Gå til innhold

trur jeg har blitt hacka!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå blitt hacka trur jeg...

 

[email protected] la meg til...

 

Hun hadde visst fått msn min med en på fest... hun sende også en link!

 

der var det noe lignende www.home.no/ partybilder.exe

 

Det hele er jo bare kødd, så nå sa en kompis av meg at siden jeg strykte på kjør osv da jeg skulle laste ned greia så har noen tatt kontroll over pcen min!

 

Hjelp! Hva skal jeg gjøre? Trenger svar fort!

Endret av Hansenx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dra ut internet kabelsen og kjør div. antivirus programmer og lignende :)

9306321[/snapback]

 

Ja, alt av virus programmer står på for fullt! Men jeg kan jo ikke dra ut internetten da... da kan jo jeg ikke være her...

 

men får ikke fyren kontroll da jeg tar inn internetten igjen da?

Lenke til kommentar

Det er en kjørbar fil du har åpnet, og det kan dermed hende at du har fått åpnet en RAT (Remote Administration Tool), som kan åpne maskinen din for total fjernstyring. Det du bør gjøre, er å deaktivere alle Internett-tilkoblinger, kjøre diverse antivirus-programvare/fullstendig systemsjekk, og deretter fjerne alle gjenkjente skummelheter. Er du heldig, er det du har blitt infisert med noe gammelt drit, som lett blir gjenkjent.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Dra ut internet kabelsen og kjør div. antivirus programmer og lignende :)

9306321[/snapback]

 

Ja, alt av virus programmer står på for fullt! Men jeg kan jo ikke dra ut internetten da... da kan jo jeg ikke være her...

 

men får ikke fyren kontroll da jeg tar inn internetten igjen da?

9306322[/snapback]

 

Ikke hvis du fjerner det han la innpå PCen, du kan eventuelt stille den tilbake et par dager da..

Det skal vel fjerne dritten?

Lenke til kommentar
Det er en kjørbar fil du har åpnet, og det kan dermed hende at du har fått åpnet en RAT (Remote Administration Tool), som kan åpne maskinen din for total fjernstyring. Det du bør gjøre, er å deaktivere alle Internett-tilkoblinger, kjøre diverse antivirus-programvare/fullstendig systemsjekk, og deretter fjerne alle gjenkjente skummelheter. Er du heldig, er det du har blitt infisert med noe gammelt drit, som lett blir gjenkjent.

9306323[/snapback]

 

 

Hvor lenge skal jeg ta ut nettet? til jeg er ferdig med virussøkene??

Lenke til kommentar
Det er en kjørbar fil du har åpnet, og det kan dermed hende at du har fått åpnet en RAT (Remote Administration Tool), som kan åpne maskinen din for total fjernstyring. Det du bør gjøre, er å deaktivere alle Internett-tilkoblinger, kjøre diverse antivirus-programvare/fullstendig systemsjekk, og deretter fjerne alle gjenkjente skummelheter. Er du heldig, er det du har blitt infisert med noe gammelt drit, som lett blir gjenkjent.

9306323[/snapback]

 

 

Hvor lenge skal jeg ta ut nettet? til jeg er ferdig med virussøkene??

9306326[/snapback]

 

Til du har fjernet dritten som du mener han bruker til å fjernstyre din PC, men god natt ;)

Lenke til kommentar
Det er en kjørbar fil du har åpnet, og det kan dermed hende at du har fått åpnet en RAT (Remote Administration Tool), som kan åpne maskinen din for total fjernstyring. Det du bør gjøre, er å deaktivere alle Internett-tilkoblinger, kjøre diverse antivirus-programvare/fullstendig systemsjekk, og deretter fjerne alle gjenkjente skummelheter. Er du heldig, er det du har blitt infisert med noe gammelt drit, som lett blir gjenkjent.

9306323[/snapback]

 

 

Hvor lenge skal jeg ta ut nettet? til jeg er ferdig med virussøkene??

9306326[/snapback]

 

Til du har fjernet dritten som du mener han bruker til å fjernstyre din PC, men god natt ;)

9306327[/snapback]

 

Det vet jo ikke jeg :dontgetit: Jaja, jeg får kjøre alt av virusprogrammer å se ...

Lenke til kommentar

Men nå som dere er her... Noen som vet hvordan jeg gjør slik at linker og slikt jeg blir tilsendt blir åpnet i firefox og ikke i explorer?

 

Plz... noen som vet? Er det noen innstillinger elns?

 

OK, NÅ ER DET SERIØST NOE GALT HER! ADMIN.. PLZ

 

Sorry folkens :(

Endret av Hansenx
Lenke til kommentar
Men nå som dere er her...    Noen som vet hvordan jeg gjør slik at linker og slikt jeg blir tilsendt blir åpnet i firefox og ikke i explorer? 

 

Plz... noen som vet?  Er det noen innstillinger elns?

 

OK, NÅ ER DET SERIØST NOE GALT HER! ADMIN.. PLZ

 

Sorry folkens :(

9306345[/snapback]

 

Det fikser du fra "set program access and defaults"

 

Om du ikke har slått av autodetecten i firefox ved å trykke "ikek spør om dette igjen" så vil den også tilby seg til å bli din default netleser dersom den ikke allerede er det fra før. Denne optionen kan du også slå på igjen i options på firefox hvis du allerede har trykket den vekk.

 

Alle linker du klikker på utenom nettleseren i seg selv vil da åpnes i whatever nettleserprogram som er default. og et siste tips: ALDRI_BRUK_IE ! You'l thank me later ;) Det eneste IE er godt for å bruke på dumme sider som idiotisk nok bare fungerer skikkelig på IE, slik som visse netbanker som fremdeles lever i steinalderen..

 

Det var nok dog ikke det som laget problemet denne gangen. Du må aldri aldri kjøre .exe filer som du ikke er 110% sikker på hva er først. Før du f.eks en .exe elelr .scr eller andre slike formater som potensiellt kan bære virus i en MSN eller mail så er det nesten alltid virus ved midnre det kommer fra en person du stoler helt på. Du bør også bekrefte at personen faktisk har sendt det med vilje før du åpner noe, for mange virus sender ut automatiske MSN messenger og mail meldinger med virus slik at selv en nær venn's kontakt på MSN kan bli en virus vektor hvis du stoler blindt på det.

 

Annbefaler selv at du:

 

1) trekker ut nett-kontakten og kjører det du måtte ha av antivirus først.

 

2) slår på windows firewall, og sett på "no exceptions". Da skal ingen eksterne signaler kunne komme inn på maskinen uten at du eksplitt godtar det, inkludert forsøk for å fjernstyre maskinen. vilel ikke stolt 100% blindt på det siden avanserte virus kan overstyre dette, men 99% sansynlig vis det stoppe det.

 

3) Kjør diverse online virus scanner som er tilgjengelige, sli kat du får testet maskinen med 2-3 stykker før du "friskmelder" den. Annbefaler selv "trend micro" sin scanner. Den er gratis og kjøres over nettet. (før du spør, så bare google navnet ok?)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

ville lasta ned og instalert "sunbelt" kerio branmur (gratis) og sette på popupmode, (noe som er litt mer iriterende en den saken i vista, men du kan få den til å huske hva du valgte på gitte programmer) og den kan vere så streng at den kan nekte programmer å kjøre på pc'n, om det skulle vere ønsklig. =) lykke til

Lenke til kommentar
Har ryddet litt her. Vær litt forsiktig med posteknappen, jeg har ikke noe ord for å poste ti av samme post, men det er veldig unødvendig. :)

9306416[/snapback]

 

 

Ja sorry.. Trykket bare en gang men :S

 

Tusen hjertelig takk for svar! Trur det kan ha reddet pcen min!

 

Skal prøve å ordne slik at linker blir åpnet i firefox nå, selv om jeg ikke helg forsto det .. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...