Gå til innhold

To rutere; noe problem?


t-vs

Anbefalte innlegg

Spør de kyndige før jeg handler......saken er:

 

Har nå et Speedtouch modem, etellerannet ip-tlf-adapter og en 3com ruter. Som ikke er trådløs. Den har 4 porter ut hvorav 3 er i bruk.

 

Nå vil jeg kjøpe en bærbar og da vil jeg selvfølgelig ha trådløst nett til den. De ovennevnte sakene står sånn plassert at jeg tviler på at et trådløst signal vil overleve den lange og kronglete reisen.

 

Kan jeg nå kjøpe en trådløst ruter, plassere den der det passer, og koble den til 3com'ens ledig port med en nettverkskabel?

Eller er det å be om problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker!

Men må bare spørre...må ha det inn med teskje.... den oppskriften din;

Bak på min 3com så er det en ledig port. Den heter vel LAN og et nummer? Jeg må vel gå derfra og inn i min nyanskaffede trådløse router sin ethernet-port...eller?

Da blir 3com'en "knutepunkt" og trådløs router henger i enden på den siste Lan-porten

Får inntrykk av at jeg misforstår noe når jeg leser oppskriften, serru....at noe er motsatt av hva jeg tror.

Lenke til kommentar

Du kobler til en av lanportene på 3COM. Regner med du har ett lys for hver port som er tilkoblet på den. Du vil se at det ledige lyset tennes når du setter kabelen i begge routerne.

 

Du kan koble kabelen i den nye routerens WAN (internetport) eller som jeg nevnte bruke routeren som aksesspunkt og switch men da må du i såfall ikke bruke WAN i det hele tatt på den nye routeren.

Lenke til kommentar

Ok, det rimer bra med det jeg tenkte. Jeg klarte ikke helt se for hvordan det er tenkt i oppskriften din.

To nye spørsmål melder seg:

 

1. DHCP skal tydeligvis slåes av i en av routerene; hvilken av dem?

 

2.Hvordan kobler jeg hvis den nye routeren skal brukes som aksesspunkt+switch, og hva betyr det i praksis? Har det noen betydning for hastighet/stabilitet/sikkerhet?

Lenke til kommentar
Ok, det rimer bra med det jeg tenkte.  Jeg klarte ikke helt se for hvordan det er tenkt i oppskriften din.

To nye spørsmål melder seg:

 

1. DHCP skal tydeligvis slåes av i en av routerene; hvilken av dem?

 

2.Hvordan kobler jeg hvis den nye routeren skal brukes som aksesspunkt+switch, og hva betyr det i praksis? Har det noen betydning for hastighet/stabilitet/sikkerhet?

9540089[/snapback]

Du slår av DHCP i routeren som står etter 3COM. (3COM vil da dele ut adresser til begge.)

Du kobler kablene til LAN på den nye routeren. Du skal ikke bruke WAN i det hele tatt på den.

Det blir ikke dårligere hastighet/stabilitet med en ekstra boks. Bare husk å kryptere trådløsnettverket (bruk WPA).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

To rutere fungerer helt fint. Satte inn en d-link 655 og ingen problemer med å få det til å fungere. Rett på nett med laptop'en.

Men; noe må det jo være......

Maskinene som er stasjonære og koblet til 3-com ruteren står i et nettverk - mshome.

Men når jeg prøver å få kontakt med det nettverket på laptopen, når den kjører på trådløst via d-linken, så finner den ikke noe.

Noen som vet hvor problemet kan ligge.

Og hva er den praktiske forskjellen på å koble aksess-punktet til LAN vs. WAN?

Lenke til kommentar

Her er oppskriften til la7dfa:

 

Sette opp en router som aksesspunkt og switch.

(Forutsetter her at den første routeren bruker 10.0.0.x)

1) Sett lan til å ha subnettet 10.0.0.0 og nettmaske 255.255.255.0 . Sett så f. eks ruteren opp med adressen 10.0.0.10.

(Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse ”ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av)

2) Slå av DHCP (LAN) i ruteren.

3) Ethernetkabelen som kommer fra ruter#1 skal du nå sette i en av LAN portene du har på den trådløse ruteren.

 

3com ruteren har adr 192.168.0.1. Skal jeg da sette 3com til denne ip'en fast i "internetprotocol(tcp/ip)", og så gå inn på d-linken og sette den til 192.168.0.10 for så å skru av dhcp i d-link?

Endret av t-vs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...