Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er langt vekk fra Norge og har fått låne meg en EEE 900. Siden jeg er så langt borte og skal være borte en stund er det kjekt med skype o.l. Problemet mitt er at jeg ikke får mikrofonen til å fungere i det hele tatt. Noen tips?

 

Beklager hvis dette har blitt tatt opp x antall ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en 1000H en liten stund nå. For noen dager siden begynte laderen å bli litt rar, det hendte den lagde mindre ulyder innimellom, det blå lyset virket ikke og jeg fikk ikke ladet. Det var nok feil på kabelen, for når jeg strakk kabelen ut fungerte laderen som den skulle. Virker nesten som at det ble kortslutning mellom + og - inne i kabelen.

 

 

Uansett har jeg allikevel brukt laderen. (ikke et sjakktrekk, jeg vet) Når jeg nå satt med PCen med laderen i, slo PCen seg av helt plutselig, og det blå lyset på laderen gikk av igjen. Jeg skrur på PCen igjen, og kommer med en gang til sikkerhetsmodus-start-vinduet. Altså der man kan velge om man vil starte i sikkerhetsmodus eller ei. Uansett hva jeg velger her, skjer det samme. Windows lader opp, men akkurat da innlogginsvinduet skal komme opp, kommer i stedet en blåskjerm opp i en tiendels av et sekund, før den kommer tilbake til sikkerhetsmodus-vinduet. Og så er det på'n igjen. Har prøvd å tatt ut batteriet, men får fortsatt samme feilen.

 

 

Noen kloke hoder som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Har jeg noen mulighet til å reinstallere Windows uten bruk av ekstern CD-spiller? Jeg kan altså ikke logge inn i Windows, så det må i så fall foregå fra boot-skjermen.

 

Fullt mulig å reinstallere windows via minnepenn eller minnekort, søk på www.eeeuser.com så finner du helt sikkert noen guider der, da får du samtidig guider som hjelper deg å strippe XP for unødvendige drivere og kjas for å få et litt kjappere system. Lykke til.

 

/Espen

Lenke til kommentar
Komplett har helgetilbud på EEE S101 (den veldig tynne og stilige EEE) til bare 3995 kroner:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=396549

 

Ikke værst med tanke på at den kostet 6000 kroner for ikke lenge siden.

 

Fikk min i dag, slo til på helgetilbudet på komplett.

Meget fin og lett, litt uvant med så små taster, men det tror jeg at jeg venner meg til.

 

 

Mvh

 

La oss få vite hva du synes om den etter litt bruk da ;)

Lenke til kommentar

Har Asus sluttet å levere Eee med GNU/Linux, eller finnes de bare ikke på lager her i landet? Kjøpte en 901 for en uke siden og hadde nå tenkt å bestille enda en til min gamle mor, men nå er de ikke å oppdrive i (billige) norske webshops lenger.

 

Er forøvrig storfornøyd, kjørte inn 2 GiB RAM og 16 GB SD. Xandros var etter min smak bare ræl, og KDE med XP-skin vil jeg driste meg til å kalle en ren fornærmelse. Kommer til å skreddersy et Funtoo-oppsett en dag jeg har veldig god tid. :thumbup:

Endret av ArtVandelay
Lenke til kommentar

Hei.

 

Som nevnt litt lengre opp i tråden er jeg ute av landet og derfor har jeg lånt meg en EEE 900, som kjører ubuntu. Hadde problemer med mikrofonen, men greide å ordne det. Byttet til alsamiker eller noe lignende på innstillingene.

Har et nytt problem derimot. Jeg får ikke spilt av flash/youtube videoer fra mange sider, men hvis noen feks har postet en youtube video i tildels bloggen sin så får jeg sett den der. På youtube sine sider så kommer klippene opp som helt svarte og høyreklikker jeg på de så lukker mozilla seg. Har googlet problemet en del, men ikke funnet noe som har hjulpet, men skjønner at det er et relativt vanlig problem. Dette er min første gang med linux, så å svare at jeg må kode om noe eller lignende kan hjelpe, men da må det følge med en ekstrem n00b guide for hvordan jeg faktisk gjør dette.

Lenke til kommentar
Har Asus sluttet å levere Eee med GNU/Linux, eller finnes de bare ikke på lager her i landet? Kjøpte en 901 for en uke siden og hadde nå tenkt å bestille enda en til min gamle mor, men nå er de ikke å oppdrive i (billige) norske webshops lenger.

 

Det er dessverre dårlig med Linux på eee-maskinene i Norge framover. :(http://www.digi.no/795569/norge-vil-ikke-ha-linux

Nå viser det seg at Asus vil stoppe salget av mini-PCer eller netbooks med Linux i Norden. Årsaken er at nesten alle kundene velger Windows.

 

Vi kan jo håpe å få tilbake maskiner uten Windows ved å mase. Veldig synd at det er såpass lite marked for Linux-PCer, det er nemlig veldig surt å betale for en Windows-lisens jeg aldri kommer til å bruke :(

 

 

EDIT: Like etterpå fant jeg jo denne artikkelen: http://www.digi.no/795759/full-linux-retrett-fra-asus

Uansett finner heller ikke jeg Asus EEE PC 901 med Linux i noen butikker.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Hvilket er det beste OSet for å se film, musikk, touch (toptouchscreen) og web? Viktig at den booter raskt, og at batteritiden er lang.

 

Easy Peasy? Eller skal jeg vente på jolicloud?

 

Easy Peasy er Ubuntu for netbooks. Det er norskutviklet: http://itavisen.no/sak/803908/Dette_OSet_er_norskutviklet/

Jolicloud er fransk-utviklet og er også Ubuntu for netbooks. Informasjon som er sluppet til nå sier at Jolicloud bare er Ubuntu Netbook Remix med et nytt tema (som ser ganske bra ut).

Det er nok ikke vits i å vente på jolicloud (ingen releasedate satt enda) hvis boot tid og batteritid er viktig for deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...