Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke altfor mange år til føre de fleste land i verden må innføre ett eller to barns politikk, og alle som da blir gravide etter de har oppnådd kvoten må så tvinges til og ta abbort.

 

Om vi ikke innfører en sånn politikk etter hvert så vill vi oppleve store svigninger i populasjonen. Vi går langt over max grensa og folk dør i miliion tall, så går vi unner og folk puler seg så over grensa igjen så det blir epedemier og sult igjen osv. osv. Med mindre vi er riktig uheldige og flere milliarder dør isteden siden vi har brukt resursenne såpass opp att de ikke klarer å komme fort nokk tilbake.

Lenke til kommentar
Overbefolkning er ikke et problem her i Norge. Fruktbarheten her er1,9 barn pr kvinne, vi trenger 2,1 for å ha en stabil befolkningsvekst (hvis vi ser bort fra innvandring).

Men abort er bedre enn at kvinner setter barnet fra seg i skogen eller bruker strikkepinnemetoden.

 

Nå snakket jeg ikke om bare Norge.

Lenke til kommentar

Alle jenter har valget selv om de vil bli gravide, det er ut av egen dumhet at man til slutt må ta abort.. Sorry, men sånn er det! Med mindre man ikke er klar over selv at prevansjon osv ikke har funket, og at man i senere tid finner ut at det er et foster i magen.

 

Men nå til dags så vet de aller aller fleste at det finnes angrepiller og andre måter for og forhindre graviditet. Det er jentas valg fullt og helt, det er hun som har siste ordet.

 

Abort er forøvrig helt greit synes jeg..

Lenke til kommentar
Hvorfor det?

 

Ok, forsnakket meg nok litt der. Mente vel heller at det ikke er etisk riktig. Det er jo faktisk noe inni der som blir et barn. Men jeg er for selvbestemt abort.

 

Edit: La til quote

 

 

Vanskelig å si hva som er etisk riktig og ikke, siden "etisk" er et løst definert begrep. Etikk er variabelt og endrer seg med øyne som ser. Det er derfor jeg holder meg til en rasjonel tolkning av slike problemer. Syntes vertfall ikke at hva som er lov/hva som ikke er lov skal baserer på enkelt menneskers induviduelle etiske tolkninger, spesielt relgiøse overbevisninger, når en kan se rasjonelt på problemet

Lenke til kommentar
Vanskelig å si hva som er etisk riktig og ikke, siden "etisk" er et løst definert begrep.

 

Joda, men det bør i hvert fall være full enighet om at så lenge man ikke skader et bevisst vesen så gjør man ikke noe uetisk. Er det ikke enighet om dette, ser jeg virkelig ikke poenget med å diskutere noe som helst angående hva som er rett og galt. Med "etisk" mener jeg underforstått "rasjonelt etisk", og ikke "religiøst etisk".

 

Religiøse kan for øvrig definere hvilke ord de vil, som de vil. "Vitenskapelig" kan for eksempel defineres som "Det som samsvarer med verdensbildet i Bibelen".

 

Er det noen her som mener at menn burde ha rett til å frasi seg ansvaret for ungen?

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Alle jenter har valget selv om de vil bli gravide, det er ut av egen dumhet at man til slutt må ta abort.. Sorry, men sånn er det! Med mindre man ikke er klar over selv at prevansjon osv ikke har funket, og at man i senere tid finner ut at det er et foster i magen.

 

Men nå til dags så vet de aller aller fleste at det finnes angrepiller og andre måter for og forhindre graviditet. Det er jentas valg fullt og helt, det er hun som har siste ordet.

 

Abort er forøvrig helt greit synes jeg..

 

Alle? :D

Lenke til kommentar
men det bør i hvert fall være full enighet om at så lenge man ikke skader et bevisst vesen så gjør man ikke noe uetisk. Er det ikke enighet om dette, ser jeg virkelig ikke poenget med å diskutere noe som helst angående hva som er rett og galt.

Det er ikke så enkelt heller, mange stiller spørsmål ved eutanasi (aktiv dødshjelp). Er det etisk å la et menneske i grusomt store smerter leve gjennom det?

 

Det jeg ser som nøkkelspørsmålene her er; er et foster bevisst? Hva vil det si å være bevisst? Har et foster utviklet følelser i perioden provosert abort kan utføres? (før 12 svangerskapsuke)

Og for å være rent definisjonsmessig riktig, er å drepe et foster mord? Vi vet at mord er drap (uavhengig av moral), men er et foster menneske? Eller er de et ledd i en evolusjon, som aper er for mennesker? Så klart er vi alle et ledd i en evolusjon, men...

 

Jeg personlig er litt splittet når det kommer til abort. Jeg mener at med verdens overbefolkningsproblem er å forby abort galt. Men jeg syntes dog disse proletarene skal vise ansvar for handlingene sine. Dette er selvsagt veldig grovt, men det er slik jeg ser det store og hele.

Lenke til kommentar

Isolert sett er ativ dødshjelp helt ok. Når man er gammal og grå og kun ønsker å dø fordi man lever i konstant smertehelvete, er det ikke en vanskelig sak. Hver enkelt sak må imidlertid behandles for seg.

 

"Det jeg ser som nøkkelspørsmålene her er; er et foster bevisst? Hva vil det si å være bevisst? Har et foster utviklet følelser i perioden provosert abort kan utføres? (før 12 svangerskapsuke)"

 

Enig. Fosteret er ikke bevisst før det har utviklet nervesystem og hjerne, så vi kan i hvert fall slå fast at det er helt greit med abort inntil dette tidspunktet. Ca uke 12?

Lenke til kommentar

Synes det er litt pussig at aktiv dødshjelp ikke er lov, imens abort er...

 

I aktiv dødshjelp vil pasienten selv dø, uansett hvor mye smerte han må tåle får de ikke lov å hjelpe han. Selv om hele verden vil, får han ikke lov.

 

Med abort derimot. I de fleste tilfeller ville ikke moren hatt veldig store problemer med å oppdra barnet. Barnet kunne også blitt adoptert bort, og vi har gode ordninger for slikt. Men i dette tilfellet er det bare moren som bestemmer. Selv om barnet aldri får sagt sin mening er det kun morens ego som bestemmer.

 

Synes også det er sykt hvordan sorteringssamfunnet fungerer, i den norske loven står det klart og tydelig at personer med Downs Syndrom er mindre verdt og har derfor langt mindre rettigheter enn personer uten.

Lenke til kommentar

JA.

 

Abort er greit.

For mange kan en baby "ødelegge*" livet til en person.

Men abort skal bli bestemt av jenta/dama som bærer babyen vis ikke det er en veldig spesiel sitvasjon.

 

 

*er du 15-19 og gravid kan det ødellege mye for deg.

Selv om barnet bringer mye glede don't take me wrong.

Endret av Ole-ThInK
Lenke til kommentar
Hvorfor er abortgrensen for mennesker med Downs syndrom betydelig utvidet da?

 

Det er ikke funnet at det å leve med Downs syndrom medfører noen nød eller unødvendige smerter, likevel har de ikke like rettigheter som andre foster.

Kan være greit om du viser til denne lovgivningen.

Er du sikker på at du ikke forveksler den norske lov med en av moselovene?

 

3Mos 21,16-20

"Herren talte til Moses og sa: Si til Aron: Ingen av dine etterkommere som har et lyte, skal nå eller siden komme og bære fram mat for sin Gud. Ingen som har et lyte, skal tre fram: ingen som er blind eller halt, ingen som er vansiret i ansiktet eller har et vanskapt lem, ingen som har en brukket fot eller hånd, ingen som er pukkelrygget eller dverg, ingen som har en hvit flekk på øyet eller skabb eller noe annet utslett, og ingen som er skadet i pungen."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...