Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bør støtdempere på ny bil vare mer enn 3,5 år?


luckylight

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bil og ved taksering for innbytte påpekte de at det var oljelekasje på den ene støtdemperen. Bilen er 3,75 år og har kjørt 65 tusen.

 

Bilen er en VW, med 3 års nybilgaranti.

 

Jeg syntes det dårlig at en slik del ryker på en så ny bil, og lurer på om det kan være noe som er en reklamasjon (5 år).

 

Jeg skal gå og snakke med VW i morgen, men det hadde vært greit og hatt noen gode argumenter på baklomma til en eventuell diskusjon.

 

Viss det ender opp med at jeg må betale det selv, hvor mye bør en slik reperasjon koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Levetid på en støtdemper regner man ofte fra 60- 80.000 km. Selvfølgelig varierer dette fra bil til bil.

 

Egentlig burde man skifte fjærer også når man skifter dempere, men siden du skal ha bile nsom innbytte er ikke dette det farligste.

 

Når man skifter dempere så skal man skifte på begge sider. Orginal deler pleier å være ganske dyre, man får det lett billigere hos f.eks. mekonomen, bilxtra etc.

Lenke til kommentar

I sommer kjøpte nye dempere bak til min 8 år gamle Astra stv, kjørt 135000, pga kjempetilbud hos Torshov. De blir nok liggende i garasjen et år eller to til før jeg skifter dem. Etter å ha kjørt Golf noen dager nå, forstår jeg at mine dempere er, om ikke som nye, langt bedre enn på andre biler med samme alder og km.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Om det er en ny VW du skal ha, så er det bare å reklamere. Ellers hadde jeg bare finni bil et annet sted.

9516974[/snapback]

Det var et verksted for et annet merke som fant lekasjen i støtdemperen.

 

Men jeg kommer til å selge bilen privat, da prisene de gir på innbytte er ganske dårlig, men jeg må i alle tilfeller fikse støtdemperen før jeg selger bilen.

Lenke til kommentar

Ett problem som jeg har sett endel ganger er at eieren ikke merker at demperne er totalt ferdige, hvis de har bilen lenge slik at de gradvis vender seg til redusert demping. Det verste jeg har prøvd var en gammel 1981 Corolla hvor bilen var livsfarlig og kjøre, den var nesten ukontrollerbar i sving over 70km/t hvis det var den minste ujevnhet i veien, eieren ble nesten sint på meg da jeg mente at dette var livsfarlig og kjøre med.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du har hatt støtdemperene dine i 14 år er det på høy tide å skifte de. Som alt annet blir støtdemperene og fjærene slitne over tid.

 

I trådstarters situasjon så har som nevnt støtdemprene etter min mening gjort sin jobb. Og siden støtdempere er slitedeler har han strengt talt ikke krav på å få dekket dette av bilprodusenten.

 

Til deg som mener dette er typisk vw kvalitet: Man kan ikke forlange så mye mer av støtdemperene når de har trillet mellom 60 og 80 000. Dette selv om de kanskje bare er 3,5 år gamle. Det samme gjelder jo for alle merker, til og med Toyota.

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt oppstå feil på en støtdemper, slik at den må byttes før den er utslitt. 65' km og under 4 år er for lite, her må det være snakk om en feil, ikke vanlig slitasje. Personlig erfaring med egne og andres biler er ihvertfall at støtdemperne holder gjerne rundt 150' før de må byttes.

 

Uansett ville jeg ikke regnet med at VW holder med deg i at dette er en reklamasjon, du må trolig betale det selv. Dette er en overkommelig kostnad, dempere til denne bilen koster få hundrelapper.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...