Gå til innhold

Ødelagt strømforsyning, trygt å sette inn ny ?


Anbefalte innlegg

Hei,

for noen dager siden gikk sikringen da jeg skulle skru på min antec truepower (480w og dårlig 12v rail tror jeg), og jeg kjente en svak lukt fra strømforsyningen (ikke akkurat brentlukt, men jeg tror ikke en strømforsyning skal lukte noe uansett).... så det er nok noe som har kortsluttet...

 

Men så til spørsmålet:

jeg har nå kjøpt en 620 w corsair psu (jeg hadde tenkt å kjøpe psu til en kommende oppgradering uansett), men hvor sikker kan jeg være på at den ikke vil ryke når jeg kobler den til pcn ? Jeg mener, hvis det hadde vært en kortsluttning et annet sted i pcn, så skulle jeg vel sett røk etc fra der? Sikringen altså da jeg skrudde på hovedbryteren til psu'en. Pc'n har også vært veldig ustabil i det siste (svart skjerm) kan det være pga av en ustabil ( halvdød) psu? Er det noen måte å bli 100% sikker på at det bare er strømforsyningen som gikk, uten å risikere den nye strømforsyningen? (har ikke andre tilgjengelige)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok bare den gamle som var av lav kvalitet ja.

 

Jeg har hatt seks PSU'er i min besittelse det siste året, og alle har hatt sikringer som slo ut når jeg kortsluttet noe. Ergo er det ekstremt liten sjanse for at den nye PSU'en din går fyken om noen andre komponenter er defekte.

 

Hvis det smeller eller gnistrer når du skrur på den nye, har du en kortslutning i noen av de andre komponentene. Da vil PSU være ute av drift de neste fem minuttene mens sikringen kjølner. Isoler feilen, og prøv igjen :)

 

EDIT: det er ingen måte å vite om PSU tok med seg noen andre komponenter i slengen, men det skal uansett ikke være en trussel for en splitter ny PSU med moderne kortslutningssikring. Og nei, røyk fra PC'en er ikke så veldig vanlig. Kondensatorer kan eksplodere utover ved overspenning og gi "pappmaskjè" utover kretskortet, men vanligvis brenner bare de tynneste banene i noen chip'er over. Det er ikke mulig å se.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...