Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prestasjonsangst - Noen andre?


Sidious

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et problem. Jeg blir utrolig nervös når jeg skal ha fremföringer på skolen. Jeg får skikkelig angst, begynner å svette og skjelve og pulsen stiger som bare pokker. Jeg glemmer ofte hva jeg har skrevet p.g.a. all nervösiteten. Dette har plaget meg siden ungdomsskolen (folk brukte ofte å mobbe meg p.g.a. at jeg ble så skjelven når jeg skulle legge fram noe for klassen). Nå går jeg på höyskole og det blir en del framföringer opp i gjennom årene. Saken er den at jeg ikke klarer å tenke på noe annet: Jeg ser for meg at det kommer til å gå dårlig. Jeg kommer til å dumme meg ut. Jeg klarer ikke slappe av ordentlig. Jeg stresser konstant og sover dårlig selv om framföringa er mange dager/uker unna.

 

Er det andre her som sliter/har slitt med dette? Har dere noen råd? Jeg vet at det viktigste er å oppsöke frykten: Gjöre seg ferdig med det. Jeg pröver, men jeg er livredd for at ting skal gå galt, og at jeg i verste fall ikke får gjort meg ferdig med utdannelsen min. På videregående slet jeg noe jävlig med dette, faktisk så mye at jeg på et tidspunkt sluttet.

 

Ellers trives jeg vanligvis godt med mennesker. Gruppearbeid kan väre slitsomt, men jeg er ikke antisosial og får fort nye venner. Det er bare når jeg kommer i fokus, foran en stor gruppe mennesker, at jeg får angst. Det er grusomt.

 

Jeg har avtale med sykepleier neste måned. Jeg skal pröve å nevne dette. De vil jo absolutt vite hvordan det står til med ens psykiske/fysiske helse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tenk så mye på alt som kan skje galt, tenk heller over det når det først, om det først inntreffer. :) Driter meg ut stadig vekk, er noe som er en smule flaut de første minuttene, men som går over relativt fort. Tenk positivt, funker alltid for meg. Og driter du deg først ut, ikke stå der som en dust, men si noe morsomt for å fjerne fokus fra deg og over på vitsen :)

 

lykke til

Lenke til kommentar
Sidious Postet i dag, 21:35

 

Som tatt rett ut ifra livet mitt det der. Jeg lider selv av ekstrem pres.angst. Det startet vel i 8. klasse tror jeg, og blir bare værre og værre.

Vet jo at det kommer til å gå bra og at det ikke er livets undergang, men klarer ikke unngå å bare fokusere på nerver, hva som kan gå galt osv.

 

Jeg har desverre ikke noe tips til hvordan man kan kurere det, for da hadde jeg selv gjort det!

 

Husker eksamen i 10. klasse så måtte jeg på do og kaste opp. Var så nervøs og kvalm at jeg ikke klarte å gjøre noe. Fikk en 4+ da. Skal jo finnes kurs for dette, men gidder ikke bruke penger på det. Har til og med prøvd å se for meg publikum i undertøy, men det er bare en myte. Funker veldig dårlig..

Lenke til kommentar

conzeed: Föler for deg. Det er et helvete. Jeg gruer meg allerede nå. Om jeg tyder timeplanen rett har vi framföringer i slutten av september/begynnelsen av oktober. Må blant annet ha seminar foran ca. 70 (?) stk i 1.5 timer. Gruppeseminar altså. Ikke bare jeg som prater, men der må det diskuteres og argumenteres. :\

Lenke til kommentar

Hm, nå i min første norsktime på VGS så gjorde læreren det klinkende klart at hvis noen av oss ikke likte å fremføre for store forsamlinger kunne vi ta det på tomannshånd en annen dag. Gjorde din lærer det?

Jeg blir alltid nervøs foran fremføringer, og jeg har en tendens til å stresse meg gjennom matriale og veive med hendene av en eller annen merkelig grunn.

 

Jeg husker en gang da jeg måtte steppe inn som statist på et stykke for ungdomselever rundt i Hordaland, første gangen var helt forjævlig, for da ble jeg oppmerksom på hvor lite respekt visse (ikke alle) ungdommer hadde for folk som presenterte eller prøvde å lære dem noe.

 

Jeg blir nervøs foran prosjektfremføring, og jeg kjenner meg igjen i litt i hva du forklarer.

Har du prøvd å høre på rolig musikk? Eller noen aktivitet som kan få tankene vekk fra nervøsiteten?

 

Kvelden før min muntlig eksamen gikk jeg ut å sparket en fotball rundt i ca en time eller noe, det var utrolig herlig og få ut noen av den irriterende energien som bare _var_ der på en måte.

 

Lykke til :)

Endret av Mollenpriz
Lenke til kommentar

Fint å höre noen oppmuntrende ord. :)

 

Nei, jeg har ikke spurt läreren om det. Vi får se hva sykepleieren sier. Henne treffer jeg jo för framföringa. Dette plager meg jo noe sinnsykt.

Höres forresten ut som en veldig grei lärer, som faktisk tar hensyn til de som sliter med det der.

Lenke til kommentar

Ja, sånne lærer burde vi jammen meg hatt flere av.

Da jeg bodde i Australia (6 mnd), hadde vi en rimelig kul lærerinne. Hun sa hvis det var noen ikke hadde lyst til å fremføre blant klassen, kunne de levere henne en kasett/cd som var opptak av det du hadde skrevet. Veldig kjekt spør du meg.

 

Nå som jeg har starta på Høyskole (HiV), skal jeg også ha en fremføring, jeg tror det er foran sånn ca 120 personer. Jeg gruer meg SYKT. Hvorfor i svarte H.... må jeg kunne fremføre ting foran en så stor besamling bare fordi jeg skal ha en bachelor i Data/ingeniør? Teit spør du meg.

 

Jeg tror jeg har "slitt" med dette helt siden "starten". Jeg husker jeg aldri likte skuespilla på barneskolen som vi alltid måtte spille i :(

 

Noe som irriterer er alltid de dumme vennene mine som sier: "Å herregud da, ikke ta det så tungt, du snakker språket liksom..." Folk som er trangsynte og som ikke klarer å sette seg inn i andres tankegang hvordan vi føler oss foran mange folk, burde få seg en reality check.

 

Vurderer å quitte faget bare pga fremføringen (skal ha eksamen også), men jeg vet ikke helt :(

 

EDIT: leifs

 

Har lurt på om jeg burde ta 1-2 shots bare for å føle meg avslappet før fremføringen!

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Nja, jeg tror ikke alkohol er løsningen, overhodet ikke.

Det funker kanskje for musikkartister, men med Ingeniør-studiet?

 

Teite venner som ikke greier og vri synet sitt.

Har du noen gode venner som du kan gå gjennom fremføringen din for?

Eventuelt familie?

Det er èn måte å prøve seg ut på.

 

Også er det slik at musikkartister som oftest spiller for en beruset publikum, så de merker ikke så mye hvis artisten slurver litt, du skal snakke for ett edru publikum tenker jeg.

Hold deg edru, ha eller en stor utblåsing etter du har fremført?

Endret av Mollenpriz
Lenke til kommentar

Har alltid vært nervøs når jeg skulle fremføre, vet ikke hvorfor, klarer å snakke helt fint ellers osv, men når jeg skal framføre noe foran klassen så stiger pulsen og blir rød for så å svette.

 

Jeg tror det er fordi jeg vet klassen egentlig ikke bryr seg om det jeg skal snakke om, ingen av de vil egentlig ikke høre det vi sier, bare læreren.

 

På VK2 fant jeg uansett løsningen på problemet, jeg kan lett huske det jeg skal si, men jeg har alltid hatt med ark, og det gjør at jeg tvinger meg til å lese rett av, selv om jeg kan stoffet. Så på alle framføringer i VK2 lærte jeg meg alt av stoffet, når jeg jeg skulle framføre så hadde jeg ikke med meg noe. Det gikk topp, ble ikke nervøs siden jeg fokuserte på det jeg skulle si, og stirret på pene jenter/kompisene mine i klassen mens jeg snakket. Det lengste framlegget var på 30 min, hvis det skal være lengere så går det sikkert an å ta 2-3 stikkord.

Lenke til kommentar

Vell, jeg kurerte min "prestasjonsangst" nå i ferien, har cruiset i 2 uker, (fatter'n er kaptein) og når jeg var på showet ombord, med flere hundre folk puplikum, drog plutselig cruise directoren meg opp på scena ( han hadde planlagt denne "hyggelige" overraskelsen med pappa) joda, jeg ble dradd opp på scenen og driti ut forran hundrevis av folk, men for en gangs skyld gav jeg blaffen, og bare koste meg med det hele. Etter den gangen, fortsatte jeg de neste cruisene å delta i showene, og når jeg nå skulle presentere noe for klassen (ja, vi har allerede begynt med småprosjekter) da merket jeg ikke noe i det hele tatt, pulsen gikk ikke opp engang :)

 

Så dette er vell bare slikt man må trene på, og prøv å se ut mot folkene, og ikke se rett ned.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg har også slitt litt med dette. På ungdomsskolen hendte det seg at jeg skulket hvis det var fremføring, eller kom med en annen unnskyldning for å ikke fremføre noe. Heldigvis har det gått bedre de to siste årene. Jeg er litt smånervøs i minuttene før presentasjonen, men når jeg først står der fremme, går alt bra.

 

Det som funker for meg, er å tenke på hver enkelt person i klassen. Da vil man finne ut at det ikke er så farlig likevel.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med dette men heldigvis trenger jeg ikke å gjøre det mer i og med at jeg er ferdig.

Hadde kjempeproblemer særlig når vi hadde engelsk framføringer, da stokket ordene seg helt.

Lenke til kommentar

Det er som storleer sier, du må prøve med litt "gifaen" mentalitet. Alltid spesielt når du har oppmerksomheten til så mange, og alle har blikkene rettet mot deg.

 

Det du skal tenke er at prestasjonsangsten skjerper deg. Det er en psykologisk mekanisme som gjør at du aktiverer ditt autonome nervesystem. Du opplever det som ubehagelig at hjertet dunker litt raskere og hardere, men dette skjerper deg til å yte ditt maksimale. Dersom du "gir litt mere faen" og tenker at det ikke er så viktig å prestere ditt maksimale, vil dette føre til at du aktiverer ditt autonome nervesystem i mindre grad.

 

En annen ting som er viktig i dette er hvordan du ser på deg selv. Selvtillit er stikkordet. Jobb litt med å få opp selvtilliten din. Øv sammen med noen som kan gi deg positive tilbakemeldinger, slik at du føler deg trygg på det du skal legge fram og trygg på at dette blir bra.

 

I min ungdom (jeg er 34) hadde jeg BALL genser. Ingenting kunne gå galt når jeg hadde på meg BALL genseren, selvtilliten var på topp. Jeg kaller det for BALL feelingen. Sørg for at du går til framlegget med BALL feeling :D Ha på deg klær du føler deg vel i, finn den smukke hårsveisen, sett fram brystkassa og kick æs!

Lenke til kommentar
Nja, jeg tror ikke alkohol er løsningen, overhodet ikke.

Det funker kanskje for musikkartister, men med Ingeniør-studiet?

 

Teite venner som ikke greier og vri synet sitt.

Har du noen gode venner som du kan gå gjennom fremføringen din for?

Eventuelt familie?

Det er èn måte å prøve seg ut på.

 

Også er det slik at musikkartister som oftest spiller for en beruset publikum, så de merker ikke så mye hvis artisten slurver litt, du skal snakke for ett edru publikum tenker jeg.

Hold deg edru, ha eller en stor utblåsing etter du har fremført?

9398862[/snapback]

Det med alkoholen var litt ment som en spøk også:p

Jaja, jeg har venner som gladelig hadde hørt meg igjennom fremføringen, men jeg det burde gå greit å klare det selv også. Jeg vet inderlig godt hva jeg skal snakke om, men greia er at jeg ikke er så keen på å snakke foran mange folk :\

 

Spørs om jeg ikke tar en heidundranes party etter jeg er ferdig med fremføringen, det hadde vært kos!

Jeg tenker; hvis jeg ikke klarer dette, får jeg ikke bestått, noe som fører til at jeg ikke kan gå opp til eksamen, noe som fører til at jeg ikke kan fortsette studiet jeg så gjerne vil. Derfor er det bare til å skjerpe seg maks og gi fullstendig faen og bare fullføre.

Nårvi har fremføringen som dette er jeg sikker på de aller aller fleste gir fult faen i hvordan du presenterer stoffet, de er sikkert minst like nervøse som det du er =)

 

Jeg skal heldigvis ikke holde foredrag så lenge, sånn sett er jeg faktisk maks heldig =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...