Gå til innhold

Nei det er ikke 96% himmbrent!!!


SmoPe

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få ut litt frustrasjon, og oppklare en misforståelse.

Smuglerspriten som mange kjøper inneholder ikke 96% sprit. Når dere får beskjed om at det er ren 96% så er det ikke det. Mest sannsynlig ligger den litt under 80%. Den reneste spriten jeg har vært borti var ett parti borregaard sprit, det inneholdt ca 90%. Og bare for å ha sagt det så er det ikke mulig med dagens teknologi å få 96%. De har greid på ett labratorium å lage 95.89% (tror det var det, ihvertfall så var det litt under 96% ). Men som sagt så ligger smuglerspriten på ca 80% (hvis du er heldig, det er mye lureri her.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Tror nok du misser litt her. Det er fullt mulig å lage 99,99% sprit. Det kalles teknisk sprit. Hvordan det blir fremstillt forteller jeg ikke, men det er fullt mulig.

Det blir nok litt vanskelig å fremstille dette med ett hjemmebrenningsanlegg, siden temp og trykk spiller en stor rolle.

Lenke til kommentar
Hei!

Tror nok du misser litt her. Det er fullt mulig å lage 99,99% sprit. Det kalles teknisk sprit. Hvordan det blir fremstillt forteller jeg ikke, men det er fullt mulig.

Det blir nok litt vanskelig å fremstille dette med ett hjemmebrenningsanlegg, siden temp og trykk spiller en stor rolle.

 

Sorry man, det er nok du som misser, det er greit å lage 99,99% sprit, men med en gang spriten kommer i kontakt med luft fordamper mye av alkoholen, dermed synker % drastisk. Teknisk sprit er rundt 92-4%.

Lenke til kommentar
ta for eksempel rødsprit, hvis du tar å heller litt rødsprit på bordet ser du hvor fort sprit egentlig fordamper, borte i løpet av 2 minutter, ikke 1 uke, strider litt imot dine argumenter.

Joda men det har med bordet å gjøre, Et bord er stort og mye luft. Åpner du bare korken på en rødsprit flaske vil det ta mye lenger tid å fordampe.

Lenke til kommentar

Forutsetningen for hvor sterk sprit du kan lage er lufttemperaturen og lufttrykket som til en hver tid befinner seg rundt oss. Jo kaldere det er jo sterkere sprit kan man lage, siden alkoholen da ikke vil fordampe, eller jo høyere "metningstrykk" det er på lufta rundt oss jo høyere prosent fordi vesker fordamper ikke så lett ved høyere trykk.

 

Du kan ikke lage sprit sterkere enn rett oppunder 96% i vanlige omgivelser, med ett perfekt apparat.

Lenke til kommentar

Hehe. Må bare le av alle som tror de har peil her.

De fleste er helt på jordet. Ja jeg jobber på en Spritfabrikk og her lager vi 96% med beina på bordet. Helt fantastisk at noen kan skrive at de en gang har klart å lage rett under 96% på ett labratorium. Bra sagt! :lol:

Lykke til folkens! Fyr opp apparatene deres!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...