Gå til innhold

UBUNTU og WINE?


Anbefalte innlegg

Har ubuntu feisty 7.04 64 bits versjon,

 

gikk inn på http://winehq.org/site/download-deb

 

og fuglte instruksjonene for 7.04 der

 

når jeg kjører winecfg så fikk jeg feilm. om at winecfg ikke klarte å opprette .wine katalogen, opprettet den manuelt og da fikk jeg følgende feilm:

 

~$ winecfg

Warning: the specified Windows directory L"c:\\windows" is not accessible.

Warning: the specified System directory L"c:\\windows\\system32" is not accessible.

Warning: could not find DOS drive for current working directory '/home/halvor', starting in the Windows directory.

Segmentation fault (core dumped)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel, det finnes et pakkesystem i Ubuntu som lar deg installere alt fra a til å, og Wine skal finnes i pakkebrønnen dette pakkesystemet installerer fra, det er anbefalt å bruke pakkesystemet til det aller meste ;)

 

Prøv å installer Wine fra pakkesystemet og se om det løser problemet...

9365798[/snapback]

 

 

du mener synaptic package manager?

 

prøvde å kjøre en complete removal og så en ny installasjon der nå nettopp.

 

men når jeg kjører winecfg får jeg fortsatt samme feilm.

Lenke til kommentar
Har du søkt grundig på ubuntuforums.org? Så ut som det var flere som hadde samme problem der men med forskjellige løsninger.

9366148[/snapback]

 

restartet i recovery mode og reinstallere nvidia driveren (igjen for 3dje gangen i dag) , så funket winecfg som det skulle :)

 

 

har fått world of warcraft til å fungere men har bare 30 fps ca.. i vista har jeg 100+

Endret av halkal
Lenke til kommentar
https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft

 

Der finner du tweaks.

9367903[/snapback]

 

ja med disse tweakene så har jeg 20-30 fps i åpne områder, i vista så har jeg alt ifra 90 til 130 i de samme områdene.

 

hvis jeg går inn i et veldig stille området og ser rett i bakken så får jeg 140 fps i linux :p , men det er litt kjedelig :p.

 

karakterene og objektene virker heller ikke like "smooth" som i vista.

 

gaming i linux har fortsatt en LANG vei å gå både når det gjelder ytelse i spill og brukervennlighet over "hele fjøla".

 

har et gf 8800 gtx kort og 20-30 fps i wow er bare skuffende.

Endret av halkal
Lenke til kommentar
Og du starter Wow med -opengl switchen? dvs "wine WoW.exe -opengl".

Jeg fikk også 20-30fps i WoW gjennom wine, men jeg kjørte det hele på en Pentium 4 med Geforce4-kort (5 år gammel PC)

9368839[/snapback]

 

Jepp wine wow.exe -opengl

 

har forøvring en intel core duo2 e6600 cpu, og 2gb ram.

har forståelse for at det kan bli et ytelsestap iom at wow ikke er laget for å kjøre på linux, men hadde ikke forventet en så stor forskjell

 

kjører i 1680 x 1050. og har ellers de samme instillingene som i windows.

 

kopierte wow katalogen fra windows partisjonen og over til .wine/drive_c/wow . og gjorde tweakene på config fila.

(har også gjort den tweaken i registry..regedit)

 

som sagt i shattrath får jeg rundt 100 fps, når jeg logger inn på samme sted ifra linux og wine så får jeg rundt 30 fps.

Endret av halkal
Lenke til kommentar
Har du prøvd å kjøre det hele på et 32-bit OS da? Mulig det er 64-bit Wine som ikke er helt stabilt?

På 32-bit Ubuntu 7.04 på en P4 2.53GHz med GF4 skjermkort gikk ihvertfall WoW gjennom WINE raskere(+5-10fps) enn i Windows XP hos meg.

9369314[/snapback]

 

Det har jeg ikke prøvd, mulig det er 64-bits versjonen som er sær, men orker ikke helt tanken på å reinstallere til 32 bit versjon nå :p.

men er klart hvis det viser seg og være eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å kjøre det hele på et 32-bit OS da? Mulig det er 64-bit Wine som ikke er helt stabilt?

På 32-bit Ubuntu 7.04 på en P4 2.53GHz med GF4 skjermkort gikk ihvertfall WoW gjennom WINE raskere(+5-10fps) enn i Windows XP hos meg.

9369314[/snapback]

 

 

det løste seg nå.. etter et lite avbrekk så gikk jeg tilbake for og se på alle "tips og tricks", reinstallerte wine og nvidia drivere, deretter åpnet jeg config fila og da la jeg merke til at det hadde sneket seg inn et ekstra anførsels tegn " foran noen av linjene.

rettet på disse og nå ser det litt bedre ut, fortsatt ikke like mye fps men betraktelig bedre, nå ligger det "bare" 10-20 fps under, men det skal sies at det ikke ser like smooth ut som i windows da, det er vel pga at man må bruke opengl istedenfor directx og man må skru av fullscreen glow effect.

 

Nå er det ihvertfall spillbart, hvis jeg bare kunne få alle knappene på musa til å funke ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...