Gå til innhold

Egendefinert hvitbalanse -hvitt ark?


Anbefalte innlegg

Har D80 hvor jeg kan bruke et referansebilde for å sette egendefinert hvitbalanse.

Så søker jeg litt rundt, og mange sier det bare er å bruke et hvitt ark.

 

Men når er et hvitt ark et hvitt ark? Hva slags belysning anbefales under eksponeringen av arket?

 

Blir jo ikke særlig hvitt med glødelamper i rommet mener jeg...

 

Teit spørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele poenget er jo det at ved å ta bildet av det hvite arket (som kameraet vet at er hvitt) så blir hvitbalansen stillt slik at arket blir hvitt på bildet i den belysningen.

 

Så selv med glødelampelys så vil arket bli hvitt hvis du stiller inn WB ved hjelp av det i glødelampe belysning.

Lenke til kommentar
Blir jo ikke særlig hvitt med glødelamper i rommet mener jeg...

9280518[/snapback]

Som det sies her så er jo det hele poenget. Da forteller du nemlig kameraet at eventuell avvik fra hvitt på arket skal korrigeres slik at arket igjen blir hvitt. Vel og merke hvis du bruker funksjonen for custom hvitbalanse ut i fra et bilde av noe hvitt som jeg antar du snakker om her.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
skjønner ikke problemet, still kameraet innpå manuell hvitbalanse, på feks nøytral. Så er det like godt!

9282046[/snapback]

 

Det skjønte jeg ikke. Mener du at det ikke er problemer med hvitbalansen når du fotografere i unaturlig lys som tungsten lamper, glødelamper etc. Det er vel en grunn til at de har laget denne funksjonen ? For egen del bruker jeg heller RAW når lyset er vanskelig selv om mitt nåværende kamere, 30D, skjelden har problemer alikevel når det står på auto hvitbalanse.

Lenke til kommentar
Det skjønte jeg ikke. Mener du at det ikke er problemer med hvitbalansen når du fotografere i unaturlig lys som tungsten lamper, glødelamper etc. Det er vel en grunn til at de har laget denne funksjonen ? For egen del bruker jeg heller RAW når lyset er vanskelig selv om mitt nåværende kamere, 30D, skjelden har problemer alikevel når det står på auto hvitbalanse.

9282752[/snapback]

Er ikke tungsten lampe (= wolfram) det samme som en vanlig glødelampe da? Siden glødetråden tross alt er laget i wolfram mener jeg. :D

 

Men ja, er du i tvil om hvitbalansen blir riktig - sett den til auto og skyt RAW. Da er det bare å justere det etterpå. Bare pass på at skjermen din som du jobber på har noenlunde riktig kalibrert hvitfarge (noen LCD-skjermer har f.eks. litt blåskjær).

Lenke til kommentar
Har D80 hvor jeg kan bruke et referansebilde for å sette egendefinert hvitbalanse.

Så søker jeg litt rundt, og mange sier det bare er å bruke et hvitt ark.

 

Men når er et hvitt ark et hvitt ark? Hva slags belysning anbefales under eksponeringen av arket?

 

Blir jo ikke særlig hvitt med glødelamper i rommet mener jeg...

 

Teit spørsmål?

9280518[/snapback]

 

 

www.whibal.com

Lenke til kommentar
Det skjønte jeg ikke. Mener du at det ikke er problemer med hvitbalansen når du fotografere i unaturlig lys som tungsten lamper, glødelamper etc. Det er vel en grunn til at de har laget denne funksjonen ? For egen del bruker jeg heller RAW når lyset er vanskelig selv om mitt nåværende kamere, 30D, skjelden har problemer alikevel når det står på auto hvitbalanse.

9282752[/snapback]

Er ikke tungsten lampe (= wolfram) det samme som en vanlig glødelampe da? Siden glødetråden tross alt er laget i wolfram mener jeg. :D

 

Men ja, er du i tvil om hvitbalansen blir riktig - sett den til auto og skyt RAW. Da er det bare å justere det etterpå. Bare pass på at skjermen din som du jobber på har noenlunde riktig kalibrert hvitfarge (noen LCD-skjermer har f.eks. litt blåskjær).

9284951[/snapback]

 

Tungsten=glødelampe, så jepp ;)

Lenke til kommentar
Det skjønte jeg ikke. Mener du at det ikke er problemer med hvitbalansen når du fotografere i unaturlig lys som tungsten lamper, glødelamper etc. Det er vel en grunn til at de har laget denne funksjonen ? For egen del bruker jeg heller RAW når lyset er vanskelig selv om mitt nåværende kamere, 30D, skjelden har problemer alikevel når det står på auto hvitbalanse.

9282752[/snapback]

Er ikke tungsten lampe (= wolfram) det samme som en vanlig glødelampe da? Siden glødetråden tross alt er laget i wolfram mener jeg. :D

 

Men ja, er du i tvil om hvitbalansen blir riktig - sett den til auto og skyt RAW. Da er det bare å justere det etterpå. Bare pass på at skjermen din som du jobber på har noenlunde riktig kalibrert hvitfarge (noen LCD-skjermer har f.eks. litt blåskjær).

9284951[/snapback]

 

Tungsten=glødelampe, så jepp ;)

9288229[/snapback]

 

Kverrulanter ! :p

Lenke til kommentar
Tungsten=glødelampe, så jepp ;)

9288229[/snapback]

Nei, tungsten er det engelske navnet på grunnstoffet wolfram (høres mye tøffere ut på norsk!). En glødelampe inneholder en tråd av wolfram. Men å si at tungsten er en glødelampe er vel å dra den litt langt. :!:

 

Når man først er inne på det, hva med Silicone? Det engelske navnet for Silisium som brukes i microchipper o.l. - og ikke har noe å gjøre med klisset man bruker for å tette våtrom!

 

PS: Skal du ta mange bilder med blitz innendørs, fungerer faktisk den presatte "WB - Flash" instillingen helt utmerket, og du slipper forskjellig "tone" på fotoene som du kan få med Auto WB. :thumbup:

Lenke til kommentar
Tungsten=glødelampe, så jepp ;)

9288229[/snapback]

Nei, tungsten er det engelske navnet på grunnstoffet wolfram (høres mye tøffere ut på norsk!). En glødelampe inneholder en tråd av wolfram. Men å si at tungsten er en glødelampe er vel å dra den litt langt. :!:

 

Når man først er inne på det, hva med Silicone? Det engelske navnet for Silisium som brukes i microchipper o.l. - og ikke har noe å gjøre med klisset man bruker for å tette våtrom!

 

PS: Skal du ta mange bilder med blitz innendørs, fungerer faktisk den presatte "WB - Flash" instillingen helt utmerket, og du slipper forskjellig "tone" på fotoene som du kan få med Auto WB. :thumbup:

9292078[/snapback]

 

OT, pirke:

Silicon = silisium

Silicone = silikon

:tease:

Lenke til kommentar

Om dere vil ha helt korrekt hvitbalanse på digitale kameraer, (både slr og kompakt) skal dere kikke på et produkt kalt CBL. Dette er et speil/korreksjonsinstrumet laget for perfekt farge og hvitbalanse for digitale kameraer.

 

Klart dere kan bruke et papir ark, men dette er for det hvirkelig proffesjonelle resultatet.

 

:)

Have fun!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...