Gå til innhold

Jesus statue i Kr.Sand


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Hvor mange nordmenn har Odin som forbilde?

Det er ikke det som er poenget. Poenget er bare at hvis så lenge kriteriene for å lage en statue (f.eks. utenfor Kristiansand) er at det er en historisk personlighet som flere nordmenn har som forbilde, kan dette jo i prinsippet være hvem som helst, bare en oppfyller disse?

For eksempel har sikkert flere norske sangere Frank Sinatra som forbilde, og når han da samtidig er en historisk person, så hvorfor ikke reise en statue av ham?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Vi har vel mange statuer av kjente historiske personer, men heller færre av oppdiktede. Så hvis noen få mennesker har slik interesse av oppdiktede typer, så er det vel bare for disse å bekoste herligheten. Nå mener jeg ikke at "vi" skal bekoste en statue av Jesus, men tror vel at de som kaller seg troende kan fint klare å stå for kostnadene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Vi har vel mange statuer av kjente historiske personer, men heller færre av oppdiktede. Så hvis noen få mennesker har slik interesse av oppdiktede typer, så er det vel bare for disse å bekoste herligheten. Nå mener jeg ikke at "vi" skal bekoste en statue av Jesus, men tror vel at de som kaller seg troende kan fint klare å stå for kostnadene.

Så sant så sant, men så spørs det jo hvor de så skulle få plassert denne statuen?

Jeg mener, en Jesus-statue utenfor/i Kristiansand? Det lyser i allefall ikke religionsfrihet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg er heller ikke tilhenger av Mao Ze Dong, ei heller andre despoter, det være seg religiøse eller politiske. Det som jeg verdsetter er kunstverket.

Nei klart, men igjen så burde det i så fall være noe "alle" kunne kjent seg igjen med/ikke blitt i videre grad provosert av.

Hvis man bygger en slik statue understreker dette jo bare klengenavnet "Bibelbeltet". Hvorvidt dette er positivt eller ei vil jeg ikke spekulere i.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg er heller ikke tilhenger av Mao Ze Dong, ei heller andre despoter, det være seg religiøse eller politiske. Det som jeg verdsetter er kunstverket.

Nei klart, men igjen så burde det i så fall være noe "alle" kunne kjent seg igjen med/ikke blitt i videre grad provosert av.

Hvis man bygger en slik statue understreker dette jo bare klengenavnet "Bibelbeltet". Hvorvidt dette er positivt eller ei vil jeg ikke spekulere i.

 

Det at du lar deg provosere av at noen legger andre ting enn det rent kunstnerisk/estetiske i det, blir vel egentlig ditt personlige problem ...?

 

Så da kan man jo spørre seg om det er de kristne du ikke fordrar, eller kunstverket?

:innocent:

Lenke til kommentar

Sålenge jeg kan bestille sprengstoff er det greit. Jesus er vel den værste personen i verdenshistorien, han har sagt mye grusomt, og en slik statue vil kaste skygge over hele byen. Jeg synes ikke en person som har hatt slike enorme ødeleggelser og lidelser som konsekvenser vil gjøre noe positivt for Kristiansand eller Norge som statue.

Lenke til kommentar

Og Darwin har skylden for all form for rasisme og rase utryddelse, vi burde fjerne hans navn fra alle lærebøker.. Marx er skyld i masse utryddelser fordi tilhengere av kommunismen gjorde det.. Alle som har bidratt til kapitalismen bør glemmes og ihvertfall ikke hedres (pga verdens ubalanserte økonomi)...

 

Anyway usaklighet av.. spreng statuen når/hvis den blir bygd griffar.. det er du som må sone for det :)

 

Tilbake til tema.. så er jeg heller ikke for å bygge statuen av Jesus i kr.sand, men dette er basert på helt økonomiske grunner.. det er HELT sinnsykt å bruke så mye penger på en statue av Jesus, når så mange mennesker selv i norge, lider nød.. Jeg kan ikke se at det er etisk forsvarlig.. og i hvertfall ikke etisk forsvarlig ut fra hvordan Jesus forkynte at vi skulle være mot hverandre..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det at du lar deg provosere av at noen legger andre ting enn det rent kunstnerisk/estetiske i det, blir vel egentlig ditt personlige problem ...?

 

Så da kan man jo spørre seg om det er de kristne du ikke fordrar, eller kunstverket?

:innocent:

Ja, det blir vel egentlig det. Men igjen så hadde jeg sikkert i tilfelle ikke vært den eneste.

 

Kanskje litt vanskelig å svare på, akkurat dette. Dessuten vil jeg ikke gre alle kristne under én kam, for det finnes jo helt klart religiøse mennesker som handler på sunn fornuft.

Uansett...

Kanskje jeg ikke har noe i mot selve kunstverket selv om, som andre sier her i tråden, det finnes viktigere saker å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Sålenge jeg kan bestille sprengstoff er det greit. Jesus er vel den værste personen i verdenshistorien, han har sagt mye grusomt, og en slik statue vil kaste skygge over hele byen. Jeg synes ikke en person som har hatt slike enorme ødeleggelser og lidelser som konsekvenser vil gjøre noe positivt for Kristiansand eller Norge som statue.

 

Enig!

men nå må man heller ikke glemme stauten av "kristen-ekstremist og massemorder" Olav Tryggvason som kaster skygge over trondheim by...

Lenke til kommentar
Hvis Jesus levde var han forut sin tid når det gjelder moralske spørsmål.

Ehm, nei. Mange oldtidsfilosofer hadde tenkt det samme som Jesus tidligere.

 

Det er helt riktig, det finnes haugevis av slike.

-men jeg antar at han sikter til dette sitatet og at diskriminering av andre raser/folkeslag er flotte saker:

 

"Matt 15,21 Jesus nekter å hjelpe en kanaaneisk kvinne fordi hun ikke er israelitt"

 

21 Jesus brøt opp og drog derfra til landet omkring Tyrus og Sidon. 22 En kanaaneisk kvinne fra disse traktene kom og ropte: «Herre, du Davids sønn, miskunn deg over meg! Min datter blir hardt plaget av en ond ånd.» 23 Men han svarte henne ikke et ord. Disiplene vendte seg da til ham og bad: «Gjør deg ferdig med henne; hun roper etter oss.» 24 Men han svarte: «Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels folk.»"[/i]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

S2R2SK1: Haha, hva med å ta med resten av historien da?

 

 

21 Så dro Jesus derfra og tok veien til områdene omkring Tyros og Sidon. 22 En kanaaneisk kvinne fra disse traktene kom og ropte: «Herre, du Davids sønn, forbarm deg over meg! Min datter blir hardt plaget av en ond ånd.» 23 Men han svarte henne ikke et ord. Disiplene kom da og ba ham: «Bli ferdig med henne, hun roper etter oss.» 24 Men han svarte: «Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels hus.» 25 Da kom hun og kastet seg ned for ham og sa: «Herre, hjelp meg!» 26 Han svarte: «Det er ikke rett å ta brødet fra barna og gi det til hundene.» 27 «Det er sant, Herre,» sa kvinnen, «men hundene spiser jo smulene som faller fra bordet hos eierne deres.» 28 Da sa Jesus til henne: «Kvinne, din tro er stor. Det skal bli som du vil.» Og datteren ble frisk fra samme stund.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det at han åpembart var forfengelig og lot seg overtale til å kaste noen "smuler til hundene" idet hun "kastet seg ned for ham" gjør ham ikke til noe moralsk eksempel akkurat. Han slekter på opphavet, der er det mer enn nok forfengelighet å spore...

Det er da ikke poenget med det S2R2SK1 sa, han pratet om diskriminering fordi at Jesus nektet en kvinne hjelp. Noe som er feil...

Lenke til kommentar

Han nektet jo henne vitterlig hjelp til å begynne med, det var ikke snakk om å være betingelsesløst hjelpsom akkurat, han gjorde det helt klart for henne at hun var mindreverdig og måtte "kjenne sin plass". Da hun nedverdigt seg til det var plutselig alt ok. Som sagt, ikke et eksempel til etterfølgelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Han nektet jo henne vitterlig hjelp til å begynne med, det var ikke snakk om å være betingelsesløst hjelpsom akkurat, han gjorde det helt klart for henne at hun var mindreverdig og måtte "kjenne sin plass". Da hun nedverdigt seg til det var plutselig alt ok. Som sagt, ikke et eksempel til etterfølgelse.

Jeg er uenig med deg. Han satte henne på prøve for å se hvor sterk troen i Jesus var. Ikke at Jesus skulle vise henne plassen hennes, men teste henne.

Lenke til kommentar
Han nektet jo henne vitterlig hjelp til å begynne med, det var ikke snakk om å være betingelsesløst hjelpsom akkurat, han gjorde det helt klart for henne at hun var mindreverdig og måtte "kjenne sin plass". Da hun nedverdigt seg til det var plutselig alt ok. Som sagt, ikke et eksempel til etterfølgelse.

Jeg er uenig med deg. Han satte henne på prøve for å se hvor sterk troen i Jesus var. Ikke at Jesus skulle vise henne plassen hennes, men teste henne.

Er rimelig fucked jeg da? :cry:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...