Gå til innhold

Blu-ray og HD DVD får selskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dritt lei av at det kommer formater i hytt og gevær for tida, og alle maser om at det og det er best, så kommer det fanboys med dårlige argumenter og så blir jeg bare irritert. Bare det å ha bare Bluray og HD-DVD er ille nok, så inntill det blir en orden på det boikotter jeg alle flate plastikkmedier over 4,7gb (dl ikke inkludert)

Lenke til kommentar

Tenker nostalgisk tilbake til "krigen" mellom VHS, Betamax og Video 2000 :)

 

Tror det fremdeles ikke spiller noen rolle hvem av konkurentene som har de beste tekniske data.

 

Disse spillerene får vel en stor fordel med lavere produksjons-kostnader, og dersom det kommer nok filmer, er det vel ikke umulig at dette formatet seirer til slutt.

Lenke til kommentar

Er/var det ikke sånn at Blu-Ray selger "enormt" mye mer og bedre enn HD-DVD for tiden?

 

Jeg har hørt mye om det, at det går relativt dårlig med HD-DVD, og ting går så de suser for Blu-Ray. Og at det var nesten så de gikk ut å kronet Blu-Ray som vinner allerede..

 

Mener og ha lest det flere steder på nettet

Lenke til kommentar

Ja, sånne kriger er tragiske. Men også litt praktiske da, gjør nok at utviklingen går en del fortere, og prisene er en del lavere enn hvis det bare hadde vært ett format.

 

Jeg skal nå selv også vente med å anskaffe meg en Blu-Ray spiller (hvis Blu-Ray går seirende ut) til det faktisk kommer en aktuell spiller.

 

Ser ikke noe særlig poeng med å punge ut drøssevis med penger idag på en spiller, som mangler harddisk, opptaksmuligheter osv.. Eneste måtte være om vi anskaffet en PlayStation 3, så har vi jo noen Blu-Ray muligheter der.

Men en fullblods spiller skaffer vi ikke med det første nei.

 

Kjøper mann en nå, så vil det om 6mnd fort ha kommet enn med bedre video- og lydkvalitet. Støtte for flere lag på Blu-Ray diskene, med brenner og opptaker..

Og det vil sikkert ikke koste noe mer enn det jeg hadde betalt for en idag, uten opptaker, brenner eller støtte for maks antall lag på Blu-Ray diskene.

Lenke til kommentar

Blu-ray ledet vel hvertfall klart i USA, mens HD DVD ledet her i Europa.

Har bare en følelse av at HD DVD selger veldig bra for tiden... de kjører mange kampanjer. En HD DVD-addon til Xbox 360 får du så og si gratis hvis du tar med verdien på filmene man får med.

Tror nok Blu-ray og HD DVD vil holde koken begge to i flere år framover og løfte hverandre og det vil jo gi oss forbrukerne en fordel - for å ikke snakke om priskrigen. ;)

Lenke til kommentar
HD VMD benytter seg av tradisjonell teknologi basert på rød laser, som fremdeles er langt billigere enn teknologien med blå og fiolette lasere som brukes i Blu-ray- og HD DVD-spillere.

Begge (Blu-Ray og HD DVD) bruker samme laserfarge: 405nm = fiolett.

 

Ellers så er det jo spennende å se at de første VDM-diskene kommer med 4 lag fra starten av i motsetning til Blu-Ray og HD DVD som bare er oppe i 2 lag på eksisterende produkter. Dermed kan VDM skilte med omtrent samme kapasitet som Blu-Ray og HD DVD fra starten av selv om de bruker rød (650nm) laser.

Lenke til kommentar
Ellers så er det jo spennende å se at de første VDM-diskene kommer med 4 lag fra starten av i motsetning til Blu-Ray og HD DVD som bare er oppe i 2 lag på eksisterende produkter.

Skal dog sies at HD DVD nettopp fikk godkjent standarden for 3 lag av 17GB pr. Om dagens spillere støtter det er dog juryen fortsatt ute på. Så langt jeg har sett har det ikke kommet ut noen konkrete planer om å gi Blu-Ray flere lag i nærmeste fremtid, men det kan jo også hende at de ikke annonserer dette før spesifikasjonen er nærmere godkjenning.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar
Er/var det ikke sånn at Blu-Ray selger "enormt" mye mer og bedre enn HD-DVD for tiden?

 

Jeg har hørt mye om det, at det går relativt dårlig med HD-DVD, og ting går så de suser for Blu-Ray. Og at det var nesten så de gikk ut å kronet Blu-Ray som vinner allerede..

 

Mener og ha lest det flere steder på nettet

9477539[/snapback]

 

I Norge så gjør HD DVD det dårlig. Men det skal nok endre seg nå. Toshiba har lansert tilbudet om HD-E1 maskinen + 5 filmer til under 3000,-.

 

Mye av grunnen til at HD DVD taper litt i Norge er nok import fra utlandet, da vi her hjemme er meget dyre på dem. De billigste platene koster 100,- mindre i USA.

 

I USA har BD i det siste ligget med 2:1 i salgs forhold, men vi får vente å se hva som skjer når Paramount sine filmer snart kommer med kun som HD DVD. De første HD eksklusive filmene derifra ble sluppet nå (Blades of Glory).

 

Tror VDM formatet ikke vil få fot feste i det hele tatt, ikke så lenge HD DVD er såpass lite opp i pris, og har såpass mye bedre utvalg. Og i løpet av de neste månedene, tipper oppimot jul, så vil HD DVD spillerene nærme seg det mange kaller den magiske $200 grensen. Der hvor vanlige folk syntes det er ok å handle.

 

HD DVD har igjen $100 til den grensen, mens BD (Sony S300) har igjen $300. Så mye som Sony ikke tjener på PS3, så har de ikke råd enda til å ta opp den kampen skikkelig. Samsung har vel kanskje mulighet med sin billigste av de nye spillerene. BD har langt igjen til å bli ett allment format, så lenge ungene ikke maser for mye og får en PS3

Lenke til kommentar

Minner folk om denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=690093&st=1200

 

Ellers er det nok rimelig sent å komme inne i kampen først nå, men på den annen side har jo folk flest ikke en pøkk peiling på hva som er HD og ikke, og enda mindre kjennskap til HD DVD og Blu-Ray.

 

De fleste av mine venner har null interesse for det også :)

 

 

 

Når dette er sagt tror jeg at Blu-Ray er det formatet det selges desidert mest av for tiden. Og jeg tror de får et solid forsprang utover vinteren, når det blir lansert en rekke godsaker på PS3. At PS3 integrerte Blu-Ray leser var rett og slett et genialt trekk.

 

Og de som kjøper seg PS3 gjør det i første omgang for spill og lek, og da er veien kort til å kjøpe filmene på B-R også. Skal man ha HD DVD må man nesten kjøpe en egen HD DVD spiller til formålet, da løsningen til Xbox 360 er latterlig, og for sent ute...

Lenke til kommentar

med mindre noe har endret seg siden sist jeg informerte meg i denne etter hvert så slitne formatkampen, så har sony fremdeles hovedtyngden av filmindustrien bak seg. dette inkluderer da også sony's eget filmselskap, som har gitt ut noen av de mest populære filmene det siste året (spiderman 3 bl.a, av en eller annen grunn :/)

 

sony skal også ha en 400$ ps3 på bordet, som i mine øyne kan eskalere striden ytterligere. sony taper store penger på ps3, men det ser da ut til at de ikke har for store kvaler med å tape enda noen milliarder.

 

man kan ikke glemme at konsoller i store trekk førte dvd til massene, og ps3 er i aller høyeste grad en del av sony's slagplan i format"krigen"..

Lenke til kommentar

Med soneinndeling og strengere DRM tror jeg BD vil slite noe med å få innpass hos entusiastene og med de lavere prisene til HD-DVD tror jeg BD vil slite med å få innpass hos de som har lite peiling på forskjellene. Men egentlig er det ikke så viktig for meg for jeg har ikke lyst på hverken pest eller kolera.

 

I samme slengen får jeg vel beskrive HD-VMD som en eller annen (mildere) sykdom: Influensa.

 

oivind_dahle: Hellige ku! Den tråden virker jo som rene religionskrigen. :ohmy:

Lenke til kommentar
med mindre noe har endret seg siden sist jeg informerte meg i denne etter hvert så slitne formatkampen, så har sony fremdeles hovedtyngden av filmindustrien bak seg. dette inkluderer da også sony's eget filmselskap, som har gitt ut noen av de mest populære filmene det siste året (spiderman 3 bl.a, av en eller annen grunn :/)

Var det før eller etter Paramount (med Dreamworks) gikk HD DVD exclusive :whistle:

Lenke til kommentar
Når dette er sagt tror jeg at Blu-Ray er det formatet det selges desidert mest av for tiden. Og jeg tror de får et solid forsprang utover vinteren, når det blir lansert en rekke godsaker på PS3. At PS3 integrerte Blu-Ray leser var rett og slett et genialt trekk.

9477981[/snapback]

I ettertid har dette trekket vist seg i høyeste grad å være en ren nødvendighet for bluray. Dersom de ikke hadde tvangsinnført formatet gjennom PS3 hadde nok formatet vært rimelig dødt nå.

Men uansett, jeg personlig er uansett ikke interessert i å bruke en spillkonsoll til å se på film. Selv om den gamle xbox'en min hadde DVD spiller har det aldri vært avspilt en eneste film på den. Skal jeg noensinne kjøpe en bluray spiller må det bli en skikkelig dedikert spiller, etter at de har klart å fullføre alle specs, ikke det skrotet som finnes på markedet nå. Men tviler uansett på at jeg gidder å drive med det soneinndelings-pisset til bluray når man har samme alternativet uten soner i det hele tatt via HDDVD.

Mye av grunnen til at HD DVD taper litt i Norge er nok import fra utlandet, da vi her hjemme er meget dyre på dem. De billigste platene koster 100,- mindre i USA.

Ja. vil tro et veldig mindretall kjøper overprisede disker her i Norge når man kan importere dem selv til en anstendig pris fra utlandet. Med blurays soneinndeling blir man selvsagt mer fastlåst og tvinges ofte til å betale i dyre dommer for samme vare.

Men egentlig er det ikke så viktig for meg for jeg har ikke lyst på hverken pest eller kolera.

Formatene i seg selv er da ikke dårlige på noen måte. Det eneste som er pest & kolera her er sonneinndeling & brukersperrer. I så måte velger man det minste ondet, dvs. HDDVD.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Ellers er det nok rimelig sent å komme inne i kampen først nå, men på den annen side har jo folk flest ikke en pøkk peiling på hva som er HD og ikke, og enda mindre kjennskap til HD DVD og Blu-Ray.

9477981[/snapback]

 

At folk ikke vet helt HVA det er, får så være, men med det salget av HD-TVer vi ser i dag er det ingen tvil om at det er en vare for "folk flest" allerde på ganske kort sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...