Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få tilbake førerretten


Caos King

Anbefalte innlegg

Alle kan vel gjøre en feil? Og alle kan vel gjøre en feil to ganger, eller gjelder det bare meg? Og i såfall, hvis man gjør en feil to ganger skal man da være avskåren fra absolutt alt og rett og slett bare bli gitt et nakkeskudd?

9417543[/snapback]

Slutt å krisemaksimere sånn. Å ikke ha lappen i 5 år er på ingen måte sammenlignbart med henrettelse. Det har tross alt bare litt konsekvenser for hvordan du kan forflytte deg lovlig over litt lengre avstander. Det finnes som nevnt en rekke alternative metoder å forflytte seg på eller unngå forflytting. Det er ingen krise. Ta det som en mann. Syting og klaging hjelper deg ingen steder.

 

Det er helt sikkert ikke mange som kan gjøre det. Det som er interessant for meg er hvordan jeg kan få den tilbake.

9422013[/snapback]

Jeg vet om en god metode du kan bruke til å få lappen tilbake med høy sannsynlighet: Vente 5 år, kjøre opp på nytt (jeg regner med det er en del av dommen). Deretter bør du respektere lover og regler slik at du gjør deg fortjent til å beholde lappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som bjeil også er inne på, så tror jeg nok at dersom noen skal vurdere om du er skikket til å få førerkort igjen, så vil nok det om du har endret holdninger eller ikke veie ganske tungt.

 

Utifra dine skriblerier i denne tråden så fremstår du ikke akkurat som en angrende synder.

 

Jeg er ikke den eneste som kjenner, eh kjente, folk som har blitt drept av råkjørere som deg.

 

Vær glad du ikke soner fengsel for drap og gjør som Simen1 sier: oppfør deg som en mann!

Lenke til kommentar
Jeg har behov for den på jobb, det hadde vært til stor nytte og jeg har nettopp blitt samboer med ei dame som har en liten gutt med krupp som i perioder vil ha behov for rask transport til lege/sykehus

9398037[/snapback]

 

Man har jo som kjent ambulanser som tar seg av transport av syke mennesker, så tror ikke dette er et tungtveiende argument.

 

Kan ikke samboeren din ta førerkort i stedet da?

Lenke til kommentar
kjøre opp på nytt (jeg regner med det er en del av dommen). Deretter bør du respektere lover og regler slik at du gjør deg fortjent til å beholde lappen.

9431131[/snapback]

 

 

Mister man lappen i 6-12 mnd må man ta noe på nytt. Mener det var 12mnd som var neste grense, da måtte man ta alt på nytt. (og iallefall ved 2 år). Så lindvik18 har iallefall tatt sertifikatet to ganger allerede. Forhåpentligvis lærer han mer etter tredje gang... :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg er ikke den eneste som kjenner, eh kjente, folk som har blitt drept av råkjørere som deg.

9431161[/snapback]

Jepp, det kan jeg skrive under på. Jeg var selv svært forelsket i ei som døde i en trafikkulykke der det var en annen fører som hadde alt for høy hastighet. Den ferske sjåføren trodde selvsagt han hadde full kontroll helt til det gikk galt og ei fantastisk pen og grei jente på 17 år døde. Sjåføren har slitt psykisk etter ulykka og tok lappen et par år etter at han slapp ut fra fengselet. Jeg hører via bekjente at han er en forsiktig sjåfør nå og har stor respekt for fartsgrensene.

 

Et annet tilfelle var en tulling jeg vet om som mistet kontrollen på bilen sin nå i sommer på grunn av alt for høy fart. Han brakk vist bare litt her og der og kom fra det med en måned sykehusopphold. Han kunne lett ha drept noen om han hadde hatt passasjerer eller møtt noen på den veistrekninga. Fyren angrer ikke på kjøringa og kommer nok til å ta opp igjen villmannskjøringa snart. Håper bare han ikke dreper eller skader noen andre enn seg selv.

 

En klassekamerat var passasjer hos en som hadde kjøpt ny bil og skulle tøffe seg. Det endte med en stygg utforkjøring i ~120 km/t. Sinnsyk flaks gjorde at klassekameraten min overlevde. Etter 3 måneder i koma og en rekke store operasjoner klarte legene med nød og neppe å redde livet hans. "Tøffingen" døde. Etter ca 9 måneder var klassekameraten min i stand til å gå selv igjen. Ett år etter ulykka klarte han seg uten smertestillende medisiner. Han vil for alltid ha store kroppslige skader etter ulykka.

 

I fjor døde det 239 personer i ulykker på Norske veier og i år blir det trolig like mange. Tenk deg hvor mange familier som rammes av slikt, hvert år og hvor mange det summerer seg opp til over en årrekke. Tenk hvor unødvendig disse dødsfallene er. At det er menneskelige feilbedømminger som står bak de aller fleste. Feilbedømminger som ofte gjelder fart. Unge sjåfører som kjører for fort er sterkt overrepresentert i denne statistikken, både når det gjelder å kjøre seg selv i hjel og å drepe andre. Tenk at det for hver eneste trafikkdrepte blir omtrent 30 trafikkskadde. Tenk hvor mange DET rammer. Jeg håper virkelig at lindvik18 tenker litt gjennom disse tallene og leser litt om hvor stor risikoen egentlig er. At fart ikke er noe som "bare rammer andre". Jeg tror det er bare bra med en 5 års tenkepause og at det får lindvik18 til å tenke mer som voksne mennesker som har opplevd trafikkrelaterte dødsfall og skader.

Lenke til kommentar

Selvsagt er jeg en angrende synder med stor respekt for det norske lovverket. Men siden jeg mistet lappen har det skjedd vesentlige forandringer i livssituasjonen min som er til de grader tungtveiende uten at jeg vil gå nærmere inn på dette her.

 

Sjøl mener jeg at det skal være ting som kan dra i positiv retning sjøl om man har gjort noe galt. Endrer man livsførsel i veldig stor grad i fengsel f eks og tar utdanning der inne, har god og plettfri oppførsel og viser at man har skikket seg så synes jeg i aller høyeste grad at man skal bli gitt en sjans.

 

Ta f eks David Toska som nå har fått mange år i fengsel, han driver og utdanner seg på høyt nivå og han har allerede tatt flere eksamener. Hvis han i løpet av f eks ti år, eller 50% av straffen sin viser/fremstår som en forandret og angrende synder som har til de grader endret livet sitt, så skal han iallfall få tilgivelse av meg og det synes jeg bør gjelde på alle plan i samfunnet.

 

Jeg sammenligner heller ikke åtte prikker med å kjøre 200 km/t i en skolegård i storefri, jeg sier bare at har man brutt loven og kvalifisert seg til en straff så har man det og da bør lovverket være like konsekvente med alle. Man kan ikke si, ja men han har bare åtte prikker for å ha kjørt 5 km/t for fort åtte ganger, loven gjelder ikke likevel her nå.....det er feil!

Lenke til kommentar
Selvsagt er jeg en angrende synder med stor respekt for det norske lovverket. Men siden jeg mistet lappen har det skjedd vesentlige forandringer i livssituasjonen min som er til de grader tungtveiende uten at jeg vil gå nærmere inn på dette her.

 

Sjøl mener jeg at det skal være ting som kan dra i positiv retning sjøl om man har gjort noe galt. Endrer man livsførsel i veldig stor grad i fengsel f eks og tar utdanning der inne, har god og plettfri oppførsel og viser at man har skikket seg så synes jeg i aller høyeste grad at man skal bli gitt en sjans.

 

Ta f eks David Toska som nå har fått mange år i fengsel, han driver og utdanner seg på høyt nivå og han har allerede tatt flere eksamener. Hvis han i løpet av f eks ti år, eller 50% av straffen sin viser/fremstår som en forandret og angrende synder som har til de grader endret livet sitt, så skal han iallfall få tilgivelse av meg og det synes jeg bør gjelde på alle plan i samfunnet.

 

Jeg sammenligner heller ikke åtte prikker med å kjøre 200 km/t i en skolegård i storefri, jeg sier bare at har man brutt loven og kvalifisert seg til en straff så har man det og da bør lovverket være like konsekvente med alle. Man kan ikke si, ja men han har bare åtte prikker for å ha kjørt 5 km/t for fort åtte ganger, loven gjelder ikke likevel her nå.....det er feil!

9431364[/snapback]

 

Det blir litt rart når du ber om råd på bakgrunn av tungtveiende grunner som du ikke kan gå nærmere inn på.

 

Så lenge du ikke kan berike oss med noen av disse tungtveiene grunnene så kommer ingen i denne tråden til å få mer sympati for deg.

Lenke til kommentar
Det skjønner jeg, men det er så private saker at jeg velger å holde dem for meg selv. Men du er altså enig i at det kan finnes grunner som kan virke formildende?

9431527[/snapback]

 

Det kan jo alltids finnes formildende omstendigheter og tungveiende argumenter for hva som helst. Men det er jo ikke noe poeng å diskutere dersom du ikke vil diskutere det allikevel?

 

Skjønner ikke helt hva du vil at forumet skal hjelp deg med?

Lenke til kommentar
Det skjønner jeg, men det er så private saker at jeg velger å holde dem for meg selv. Men du er altså enig i at det kan finnes grunner som kan virke formildende?

9431527[/snapback]

 

Nei, ikke i din situasjon.

Du har brutt trafikkloven flere ganger og ikke lært.

Da fortjener du å miste lappen i minst 5år.

Lenke til kommentar
Selvsagt er jeg en angrende synder med stor respekt for det norske lovverket. Men siden jeg mistet lappen har det skjedd vesentlige forandringer i livssituasjonen min som er til de grader tungtveiende uten at jeg vil gå nærmere inn på dette her.

 

9431364[/snapback]

 

At livet ditt kunne bli vesentlig forandret etter noen år burde du tenkt på tidligere.

For min del er jeg glad for at folk som ikke kan oppføre seg i trafikken mister lappen.

Det er bra du er en angrende synder, men jeg håper bare du angrer av riktig grunn.

Lenke til kommentar

Jeg spør igjen: Kan du fortelle hva som skjedde de to gangene du kjørte ulovlig?

Det har litt med diskusjonen å gjøre... ;)

 

Ellers så virker det som på meg, som de andre, at du ikke ser på overtredelsene dine som noe voldsomt. Det er visst like ille å kjøre 5 km/t over en del ganger. Du blir jo heller ikke stoppet hvis du ligger bare noen få kilometer over. Det er jo 3 km/t som trekkes fra hos politiet også.

 

Anyway... det er forskjell på 10 år og 2 år også selvom begge er midt i "soningen". Du har ikke blitt dømt til fengsel så vidt jeg veit, bare 5 år uten lappen. Taxi, buss og tog er tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Selvsagt er jeg en angrende synder med stor respekt for det norske lovverket. Men siden jeg mistet lappen har det skjedd vesentlige forandringer i livssituasjonen min som er til de grader tungtveiende uten at jeg vil gå nærmere inn på dette her.

9431364[/snapback]

 

Javel. Hvis du har reelle, tungtveiende argumenter for hvorfor du burde få nedsatt straffen, kan du ikke bare søke da? Hva vil du egentlig spørre forumet om? I åpningsinnlegget spør du om vi kan nevne tungtveiende grunner for å slippe unna deler av straffen, akkurat som om du vil vi skal fabrikkere gode grunner du kan bruke i en eventuell søknad.

 

Du sier du er en angrende synder, men det virker absolutt ikke slik. Hvorfor angrer du egentlig? Fordi du kunne drept noen eller skadet noen for livet, eller rett og slett fordi du ble tatt? Din bagatellisering av de grove trafikkoverseelser som skal til for å få livstid uten førerkort er et hån mot alle som har mistet noen i trafikken. Nei, du virker ikke som en angrende synder.

 

Videre presterer du å sidestille din situasjon med henrettelse, lang fengselsstraff o.l. Du prosederer på at til og med David Toska får mulighet til redusert straff. Du glemmer fullstendig at det gjør faktisk du og. Du har i utgangspunket fått livtid uten førerkortet, med mulighet til ettergivelse av straffen etter kun 5 år. En veldig god deal spør du meg. Fra livtid til 5 år, det er jo en ganske stor straffereduksjon.

Endret av bjeil
Lenke til kommentar

Takk Spifferz, det har jeg faktisk tenkt på men vet ikke om det vil fungere i praksis.

 

Jeg er selvsagt veldig glad for at jeg ikke drepte eller skada noen eller noe de to gangene jeg kjørte ulovlig. Søknaden er sendt avgårde den, jeg regner ikke med at jeg får ta førerkortet verken på moped eller bil før det har gått rundt fire år, folk jeg har snakket med i politiet sier at det er mulig og få det tilbake etter fire år hvis man f eks trenger det i jobbsammenheng.

 

Jeg vil ikke at noen skal fabrikere gode grunner for meg, jeg lurer simpelthen på om noen noensinne har hørt om eller kjenner til noen som har blitt fradømt førerretten på livstid men har fått det igjen før det har gått fem år og grunnen til at de fikk det igjen før de fem årene. Foreløpig er det ingen her som kjenner til noen.

 

Jeg synes det er lov til å gjøre det positive man kan for å få det igjen. Det å si at man bare skal være passiv og drite i hele førerkortet og vente i fem år før man søker er ikke helt min stil, hvis det hadde vært deg og du bare ville ventet i fem år før du søkte er det vel og flott men det gjør altså ikke jeg. Ble vi ikke enige om at loven skal være lik for alle eller er du uenig i det? Jeg syns at alle skal få de samme mulighetene til å rette på ting uansett hva de har gjort....og jeg syns at loven og de som håndhever den skal være like konsekvent enten folk har kjørt 1 km/t for fort 100 ganger eller de har kjørt 200 km/t for fort to ganger ellers kan vi jo bare fjerne hele loven for den blir jo undergravd.

Lenke til kommentar
Ble vi ikke enige om at loven skal være lik for alle eller er du uenig i det? Jeg syns at alle skal få de samme mulighetene til å rette på ting uansett hva de har gjort....og jeg syns at loven og de som håndhever den skal være like konsekvent enten folk har kjørt 1 km/t for fort 100 ganger eller de har kjørt 200 km/t for fort to ganger ellers kan vi jo bare fjerne hele loven for den blir jo undergravd.

9432840[/snapback]

 

Selvfølgelig bør alle med 8 prikker o.l bli fradømt førerkortet, men det har da ingen betydning for din sak. Mener du at du burde få tilbake lappen fordi det sitter noen rundt om i landet som ikke har mistet lappen etter 8 prikker?

Lenke til kommentar

Jeg mener vel i utgangspunktet ikke det men jeg vil bare påpeke det og jeg ønsker at de også mister førerkortet sånn som loven sier at de skal.

 

Ellers ønsker jeg selvsagt og få førerkortet mitt igjen så fort det bare lar seg gjøre eventuelt få dispensasjon til og kjøre moped og gjør jeg ikke det så har jeg selvsagt sykkel og jeg bruker kollektivtransport slik som mange andre. Men når dette er sagt, det irriterer meg at buss- og togselskaper bare kan ture frem uten å levere det produktet som jeg som forbruker betaler for hver måned året gjennom uten at dette får konsekvenser for dem. Jeg tviler på at dette er en nøye gjennomregnet kalkulasjon fra myndighetenes side slik at det skal være ekstra surt for dem som mister førerkortet sitt. Dette går jo også ut over mange uskyldige.....

Lenke til kommentar
Takk Spifferz, det har jeg faktisk tenkt på men vet ikke om det vil fungere i praksis.

 

Jeg er selvsagt veldig glad for at jeg ikke drepte eller skada noen eller noe de to gangene jeg kjørte ulovlig. Søknaden er sendt avgårde den, jeg regner ikke med at jeg får ta førerkortet verken på moped eller bil før det har gått rundt fire år, folk jeg har snakket med i politiet sier at det er mulig og få det tilbake etter fire år hvis man f eks trenger det i jobbsammenheng.

 

Jeg vil ikke at noen skal fabrikere gode grunner for meg, jeg lurer simpelthen på om noen noensinne har hørt om eller kjenner til noen som har blitt fradømt førerretten på livstid men har fått det igjen før det har gått fem år og grunnen til at de fikk det igjen før de fem årene. Foreløpig er det ingen her som kjenner til noen.

 

Jeg synes det er lov til å gjøre det positive man kan for å få det igjen. Det å si at man bare skal være passiv og drite i hele førerkortet og vente i fem år før man søker er ikke helt min stil, hvis det hadde vært deg og du bare ville ventet i fem år før du søkte er det vel og flott men det gjør altså ikke jeg. Ble vi ikke enige om at loven skal være lik for alle eller er du uenig i det? Jeg syns at alle skal få de samme mulighetene til å rette på ting uansett hva de har gjort....og jeg syns at loven og de som håndhever den skal være like konsekvent enten folk har kjørt 1 km/t for fort 100 ganger eller de har kjørt 200 km/t for fort to ganger ellers kan vi jo bare fjerne hele loven for den blir jo undergravd.

9432840[/snapback]

 

Feil, feil, feil, feil.

 

Du er en fare for deg selv, samt alle andre uskyldige som måtte slumpe til å befinne seg i nærheten av der du kjører. Derfor er du fratatt førerkortet.

 

Hvis du har et slikt brennende behov for å integrere brystkassa di i motoren har du fint lite på norske veier og gjøre.

 

Du har sjanse til å rette på det du har gjort, men det tar tid. I ditt tilfelle vil dette si og søke om å få tilbake førerretten etter at karanteneperioden på 5 år er overstått. Det fungerer en gang ikke sånn at du kan begå forbrytelser og så bare påstå at "jeg har lært, er snill nå :D :D". Slår du ned noen blir det noen dager i fengsel som straff. Setter du ditt eget, og ikke minst, andres, liv i fare på veiene blir det karantene på førerretten.

 

Dersom du er 18 år slik nicket ditt skulle tilsi ... i himmelens navn, nybakt sjåfør og du kjører så tankeløst at du blir fratatt lappen på ren fart? Da fortjener du den heller ikke. Førerkort er ikke en menneskerett, det burde egentlig vært strengere krav enn det er for å få ha det. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...