Gå til innhold

Ny veldig billig bærbar (Skal kjøre ubuntu)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, siden ca ingen maskiner til 5000 blir levert uten OS, for jeg vel kjøpe med OS og ha det på den stasjonære PCen..

 

Så da vil jeg ha den BESTE PCen sin er mulig å få til MAX 5000,-

(ikke et øre mer)

9329126[/snapback]

 

Som sagt før skal det ikke være noe problem å få tilbake pengene for OS'et. Siden det står i avtalen mellom produsent og MS at produsenten skal betale ut dette. Derfor er det ikke nødvendig for deg å absolutt skulle bruke det medfølgende OS'et på en annen maskin. Noe jeg heller ikke tror går siden det i 90% av tilfellene følger med en OEM utgave.

Lenke til kommentar
Ok, siden ca ingen maskiner til 5000 blir levert uten OS, for jeg vel kjøpe med OS og ha det på den stasjonære PCen..

 

Så da vil jeg ha den BESTE PCen sin er mulig å få til MAX 5000,-

(ikke et øre mer)

9329126[/snapback]

 

Som sagt før skal det ikke være noe problem å få tilbake pengene for OS'et. Siden det står i avtalen mellom produsent og MS at produsenten skal betale ut dette. Derfor er det ikke nødvendig for deg å absolutt skulle bruke det medfølgende OS'et på en annen maskin. Noe jeg heller ikke tror går siden det i 90% av tilfellene følger med en OEM utgave.

9330150[/snapback]

 

Det viste jeg :p

 

Anyway, noen som har tips til best mulig bærbar til 5000,-?

Lenke til kommentar

...nå vet jeg ikke hvor stramt budsjettet ditt er, men som en tommelfingerregel er det ofte ganske så stor forskjell på en bærbar til 5000 og en til 6-6500. Uten at jeg skal gå på "skattejakt" for å se hva ting koster akkurat pr i dag, så vil du generelt få bedre skjerm, raskere prosessor (IKKE kjøp Celeron når du får Core-baserte maskiner for et par hundrelapper mer) og ikke minst bedre batteri. De billigste bærbare pc'ene har helt LATTERLIG batterikapasitet, ofte ikke mer enn 40 minutter med vanlig bruk. Og når du har ladet 150 ganger så er du nede i 20 minutter. Har selv sett dette hos en kamerat som kjøpte en 5000-kroners maskin på Elkjøp. Den ble byttet ut med en Dell til 5700+300 i frakt , og det var en helt annen maskin. Raskere, bedre skjerm, og en batteritid på over 6 timer.

 

At Linux er så mye raskere er gjenstand for debatt, jeg tror ikke FF og OpenOffice går så skrekkelig mye raskere på Linux enn på Windows. Men når det er sagt så vil nesten hva som helst av hva du kjøper i dag dekke enkel FF og OpenOffice, hvis du stort sett har tilgang til strøm. Mye fornuftig folk linker til her, så lykke til med kjøpet! :)

Lenke til kommentar
...nå vet jeg ikke hvor stramt budsjettet ditt er, men som en tommelfingerregel er det ofte ganske så stor forskjell på en bærbar til 5000 og en til 6-6500. Uten at jeg skal gå på "skattejakt" for å se hva ting koster akkurat pr i dag, så vil du generelt få bedre skjerm, raskere prosessor (IKKE kjøp Celeron når du får Core-baserte maskiner for et par hundrelapper mer) og ikke minst bedre batteri. De billigste bærbare pc'ene har helt LATTERLIG batterikapasitet, ofte ikke mer enn 40 minutter med vanlig bruk. Og når du har ladet 150 ganger så er du nede i 20 minutter. Har selv sett dette hos en kamerat som kjøpte en 5000-kroners maskin på Elkjøp. Den ble byttet ut med en Dell til 5700+300 i frakt , og det var en helt annen maskin. Raskere, bedre skjerm, og en batteritid på over 6 timer.

 

At Linux er så mye raskere er gjenstand for debatt, jeg tror ikke FF og OpenOffice går så skrekkelig mye raskere på Linux enn på Windows. Men når det er sagt så vil nesten hva som helst av hva du kjøper i dag dekke enkel FF og OpenOffice, hvis du  stort sett har tilgang til strøm. Mye fornuftig folk linker til her, så lykke til med kjøpet! :)

9330816[/snapback]

 

Nå kan jeg ikke strekke meg over 5000,- og grunnen til at jeg skal kjøre Linux er at jeg er lei windows, og jeg har ikke tenkt å spille..

 

Dette skal da være en skolemaskin...

Lenke til kommentar

Her ser du tre maskiner fra elkjøp til under 5000:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...ocessortypenav=

 

Men jeg tror du får hva du betaler for innenfor denne prisklassen. Og skal du bruke den som skolepc, så er det ikke like hendig å koble den til støpselet hele tiden. Men for all del du kan være heldig:)

 

edit: Lefdal sine 4 under 5000:

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...ypenav=&ramnav=

Endret av eracerit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...