Gå til innhold

Egendefinert hvitbalanse -hvitt ark?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usikker på definisjonen av "dilletantisk", men -nei, det er ikke bare deg.

 

Jeg hadde egentlig tenkt til å gi meg med dette med hvitebalanse nå, men jeg lurer fortsatt likevel.

 

Si man skal ta et referansebilde av noe hvitt da, eller 15% grått.

Så skal man stille inn kameraet på "glødetrådlys el.lign" når man tar bildet av et hvitt ark i belysning av en lyspære?

 

Blir ikke dette fortsatt veldig upresist? Fargetemperatur og sikkert mange andre faktorer varierer jo fra pære til pære osv.

 

Sier ikke at jeg har behovet for noen voldsom presisjon, men jeg klarer ikke legge dette fra meg.

Lenke til kommentar
Usikker på definisjonen av "dilletantisk", men -nei, det er ikke bare deg.

 

Jeg hadde egentlig tenkt til å gi meg med dette med hvitebalanse nå, men jeg lurer fortsatt likevel.

 

Si man skal ta et referansebilde av noe hvitt da, eller 15% grått.

Så skal man stille inn kameraet på "glødetrådlys el.lign" når man tar bildet av et hvitt ark i belysning av en lyspære?

 

Blir ikke dette fortsatt veldig upresist? Fargetemperatur og sikkert mange andre faktorer varierer jo fra pære til pære osv.

 

Sier ikke at jeg har behovet for noen voldsom presisjon, men jeg klarer ikke legge dette fra meg.

9321095[/snapback]

 

Tanken er vel den at du stiller kamera på customer white balance, der du tar et bilde av noe hvitt (eller grått), så finner kameraet ut hvilket "fargestikk" som faktisk er i lyset, og korrigerer seg selv i forhold til det.

 

Velger du "hvitbalanse for glødetrådlys" så vil kameraet bruk en forhåndsdefinert verdi - den kan passe bra, eller være helt på jordet...

 

Tom

Lenke til kommentar
Usikker på definisjonen av "dilletantisk", men -nei, det er ikke bare deg.

 

Jeg hadde egentlig tenkt til å gi meg med dette med hvitebalanse nå, men jeg lurer fortsatt likevel.

 

Si man skal ta et referansebilde av noe hvitt da, eller 15% grått.

Så skal man stille inn kameraet på "glødetrådlys el.lign" når man tar bildet av et hvitt ark i belysning av en lyspære?

9321095[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke til hvordan dette gjøres på D80. På min Canon 30D er det imidlertid helt greit.

1 - Ta et bilde der det hvite partiet dekker den sentrale delen av bildet.

 

2 - Gå inn i menyene og velg "Egendefinert WB".

 

3 - Velg hvilket bilde jeg vil at skal definere hvitbalansen.

 

4 - Stiller inn hvitblansen på utsiden av kameraet til symbolet for egendefinert.

 

Det spiller ingen rolle hva hvitbalansen er stilt inn på idet jeg tar prøvebildet, det holder kameraet rede på og korrigerer deretter.

 

Blir ikke dette fortsatt veldig upresist? Fargetemperatur og sikkert mange andre faktorer varierer jo fra pære til pære osv.

 

Sier ikke at jeg har behovet for noen voldsom presisjon, men jeg klarer ikke legge dette fra meg.

9321095[/snapback]

 

Ved å ta et bilde av et hvitt ark måler du jo hvilken fargetone det eksisterende lyset har. Hvordan kan det bli upresist mener du?

 

Vanskeligheter her oppstår vel helst dersom du har blanding av lys med ulik fargetemperatur. F.eks både dagslys og lysrørlys på en gang? Da må du vel velge et kompromiss.

 

Personlig synes jeg det oftest blir bra nok når jeg stiller kameraet på automatisk hvitbalanse og kjører på. Innimellom burde jeg nok likevel tatt bryet med å bruke et prøvebilde. En yrkesfotograf jeg treffer av og til sier ihvertfall at det er mye tid å spare dersom man tar prøvebilder og treffer mer direkte på hvitbalansen ved første forsøk, fremfor å prøve å rette opp i ettertid.

 

Argumentet at man ikke trenger disse referansebildene dersom man tar RAW bilder skjønner jeg ikke. På et eller anet tidspunkt må man vel ta stilling til hvitbalansen da også. Og da må det vel være enklest med et slik referansebilde?

Lenke til kommentar
Argumentet at man ikke trenger disse referansebildene dersom man tar RAW bilder skjønner jeg ikke. På et eller anet tidspunkt må man vel ta stilling til hvitbalansen da også. Og da må det vel være enklest med et slik referansebilde?

9321656[/snapback]

Nei, har du en skjerm som har riktig kalibrert hvitfage, kan du enten stille på WB-slideren til hvitt ser riktig ut. Eller du kan bruke et program som lar deg peke på et "hvitt" objekt og dermed setter hvitbalansen etter det. Begge deler fungerer helt utmerket spør du meg. :thumbup:

 

PS: Skal slutte med dilletantismen min ;)

 

Edit: Men det er kanskje greit om en bruker en "pre set" WB, om enn kun de ferdige valgene, for uansett vil da justeringen være lik for alle bildene (om du f.eks. kjører med blitz og flash WB) som er praktisk ved batch-konvertering.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Nei, har du en skjerm som har riktig kalibrert hvitfage, kan du enten stille på WB-slideren til hvitt ser riktig ut. Eller du kan bruke et program som lar deg peke på et "hvitt" objekt og dermed setter hvitbalansen etter det. Begge deler fungerer helt utmerket spør du meg.  :thumbup:

Joda, men det forutsetter at du har et hvitt objekt i bildet. Har du ikke det, er et hvitt referansebilde en meget god idé, selv om du skyter raw.
Lenke til kommentar

Løsningen for min del er kanskje å bruke presettet som d80 har, nemlig konkret valg av fargetemperatur?

 

Som f.eks 5600k?

 

Videre kjøpe f.eks en halogenpære med denne temperaturen, finne meg et tett rom, og skru på lyset, og så ta bildet på et hvitt ark? (Ev. måleskive).

 

Vil det da bli tilnærmet perfekt?

Lenke til kommentar
Løsningen for min del er kanskje å bruke presettet som d80 har, nemlig konkret valg av fargetemperatur?

 

Som f.eks 5600k?

 

Videre kjøpe f.eks en halogenpære med denne temperaturen, finne meg et tett rom, og skru på lyset, og så ta bildet på et hvitt ark? (Ev. måleskive).

 

Vil det da bli tilnærmet perfekt?

9322457[/snapback]

Nei, overhodet ikke. Problemet med de fleste bilder er blandingslys, og da hjelper det lite at du har et preset for rent glødelampelys. Da må du i såfall ta alle bildene dine i rom uten vinduer, tv eller pc-skjermer.

Lenke til kommentar
Joda, men det forutsetter at du har et hvitt objekt i bildet. Har du ikke det, er et hvitt referansebilde en meget god idé, selv om du skyter raw.

9321803[/snapback]

 

Mange ting man tenker på som hvite er heller ikke helt hvite. F.eks er lys antikk en helt vanlig malingsfarge som oppleves som ganske hvit. Holder du den inntil noe som er helt hvitt vil den likevel se litt skitten ut. Spesielt når lyset er vanskelig vil det være umulig å visuelt bedømme om noe er hvitt. Da trenger man en referanse som er garantert hvit for å få hvitbalansen riktig.

 

 

PS

:D Tar man bilde av Krapfoss nå :blush: blir det ikke mange hvite referanser i bildet vil jeg tro. :D

 

PS 2

Zorry Krapfoss, kunne desverre i dy meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...