Gå til innhold

LOTRO, et døende spill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bree er det kanskje kverke-quest men i Rivendell er det jo en del crafting quest, wuest der du skal undersøke ting ved bruk av forskjellige magiske items o.l. Dessuten synes jeg det å grinde i LOTRO er morsommere enn andre slike spill pga Deeds. Desuten synes jeg at spillet blir bedre pga. bedre, flere og mer betydningsfulle quest.

Jeg kan ikke tenke meg at dette spillet dør før Turbine er ferdig med oppdateringene sine om 4-5 år. Her er det et så stort rom for nye funksjoner o.l. at det vil "alltid" trekke til seg nye spillere, eller gamle som har tatt en pause (*blush*) så lenge grafikken holder mål :)

Spiller også på Laurelin ;) Kuriados

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også enig i at LOTRO bare kommer til å trekke til seg flere spillere etterhvert som tiden går, de er på god vei, de slepper ut en expension pack etter bare litt over ett år. Det koster flesk å markedsføre, oppdatere og selvfølgelig utvikle sånne store updates, det betyr bare at de har tjent flesk og. Wow kom med sin pack hele 3-4 år etter den første kom ut? Var det bare fordi konuransen ble hardere kanskje? Uansett, har spilt begge, Lotro gjorde meg ikke avhengig men det er sånn 8 ganger bedre :)

Elasahr Human, male, LM, 36 Evernight, flere bør begynne å spille der :D

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

LOTRO er en del mer casual enn WoW. Alt handler (heldigvis) ikke om å få bedre gear, og ett nytt bedre sett blir ikke introdusert med hver eneste patch. På den måten blir man litt mindre hekta, noe som jeg hvertfall synes er greit.

Selv er jeg med i et stort guild som spiller både WoW og LOTRO samt andre MMO'er. Tror det er viktig at du har et guild som det er morsomt å spille med når du spiller LOTRO fordi det er ikke altfor solo-friendly til alle tider. End game kunne kanskje trengt en raid-instance til, men det er nok å gjøre.

Hvis du har tålmodighet til å roleplaye litt innimellom så vil du også oppdage at det er en del spill inni selve spillet. F.eks. horse races, fox-hunts, chicken runs, battle of the bands etc.

Selv foretrekker jeg LOTRO fremfor å grinde i WoW. Spilte WoW i 2 år og problemet der ble at alt nytt som ble lagt til stort sett bare var mer av det samme (les: grinds i nye former). I LOTRO er de flinkere til å legge til nye ting man kan gjøre, feks. player housing, chicken-play, multiplayer-music-playing osv. Nå kommer neste store patch i april (book 13) og da får vi ett nytt stort landområde, en haug med nye quests, fisking (som hobby, usikkert hvordan det vil foregå), og blant annet nye ting som at man kan fryse i hjel osv. (Det er et is-område som blir lagt til).

Så tja - hvis du ikke er avhengig av hack 'n slash konstant så kan LOTRO være for deg. Jeg er hvertfall glad for å gjøre noe annet en å farme reputation og resist gear mens man leser oppgulpet til snørrunger som skriver ROFLCOPTERLOLBBQ i chaten.

Men hver sin smak - likte WoW i sin tid jeg og - det bare ble veldig mye av det samme og veldig mange idioter på serverene.

Når det er sagt, så likte jeg ikke LOTRO i betaen, men mye har endret seg siden da.

Tviler på at spillet tar kvelden på en stund ennå fordi det ikke henvender seg til den samme målgruppen som WoW eller AoC. Vil si LOTRO er mer beregnet på folk som liker rollespill som Baldur's Gate etc. samt et mer modent publikum. Tror gjennomsnittsalderen i LOTRO er ganske høy.

-

For de som ikke gadd å lese alt,

Wall of text crits you for 1 dmg. You die.

Endret av ZombieBobie
Skrevet
LOTRO er en del mer casual enn WoW. Alt handler (heldigvis) ikke om å få bedre gear, og ett nytt bedre sett blir ikke introdusert med hver eneste patch. På den måten blir man litt mindre hekta, noe som jeg hvertfall synes er greit.

Selv er jeg med i et stort guild som spiller både WoW og LOTRO samt andre MMO'er. Tror det er viktig at du har et guild som det er morsomt å spille med når du spiller LOTRO fordi det er ikke altfor solo-friendly til alle tider. End game kunne kanskje trengt en raid-instance til, men det er nok å gjøre.

Hvis du har tålmodighet til å roleplaye litt innimellom så vil du også oppdage at det er en del spill inni selve spillet. F.eks. horse races, fox-hunts, chicken runs, battle of the bands etc.

Selv foretrekker jeg LOTRO fremfor å grinde i WoW. Spilte WoW i 2 år og problemet der ble at alt nytt som ble lagt til stort sett bare var mer av det samme (les: grinds i nye former). I LOTRO er de flinkere til å legge til nye ting man kan gjøre, feks. player housing, chicken-play, multiplayer-music-playing osv. Nå kommer neste store patch i april (book 13) og da får vi ett nytt stort landområde, en haug med nye quests, fisking (som hobby, usikkert hvordan det vil foregå), og blant annet nye ting som at man kan fryse i hjel osv. (Det er et is-område som blir lagt til).

Så tja - hvis du ikke er avhengig av hack 'n slash konstant så kan LOTRO være for deg. Jeg er hvertfall glad for å gjøre noe annet en å farme reputation og resist gear mens man leser oppgulpet til snørrunger som skriver ROFLCOPTERLOLBBQ i chaten.

Men hver sin smak - likte WoW i sin tid jeg og - det bare ble veldig mye av det samme og veldig mange idioter på serverene.

Når det er sagt, så likte jeg ikke LOTRO i betaen, men mye har endret seg siden da.

Tviler på at spillet tar kvelden på en stund ennå fordi det ikke henvender seg til den samme målgruppen som WoW eller AoC. Vil si LOTRO er mer beregnet på folk som liker rollespill som Baldur's Gate etc. samt et mer modent publikum. Tror gjennomsnittsalderen i LOTRO er ganske høy.

-

For de som ikke gadd å lese alt,

Wall of text crits you for 1 dmg. You die.

Veldig fin post ZombieBobie! :yes:

Sitter igjen med akkurat samme følelse, da jeg også spillte WoW tidligere og gikk over til LOTRO.

Skrevet (endret)

Vil ikke si LotRO er et døende spill, tvert imot kommer det flere spillere hele tiden og nye ting blir lagt til. Vi får for eksempel en gratis mini-expansion (Book 13) nå i april, og expansionen senere i år er jo nevnt.

Problemet for meg er at spillerne har forandret seg veldig mye fra starten, og RP serveren er nesten "død". Før var det mer eller mindre en hardcore RP server der de aller fleste rollespilte til en viss grad, men nå er det helt annerledes. Det er veldig få rollespillere igjen der, og de aller fleste jeg har møtt der i de siste månedene foretrekker å ha en karakter med høyt level i gruppen for å gjøre ting enklere. Det er fremdeles mange som spiller der, men det er litt av problemet. En ting er å vente på tur fordi en annen gjør samme quest som deg, men det blir noe helt annet å lete etter fiender for en quest fordi folk med høyere level (lvl 45 og oppover, som regel) har utryddet alt som beveger seg der for å få deeds. Når dette blir et plagsomt problem selv i områder som Lone-lands er det noe som ikke stemmer helt.

For meg er nok LotRO temmelig dødt om dette ikke forandrer seg drastisk til det bedre ganske snart. Vi får snart et nytt område å leke i, men hva så? De første to, tre månedene minst vil det være overbefolket av folk med svært høyt level uansett om det nye området er beregnet på folk fra level 20 eller 40. Personlig synes jeg det ødelegger for mye for resten av oss som foretrekker å rollespille.

"Casual" LotRO dør nok ikke med det første, men "rollespillet" LotRO er dødt for lengst. :(

Edit: For å ta et lite eksempel som skjedde for en stund siden da jeg var ca lvl 23. Jeg og to andre strevde med en quest og måtte forbi mange farlige fiender. Etter en god stund nærmest vi oss en boss, men fiendene var for mange. De to andre døde, men jeg klarte på et vis å komme meg langt nok unna til at fiendene ikke angrep meg lengre. Der satt jeg, helt alene med svært farlige fiender rundt meg på alle kanter uten sjanse å komme noe sted. De to andre prøvde å kjempe seg tilbake dit jeg var, og var kommet godt på vei da fire andre folk løp forbi. Tre av de var lvl 19 (og ville ha hatt store problemer alene), den siste lvl 50. Det ødela hele opplevelsen for alle tre, så vi vurderte faktisk å droppe hele greia og prøve questen senere. Dette har skjedd veldig mange ganger etterhvert, så for meg er LotRO mer eller mindre dødt allerede.

Endret av thecrow77
Skrevet (endret)

Vel mulig at din server er slik, men er en del servere som er stappfulle. Må heller ikke spille på RP server for å like rp. Det vill alltid være folk i forskjellige levler, uansett hvilken serevr og hvilket mmo du spiller. Ødelegger det hele rp opplevelsen din burde du heller drive med "pen and paper" rp, så du og dine kan gjøre akkuratt som dere vil uten forstyrrelser.

Men må jo si at Aragorn + 4 hobbiter kan sammenlignes med en lv 50 og 4 lv 10.. ;)

Endret av Christeven
Skrevet (endret)
... fox-hunts ...

Hvor?

Event som blir hostet av en kar / guild nå og da på RP-Laurelin. Er en del events som skjer om man følger med på forumene. Hvertfall på Laurelin - vet ikke hvordan det er på de andre serverene.

Det skal også sies at MMO spill generelt ikke egner seg til hardcore-rp siden alle ikke RP'er konstant til enhver tid, og siden det er såpass mange online hele tiden er du nødt til å støte på noen som ikke rp'er akkurat da. Selv spiller jeg på en RP server men jeg roleplayer ikke ved vanlig questing stort sett, i så fall er det bare for å tilfredstille en RP'er i gruppen. Hvis du ønsker hardcore rp bør du kanskje prøve å spille en persistant world mod til Neverwinter Nights eller no. Bare et tips. Synes det er moro med folk som rp'er, gir gjerne spillet litt stemning som man vanligvis ikke finner i mmos. :)

Endret av ZombieBobie
Skrevet

Mener ikke at RP serveren er død. Det er heller motsatt da den er svært full til tider. Problemet er at det er en RP server, og RP betyr roleplaying, eller rollespill. Før ble man nesten sparket ut om man ikke rollespilte der, men nå ser folk rart på deg om du nekter å godta at Middle-Earth ikke er "real life".

Skrevet
og RP serveren er nesten "død".

.......

Mener ikke at RP serveren er død

:thumbup:

Som ZombieBobie sier, så er ikke MMO`s hardcore rollespill.

Jeg har lest på diverse forum, også dette, at mange velger RP serveren rett og slett fordi de håper å treffe en litt mere "moden" spillegruppe enn på de "vanlige" serverne. Og etter hva jeg har lest, så stemmer dette til en viss grad. En RP server i LOTRO vil aldri inneholde kun rollespillere. Man kan kanskje håpe på 50/50. Jeg har ikke selv testet RP serveren, så skal ikke uttale meg spesifikt om hvor mange som rollespiller eller ikke.

Skrevet (endret)

Har spillt i et par uker nå, og kan så absolutt ikke se for meg hvorfor det skulle være mer døende enn andre MMO.

Som nevnt tidligere; Jeg vil si det er en forutsetning at du i minstefall har en mild interesse for LOTR/Tolkien universet før du setter i gang. Ikke bare fantasy MMOs.

Endret av Istapp
Skrevet
Er veldig få som rollespiller hele tiden. Spiller på RP og tipper 10-20% av dem som jeg har møtt har spillt Rp

Og nettopp det er poenget. Spillet LotRO er ikke på langt nær død, men rollespillet LotRO er død for lenge siden. I starten rett etter at det ble gitt ut var det minst 80% som rollespilte på RP serveren. Nå er det minst 80% som ikke rollespiller der. ;)

Skrevet (endret)
Og nettopp det er poenget. Spillet LotRO er ikke på langt nær død, men rollespillet LotRO er død for lenge siden. I starten rett etter at det ble gitt ut var det minst 80% som rollespilte på RP serveren. Nå er det minst 80% som ikke rollespiller der. ;)

Du har helt rett. det har blitt en trend blant folk å velg RP server siden de vil ha et mer modent community etc, ikke bare i lotro men i de fleste spill som har det.. Noe som er skikkelig egoistisk.

Er en diskusjon om det på AoC forumet også. der hele guilder av ikke RPère velger rp server for å slippe ganking.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=941898

Så bare quoter meg selv om hva jeg syntes om saken.

Syntes det er utrolig dårlig gjort at hele guilder som ikke driver med RP drar på en RP server for å slippe ganking.. det ødelegger for de som faktisk driver aktivt med rp, som serveren er laget for. Så er fantastisk egoistisk, om mange gjør det blir det bare en vanlig pvp server..
Endret av Christeven
Skrevet
Kanskje jeg begynner å bli gammel, men... ganking? :dontgetit:

Eksempel 1 er 3 personer dreper deg med det samme du har begynt på slåss med ein mob og dette gjer dei om og om og om og om igjen.

Eksempel 2 er 1 person 20 level høgare enn deg dreper deg om og om og om igjen.

Skrevet (endret)

Ganking er ikke eksisterende i lotro siden det i bunn og grunn kun er gode folk som løper rundt. Eneste stedet med pvp er ettenmors, og der er det bare pvp uansett. Så om dere bare har spilt lotro har man nok aldri opplevd det.

I alle online spill som har 2+ faksjoner finnes ganking (om det er pvp), spesielt i wow.

Endret av Christeven
Skrevet

Faktisk har jeg opplevd det i LotRO, på et vis. Var i Monster Play og denget løs på noen hobbiter da to alvespillere kom bort til meg. De ventet et stykke unna helt til jeg hadde drept de fleste hobbitene og var veldig skadet før de angrep meg. Selvsagt hadde jeg ikke sjanse da jeg var svært skadet fra før, og de var to mot en. Det er hovedgrunnen til hvorfor jeg ikke spiller PvP. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...