Gå til innhold

[Løst]Lurt på computer city!


Anbefalte innlegg

Min 86 år gamle bestemor kjøpte seg for 2 måneder siden en bærebar pc i Computercity i sandvika. Hun trengte en datamaskin hvor hun kunne lese mail og surfe på nettet, thats it. Jeg var ute av landet når pcen ble kjøpt så jeg fikk desverre ikke vært med...

Hun gikk inn i butikken med hodet hevet høyet fordi hun hadde fått butikken anbefalt fra flere, inkludert meg. Hun ble møtt med en utenlandsk selger som var ekstremt pågående, som insisterte på at hun trengte en pc til 10,000 kr.

Hun sa at den maskinen var alt for dyr for henne og at hun ville ha en billigere modell. Selgeren insisterte på at denne maskinen var perfekt for henne(selv om hun bare trengte en maskin til epost/internett). Han fikk til slutt overtalt henne til å kjøpe pcen. Men det endte ikke der, han fikk også lurt på henne en forsikring til nesten 2000 kr.

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg har kun hatt gode erfaringer fra denne butikken da jeg har handlet mye her og vært fornøyd. Kan jeg anmelde butikken?

Endret av bonaqua2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du anmelde for?

 

Bestemoren din er myndig (tar utgangpunkt i det :p), og godtok salget.

 

Hun HADDE makten til å si nei til det som ble tilbudt.

 

Er du en god kunde osv, kan du prøve å kontakte daglig leder og spørre om et møte e.l. og forklare saken saklig og høflig :)

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Ville tatt kontakt med butikken og forsøkt ei løysning, forhåpentlegvis ser dagleg leiar det etiske problemet som ein av hans ansatte har laga.

Problemet er at det er ingen lov som er brutt men meir etiske retningslinjer.

Men har ikkje computercity ei eller anna form for åpent kjøp, eller husker eg heilt feil?

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror hun har møtt en typisk provisjonsselger. Det er ikke noe nytt at selgerne får mer provisjon for dyre produkter enn tilbudsvarene. Dere husker vel oppslagene om fargekodene til elkjøp. Det typiske er at uvitende kommer inn i butikken etter jakt på en PC eller DVD osv. Selgeren forteller da hvor mye bedre de dyre produktene er og anbefaler heller de.

 

Det er jo ikke svindel, men helt feil betjening i forhold til det hun skulle ha. Selgeren skulle visst hun ikke trengte en PC til 10000 for å surfe på nettet. Så ring daglig leder og forklar. Om de driver på slik er det bare å VG eller Dagblasere det så ordner det seg fort. Villedning er vel det riktige ordet. Men ring så fort som mulig og fortell på tråden hvordan det går. Lykke til!!

Lenke til kommentar

Hvis en selger på Computercity har gjort dette og det du sier er fakta er dette faktisk forkastelig! At en selger faktisk utnytter en eldre person som skal benytte pc kun til surfing og sjekk av mail noe jeg her går utifra det her er snakk om. Eneste minimale formildene omstendighet jeg kan finne fra selgers synspunkt er hvis "Bestemor" har sagt at hun skal ha en pc som og barnebarn kan bruke når de kommer på besøk, men tviler sterkt på at noen drar på besøk hos bestemor for å spille pc...

 

Nei jeg mener ta kvitteringen sjekk selgers navn og kontakt daglig leder og forklar saken. For jeg går utifra at også denne damens navn står i kjøpskontrakten hos computercity. Eventuelt krev fullt avslag for pc slik at hun kan få den dyre pc'en til "bærbar surfe pc" til 4000 kr som er mer enn bra nok for hennes bruk.

 

Herregud ble irritert på den selgeren hos computer city. Forbanna provisjonssalg fra selger sin side for å utnytte en med lite kunnskaper. Grovere kan det faktisk ikke bli...

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Vil tro dette er rimelig standard hos de største kjedene, prakk på forsikring og selg dyrest mulig (produktet butikken har høyest fortjeneste på). Spesielt utsatt for denne type selgere er eldre ,og folk uten store kunnskaper om produktet de skal kjøpe. Tidligere så ble selgere lært opp til å stille spørsmål og å finne behovet til kunden, men idag så kommer fortjenesten langt foran.

 

Tviler på at du kan anmelde butikken, og jeg tviler også på at de har brutt noen lover utenom de vanlige uskrevne etiske/moralske (og vil tro disse uskrevne lovene ikke finnes hos ganske mange selgere).

 

Normalt i en slik situasjon så kan man snakke med daglig leder og få et avslag på produktet, eller heve kjøpet, men når det har gått to måneder så er det rimelig full stopp hos de fleste. Spesielt når man har 30 dagers åpent kjøp.

 

Kan jo prøve å snakke med daglig leder og forklare sitasjonen, at man føler at behovsanalysen til selgeren var helt på jordet og be om en kompensasjon på en tusenlapp eller noe lignende (da en datamaskin til 5000 og uten 2000 til forsikring hadde vært mer enn godt nok), men tror det er vanskelig å få noe mere enn dette.

 

Sannsynligheten er også ganske stor for at du bare blir avfeid om du ikke har handlet mye der fra før av (og to mnd er tross alt ganske lang tid.)

 

Om en ikke får noenting så kan man jo trøste seg med at man har en rimelig god maskin og at bestemor sannsynligvis er fornøyd med produktet (var fornøyd til hun snakka med deg og fant ut at hun ble lurt trill rundt av selgeren ihvertfall).

Lenke til kommentar

Markedsføringslovens § 2 om Villedende forretningsmetoder sier

 

       Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

       Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

 

Les hele loven på http://lovdata.no/all/hl-19720616-047.html#2

 

Det høres ut som dette er i grenseland og jeg anbefaler deg å ta kontakt med forbrukerombudet der du bor.

 

Håper det hjelper.

 

Edit:

 

Når det gjelder fremgangsmåte i klagesaker så mener jeg at man bør prøve den mildeste metoden først. Altså prate med selgeren. Hvis det ikke hjelper så prat med sjefen til selgeren. Hvis det ikke hjelper legg inn en formell klage hvis det er en kjede med et eget klageorgan. Hvis det ikke hjelper gå til forbrukerombudet, hvis det ikke hjelper anmeld det, hvis det fortsatt ikke hjelper så ringer du TV2 hjelper deg.

 

:)

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Uff, skulle vært der gitt, er stadig innom der, og flere ganger "tatt over" for selgere som prøver å prakke på noen noe de ikke har bruk for.

Heldigvis har de et par stykker der som har peil, men de fleste har "selg dyrest mulig" gravert i panna.

Synd enkelte selgere er sånn, men ser vel på eldre som et enkelt bytte for å få skryt for bra salg, umoralsk spør du meg.

 

Men når det er sagt, så er ikke elektronikkhandling og eldre kvinner den beste komboen, og har sagt klart og tydelig fra til min farmor at neste gang ber hun meg bli med, hehe.

Lenke til kommentar
Vel, jeg tror hun har møtt en typisk provisjonsselger. Det er ikke noe nytt at selgerne får mer provisjon for dyre produkter enn tilbudsvarene. Dere husker vel oppslagene om fargekodene til elkjøp. Det typiske er at uvitende kommer inn i butikken etter jakt på en PC eller DVD osv. Selgeren forteller da hvor mye bedre de dyre produktene er og anbefaler heller de.

 

Det er jo ikke svindel, men helt feil betjening i forhold til det hun skulle ha. Selgeren skulle visst hun ikke trengte en PC til 10000 for å surfe på nettet. Så ring daglig leder og forklar. Om de driver på slik er det bare å VG eller Dagblasere det så ordner det seg fort. Villedning er vel det riktige ordet. Men ring så fort som mulig og fortell på tråden hvordan det går. Lykke til!!

9322456[/snapback]

Elkjøp har ikke lenger direkteprovisjon på salg. Bare sånn for å ha det avklart. Er fullt mulig det var slik for 10 år siden eller lignende, men det har aldri vært noe direktesalgsprovisjon de 4 årene jeg har jobbet i elkjøp nå.

 

Så til saken - om man bevist overselger i forhold til behovet til kunden, så bryter man om jeg ikke er helt på tur flere bestemmelser i forbrukerkjøpsloven. Om dere føler dere lurt, tror jeg ComputerCity uansett er interessert i å ordne opp for dere, så ta kontakt med butikken.

 

Vil tro dette er rimelig standard hos de største kjedene, prakk på forsikring og selg dyrest mulig (produktet butikken har høyest fortjeneste på). Spesielt utsatt for denne type selgere er eldre ,og folk uten store kunnskaper om produktet de skal kjøpe. Tidligere så ble selgere lært opp til å stille spørsmål og å finne  behovet til kunden, men idag så kommer fortjenesten langt foran. 

9322983[/snapback]

 

Skremmer meg hvor liten tiltro man har til butikkene - det er flere steder slik at man har 30 dagers returrett på det man kjøper, hvorfor skulle da en selger stå der og prate piss når kunden blir misfornøyd med produktet, returnerer det og går et annet sted?

 

Tror dere ikke at kjeder er opptatt av å skape langsiktige gode kundeforhold ved å gi god service og selger RETT produkt for akkuat denne kunden?

 

Det er ikke slik at tidligere så ble selgere lært opp til å finne behov osv - jeg tror at opplæringen rundt det å finne rett produkt til rett behov er langt bedre i dag enn før - nettopp også pga det med provisjon ikke er slik som det var før osv.

 

De fleste stoler mer på banken sin enn på noe annet - visste dere det at bankfolk har de råeste provisjonene på de de selger deg? Bank"rådgivere" skulle kalt seg for de de er - selgere.

 

Vi har idetminste baller nok til å si at vi er selgere, vi i elektrobransjen :).

Lenke til kommentar

Det er kanskje etisk uriktig, men det er ikke ulovlig. Det er vel mer eller mindre det samme som skjer i stor skala ved telefonsalg der eldre godtroende mennesker bir "pushet" på med alt slags dritt av agressive selgere som er flinke til å snakke for seg.

 

Hvis i tillegg du hadde 30 dagers åpent kjøp og du ikke har benyttet deg av denne retten innen tidsfristen så tror jeg saken står meget dårlig. Fra lovens perspektiv står du uansett uten grunnlag, men om du henvender deg til noen "opp i systemet" på butkken der varen ble kjøpt kan du kanskje få en løsning på dette. I og med at butikken opererer med åpent kjøp så tror jeg dog nok at de vil referere til dette og si at du hadde sjansen til å angre, men valgte å ikke bruke den...

 

Alt dette får meg egentlig til å lure litt på hvorfor angrefristen er formet slik som den er i norsk lov. SPesiellt med tanke på data og annen elektronikk så får du jo meget skjeldent noe sjanse til å prøve eller danne noe særlig grunnlag for om varen er som forventet når du handler direkte i butikken. For meg blir det litt som om du skulle kjøpe klær uten at du fikk lov til å prøve dem på deg i butikken. På den annen side så favoriserer jo angrefristloven for fjernsalg kjøperen til det ekstreme, så av denne grunn handler jeg meget skjeldent direkte i butikk lengre, selv for varer som er tilgjengelig relativt nært meg i en fysisk butikk, til tilsvarende pris. Ved fjernsalg har du utrolig mye bedre rettigheter via den meget "snille" angrefristloven.

 

Jeg synes det hadde vært på tide med en gjennomgang av hele det lovverket for å bedre tilpasse det til dagens produkter og salgsmetoder.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Satt akkurat og tenkte på det samme Stigma.

 

Jeg vurdere en 42'' LCD TV, men det er viktig for meg at den er god på det jeg ser ofte på (fotball og sport generelt) og da på de signalene jeg har hjemme og ikke de de har i butikken. Netshoposlo har denne TV'en inne og jeg kan få den i dag, men da helt uten mulighet til å angre kjøpet. Bestiller jeg den over nettet har man mye bedre returmuligheter hvis man ikke skulle være fornøyd. Noe som egentlig er ganske rart for TV'er da man kun har fått sett på denne i et kunstig miljø i forkant (gjerne bare med butikkens DVD-spiller)

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er hvorfor tar det 2 måneder før dere finner ut av dette? Det er jo rimelig lang tid etter å komme, spesielt når det gjelder en datamaskin! Modellene jeg solgte for 2 måneder siden er utgått og nye modeller med bedre spesifikasjoner har tatt over...

 

Ser at selgeren har kanskje anbefalt hun en for god pc, men forsikringen kan du jo ikke si noe på. Hun valgte jo selv å tegne en tabbeforsikring som dekker uhell (søl av væske f.eks.).

Forsikringene kan man vanligvis si opp hvis man ønsker, men når det har gått så lang tid pleier man ikke å få hele summen tilbake og man må ta det med forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
*snipp*

9327099[/snapback]

 

jeg undres; hvilke bestemmelser mener du at de har brutt i fkjl?

 

Jeg stiller meg også veldig skeptisk til anmeldelse og bruken av markedsføringsloven her, da det er snakk om et kjøp og salg. Ikke noe svindel situasjon.

9327180[/snapback]

Som jeg sa "om jeg ikke er helt på tur".

 

Står ingenting bombastisk rundt det her i mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Hva syntes dere jeg skal kreve? Heving av kjøp og svært bra rabatt på en ny maskin?

9328184[/snapback]

Du kan ikke kreve noe som helst... i værste fall blir dette ord mot ord.

Legg det fram på en saklig måte og be om å få bytte til en rimeligere maskin pga. maskinen selgeren har anbefalt er et par hakk over det hun trenger.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest nøyere, så vil jeg si at du ikke bør kreve noenting.

 

For det første så er det ikke sikkert at noen lov er brutt. For det andre har det gått 2 måneder - butikken vil si at dere burde kommet tilbake med en gang, ikke 2 måneder senere.

 

Men, det skader vel ikke å sende et brev, og la de selv velge hva de ønsker å gjøre med saken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...