Gå til innhold

En solskinnshistorie om Nikon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammens. Har selv ett Nikon D70s kamera jeg er rimelig fornøyd med. Det begynner å bli noen år siden det kom nå, men tar enda fine bilder.

Så til saken. Her om dagen så var jeg så heldig/uheldig å få prøve et Canon 30D.. med kitlinsa og en telezoom 70-300mm(husker ikke helt merke, men prisen var ca 2k). Tok noen bilder med begge objektivene og ble skikkelig skuffet over hele den opplevelsen. Totalinntykket av kameraet var bånn, treg autofokus og slarkete. Skikkelig skuffet var jeg over 30d`en som i utganspunktet er dobbelt så dyrt som D70s.. La så bort canon kameraet, og begynte å knipse bilder med mitt eget, og det var som en drøm i forhold. Lynrask autofokus både med 18-70 og sigma 100-300mm 1 :4 objektivene. Og skikkelig byggekvalitet.

Resten av dagen så var jeg strålende forøyd med D70s`en:)))

Har også testet 30D med 17-40 1:4 L... og det var jo en strålende kombinasjon. hehe.

Så jeg vil anbefale å kjøpe skikkelige objektiver da dårlige objektiver kan ødelegge inntrykket av gode kamerahus

Videoannonse
Annonse
Skrevet

30D er ikke dobbelt så dyrt som D70s. De befinner seg nesten i samme prisklasse, selv om D70s ble kastet etter kundene på slutten av sin salgstid. Det som er mye dyrere er D70s kitzoom. Den koster 3ggr så mye som plastkoppen som du testet 30D med. Det er klart at objektivets kvalitet avgjør fokushastighet og stabilitet. Jeg blir overrasket hvis noen klarer å bevise at D70s har en mye bedre AF-modul enn 30D.

Kjekt at du er fornøyd med kamera ditt :thumbup:

Skrevet
Jeg blir overrasket hvis noen klarer å bevise at D70s har en mye bedre AF-modul enn 30D.

9549981[/snapback]

Det er mulig jeg tar feil, men er ikke 30D'ens AF-krysspunkt begrenset til f/2.8, slik at med mer lyssvake objektiver, så er man stuck med en stripe - om den er horisontal eller vertikal vet jeg ikke?

På D70 (eller D40 for den saks skyld) er krysspunktet et krysspunkt uansett lysstyrke. Det kan jo ha en del å si. Ellers er det selvsagt som du sier PM, at Nikon 18-70 er AF-S, og en rimelig kjapp sådan, så det er nokså selvsagt at den oppleves som mye, mye raskere enn Canons kitobjektiv...

Skrevet

Vet akkurat hvor bra 30D er. Har brukt kameraet med 17-40 1:4L og 70-200 1:2,8L + seriebildefunskjonen, så jeg vet utemerket godt at det er ett veldig bra kamera. Men der og da føltes D70s`en ett hakk over..hehe

Skrevet (endret)
Vet akkurat hvor bra 30D er.  Har brukt kameraet med 17-40 1:4L og 70-200 1:2,8L + seriebildefunskjonen, så jeg vet utemerket godt at det er ett veldig bra kamera. Men der og da føltes D70s`en ett hakk over..hehe

9551395[/snapback]

Selvfølgelig ville D70s'en føles milevis over om 30D'en hadde fått påmontert en linse som ikke gav huset rettferdighet i retur.

-Det ville vært som å sammenligne følelsen av å kjøre en Suzuki Liana mot en Mercedes S-klasse. :thumbup:

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Skrevet (endret)

Jeg har også prøvd 30D med litt diverse objektiver, men man kommer likevel ikke unna at uansett objektiv så føles byggekvaliteten i 30D billigere ut enn D70s.

Kitlinsa til Canon er en spøk, burde vært forbudt å selge.

Endret av Wibla
Skrevet
Jeg har også prøvd 30D med litt diverse objektiver, men man kommer likevel ikke unna at  uansett objektiv så føles byggekvaliteten i 30D billigere ut enn D70s.

Kitlinsa til Canon er en spøk, burde vært forbudt å selge.

9553609[/snapback]

Man må være ganske fanboy for å hevde at et magnesiumhus føles billigere enn et plasthus.

Er det litt trolling på gang her, eller?

Sammenlignet med xxxD serien, føles Dxx kameraene mer robuste, men det er ikke det et er snakk om her.

I tillegg sammenligner man AF hastighet ved å bruke linse med ultrasonisk motor på et kamera, og linse uten på det andre.

Latterlig tråd.

Skrevet

Njet. Har også testet 40D i butikk, dette virka mye mer solid.

Er en stund siden jeg tok i 30D, men det slo meg med en gang hvordan kameraet føltes å ha i hendene. Legg merke til at jeg her omtaler hvordan kameraet -føltes ut-, ikke hvordan det takla å bli kasta ned en fjellside.

Jeg vil ha meg frabedt beskyldninger om trolling.

Skrevet (endret)
Njet. Har også testet 40D i butikk, dette virka mye mer solid.

Er en stund siden jeg tok i 30D, men det slo meg med en gang hvordan kameraet føltes å ha i hendene. Legg merke til at jeg her omtaler hvordan kameraet -føltes ut-, ikke hvordan det takla å bli kasta ned en fjellside.

Jeg vil ha meg frabedt beskyldninger om trolling.

9553791[/snapback]

Veldig opptatt du var å prøve andre kameramodeller, tatt i betraktning hvor fornøyd du er med din D70?

Det er jo fantastisk at du er fornøyd med ditt eget kamera, men skjønner ikke hvorfor du skal rettferdiggjøre ditt eget valg ved å komme med til dels usaklige samenligninger med konkurrerende kameramodeller.

Jeg har selv vært gjennom 350D, 400D og nå 40D. Utmerkede kameraer alle tre, selv om 40D naturlig nok overgår de to andre med god margin. Men jeg er en stor beundrer av Nikon og det er tilfeldigheter som gjør at jeg sitter med store Canon investeringer.

Enig med de som hevder at om dette ikke er trolling, så er det helt på grensen!

Endret av Sojourner2
Skrevet (endret)

Lam diskusjon ja, men de som hevder at ikke en D70 kan føles mer solid enn et Canon XXD-hus, har nok heller ikke holdt en D70. "Poenget" (i den grad det er et her...) er at magnesiumen er kledd med paneler som føles som en D50. Helt irelevant ja, men et faktum. :)

Det har vel ingen hensikt å være så inmari hårsåre på vegne av et kamerahus?

Endret av Anew
Skrevet

Sojourner2: Mulig jeg er rar, men jeg synes det er greit å teste litt annet enn det man bruker til daglig innimellom, posten min var definitivt ikke ment som trolling, det var min erfaring med 30D.

Ganske tilfeldig at jeg endte med Nikon, det mer "ble sånn" da D70 var det første dslr kameraet jeg fikk noe erfaring med under førstegangstjenesten, og så fikk teste litt diverse D50, D70 og D70s i tiden før jeg handlet selv.

Anew: Det var vel det jeg ville frem til, kan også nevne at ovennevnte 30D som ble testet også var rimelig godt brukt. Har tatt litt i 1Ds mkII også (på tur i usa med forsvaret), en "litt" annen opplevelse for hendene ;-)

Skrevet

Tror ikke trådstarter her mener å bevise at D70 overgår 30D på vanlig grunnlag, men i akkurat denne situasjonen ble det slik. En vrangforestilling om du vil, som fikk trådstarter til å verdsette kamerahuset sitt igjen.

Sammenlign det gjerne med at man går ut å spiser middag med en kollega som tilfeldigvis er en veldig pen dame. Underveis oppdager man at hun mangler både inteligens og humor, overhodet ikke noe som passer for deg. Når du da kommer hjem er man kanskje litt ekstra glad/forelsket i kona!

Av den grunn at du nettopp har blitt påminnet om hvorfor du gjor det valget du gjor...

Skrevet

Vil man lese påstander, meninger og bemerkninger om Canon vs. Nikon, så finner man allerede en masse av det på forumet.

Denne tråden gjør ikke annet enn å mane til fanboykrig, og jeg tror vi stenger den nå.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...