Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få tilbake førerretten


Caos King

Anbefalte innlegg

Snakka med en kamerat som er i Politiet.

Ifølge han så var den ingen sjans på å få igjen lappen FØR de 5 åra er gått.

Først etter de, kan man da søke om å ta sertifikatet på nytt.

 

Og, hvis man mistet lappen for 2 år, så var det en alvorlig sak. Det vanlige var promillekjøring men også å stikke fra en ulykke. Hvis man mistet lappen i 2 år for å ha kjørt for fort, var det snakk om ekstremt mye for fort. Dvs noe som 200-250 i 70 sona.

 

Jeg var enig med han om at "livstid" burde bety "til man dør" og ikke min. 5 år....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Cardinal

 

Tusen takk for et bra svar.

 

Vet vennen din om noen som har blitt untaket fra regelen? Eller er det aldri et unntak fra den regelen?

 

Jeg sier ikke at jeg skal være unntaket bare at det har gått noen år siden dette skjedde og at jeg ønsker å prøve.

 

Forøvrig kan jeg jo si at jeg syns det er urettferdig at det er ganske mange mennesker i norge som har mer enn åtte prikker på førerkortet sitt og ingen av dem har mistet førerkortet sitt selv om loven sier at de skal det, jeg syns loven skal være lik for alle.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg jo si at jeg syns det er urettferdig at det er ganske mange mennesker i norge som har mer enn åtte prikker på førerkortet sitt og ingen av dem har mistet førerkortet sitt selv om loven sier at de skal det, jeg syns loven skal være lik for alle.

9428296[/snapback]

 

HAhah!

 

Jeg ville ikke sidestilt lovbruddene det kreves for å få unndratt førerkortet på livstid med småtteriet som skal til for å få 8 prikker.

Lenke til kommentar

Forøvrig kan jeg jo si at jeg syns det er urettferdig at det er ganske mange mennesker i norge som har mer enn åtte prikker på førerkortet sitt og ingen av dem har mistet førerkortet sitt selv om loven sier at de skal det, jeg syns loven skal være lik for alle.

9428296[/snapback]

 

Slik han forstod det, var det ingen unntak.

Men så er jo juss ett tolkning og vurderings fag så...

La oss si det slik, så nær 100% sikkert at det som det mulig å komme i jussen.

Du kan jo kontakte Politiet, så kan de slå deg opp i systemet deres, og sikkert gi deg tilbakemelding på om de synes det er noen vits å søke.

 

 

Er enig i at de med mer enn åtte prikker må miste lappen slik lovverket krever og at Politiet må få rutiner på å gjøre det (hvis de ikke har det).

Men det er vesentlig forskjell i alvorlighetsgraden på å kjøre så fort at du får en eller to prikker, og så fort at en mister lappen i 2 år...

Lenke til kommentar

du nevner at det er tre episoder som har resultert i dette beslaget, med tre prikkbelstande overtredelser så er ein oppe på 6 prikker.

 

Men ja har ein 8 prikker eller fleire så må setifikatet ryke. Men no er det faktisk berre 6 mnd dei mister setifikatet i ved 8 prikker. det betyr vel at dei 2 epsiodene dine før må ha vore ganske drøye

Etter kva som står som prikksystemet så får ein 3 mnd i tillegg for kvar prikk over den 8.

2år minus 6 mnd er lik 18mnd: 18/3 = 6.

så viss 2 års straffa er basert på prikkbelastinga så må dei to overskridningene ha resultert i 14 prikker.

Å miste førerkortet (viss me ser på 5års sperrefristen som endelg tid) så ville dette utgjere 8+18 prikker

legg me desse to straffene saman så snakker med 14+26= 40 prikker!

Det er tilsvarande 5x 8prikkers utestengsler sidan prikkbelastinga blei innført.

Eg tviler på at det er så mange som har tilsvarande straffer uteståande.

Lenke til kommentar

Poenget mitt her var at loven må være lik for alle på den måten at har man tilegnet seg åtte prikker så mister man også lappen for dette står i loven akkurat som det står i loven at kjører man 320 km/t i 90-sone mister man den på livstid. Graden av konsekvens kan jo ikke være ulik så lenge man har kjørt så fort, fått så mange prikker, vært så full etc. at det kvalifiserer til å miste lappen.

Lenke til kommentar
Poenget mitt her var at loven må være lik for alle på den måten at har man tilegnet seg åtte prikker så mister man også lappen for dette står i loven akkurat som det står i loven at kjører man 320 km/t i 90-sone mister man den på livstid. Graden av konsekvens kan jo ikke være ulik så lenge man har kjørt så fort, fått så mange prikker, vært så full etc. at det kvalifiserer til å miste lappen.

9430490[/snapback]

 

Men nå har folk påpekt at å miste lappen for 5 år krever en del mer enn å få en prikk eller to. Du kan jo ikke sidestille det da, og det blir enda vanskeligere å ha særlig medfølelse for deg når det virker som at du ikke har lært av det du gjorde. Særlig om jeg vektlegger faktum at det ikke var første gang du gjorde noe så ille og ikke tok lærdom av det.

 

Send søknaden, for all del, men jeg for min del syns ikke på bakgrunn av det du skriver at det er noe vits.

Lenke til kommentar

At det skal vere likheit for loven er eg ikkje uenig i, men i dette eksempelet som er her blir det litt misforhold mellom overtredelsene.

Det er forskjell på å ligge 10 km/t over fartsgrensa i 80-sona og komme i takeoff-hastigheit i 90-sona.

Poenget ditt virker på meg som du prøver å sei: "Sidan ikkje alle mister lappen på 8 prikker så er det urettferdig at eg har mista den for 5 år"

 

Livstidstap av førerkort er ikkje samanliknbart med å få ein prikk for litt for fort i ei 80-sone, meir 120km/t igjennom ein overfylt skuleplass i storefri.

 

 

Men eg synes å huske at det var eit avisoppslag for ikkje så veldig lenge sidan at det ikkje var så mange med 8 prikker og at dei første hadde mista lappen allereie.

Lenke til kommentar

Den er sendt og jeg venter i spenning på utfallet. Hva med moped da? Burde jeg få lov til å kjøre det? Kollektive transportmidler er jo ikke til og stole på og dette medfører at jeg må vente mange hundre timer i året fordi busselskapene ikke gjør jobben sin. Kan jeg skade andre på en moped? Sikkert litt men i størst grad meg sjøl.

Lenke til kommentar
Jeg har mistet føreretten på livstid og dette plager meg stort og jeg vil ha førerkort fordi jeg trenger det i jobb og hjemme.

 

Hva er tungtveiende grunner for å få det tilbake før tidsfristen som er livstid, livstid = 5 år sier dem som har greie på dette.

 

Noen som vet om noen som har mistet det på livstid og fått det igjen før det har gått fem år, og hvilke argumenter de brukte for å få nedsatt fristen litt?

9397790[/snapback]

 

Det skal jo svi litt å miste førerkortet. Ta buss og taxi eller kjøp deg en sykel.

Lenke til kommentar

Skal si dere er strenge her inne, jeg syns det er rimelig at jeg får bruke moped etter noen år slik at jeg ikke trenger å dra på arbeid klokken seks om morgenen og være hjemme til seks om kvelden, jeg får jo ikke sett familien min. Jeg kunne vært dratt hjemmefra syv og vært hjemme klokken fem, det er fem hundre timer i året det

Lenke til kommentar
Den er sendt og jeg venter i spenning på utfallet. Hva med moped da? Burde jeg få lov til å kjøre det? Kollektive transportmidler er jo ikke til og stole på og dette medfører at jeg må vente mange hundre timer i året fordi busselskapene ikke gjør jobben sin. Kan jeg skade andre på en moped? Sikkert litt men i størst grad meg sjøl.

9430800[/snapback]

 

Så du er altså for god til å bruke kollektive transportmidler?

Lenke til kommentar
Leser du hva jeg skriver eller? Jeg sier at de kollektive transportmidlene ikke fungerer slik de skal og jeg må bruke flere timer ekstra hver dag fordi at disse selskapene ikke klarer å holde rutene sine

9431000[/snapback]

 

Det er vel en del av straffen det da, og det er mange andre som ikke er kriminelle som må ta de samme bussene hver eneste dag.

 

Slutt å syt og vær glad du ikke sitter inne!

Lenke til kommentar

Ta bussen! Det er en grunn til at vi har fartsgrenser. Har man ikke respekt for farsgrensene som er satt så fortjener man ikke å få lov til å kjøre. En 5 års lang lærepenge synes jeg er helt på sin plass. Man mister ikke lappen av små overtredelser pluss at de lar alle usikkerhetsmarginer komme deg til gode. Klarer man å miste lappen da, og gjenta fadesen fortjener man lærepengen på 5 år uten lappen. Ta bussen, lær deg å sykle, få noen til å kjøre deg, ta taxi, gå, jogg, gå på ski, osv og bruk lærepengen til å få en annen mental innstilling til fart.

 

Redigert: Samboeren din kan jo kjøre eller ta lappen. Evt. kan dere jo flytte nærmere sykehuset. Ta dommen som en mann og ikke prøv å lure deg unna!

Lenke til kommentar
Leser du hva jeg skriver eller? Jeg sier at de kollektive transportmidlene ikke fungerer slik de skal og jeg må bruke flere timer ekstra hver dag fordi at disse selskapene ikke klarer å holde rutene sine

9431000[/snapback]

 

Det er trist at det ikke virker som om straffen har ført til den minste holdningsendring hos deg. Tror du at du er den eneste som må ta bussen? Som sagt, hvis det å ta bussen er så vanskelig for deg burde du tenkt på det litt tidligere.

 

Jeg forsto det også slik at du hadde en samboer? Da kan vel bare h*n ta lappen, så da er det jo inget problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...