men ett tema jeg fikk inn i hodet nå er "Språkbruk i forskjellige landsdeler" Hvorfor er det slik at det er "normalt" å banne i noen deler av landet, mens det er helt bannlyst (haha) i noen deler av landet? er jo for eksempel en slags problemstilling.

 

En annen ting jeg tenkte på var sammenligning av tekster skrevet for nett (blogger, nettaviser og lignende) og sammenligne med mer tradisjonelle sjangere.

Lenke til kommentar
3 Elling bøker, problemstillingen jeg valgte var å se på hvordan hovedpersonene forandret seg gjennom bøkene.

 

Fikk karakteren 5, tok også med et intervju, noe om hvordan folk skrev på den tiden, og sammenlignet det med hvordan forfatteren skrev. Sammenlignet også litt hvordan filmene var i forhold til bøkene.

 

Fikk vel rundt 25-30 sider sammenlagt når jeg var ferdig, startet 3-4 uker før det skulle leveres. Sjukt enkelt når man vet hvor man kan finne informasjonen.

9557971[/snapback]

 

Dæven, jeg har valgt nesten akkurat det samme. Jeg skal sammenligne litteratur med film og da har jeg valgt den første elling filmen og boka.

Den andre boka og filmen jeg skal lese og se på vet jeg ikke ennå. Kanskje jeg skulle ta elling der også? Var bøkene lettlest? :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg valgte Science-Fiction, og leste bøker av Jon Bing og Tor Åge Bringsværd. Veldig flinke forfattere, og artige bøker også (dog rimelig absurde :p). Eneste tittelen jeg kommer på i farten er "Bazar" som er skrevet av Bringsværd. Meget underholdende, og ikke noe spesielt lang heller (rundt 150 sider tror jeg). Problemstillingen min var vel hva slags samfunnskritikk jeg kunne finne i disse SciFi-bøkene, og det var ikke noe problem å finne. Tror jeg endte på 4/5 i karakter.

Lenke til kommentar

No har eg kanskje komt fram til noko her:

 

Kva syn på sex har personer på forskjellige stadier i livet?

 

Har lest den første av Anne B. Ragde med ei kvinneleg hovudperson i 35-40 åra (trur eg). Og har kasta meg over ei bok av Jens Bjørneboe kor hovudpersonen er ei jente på 18 1/2 år.

 

Blir dette litt på kanten eller kva? Btw, emnet er erotikk....

Endret av aspic
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Framførte særemnet i dag faktisk. Gikk ganske greit tror jeg, satser på 4/5.

 

Hadde følgende bøker: (<b> = primærlitteratur)

Jonas - Jens Bjørneboe

Ondskapen - Jan Guillou

Beatles - Lars Saabye Christensen

Populærmusikk fra Vittula - Mikael Niemi

 

Hadde egentlig tenkt å ha oppvekst som problemstilling men endte tilslutt opp med; hvordan blir overgrep fra en periode beskrevet i to ulike litterære perioder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde selv humoristisk litteratur som særemne.

 

Tema: Humoristisk litteratur

 

Problemstillinger:

1. Hvilke elementer/virkemidler bruker de forskjellige forfatterne for å gjøre bøkene morsomme?

2. Hvordan er humoren i de forskjellige bøkene avhengig av leseren?

3. Hvordan bruker forfatterne humor for å belyse ”problemer” i samfunnet.

 

Bøker

a. Å av Knut Nærum

b. Bibelen 2 av Are Kalvø

c. Kunsten å være neger av Are Kalvø

d. Den store stygge eldreboka av Per Inge Torkelsen

 

Med hovedvekt på problemstilling 3. Gikk ganske bra morsomme bøker å lese, hadde ikke noe stor skriftlig innlevering på vår skole var det i hovedsak muntlig fremføring. Endte opp med 5-er, men hele opplegget ble nok litt for stort, skulle nok ha fokusert mer bare på problemstilling 3.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har tenkt på Roy Jacobsen i særemne, er det noe å satse på å fordype seg i forfatterskapet hans? Hva er i så fall ideene til problemstilling(er) og andre interessante "momenter"? Trenger hjelp av det dyktige forumfolket får å høre hva dere synes om dette :)

Lenke til kommentar
Jeg valgte Science-Fiction, og leste bøker av Jon Bing og Tor Åge Bringsværd. Veldig flinke forfattere, og artige bøker også (dog rimelig absurde :p). Eneste tittelen jeg kommer på i farten er "Bazar" som er skrevet av Bringsværd. Meget underholdende, og ikke noe spesielt lang heller (rundt 150 sider tror jeg). Problemstillingen min var vel hva slags samfunnskritikk jeg kunne finne i disse SciFi-bøkene, og det var ikke noe problem å finne. Tror jeg endte på 4/5 i karakter.

 

Jeg skrev også særemne om science-fiction - og i og med at det ikke florerer av norsk science-fiction, endte jeg også opp med Bringsværd. Pudder? Pudder! - interessant bok det. Leste også Niels Klim av Ludvig Holberg, "blant de første ute i SF-sjangeren" (skrevet på 1750-tallet...). Problemstillingen min var også i hvilken grad forfatterens samtid ble avspeilet/kritisert i bøkenes handling, - jeg fikk 6'er. Tror nok jeg kom langt ved et orginalt bokvalg...

Endret av kynisk89
Lenke til kommentar

Bøker:

Lillelord av Johan Borgen.

Det store spelet av Tarjei Vesaas.

Ut å stjele hester av Per Pettersen.

 

Tema:

Oppvekst.

Undertema/problemstilling:

Språkligforskjell ved oppvekst på land, by og begge deler, forskjell i tid, og generelt undertema, hvordan tittelene gjenspeiles i boka, og hva som menes med den.

 

Særemne da jeg tok deg i våres var muntlig uten noe skriftlig,

Var introduksjon av forfatterne, tidligere og andre verk, samt egne meninger om tema og om bøkene.

Så stilte læreren spørsmål om bøkene.

Hadde et "foredrag" på rundt 30 minutter for læreren.

 

Jeg fikk 6.

Lenke til kommentar

Tema:

- Renessansen

 

Problemstilling:

- Danne en oversikt over hvilke tråder som går igjen i bla. musikk, litteratur, livssyn osv.

- Danne en oversikt over hvilke faktorer som førte til de "nye" måtene å tenke på

- Danne en oversikt over hvilke personer som utpreget seg på denne tiden. Forfattere, musikere osv. og hvilken påvirkning de, fikk av og gjorde på, renessansen.

 

Utforming

- Nettside

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Synes dette med særemne er UTROLIG vanskelig! Har tentamen på fredag, men jeg skjønner virkelig ingenting! Hva er det egentlig vi skal gjøre? Har verdens verste norsklærer, hun vil ikke fortelle noe mer enn at man skal analysere. Er det bare det hele særemnet går ut på!?

 

Jeg har valgt en bok av gunner staalesen "falne engler" og filmen i samme navn. Hvis noen har lest og sett filmen vet dere at disse er veldig forskjellige!! Aner hvirkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Har bare 1 dag igjen på meg... Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg valgte å ha om Alexander L. Kielland. Det virker kanskje veldig kjedelig, men jeg fant det ganske interessant. Faktisk mer og mer interessant jo lenger ut i prosjektet jeg kom. Jeg husker ikke helt karakteren men jeg mener å huske det var 5+ på skriftlig og 5 på muntlig.

Mine problemstillinger var:

 

Hvorfor sier vi at Alexander L. Kielland er en realistisk forfatter?

Hvilken påvirkning kan hans oppvekst hatt på forfatterskapet?

Hvorfor hadde han en slik kritikk mot sin egen ”klasse”?

 

For å svare på problemstillingene leste jeg "Gift" og "Skipper Worse" og forskjellige biografier.

 

Det verste var å finne ut hva jeg skulle skrive om, ellers var særemnet ganske greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...