Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store tråden om særemne i Norsk


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Om man skal skrive om reklame, ville det vel være lurt å ha en problemstilling som for eksempel: "Hvordan blir kvinner fremstilt i reklame?" eller "Hvordan påvirker reklame barn" osv. Du burde vel gå litt dypere inn i det, om du skal ha reklame? Men denne tråden er jo død. Hva gjorde du, Livik?

 

Jeg skal ha særemne til rett etter jul, og holder på å velge meg ut et emne nå.

 

Vurderer å gå inn i humoristisk litteratur, for å finne ut hvordan de bruker humor til å fremstille problemer i samfunnet, osv.

 

Ellers vurderer jeg å gå litt inn i Kielland, og se litt på ham, men jeg må bestemme meg fort. Jeg vil ikke sitte mange timer til dagen, før jeg skal levere inn, men heller jobbe jevnt.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ser det er en del år siden det sist var aktivitet i tråden, men jeg prøver meg uansett.

 

Nå er tiden kommet for særemne og jeg sliter virkelig med å velge tema, men har tenkt litt på å studere sammenhengen mellom Ingvar Ambjørnsen sitt liv og hans litteratur. Prosjektet skal fremføres muntlig for lærer og skal vare i ca 20 min. Tror dere dette er et tema som er greit, spennende og ikke minst nok stoff om?

Lenke til kommentar

Jeg skrev i fjor om far-sønn forhold i litteraturen. Fikk 6'er. Hvis noen kunne tenke seg å skrive om det samme må de bare sende en PM, så kan de ta en titt på min oppgave :)

Her er min problemstilling/introduksjon:


2000-tallet har vært preget av en pågående samtale innenfor litteraturen om forholdet mellom far og sønn. To litterære eksempler på dette er «Ut å stjæle hester» (2003) av Per Petterson, og «Veien» (2006) av Cormac McCarthy. I begge disse romanene står forholdet mellom far og sønn sentralt i tematikken. Selv om bøkene er svært ulike i sin utfoldelse og sitt miljø, kan det likevel trekkes paralleller mellom dem? Hvilke likheter og forskjeller finnes mellom far-sønn forholdet i de to romanene, og hvordan kommer dette til uttrykk i språk og form?

 

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg må bestemme meg etter jul hva jeg skal skrive om, siden jeg skal bruke ganske lang tid og mye energi på dette så vil jeg gjerne ha om noe som er interessant, og som jeg kan lære noe nyttig av. Klarer ikke å komme på noe som jeg vil skrive om, det eneste som har streifa meg er norrøn mytologi eller dialekter. Er ikke så belest, også vet jeg ikke om jeg gidder å finne meg en random bok å lese bare for å gjøre det heller. Da kunne jeg heller tenkt meg å skrive om Shakespeare eller noe sånt. Må man ha en problemstilling eller kan man bare skrive om noe veldig utdypende?

Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg for å faktisk ta en adaptasjonsanalyse selv om dette lett kan sees på som et "lett" valg som har vanskelig for toppkarakter. Fikk 6, men så vidt meg bekjent eneste med adaptasjonsanalyse som faktisk fikk denne karakteren. Valgte å ta adaptasjonen fra film til bok av Drageløperen. Utrolig bra film, og enda bedre bok - men en dårlig adaptasjon, i form av flere viktige og sentrale mangler.

 

(Problemstilling: «I hvilken grad klarer filmen å bygge opp den forståelsen for samfunnet, miljøet og personene som vi får inntrykk av i boken?»)

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Hei, jeg har valgt Hodejegerne av Jo Nesbø. Det skal være en 10-15 minutters presentasjon, muntlig. Lurer på om noen erfarne her kan veilede meg til å lage presentasjonen? Har selvsagt lest og sett Hodejegerne, men trenger likevel hjelp til problemstilling og hvordan jeg skal gå frem under presentasjonen!:) Har bare i dag og i morgen til å bli ferdig med dette, så setter STOR pris på alt dere kan gi meg :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kanskje litt seint her også, men jeg har funnet en del sider på nett som kom veldig til nytte for meg under jobbinga. Jeg er enda ikke ferdig, skal levere inn den 31 denne måneden.

Jeg har valgt barnelitteratur og skal sammenlikne fantasivennene til barna og oppveksten deres (noe som kan være grunnen til at de har fantasivenner) i bøkene. ("Sandulven" og "Lillebror og knerten")

 

http://olv.hfk.no/templates/SchoolSubsite.aspx?id=40113

http://noddi.com/Undervisningsopplegg/Saeremnet%20i%20norsk.htm (denne fikk vi også ut av læreren)

http://ubok.no/info/norskl%C3%A6rerens-s%C3%A6remnetips (Denne gir veldig nyttige tips under arbeidet under særemnet)

 

Ellers er det å ta i bruk kvasir veldig nyttig (lærerens tips ;) )

Lenke til kommentar

Har en rask spørsmål: “ Jenta holdt seg tett inntil foreldrene”. Er dette skrevet i tredje persons vinkel?

 

Siden vi er i en norsk-tråd så heter det vel Ett raskt spørsmål... men nok om det. Dette er skrevet i tredje person. Tredje person refererer til noen som hverken er taler eller tilhører. I dette tilfellet leser jeg teksten slik at det er en person (som er hverken jenta eller foreldrene) som beskriver jentas oppførsel.

Lenke til kommentar

Kan spørre jeg også her! Jeg har tema om jentemobbing, og lurer på om noen har forslag til bøker ang. dette? Evt problemstilling? Ellers tar jeg kanskje bare mobbing generelt.

Er det noe annet jeg kan ha fokus på under temaet mobbing?

 

(Jeg skiftet tema siden tidligere innlegg)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes det er utrolig vanskelig å komme opp med en problemstilling..

Lyst til å lese Menneskefluene, Satelittmenneskene og Katalysatormordet av Lahlum, men tema og problemstilling aner jeg ikke.. Noen som har tips?

 

Ser en del har hatt feks hovedpersonens utvikling gjennom en bokserie osv, men ser ikke helt hva det har med norskfaget å gjøre...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Jeg skrev i fjor om far-sønn forhold i litteraturen. Fikk 6'er. Hvis noen kunne tenke seg å skrive om det samme må de bare sende en PM, så kan de ta en titt på min oppgave :)

 

Her er min problemstilling/introduksjon:

 

2000-tallet har vært preget av en pågående samtale innenfor litteraturen om forholdet mellom far og sønn. To litterære eksempler på dette er «Ut å stjæle hester» (2003) av Per Petterson, og «Veien» (2006) av Cormac McCarthy. I begge disse romanene står forholdet mellom far og sønn sentralt i tematikken. Selv om bøkene er svært ulike i sin utfoldelse og sitt miljø, kan det likevel trekkes paralleller mellom dem? Hvilke likheter og forskjeller finnes mellom far-sønn forholdet i de to romanene, og hvordan kommer dette til uttrykk i språk og form?

 

 

jeg skal skrive om "veien" og "kabalmysteriet", og tenkte å ta for meg far-sønn relasjoner. ser gjerne på teksten din hvis det er mulig! :))

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 5 år senere...
UglyCasanova skrev (På 26.8.2013 den 23.50):

Jeg skrev i fjor om far-sønn forhold i litteraturen. Fikk 6'er. Hvis noen kunne tenke seg å skrive om det samme må de bare sende en PM, så kan de ta en titt på min oppgave :)

Her er min problemstilling/introduksjon:

Vet ikke om du fortsatt er aktiv, men har også en problemstilling om far-sønn forhold og ser gjerne på oppgaven din :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...