Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin døde etter endringer i BIOS (Vcore)


Anbefalte innlegg

Hei

Har ein AMD 2700+ på eit A7N8X Deluxe hovedkort. Etter å ha slått av knappen bak på strømforsyningen i to månder mens eg var vekke, hadde maskina glømt kva prosessor den hadde. Ved å høgreklikke på Min Datamaskin i windows kunne eg sjå at den trudde den var ein AMD 1200 eller noe sånt. Eg gjekk inn i BIOSn og endra Vocre til 1.85 og ein frekvens som eg trur kanskje var external frequency fra 100 Mhz til 166 Mhz. Maskina funka deretter fint og var no inforstått med at den var ein amd 2700 heil til ca to timer var gått. Da døde den plutselig. Etterpå har det ikkje gått an å slå den på. Det lyser eit grønt lys på hovedkortet som heiter PWR_LED. Grønt betyr "Standby Power" Hvis eg slår av strømforsyningen så slutter dette så klart å lyse. Har tatt ut CMOS batteri og prøvd å resette BIOS med jumpere. Ingenting hjelper. Spørsmålet mitt er kva som kan vere galt. Er CPU grilla? Hovedkort? PSU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men uanz. Dette høres rart ut. Hvorfor i helsike skal HK tro at dette er en annen CPU? Merkelig. Må jo tenkes at Asus (det er asus kort du har?) ikke kan registrere CPU'en. Går vell litt data til bios om hvilken CPU det er.

 

PS: Vcore på 1,85 var det høyt? For hans gammle CPU? Det kan jo for farsken være riktig verdi.. Nå har jeg ikke noe prog som sier Vcoren min på AM2 3500+ men tror dette er høyt (i allefall for min CPU).

Lenke til kommentar

Det hender av og til at bios "glemmer" hvilke innstillinger CPUen skal ha, spesielt når pcen blir slått av brått. Det er ofte nok å bare åpne bios, eventuelt forandre multiplier til du får rett ghz.

 

Om du trykker inn tilfeldige innstillinger i bios og stiller opp VCORE, og du ikke får start på den igjen når du resetter bios, er CPU nesten garantert svidd.

Lenke til kommentar
Hei

Har ein AMD 2700+ på eit A7N8X Deluxe hovedkort. Etter å ha slått av knappen bak på strømforsyningen i to månder mens eg var vekke, hadde maskina glømt kva prosessor den hadde. Ved å høgreklikke på Min Datamaskin i windows kunne eg sjå at den trudde den var ein AMD 1200 eller noe sånt. Eg gjekk inn i BIOSn og endra Vocre til 1.85 og ein frekvens som eg trur kanskje var external frequency fra 100 Mhz til 166 Mhz. Maskina funka deretter fint og var no inforstått med at den var ein amd 2700 heil til ca to timer var gått. Da døde den plutselig. Etterpå har det ikkje gått an å slå den på. Det lyser eit grønt lys på hovedkortet som heiter PWR_LED. Grønt betyr "Standby Power" Hvis eg slår av strømforsyningen så slutter dette så klart å lyse. Har tatt ut CMOS batteri og prøvd å resette BIOS med jumpere. Ingenting hjelper. Spørsmålet mitt er kva som kan vere galt. Er CPU grilla? Hovedkort? PSU?

9231393[/snapback]

 

Gunnen til at maskina di "hadde glemt" hva slags prosessor den hadde er vel muligens nettopp det at batteriet er tomt. Vet ikke om det hjelper å bytte ut dette for at pc'en skal starte igjen, eller om grunnen til at den ikke vil starte igjen er dine endringer i bios. Men det kan også være andre ting som er ødelagt.

F.eks hovedkort eller strømforsyning kansje.

Jeg har en XP 2600+ som kjører med bus speed på 166 MHz og Vcore på 1.60 og det er vel default Vcore. Bruker å trekke ut kontakten for den pc'en når jeg er bortreist og må alltid stille inn biosen igjen når jeg skal slå den på igjen =)

Lenke til kommentar
Du stilte på de verdiene fordi? (Du visste tydeligvis ikke hva du gjorde)

9238838[/snapback]

 

Ubruklig svar? Kvifor svarte du i det heile?

 

Vcore tull = Totalvræka Cpu

 

Vcore er ikke noe du tuller med!

 

 

Vcore er CPU spenningen, noe du sikkert ikke visste siden du klarte å tulle den til!

 

 

(Høres kanskje irritert ut, men det er bare fordi jeg er trøtt)

9238853[/snapback]

 

Å stille på Vcore er ikkje så farlig som du vil ha det til.

Det er kun vis du har voltmodda hovedkortet ditt osv det blir farlig.

Snakk om å lage storm i vannglass.

 

Til trådstarter:

 

Skru av knappen bak på pc'n eller ut ledninga (230v fra veggen)

skru på pc'n (for å lade ut resten av strømmen som ligger i PSU

flytt på jumpern som resetter biosen, eller ta ut batteriet i eit halvt minutt kanskje.

Sett batteriet / jumpern på plass igjen

Sett i kabelen / skru på brytern

Prøv å start pc'n på nytt.

 

Kva skjer når du no startar pc'n.

Startar diskar / vifter / psu opp? eller er det heilt dødt?

Lenke til kommentar
Å stille på Vcore er ikkje så farlig som du vil ha det til.

Det er kun vis du har voltmodda hovedkortet ditt osv det blir farlig.

Snakk om å lage storm i vannglass.

 

Så sant så sant.

Er vell gjerne en socket A cpu med Barton kjerne ?

 

1.85 volt bør gå fint det blir noe mere varme men totalvrake cpu ? må ha temmelig dårlig med kjøling da.

Min Xp2500 har kjørt 1.92 i vcore i over 2 år i strekk nå uten noen problemer var også oppe på 2.2-2.3 før den tid når vannkjølingen var montert.

Dra ut batteriet og strømkabelen og la den stå sån noen minutter og se om den starter.

Mitt gamle A7N8X ville ikke alltid cleare cmos med å bare flytte jumperen

Endret av JVP
Lenke til kommentar

Neida...eg hadde ikkje peiling på kva eg gjorde. Men man blir av og til litt forbanna på maskina og berre stiller i veg. Eg fekk i alle fall maskina til å skjønne at den hadde ein amd2700+ ved å stille på vcore. Derfor trudde eg dette var rett.

 

Det som skjer når eg skrur på maskina er ingenting. Ingen vifter starter. (Ikkje PSU eller noe) Ingen lyder fra maskina i det heile. Tenkte kanskje powerknappen kunne vert herpa. Så bytta ut med resetknappen og prøvde å starte med denne også (Ein knapp er jo ein knapp). Det einaste tegnet på liv er den grønne dioden som lyser på hovedkortet (se første innlegg).

 

Har prøvd å tatt ut batteri, flyttet på "reset bios" jumperen. Ventet med stømmen av og alt det der. Men det er like dødt.

 

Hovedkortet gir med andre ord ikkje beskjed til PSU om å starte opp når eg prøver å skru på maskina. Kva kan derfor vere galt. Om CPU var fucka ville vell PSU slå seg på? Kan hovedkortet derfor vere fucka? Trass i at denne dioden lyser? Eller kan det vere PSUen som har lagt på røre? Merk at maskina berre plutselig slukna. Inge blåskjerm eller ustabilitet som ein kanskje ville ha hatt hvis det dreide seg om ein grilling av hovedkort eller CPU. Men PSUen gir jo strøm til at denne dioden kan lyse på hovedkortet. Så består PSUen av to separate kretser? Ein med lav strøm som ein bruker for å starte opp den store strømmen? Og ein med stor strøm (12v) som ein bruker for når maskina er i gang?

Lenke til kommentar
Hei

Har ein AMD 2700+ på eit A7N8X Deluxe hovedkort. Etter å ha slått av knappen bak på strømforsyningen i to månder mens eg var vekke, hadde maskina glømt kva prosessor den hadde. Ved å høgreklikke på Min Datamaskin i windows kunne eg sjå at den trudde den var ein AMD 1200 eller noe sånt. Eg gjekk inn i BIOSn og endra Vocre til 1.85 og ein frekvens som eg trur kanskje var external frequency fra 100 Mhz til 166 Mhz. Maskina funka deretter fint og var no inforstått med at den var ein amd 2700 heil til ca to timer var gått. Da døde den plutselig. Etterpå har det ikkje gått an å slå den på. Det lyser eit grønt lys på hovedkortet som heiter PWR_LED. Grønt betyr "Standby Power" Hvis eg slår av strømforsyningen så slutter dette så klart å lyse. Har tatt ut CMOS batteri og prøvd å resette BIOS med jumpere. Ingenting hjelper. Spørsmålet mitt er kva som kan vere galt. Er CPU grilla? Hovedkort? PSU?

9231393[/snapback]

 

Muligt at jeg har svaret du lengter etter... Har du låst pci/agp frequency før du startet med den litt "tyngre" overklokkingen? Lett å drepe hovedkortet hvis du glemmer det ut... Det var slik jeg tok knekken på det integrerte lydkortet og raid på det gamle socket 478 hovedkortet mitt. Alt virket utenom de to delene i lang tid etterpå, selv med en pentium 2,4C @ 3,4GHz. Det skjedde en gang til etter at broren min lekte seg i biosen min... Da døde hovedkortet og harddisken min, fordi han glemte å låse pci/agp.

 

Viktig å merke at begge gangene så sluttet noe å fungere etter kort tid, men ikke med en gang. Hadde samme symptomer som deg.

 

mvh

Camxer

 

Edit: Hadde et socket a system også, og jeg kan si at det er helt vanlig at etter en cmos restart (to måneder uten power) at hovedkortet går i safe mode dvs 100MHz FSB.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...