Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Hva betyr det for meg som kjøper/bruker at det er en EU-modell? For du mente at Amentios modell er det?

Er påstått i Prisguiden at det er det ihvertfall. Hvis du kjøper EU modell, så er det Amentio, og ikke Nikon Norge som er ansvarlig ovenfor deg i reklamasjonssaker (fem års reklamasjon). Så hvis Amentio går konkurs, så står du totalt uten rettigheter etter 1-2 års garanti. Hvis de setter seg på bakbena, har du heller ikke noe tidligere salgsledd å henvende deg til, som du har ved kjøp av norsk modell (Nikon Norge).

 

Du får stort sett ikke med bruksanvisning på et forståelig språk, da veldig mange EU modeller er kjøpt inn fra Polen. De norske modellene har norsk bruksanvisning, som koster flesk om man skal kjøpe den løst.

 

NO modell vs. EU modell er for meg vel verdt tusenlappen. Men så vet jeg kanskje mer enn de fleste om slike saker, da jeg jobber i bransjen også da.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Amentio selger selger D300-hus for 12.815,-, altså 2.084,- kr under FotoVideos pris.
Nå er dette EU modell, og fra en nettbutikk. Men D300, norsk utgave, finnes til under 14.000 på helt vanlige butikker. Altså kan man spare en tusenlapp ved å sjekke litt rundt.

 

Hva betyr det for meg som kjøper/bruker at det er en EU-modell? For du mente at Amentios modell er det?

 

 

Jeg bestillte d300 fra Amentio i september, og gjorde i den forbindelse en del undersøkelser anngående EU-mod.

Ringte til Amentio og fikk bekreftet at de fikk kameraet levert av norske distributører.

Ringte distributøren og fikk bekreftet at Amentio bestillte hos dem, og at denne distributøren fikk sine kamera fra Nikon Norge.

Da kan jeg ikke kjønne hvordan en som sier han er i bransjen kan påstå at EU-mod kommer stort sett fra Polen.

Etter min mening er det trygt å kjøpe d-300 fra Amentio, EU-mod eller ikke.

Lenke til kommentar
Hva betyr det for meg som kjøper/bruker at det er en EU-modell? For du mente at Amentios modell er det?

Er påstått i Prisguiden at det er det ihvertfall. Hvis du kjøper EU modell, så er det Amentio, og ikke Nikon Norge som er ansvarlig ovenfor deg i reklamasjonssaker (fem års reklamasjon). Så hvis Amentio går konkurs, så står du totalt uten rettigheter etter 1-2 års garanti. Hvis de setter seg på bakbena, har du heller ikke noe tidligere salgsledd å henvende deg til, som du har ved kjøp av norsk modell (Nikon Norge).

 

Du får stort sett ikke med bruksanvisning på et forståelig språk, da veldig mange EU modeller er kjøpt inn fra Polen. De norske modellene har norsk bruksanvisning, som koster flesk om man skal kjøpe den løst.

 

NO modell vs. EU modell er for meg vel verdt tusenlappen. Men så vet jeg kanskje mer enn de fleste om slike saker, da jeg jobber i bransjen også da.

 

Så lenge kameraet kommer fra Norge eller EU, så har du ingen problemer anngående reklamasjoner i følge Nikon Norge.

Dette har jeg sjekket med Nikon Norge.

Bruksanvisning kan man alltids laste ned fra Nikon sine sider.

Lenke til kommentar
Hva betyr det for meg som kjøper/bruker at det er en EU-modell? For du mente at Amentios modell er det?

Er påstått i Prisguiden at det er det ihvertfall. Hvis du kjøper EU modell, så er det Amentio, og ikke Nikon Norge som er ansvarlig ovenfor deg i reklamasjonssaker (fem års reklamasjon). Så hvis Amentio går konkurs, så står du totalt uten rettigheter etter 1-2 års garanti. Hvis de setter seg på bakbena, har du heller ikke noe tidligere salgsledd å henvende deg til, som du har ved kjøp av norsk modell (Nikon Norge).

 

Du får stort sett ikke med bruksanvisning på et forståelig språk, da veldig mange EU modeller er kjøpt inn fra Polen. De norske modellene har norsk bruksanvisning, som koster flesk om man skal kjøpe den løst.

 

NO modell vs. EU modell er for meg vel verdt tusenlappen. Men så vet jeg kanskje mer enn de fleste om slike saker, da jeg jobber i bransjen også da.

 

Når Nikon Norge sier på telefon at man har full garanti og reklamasjon så lenge produktet er kjøpt innen EU, velger jeg å stole på dem.

Da er også deres service verksteder pliktig å utføre garantier/reklamasjoner uansett hvilken butikk eller nettsted man har kjøpt produktet hos.

Dette mener jeg har vært prøvd juridisk med Canon i Norge. Nikon vil nok også da følge denne dommen.

 

Amentio sine d300 kommer fra en av 3 store distributører som Nikon har i Norge.

Er ikke sikker på hva EU-merkingen på Akam betyr, men antakelig betyr dette kun at man ikke får Norsk bruksanvisning.

 

digim

Lenke til kommentar
Når Nikon Norge sier på telefon at man har full garanti og reklamasjon så lenge produktet er kjøpt innen EU, velger jeg å stole på dem.

Da er også deres service verksteder pliktig å utføre garantier/reklamasjoner uansett hvilken butikk eller nettsted man har kjøpt produktet hos.

Dette mener jeg har vært prøvd juridisk med Canon i Norge. Nikon vil nok også da følge denne dommen.

 

Amentio sine d300 kommer fra en av 3 store distributører som Nikon har i Norge.

Er ikke sikker på hva EU-merkingen på Akam betyr, men antakelig betyr dette kun at man ikke får Norsk bruksanvisning.

 

digim

For det første skjønner jeg ikke hvorfor du svarer på samme innlegg tre ganger. Er ikke det litt unødvendig, så lenge du sier mye av det samme? Noe spesielt er det også at du er en helt ny bruker, som tydeligvis er opprettet kun på grunn av mitt innlegg om Amentio og at det i følge Prisguiden er en EU modell.

 

For det andre... du snakker antakeligvis om garanti, eller så er det dette Nikon har ment. Så lenge kameraet ikke er kjøpt via Nikon Norge (eller via en distributør som kjøper fra Nikon Norge), så er det ingen grunn til at de ønsker å ta kostnaden med en modell som noen har kjøpt fra utlandet. Nikon Norge har sitt eget budsjett, og er i så måte ikke direkte linket til Nikon Europa/verden.

 

Garantier er gitt av Nikons hovedkontorer, og dette får Nikon Norge dekket. Reklamasjoner er en norsk lov, og Nikon sentralt dekker ikke denne kostanden til Nikon Norge. Garantier er normalt 1-2 år, mens reklamasjonstiden er 5 år. Vi har forsøkt å sende inn EU modeller for kunder som har kjøpt et annet sted som har gått konkurs, og det har aldri gått på reklamasjon, selv om det er innenfor reklamasjonstiden. I de tilfeller hvor for eksempel Japan Photo har solgt EU modeller, så har de også gått ut og sagt at de (Japan Photo) tar kostnaden med reparasjoner mellom 2-5 år. Nikon Norge forsøker også stadig å ødelegge for de som kjøper EU modell ved å ha ågerpris på norske bruksanvisninger og ekstrautstyr. At Nikon Norge derfor skal ha påstått at du får fem års reklamasjon dekket av Nikon Norge på en EU modell, kan jeg ikke forstå. De har sagt, både direkte og indirekte til meg, at de på EU modeller dekker reparasjoner KUN innenfor garantitiden, IKKE reklamasjonstiden.

 

Dette har ikke vært prøvd juridisk, så vidt jeg har fått med meg. Men om man har kjøpt EU modell i en butikk, så er det butikkens plikt å opprettholde reklamasjonstiden. Det kan sikkert ha vært noen saker på akkurat det.

 

Det alt dette koker ned til, er jo bare at Prisguidens merking ikke er til å stole på. Litt merkelig er det dog at Amentio kan selge et såpass populært kamera til omtrent innkjøpspris. Og en ting til... følger det ikke med norsk bruksanvisning, så er det IKKE norsk modell. I de tilfeller Nikon har glemt å legge med bruksanvisning, så får kunden det ettersendt. Derfor er det ingen grunn til å merke en modell EU modell, med mindre den faktisk er fra utenfor Norge.

Da kan jeg ikke kjønne hvordan en som sier han er i bransjen kan påstå at EU-mod kommer stort sett fra Polen.
En EU modell er ALDRI fra Nikon Norge. Så enkelt er det faktisk. Om du tror du har bedre peiling på akkurat det enn jeg som har jobbet med dette i fem år, så kan du gjerne komme med mer håndfaste beviser enn at "det har Nikon sagt". Endret av Super8
Lenke til kommentar

Super8

 

Beklager litt rot med svar, som du påpekte er jeg ny, uten at det burde være så spesielt.

Ja, jeg ble medlem grunnet ditt svar til martinz. Det ville være trist om bevisførsel skulle være

kriterien for å ha lov til å si sin mening. Bransjefolk kan også ta feil.

Ikke sikker på at Nikon Norge setter pris på dine påstander om dem.

Fikk en helt annen oppfatning av Nikon Norge etter å ha snakket med en hyggelig annsatt.

Jeg ble meget beroliget med at det skulle ikke være noe problem med reklamasjon og garanti.

Martinz fortjener å høre hva jeg har funnet ut, og hvem vet kanskje har Nikon Norge endret sitt syn

på denne saken nylig. Var rimelig presis i mine spørsmål til Nikon Norge, og fikk svar som ikke var til

å missforstå. Ellers tror jeg orjankar89 har et poeng.

 

Melder meg herved ut av denne diskusjon, da den er litt på sidelinjen av D300 emnet.

Måtte som sagt gi min versjon til martinz.

 

mvh

digim

Lenke til kommentar

Jeg snakket med Nikon om dette i begynnelsen av november, ang en kunde som hadde kjøpt en EU modell av et nikon kamera gjennom JP ( ingen JP her jeg bor, og langt til nærmeste JP) som han helst ville slippe å sende avgårde (fordelen med lokal butikk..).

Jeg fikk da til svar at siden garantien var gått ut så måtte han sende den tilbake til JP for at de skulle utføre og dekke reklamasjonen.

Lenke til kommentar
Så lenge D300 har norsk bruksanvisning, er det en norsk modell? I så fall har fikk Japan Photo i Moss norske D300 på torsdag.

Tror du kan være ganske så trygg på at det er norsk modell. Japan Photo solgte en del EU modeller før, men nå har de stort sett norske modeller av det meste tror jeg. At de fikk en dag før alle andre, er imidlertid litt rart. Men er man stor, så får man ofte visse fordeler. Og kanskje ble det gjort, for å forhindre at alt måtte sendes ut samme dag.

 

Og bare for å avslutte reklamasjonsdiskusjonen, så tviler jeg ikke på at digim kan ha fått det svaret han refererer til, men jeg tror imidlertid at personen hos Nikon Norge enten har misforstått eller gitt feil opplysninger. jvc1986 sitt innlegg underbygger min påstand om at jeg har fått det samme svaret, og vi har pr. dags dato ikke opplevd at verken Nikon Norge eller importører av andre merker har vært villige til å utføre reparasjon på reklamasjon av et EU-produkt, så lenge selve garantitiden har gått ut. Det er jo egentlig bare rett og rimelig, om man tenker slik på det.

 

Tviler derfor på at Nikon Norge ikke setter pris på mine påstander om dem (som du kaller det :) ), da det faktisk er til fordel for dem at folk ikke kjøper EU modeller... og ettersom det er den praksisen de faktisk følger, så må de ta tåle at noen informerer andre om det. Hadde ikke vært spesielt trivelig om jeg sa at det er bare å kjøpe EU modell og kreve at Nikon Norge dekker reklamasjon, så får Nikon Norge en storm av kunder som tror de kan kreve det, når de ikke har lovfestet rett til det.

 

Om man tenker på rettigheter og lover, så sier den at kunden kan kreve et tidligere salgsledd for slike reparasjoner, men så lenge Nikon Norge IKKE er et tidligere salgsledd, så kan man altså ikke kreve dette fra dem. Garanti kan man kreve, men kun fordi Nikon sentralt, har gitt kunden en europeisk garanti. Men den gjelder altså kun 1-2 år.

Lenke til kommentar
Capture NX er helt talentløst. RAMbruken går opp i 850-900mb hver gang den skal gjøre noe (som forøvrig tar evigheter). CS3 m/ ACR 4.3 fungerer helt knirkefritt derimot.

 

Jeg elsker Capture NX og bruker det hele tiden, men jeg skjønner hva du mener. Capture NX er et genialt program som gjør ting på 1-2-3 som ville ta evigheter i PS3. Det eneste jeg bruker PS til nå er hvis jeg trenger klonebørste eller annen redigering på bitnivå, til alt annet bruker jeg Capture NX.

 

Det er selvsagt mange problemer med Capture NX, de største er at det bruker massevis av minne, jeg har 2GB og det er nok minimum, og at brukerinterfacet ulogisk og vanskelig å forstå. Forhåpentligvis blir alt dette fikset i versjon 2. Fordelen er at det har den beste konverteringen av NEF filer som finnes, U-point teknologien som er mye enklere å bruke enn layers i PS og at man kan lagre filene med edit-steps i NEF format og beholde både forandringene og originalfilen.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe Jason Odells e-bok hvis du vil lære å bruke Capture NX: http://www.luminescentphoto.com/

 

Et godt tips for å få ting til å gå raskere er å kun bruke "Base Adjustments" til å forandre kamerainnstillingene og å gjøre all annen redigering fra edit-steps, og så langt som mulig unngå å bruke D-Lightning og Noise Reduction.

Lenke til kommentar
Så lenge D300 har norsk bruksanvisning, er det en norsk modell? I så fall har fikk Japan Photo i Moss norske D300 på torsdag.

Tror du kan være ganske så trygg på at det er norsk modell. Japan Photo solgte en del EU modeller før, men nå har de stort sett norske modeller av det meste tror jeg. At de fikk en dag før alle andre, er imidlertid litt rart. Men er man stor, så får man ofte visse fordeler. Og kanskje ble det gjort, for å forhindre at alt måtte sendes ut samme dag.

 

Og bare for å avslutte reklamasjonsdiskusjonen, så tviler jeg ikke på at digim kan ha fått det svaret han refererer til, men jeg tror imidlertid at personen hos Nikon Norge enten har misforstått eller gitt feil opplysninger. jvc1986 sitt innlegg underbygger min påstand om at jeg har fått det samme svaret, og vi har pr. dags dato ikke opplevd at verken Nikon Norge eller importører av andre merker har vært villige til å utføre reparasjon på reklamasjon av et EU-produkt, så lenge selve garantitiden har gått ut. Det er jo egentlig bare rett og rimelig, om man tenker slik på det.

 

Tviler derfor på at Nikon Norge ikke setter pris på mine påstander om dem (som du kaller det :) ), da det faktisk er til fordel for dem at folk ikke kjøper EU modeller... og ettersom det er den praksisen de faktisk følger, så må de ta tåle at noen informerer andre om det. Hadde ikke vært spesielt trivelig om jeg sa at det er bare å kjøpe EU modell og kreve at Nikon Norge dekker reklamasjon, så får Nikon Norge en storm av kunder som tror de kan kreve det, når de ikke har lovfestet rett til det.

 

Om man tenker på rettigheter og lover, så sier den at kunden kan kreve et tidligere salgsledd for slike reparasjoner, men så lenge Nikon Norge IKKE er et tidligere salgsledd, så kan man altså ikke kreve dette fra dem. Garanti kan man kreve, men kun fordi Nikon sentralt, har gitt kunden en europeisk garanti. Men den gjelder altså kun 1-2 år.

 

Ser at BestBuy nå har D300 til 12.999,-, altså ikke så mye dyrere enn Amentio.. Men de kaller sin versjon nordisk utgave, er dette en drawback også, eller er nordisk utgave OK ift. de momentene du har presisert som viktige?

 

http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_sour...9524&site=6

Lenke til kommentar
Jeg snakket med Nikon om dette i begynnelsen av november, ang en kunde som hadde kjøpt en EU modell av et nikon kamera gjennom JP ( ingen JP her jeg bor, og langt til nærmeste JP) som han helst ville slippe å sende avgårde (fordelen med lokal butikk..).

Jeg fikk da til svar at siden garantien var gått ut så måtte han sende den tilbake til JP for at de skulle utføre og dekke reklamasjonen.

 

Jeg har sent mitt JP-innkjøpte EU-modell D200 (ute av garanti, men innenfor reklamasjon) direkte til Nikon uten problem.

 

Jeg fikk både reparert det og dekket feilen på reklamasjon.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...