Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prestasjonsangst - Noen andre?


Sidious

Anbefalte innlegg

Nå må jeg si at jeg aldri har hatt et altfor stort problem med dette, men norsklæreren min hadde et tips til alle for noen år siden hvor han sa at det er smart å ha med seg en penn bare for å holde i. Da slutter man å slite med å finne ut hvor hendene skal være, for man kan bare holde pennen i hendene og vri litt på den, trykke litt osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen fasitsvar på akkurat dette, men jeg hadde problemet selv for noen år siden hvor jeg var skikkelig nervøs og glemte hva jeg skulle si og slikt. Men så har jeg gradvis lært meg til ha litt selvironi og kunne kose meg oppe foran klassen og gjerne tulle litt og slikt, samtidig som jeg øver godt på stoffet jeg skal holde foredrag om. Da blir man mye mer selvsikker og det er plutselig ikke så skummelt å snakke foran en større forsamling lenger. Hvis dette ikke fungerer for deg så spør læreren din om det er noen mulighet for å få fremføre sammen med en klassekamerat, det er gjerne betryggende;)

Lenke til kommentar

Da var det endelig overstått. Fy f***. Jeg er lettet, men det gikk ikke spesielt bra. Det verste som kunne skje (vel, nesten) skjedde faktisk - etter et dröyt minutt glemte jeg resten av inneholdet, så der stod jeg da, i ca 1 minutt för jeg husket hva det nå var jeg skulle si. Det var muligens det lengste minuttet i mitt liv. Overlevde, men jeg kan ikke understreke hvor jävlig det var. Lettet for at det er overstått, dog!

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er realtivt normalt å bli nervøs før fremføringer, med mindre du har fått skikkelig erfaring med slikt.

 

Jeg hadde en fremføring i dag, og var utrolig nervøs på forhånd. For et par dager siden var det en her på forumet som sa at hvis jeg er godt forberedt så har jeg ingenting å frykte. Og jeg tror faktisk at det er det som er greia. Hvis man er godt forberedt, så tror jeg at nervøsiteten går bort i det du begynner å snakke.

 

Ja, jeg var nervørs, men veldig godt forberedt til fremføringen, og det lønnet seg. Alle jeg kjenner, kom bort til meg etter timen, og sa at dette var bra, en gutt kom bort til meg og sa endog at jeg kunne skrive en masteroppgave på dette temaet!

 

Så et råd er å være godt forberedt, og litt nervøsitet er bare bra- det betyr at du tar oppgaven seriøst, og ønsker å gjøre en god innsats.

Lenke til kommentar

For de med prestasjonsangst, som tråden handler om, holder det ikke å "øve bra, få nok søvn, lat som publikum er nakne." Hjelper heller ikke å spise bananer for å roe ned magen. Hvis det er tilfelle, har man i vertfall ikke prestasjonsangst, men er nervøs som 99,9% andre også er.

 

Mot prestasjonsangst hjelper disse tingene:

 

*Kognitiv terapi - Man utsetter seg for det helt til man ikke er redd for det lengre.

*Medisin - Valium og betablokkere.

 

Hvis noen vil kan de jo godt lage en alternativ tråd; "Nervøs før framføring - Noen andre?"

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

EG vil innømme frykt! :D

 

Vanlege framføringar på VGS/Ungdomsskule har alltid gått greit. I byrjinga då eg ikkje kjente klassen var det skummel, men sånn i 10. klasse og 3. klasse (VGS), var det ikkje noko farleg å drite seg ut foran klassen osv, ettersom eg kjente dei fleste ganske godt. Eit eksempel på dette er framføringa av særemnet (på rundt ein halv time), som gjekk ganske fint, sjølv om eg kvidde meg på førehand.

 

Så kom eksamenane, og ja.. Munnleg matematikk. Eg følte eg kunne stoffet, og var eigentleg ganske godt forberedt. I førebuingstida (på ein halv time) fekk eg totalt hjerneteppe, og klarte ikkje å skrive noko som helst. Då eg kom inn og skulle "framføre" var eg så nervøs at alt gjekk i stå. Eg enda opp på ein 3'ar. Eg meiner i etterkant at 80% av grunnen til at det gjekk så dårleg var pga. nervøsitet, og 20% fordi eg fekk ei oppgåve som ikkje heilt kledde meg, sjølv om eg kunne stoffet rimeleg bra.

 

No studerar eg på universitetet, og håpar eg slepp å framføre noko særleg. Men det ser ut til at eg må fram eit par gonger uansett. I alle fall etter det inntrykket eg har fått. Vi hadde ei lita framføring for nokre andre studentar tidlegare i haust, og då merka sidemannen min godt at eg skalv. Heile arket rista jo :p

 

Eit par enkle triks er:

 

1. Å kunne stoffet SKIKKELEG. Kan du stoffet du skal framføre, går heile framføringa mykje glattare. Er du usikker før du går inn og skal framføre, kjem du til å bli 10 gonger meir usikker når du framfører.

2. Gje faen. Du framfører for ein gjeng med idiotar som sikkert ikkje bryr seg dritten om kva du seier uansett. Du er betre enn dei, og du har absolutt ingenting å frykte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
For de med prestasjonsangst, som tråden handler om, holder det ikke å "øve bra, få nok søvn, lat som publikum er nakne." Hjelper heller ikke å spise bananer for å roe ned magen. Hvis det er tilfelle, har man i vertfall ikke prestasjonsangst, men er nervøs som 99,9% andre også er.

 

Mot prestasjonsangst hjelper disse tingene:

 

*Kognitiv terapi - Man utsetter seg for det helt til man ikke er redd for det lengre.

*Medisin - Valium og betablokkere.

 

Hvis noen vil kan de jo godt lage en alternativ tråd; "Nervøs før framføring - Noen andre?"

 

mh, sliter med prestasjosangst ja. Valium gir ingen effekt på meg lengre, dog er det 1X 5mg. Betablokkere er vel for folk med høyt blodtrykk ? Gir iallefall mindre puls og sånt, mange bivirkninger har jeg funnet ut, som blant annet hjertesvikt.

 

"Bivirkninger

 

Generell hemming av det sympatiske nervesystemet gjør at mange opplever økt trøtthet og redusert fysisk yteevne. Impotens er ikke uvanlig.

 

De vanligste bivirkningene er: kvalme, diare, bronkospasme, kalde ektremiteter (fingre, tær), Raynauds syndrome, bradykardi, hypotensjon (lavt blodtrykk), hjertesvikt, hjerteblokkade, svimmelhet, unormalt syn, redusert konsentrasjon, hallusinasjoner, søvnløshet, mareritt, depresjon. Ved bruk av blandete α1/β-antagonier ses ofte orthostatisk hypotensjon. Karvedilolterapi er assosiert med ødemer.

 

Hos diabetikere bør betablokkere brukes med forsiktighet på grunn av endret glykogenolyse. I tillegg vil hemming av det sympatiske nervesystemet maskere symptomer på hypoglykemi (føling) og hyperglykemi."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Betablokker#Bivirkninger

 

 

Kognitiv terapi har jeg dog litt mer tro på, hvor kan man melde seg på?

Lenke til kommentar

Er alltid nervøs forann framføringer, husker aldri mer en 50% av det jeg har skrevet, og blir helt rød i ansiktet. Hadde jeg faktisk klart å huske det jeg har skrevet, hadde jeg nok gått opp et par karakterer.

Pleier å rødme når jeg snakker høyt i klassen, det gjør at jeg har sluttet å snakke høyt i klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...