Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prestasjonsangst - Noen andre?


Sidious

Anbefalte innlegg

En metode som kan fungere for å redusere stress og angst er EFT/Tapping. Fungerer ved at man stimulerer ulike nerver på kroppen (ansikt, fingre og overkroppen) ved lett dunking (tapping). Testet det ut selv og det funker faktisk ganske så bra. Selv var jeg rimelig skeptisk i begynnelsen og følte meg fullstendig iditoisk der jeg holdt på. Ikke forvent at så mye skal skje de første minuttene, men etter 15-20 min burde de fleste merke en viss forskjell. Og, det koster selvfølgelig ikke noe å forsøke. Det eneste man kaster bort er 20 minutter av sitt liv ;)

 

Btw: Kan også brukes som en hjelp ved røykeslutt eller andre uvaner man ønsker å bli kvitt.

 

Noen lenker:

 

Hva er EFT (Emotional Freedom Techniques)?

 

Tapping.com - inkl. gratis videoer

 

9477694[/snapback]

Fantastisk, hvorfor er ikke dette mer kjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En metode som kan fungere for å redusere stress og angst er EFT/Tapping. Fungerer ved at man stimulerer ulike nerver på kroppen (ansikt, fingre og overkroppen) ved lett dunking (tapping). Testet det ut selv og det funker faktisk ganske så bra. Selv var jeg rimelig skeptisk i begynnelsen og følte meg fullstendig iditoisk der jeg holdt på. Ikke forvent at så mye skal skje de første minuttene, men etter 15-20 min burde de fleste merke en viss forskjell. Og, det koster selvfølgelig ikke noe å forsøke. Det eneste man kaster bort er 20 minutter av sitt liv ;)

 

Btw: Kan også brukes som en hjelp ved røykeslutt eller andre uvaner man ønsker å bli kvitt.

 

Noen lenker:

 

Hva er EFT (Emotional Freedom Techniques)?

 

Tapping.com - inkl. gratis videoer

 

9477694[/snapback]

Fantastisk, hvorfor er ikke dette mer kjent?

9481914[/snapback]

Antar at du testet det? Ble faktisk veldig overrasket selv, rett og slett fordi det funker ganske bra :yes: Et fint hjelpemiddel til mye forskjellig... :thumbup: Endret av computerwelt
Lenke til kommentar
Hva slags følelser fikk dere etter at dere gjorde tappingen?

9489879[/snapback]

Man får en større ro. Spenninger/uro som man måtte ha blir mindre. Har du eks. noen ubehagelige minner kan må få disse mer på avstand. Man vil huske selve hendelsen, men den vil ikke plage deg på samme måte som før. Kan være litt ubehagelig i begynnelsen, men etter hvert som man "tapper" vil man føle at de negative assosiasjonene kommer mer på avstand. Test selv ;) Endret av computerwelt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal ha framføring imorra og jeg gleder meg egentlig;) jeg er en av de personene som har prestasjonsangst.. men etter å hatt framføring uten manus og engang med papir(brukte ikke den så mye) så har nervøsiteten bare synket.. Men jeg jeg er fortsatt litt nervøs.

men til saken.. Burde jeg ha med "manuset" eller hva nå det heter på framføringen? For når jeg har med manuset så leser jeg automatisk fra arket.. Jeg vet hva jeg skal si og jeg er egentlig ikke noe nervøs. Skal jeg bare droppe det? Jeg skal framføre det i ca 5-10min.

Lenke til kommentar

Du er heldig du, laffe. Om du kan det utenat behöver du vel ikke papiret. Du kan jo ha et lite manus med deg; en liten papirlapp som kan ligge på pulten foran deg. Den kan du jo titte på om det er noe du plutselig glemmer...ellers er det bare å preike i vei. :)

 

Jeg har fremföring på mandag igjen. Jeg skal fortelle om en bok jeg har lest. Egentlig ikke så vanskelig, men jeg er fortsatt dritnervös, spesielt med tanke på at dette skal presenteres på svensk.

Lenke til kommentar

aiai, svensk;P

Blir du nervøs dagen/uke før du skal framføre eller når du er rett foran klassen

 

For jeg har aldri vært noe nervøs dagen før eller uke++ men i det jeg kommer opp foran hele klassen så kjenner jeg nervøsiteten stiger sikkelig.. Skal faktisk framføre foran 30 folk.. kanskje ikke akkurat noe problem for de som framfører foran 100+ :S

Men så har jeg også hørt at det er faktisk værre og framføre foran 10-40 stk enn det er 100+

 

Jaja, får håper på det beste

Lenke til kommentar
laffe: Det varierer. Blir mest nervös foran klassen, selvsagt, men noen ganger sliter jeg med å sove når jeg tenker på den kommende fremföringa. Det er slitsomt.

 

Har også plagdes enormt med dette. Min største angst i slike sammenhenger var at jeg skal bynne å skjelve som et aspeløv i framføringssituasjonen. Mange blir jo litt skjelvne - men jeg klarte ikke å prate engang. Hele kroppen skalv - mista liksom all kontroll. Og nei - det gikk ikke over når jeg først har kommet igang. Det ble faktisk verre. Kan drive å skjelve lenge etter at framføringa er over. Det hele er logisk sett latterlig - man vil jo ikke komme til å dø der man står. Men jeg fikk altså fullstendig panikk - og ofte lyst til å bare stikke av.

 

Slutta faktisk på en utdanning fordi jeg skulle holde et entimes framlegg. Bare tanken fikk meg til å ligge søvnløs i månedsvis før det skulle skje. Droppa derfor ut.

 

I sammenhenger hvor jeg visste at det skal være såkalte "presentasjonsrunder" - så satt jeg meg alltid i nærheten av døra - tilfelle panikken kom til å ta overhånd. Dette var ofte på kurs og lignende. Dette har faktisk påvirket både yrkesvalg og hobbier som jeg er aktiv i.

 

Løsningen for meg var å få betablokkere hos legen. Dette er egentlig hjertemedisin - men gjør at pulsen ikke øker - men holder seg på et jevnt nivå. Dette igjen gjør at man ikke skjelver. En tablett holder i 24 timer. Når jeg forklarte problemet mitt nølte ikke legen med å skrive ut resept. Jeg ble tipset om dette av en profesjonell fiolinist - som hadde det samme problemet. Er visst mye brukt i slike sammenhenger - også i idretter hvor en skjelven hånd kan ødelegge mye.....

 

Når jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å skjelve - så er det mye greiere. Kan ennå føle uro - men ikke panikk ved tanken på slike framføringer.

Lenke til kommentar

villhoppe: jeg føler virkelig med deg. Om ikke søvnløse netter, så tenker jeg veldig mye på en fremføring når jeg ligger i sengen.

 

Går det greit for deg å holde foredrag nå, da? Det er flotters hvis du "tør" det hvertfall!

 

Har lenge slått meg det du sier med at man ikke kommer til å dø der man står. For man skal bare snakke foran mennesker. Skulle tro det var en enkel jobb ;\

Lenke til kommentar

villhoppe: Jeg har hört om sånne betablokkere, men jeg har ennå ikke bestilt time hos legen for dette. Helsesösteren på skolen sa at jeg selvsagt kan få time og medisiner, om dette plager meg veldig. Jeg får også veldig höy puls, helt sinnsykt höy puls, men jeg skjelver ikke noe särlig (eller det vet jeg faktisk ikke, jeg har nemlig ikke papiret i hånda, det ligger vanligvis på en pult foran meg). Jeg er rett og slett bare pissnervös og begynner å lese fort, uten noe särlig med pauser, dette for å få fremföringa unnagjort så fort som mulig.

 

Noen ganger har jeg også fundert på å slutte på skolen p.g.a. dette problemet med fremföringer. Jeg slutta faktisk på videregående for noen år siden, dels på grunn av dette med fremföringer. Det var altså så jävlig for meg. Selv nå kan det hende at jeg tenker på det, at det kanskje finnes andre utdanningsmuligheter hvor fremföringer er fravärende. Det blir nok dog for dumt å la det ödelegge helt for meg, så jeg pröver nå ennå, selv om jeg hater det.

 

Mange sier jo at det blir bedre etterhvert, men jeg vet ikke. Jeg håper det, men så langt har det ikke blitt noe lettere. Kanskje man burde fokusere mer på fremföringer når barn begynner på skolen - da blir man KANSKJE mer vant til det.

 

Allikevel synes jeg det virker feil at man presser folk til fremföringer. Hva med folk som har angst for edderkopper/åpne plasser? Det lureste er vel neppe å sperre de inne på et rom med edderkopper da, eller hale dem ut på åpne plasser, mot deres egen vilje. Det lureste er vel å gjöre det over tid, steg for steg.

 

Vi "feiginger" får holde sammen. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg får også veldig höy puls, helt sinnsykt höy puls, men jeg skjelver ikke noe särlig

 

Betablokkerne gjør at hjertet ikke øker pulsen. Få bivirkninger oxo.

 

Er så enig med deg at framføringstrening burde vært mer fokusert på fra barneskolen av...i bittesmå grupper - uten noen krav. Da hadde de fleste kunnet se tilbake på at de hadde gjort det før - og lyktes - slik at terskelen ikke hadde blitt så høy som den nå er ved høyere utdanning/VGS. Mener å ha hørt at det er mer i barneskolen av dette nå enn det var når jeg grodde opp.

 

En annen ting at det er jo ikke alle som er skapt til å framføre noe - mange gjør det jo av yrke, med særdeles lite vellykket resultat. (lærere etc.) Ofte klarer de jo ikke å formidle det de skal si, uten at det hindrer dem i å ha selvtilliten på topp....

 

Er usikker på om det ville lønne seg å kutte ut framføringskravet ved utdanningsinstitusjoner. Mange som har mindre tendenser til nervøsitet ville sikkert oxo ha trukket seg fra dette da, og da ville man kun hatt de mest PR-kåte igjen. Færre ville følt seg trygge på framføring. Dessuten så skal man jo ut i jobb etter utdanning - og her i arbeidslivet er det nesten håpløst å komme seg unna.

 

Vet at i forbindelse med at en utdanningsinstutisjon her i byen skulle få flere jenter til å velge realfag - så måtte de leie inn et reklamebyrå til å holde presentasjonen skolen selv hadde laget. Skolen hadde ingen som fikset dette.

 

For min egen del har betablokkerne hjulpet mye - faktisk slik at jeg føler meg trygg i de situasjonene nå, selv uten de : )

 

Jezz - vi "feiginger" må stå sammen :thumbup:

Lenke til kommentar

pssh.. Kommer til å gå bra da;p Er det den svenske(oppgaven)-greia du skal framføre?

Lat som du skal framføre foran 12 åringer. Om det skal går dårlig med engang, spør om du kan ta det fra nytt.

 

Men ja hvorfor må framføringen være obligatorisk:S Som alle sier så er det bare å gjøre det.. Hvis man har lyst til å kvitte seg med angsten så er det ikke noe annet enn å bare gjøre det.

 

Så på Lørdagsmagasinet hvor det var snakk om "Framføring foran forsamling" Og der var det en som hadde sikkelig angst for framføring så sa hu til seg selv "Er det, det jeg har lyst til? å ha angst hvergang det er snakk om framføring? Nei" Hu begynte da å ta alle oppgavene/utfordringene som handlet om framføring.. jo mer hu framførte. jo mer ble hu mindre nervøs.

 

 

Det har kommet en bok ut som handler om "angst" av en av de fremste ekspertene på angst og nervøsitet. Nå Husker jeg ikke boka men kan prøvre å finne den.

 

Selv er jeg Nervøs som faen når jeg skal framføre.. Jeg framførte for ei uke sida og det gikk helt til helvete, Tokk det på sparket;p framføringen gikk ikke akkurat som forventet, men jeg syntes det gikk bra. Men ja føler med deg;pp

Lenke til kommentar

Jeg syns det er skikkelig positivt at de som 'sliter' med dette at de faktisk gjør noe med det, men jeg har for faen ikke lyst til å gjøre noe med det, jeg vil bare slippe å ikke måtte fremføre. Irriterer meg så heftig at jeg får ikke sagt det.

 

Sidious: Du får poste her i morgen om hvordan det gikk!

Lykke til

Lenke til kommentar

Slet ganske mye med det selv, mildt sagt. Tror flere burde prøve å gjøre noe med selvbildet de har, selv så begynte jeg å trene med vekter (var ganske tynn), og det fungerte godt til en viss grad.

 

Fant en metode som hjalp meg på fremføringer da. Slapp å bruke ark etter det. Metoden går ut på å visualisere seg reiseruter og plassere assosiasjoner for det du skal snakke om i en kronologisk rekkefølge i reiseruten.

 

"Et veldig snevert eksempel":

 

Si vi vil huske ordene: Skjelett, napoleon, julenisse, mandolin, kamel, skyskraper, pizzaovn, kalkulator, lyspære, ball, motorsykkel, trampoline, bjørn, bibliotek, brusautomat, diamant, elektrisk ål, magma, sykkel, iglo.

 

Det jeg mener med reiserute er at du tenker på en plass du har vært før, for eksempel et hus. (Mennesker er flinke til å huske reiseruter, på denne måten linker du informasjonen til langtidshukommelsen). Si vi velger huset ditt som reiserute. Da må du ha 20 punkter gjennom huset ditt der du plasserer hvert ord på hvert punkt i huset ditt. (2 ord på hvert punkt i reiseruten når du har blitt god på det).

 

Reiseruten kan være slik: #1 gang, #2 kjøkken, 3# stue, 4# soverom, 5# veranda, 6# loft... etc. Poenget er at du plasserer ordene du vil huske i slik rekkefølge. Så plasserer du første ord i første punkt i reiseruten; Skjelettet i agngen, napoleon på kjøkkenet, julenissen i stuen etc. Det hjelper at ordene "gjør noe" mens du plasserer de der mentalt. Napoleon kan for eksempel gå berserk på kjøkkenet. Bevegelse gjør det lettere å huske.

 

Altså; 1. Visualiser deg ordene på punktene i reiseruten (skjelettet står i gangen og prøver å skremme deg f.eks.) 2. begynn fra begynnelsen i reiseruten (gangen) og gå gjennom rommene for å komme på ordene vi lagret der.

 

Mange tror nok garantert at metoden ikke vil funke, jeg har selv testet og husket 200 desimaler av pi. Brukt på eksamen tredje år vgs i historie blant annet. Om du vil bruke dette på fremføringer er det ikke tvil om at du MÅ lese på det stoffet du skal ha, men I STEDET FOR å lese fra ark for å huske punktene du skal snakke om, kan du lage assosiasjoner om ting du vil snakke om. På denne måten har du et ark i hodet mentalt. Dere kan alle prøve 10 ord til å begynne med og se hvor fantastisk bra metoden fungerer. Funker fett å bruke på prøver óg.

 

Det er en egen metode for tall. Tre forskjellige tallsystemer for øvrig, jeg bruker bare tallsystem to der man setter sammen to og to tall til å lage ord som du plasserer i reiseruten din. Du kan bruke hvilken som helst reiserute du vil, alt fra kirke til kjøpesenter.

 

edit: teit setning

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Slet ganske mye med det selv, mildt sagt. Tror flere burde prøve å gjøre noe med selvbildet de har, selv så begynte jeg å trene med vekter (var ganske tynn), og det fungerte godt til en viss grad.

 

Jeg er ikke helt enig det du sier faktisk. Man kan ha et flott selvbilde og være sikker på seg selv, selvom man kanksje hater fremføringer. Jeg kan på en måte skjønne hvis noen mener at et bra selvbilde og ha troen på seg selv hører sammen, som da f.eks å tørre å snakke blant større forsamlinger. Jeg syns det nesten blir som å si: "Du burde tørre å ta på en edderkopp, det er ikke noe å være redd for". Tror mye ligger i sperrer hos folk, hva man fikser, og hva man absolutt ikke fikser :)

 

Jeg vet at man ikke dør av å ha en fremføring, men det gjør man heller ikke av å kose med en edderkopp (vet at mange har fobier mot dette. husk også at edderkoppene jeg snakker om er de vi finner i norge :p)

Noen som skjønner hvor jeg vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...