Gå til innhold

Dagbladet-journalist ble eid.....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syntes hele "Leetspeak" språket og folka som bruker det er gjennomsyret patetisk.

9334057[/snapback]

Men nå brukes det jo sjeldent til seriøs kommunikasjon da. Som oftes er det ironisk ment.

Skrevet

Ja, leet var "kult" i en uke på nittitallet, og nå tror alle at det er sånn folk snakker på nettet...

Det er en myte vi må bli kvitt like etter Hacker=Datainnbrudd myten.

Skrevet
Opprinnelig et produkt av behovet for å spare tastetrykk under teksting eller chat

Vel vel...kan ikke i min villeste fantasi fatte og forstå hvordan det kan være raskere å skrive såkalt "leet"... :dontgetit:

Skrevet

Ironisk ment, kanskje? sjikanering av andre på nett, ja... uff.. blir så sliten av alle de 14'åringene som kommer med omglolrofl hvergang det skjer noe online, eller visst noen sier no dumt. Det var kult engang ja... og det var før milleniumsovergangen!

Skrevet (endret)
Ironisk ment, kanskje? sjikanering av andre på nett, ja... uff.. blir så sliten av alle de 14'åringene som kommer med omglolrofl hvergang det skjer noe online, eller visst noen sier no dumt. Det var kult engang ja... og det var før milleniumsovergangen!

9334744[/snapback]

da du var fjortis selv? :p

Endret av V-by
Skrevet (endret)
Opprinnelig et produkt av behovet for å spare tastetrykk under teksting eller chat

Vel vel...kan ikke i min villeste fantasi fatte og forstå hvordan det kan være raskere å skrive såkalt "leet"... :dontgetit:

9334736[/snapback]

Det har vell sin opprinnelse i å f.eks. bruke 2 istede for to/too. Eller 4 istede for "for". Og lignende forkortelser.

Det sparer du plass på, men leet tar det jo noen ganger noen skritt vidre, og da går det ikke raksere, tvert i mot. Men forsatt er det noen kjekke forkortelser der.

Endret av Snerk
Skrevet

Husker selv dette med å forkorte ord og bruke tall istedet for bokstaver osv. Men plutselig kom dette 1337-greiene og det må jeg si gikk temmelig fort! Når jeg gikk ut ungdomsskolen var det relativt vanlig med å bruke tall osv istedet for bokstaver. Men da var det sånn "4U" osv, sånne enkle forkortelser. Ihvertfall såvidt jeg hadde fått med meg. Da hang jeg ikke særlig på forumer osv, så jeg vet ikke helt når det faktisk kom. Men jeg rakk såvidt å gå ett år på videregående. Og da jeg begynte på VK1 IKT-Driftsfag, var 1337-språket allerede født. :)

Var mange i klassen som faktisk SA "lol" i språk når vi snakket. Samme med ROFL og alle disse uttrykkene..

Skrevet (endret)

9334744[/snapback]

da du var fjortis selv? :p

9334745[/snapback]

Prøver å telle tilbake, men nei... var ikke fjorten selv nei...

**Faan recount, jo jeg var 14'selv..** mannjskjit.. men uansett... det er utgått...

skal vi ikke heller begynne med, ikke quote det som står rett over ditt innlegg leken? det er utrolig irriterende, og ikke minst unødvendig.

Endret av vargaz
Skrevet

.. nåhså..

Egentlig er det vel greitt nok med forkortinger for ting i en viss grad. Blir det overdrevet så er det jo bare slitsomt..

At folk skriver lol er egentlig ingen forkortelse i dag, da man har andre virkemidler på forum såsom smileys o.l. Men så er det jo noen da som absolutt skal briljere. Eksempel på det har vi helt klart også her på Gamer. no's forum, slik som andre steder..

Synes egentlig at det er verre på "utenlandske" forumer, der især amerikanere holder til. At Oh my God ble brukt for mye er man jo til og med i USA klar over nå, - men: "Awesome!" er jeg etter hvert grundig lei av også nå..

Nåh.. at folk skal være artige på andres bekostning er vel forsåvidt ikke noe nytt heller, og det er ikke overaskende at den (u)vanen også kom i bruk på Internet.

Bare vi ikke bruker så mange forkortinger at vi blir avstumpet så.. :D

Skrevet
Syntes hele "Leetspeak" språket og folka som bruker det er gjennomsyret patetisk.

9334057[/snapback]

Men nå brukes det jo sjeldent til seriøs kommunikasjon da. Som oftes er det ironisk ment.

9334701[/snapback]

Nåjda, du skulle bare sett, det finnes personer rundt om som knapt kan andre ord, skremmende.

Skrevet

Noen ganger kan forkortelser av typen "AFK" og "BRB" være vel så fornuftig som kommunikasjonsform enn å skrive ut i komplette setninger hva man prøver å formidle. Tilsvarende med "GG", "GJ", "TY". Det er begrep som i stor grad har helt klart meningsinnhold, og det skal godt gjøres å misforstå dem. Slik begrepene brukes nå, er de i stor grad også blitt universale - selv om man ikke nødvendigvis behersker engelsk i stor grad kan man formidle en del ting effektivt.

Det er imidlertid absolutt ingen unnskyldning for å bruke dem i sammenhenger de _ikke_ passer inn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...