Gå til innhold

Konstant flow av kranvann til "ekstremkjøling"?


Anbefalte innlegg

Hei

 

I vinter når det blir lavere temperaturer og luftfuktighet kunne jeg tenkt meg å nærme meg ekstremoverklokking. Jeg skal dessverre ikke bruke LN2 eller tørris, men jeg kunne tenkt meg å bruke hageslangen direkte (konstant på, gjennom CPU blokken og ut i hagen etc.)

 

I teorien skal jo dette gi god kjøling hvis du har riktig blokk. Det er mer en nok kraft i hageslangen, og vannet holder jo 2-4 grader på en kald dag. Jeg tror at det sammen med en high-performance blokk kan funke bra i forhold til pris.

 

Alt jeg trenger for å få dette til er to lange slangebiter (inn og ut av CPU blokk, som rekker ut av vinduet) og en nippel som går fra hageslange til midre dimensjoner. Ingen av disse delene bør by på noen problemer, verken når det gjelder tilgjengelighet eller pris.

 

Noen tanker på hva dere syntes? Er det nødvendig med isolasjon av HK på en vinterdag? Jeg mener, hvis det er rundt 0 grader ute, så er det ikke mye luftfuktighet, og temperaturforskjellen er heller ikke noe særlig stor. Den vil muligens ligge høyere enn ambient, men allikevel kaldt nok til å få noen ekstra Mhz.

 

Det er vel sikkert noen som har gjort dette før, så erfaringer tas godt imot ;)

 

 

EDIT: det har blitt litt diskusjoner rundt om hvordan dette med vannsløsing er. Jeg kan tryky si at jeg ikke kommer til å sløse mye vann hvis jeg skal gjøre dette her. Lavt trykk i slangen, bare så jeg ser det renner gjennom uten problemer (trenger ikke å stå en 5 meter lang sprut ut av enden på slangen), og nok til å gi effektiv kjøling.

 

Og sånn min situasjon er med skilte foreldre, og frakting av PCen annenhver uke, sammen med at jeg ikke er interresert i å ha kjøleutstyr som er kaldere enn romtemperatur i lengden, så blir radiator nedsenket i isvann etc. et dårligere alternativ for meg akkurat nå.

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes hvertfakk du burde la hageslangen gå til en tank du har inne. å den bør ligge løst oppi tanken. tenk hva som skjer hvis hageslangen sitter fast i cpu og noen drar i den...

 

istedet for å spyle ned hele maskina får du vått gulv. men det er jo litt bedre...

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Du må nok isolere. Det er jo varmere inne enn ute, og luftfuktigheten inne er høyere enn den er ute. Duggpunktet har noe med forskjell i temperatur OG luftfuktighet. når du begynner å nærme deg 20 grader forskjell, blir det vått, gitt normal luftfuktighet.

 

Nå er også såkalt "wastewater"-kjøling nevnt, vurdert og diskutert n ganger de siste årene. Det er svært lite gunstig ift. vannforbruk (både for fellesskapet og hvis du evt. betaler en femmer per kubikkmeter). Du kan heller bruke en waterchiller som bl.a. overklokk kan lage. Dette er ikke annet enn en fasekjøler som får ned vanntempen.

 

Men å kjøle ned vannet bør være siste steg etter andre ytelsesforbedrende tiltak som pumpe, cpu-blokk, kjølepasta og radiator.

 

En annen måte å kjøle ned vannet på om vinteren som er MYE mer sikkert og moralsk akseptert er å plassere radiatoren utenfor vinduet. Når du likevel har tenkt å ha slange inn og ut, kan du bruke lange, tykke slanger (for å dempe motstanden i sløyfen) og henge fra deg raddisen utenfor, kanskje med noen 230V-hissigpropper av noen vifter som du likevel ikke hører. Så isolerer du slangene hele veien. Det er mulig du må isolere hovedkort også, men det er det folk med erfaring som kan fortelle deg. Hvis du passer på at pumpen skrus av med maskinen, tviler jeg på at det blir noe problem grunnet varmeutvikling fra CPU.

Lenke til kommentar

Kanskje bare begrave radiatoren i snø? :green: Kondens vil ikke bli noe problem så lenge du har det kaldt på rommet, og det blir det jo på vinteren. Å la vannet renne rett fra krana og gjennom fungerer sikkert greit nok, men det blir fryktelig med sløsing da... I tillegg kan jeg tenke meg at du får problemer med at mineraler bygger seg opp osv.

Lenke til kommentar
Du må nok isolere. Det er jo varmere inne enn ute, og luftfuktigheten inne er høyere enn den er ute. Duggpunktet har noe med forskjell i temperatur OG luftfuktighet. når du begynner å nærme deg 20 grader forskjell, blir det vått, gitt normal luftfuktighet.

Nå er også såkalt "wastewater"-kjøling nevnt, vurdert og diskutert n ganger de siste årene. Det er svært lite gunstig ift. vannforbruk (både for fellesskapet og hvis du evt. betaler en femmer per kubikkmeter). Du kan heller bruke en waterchiller som bl.a. overklokk kan lage. Dette er ikke annet enn en fasekjøler som får ned vanntempen.

 

Men å kjøle ned vannet bør være siste steg etter andre ytelsesforbedrende tiltak som pumpe, cpu-blokk, kjølepasta og radiator.

 

En annen måte å kjøle ned vannet på om vinteren som er MYE mer sikkert og moralsk akseptert er å plassere radiatoren utenfor vinduet. Når du likevel har tenkt å ha slange inn og ut, kan du bruke lange, tykke slanger (for å dempe motstanden i sløyfen) og henge fra deg raddisen utenfor, kanskje med noen 230V-hissigpropper av noen vifter som du likevel ikke hører. Så isolerer du slangene hele veien. Det er mulig du må isolere hovedkort også, men det er det folk med erfaring som kan fortelle deg. Hvis du passer på at pumpen skrus av med maskinen, tviler jeg på at det blir noe problem grunnet varmeutvikling fra CPU.

9230995[/snapback]

 

Hvis det er rundt 0 grader ute (eller si 0-3 grader ute så trenger jeg ikke å isolere. For da vil temperaturen være høyere på CPUen usaett (vanntemp vil være rundt 4 grader regner jeg med)

 

Og jeg vet jeg ikke kan bruke waterchillet etc. Hele poenget med dette var jo at jeg kunne kjøle bedre enn noen standard vannkjøling og luftkjøling (hvis vi ser vekk fra Peltier) for en billig penge. Og wastewater tror jeg har lite å si. Det er ikke snakk om helt fullt trykk, men nok til at det beveger seg fort, og det er jo heller ikke snakk om å kjøle 24/7 med dette heller, gjerne bare i maks en time, kanskje litt mer, en eller to dager i året. Da tror jeg det spiller liten rolle om jegbruker en 200-300 liter, som gjerne er mindre enn det en vanlig familie bruker hver eneste dag.

 

Grunen til at jeg likte min løsning her, var at hvis det var kaldt nok så kunne jeg gjerne få CPUen ned i 5-10 grader, men allikevel ligge over Ambient ( hvis det er ca. 0-3 grader ute), og det er også veldig enkelt å gjennomføre, og billig. 2 meter (maks) med vanlig 1/2" ID slange og en nippel fra hageslangen til standard vannkjølingsslange. Og vips! så har man gjerne 30-40 grader kaldere CPU (i forhold til 20+ grader på rommet, og innestengt loop som varmer vannet opp ytterligere.

 

Og når det kommer til sikkerhet, så vil jo mesteparten av utstyret være utenfor vinduet, og hvis noen skulle rykke i slangen, så hadde nok hele HKet fløyet ut gjennom vinduet, ikke en slange. Dette kan jo også lett forebygges ved å bare legge noen steiner etc. på slangen, i tillegg til å nevne til familien at du bruker hageslangen, og at ingen må trekke i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor ikke bare sette radiatoren utenfor og kjøre på med frostveske? Alt du trenger er ekstra lange slanger og isolering av hovedkortet. Hvis du ikke vil isolere hovedkortet kan du jo bare sette hele maskina utenfor og ha kabler inn i varmen? Noen har planter i blomsterkassene, andre har datamaskiner... Bare slå den av og pakk den inn i en dyne e.l. når den skal inn igjen så innelufta ikke kondenserer på komponentene, men setter seg i den nedkjølte indre delen av dyna. Tips: Pakk inn før du tar inn.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke bare sette radiatoren utenfor og kjøre på med frostveske? Alt du trenger er ekstra lange slanger og isolering av hovedkortet. Hvis du ikke vil isolere hovedkortet kan du jo bare sette hele maskina utenfor og ha kabler inn i varmen? Noen har planter i blomsterkassene, andre har datamaskiner... Bare slå den av og pakk den inn i en dyne e.l. når den skal inn igjen så innelufta ikke kondenserer på komponentene, men setter seg i den nedkjølte indre delen av dyna. Tips: Pakk inn før du tar inn.

9233408[/snapback]

 

Det vil være dårligere, ettersom tempen ikke blir like lav, og fordi det er mer stress, og min radiator er ikke så veldig god. Pluss dablir slangene så lange, at flowen vil droppe betraktelig.

 

Pluss da må jeg ha noe å sette den på etc. Igjen, dette skulle være enkleste måten å få meget god kjøling på, billigst mulig. Og om jeg sløser noen liter med vann en eller tre ganger i året har lite å si. Jeg tror ikke våres familie bruker like mye som en god del av resten her i nabolaget uansett :p (mange store familier, og mange tenåringsjenter, dvs. dusje en halvtime hver dag minst)

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha maskinen inne eller ute? Temperaturen UTE har ingenting å si for om du får kondens INNE! Det er temperaturforskjellen mellom slangene dine og luften rundt slangene (som da blir inne i kabinettet, bl.a.) som har noe å si på kondens. Du slipper kondens på den delen av slangen som er utenfor vinduet, men ikke innenfor.

Lenke til kommentar
Skal du ha maskinen inne eller ute? Temperaturen UTE har ingenting å si for om du får kondens INNE! Det er temperaturforskjellen mellom slangene dine og luften rundt slangene (som da blir inne i kabinettet, bl.a.) som har noe å si på kondens. Du slipper kondens på den delen av slangen som er utenfor vinduet, men ikke innenfor.

9233815[/snapback]

 

Jeg vet det! Maskinen skal stå inne, men jeg skal ha alle vinduer åpen med null varmekilder inne i rommet i minst en time før jeg starter. PÅ den måten så kommer innetemperaturen i rommet veldig nærmt utetemperaturen. Jeg trodde jeg hadde gjort det klart, men hvis du ikke fikk det med deg, så beklager. Jeg er ikke så dum at jeg tror at det er BARE utetemperaturen som gjelder, og jeg VET hva som forårsaker kondens...

 

Det eneste jeg må passe på er at temperaturen ikke stiger for fort når jeg lukker vinduet igjen osv. sånn at luften ikke er varmere enn PC komponentene, og det skapes kondens.

 

EDIT:

 

Kjør på! Fett om det virker!  Hvis det ikke er et 24/7, 365 dager i året opplegg har det vel ikke så mye å si. Det er vel mer sløseri å ha en 1KW psu i pc'en sin...

9233778[/snapback]

 

Har man 1 Kw PSU i en PC som bare trekker 200-300 watt, så bruker du bare litt over dette. Man bruker ikke 1 kw konstant.

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hør nå på BaronKanon da! ;)

Han har gitt deg mange gode svar allerede, som jeg absolutt må si meg enig i.

Den beste løsningen, ikke minst moralsk sett, er jo å montere radiatoren utendørs.

Ikke minst vinterstid, vil dette gi deg meget hyggelige CPU-temperaturer!

Frostvæske i vannet er en selvfølge, og alt avhengig av hvor i landet du bor, må dette stå i forhold til utetemperaturen.

Kondensfaren (vinterstid) er ikke så overhengende som mange tror, ettersom luftfuktigheten i de fleste områder er ganske lav.

 

Kjører du derimot med vann fra hageslangen (FY!! :mad: ) sommerstid, vi du garantert få kondensproblemer!

Da er det om å gjøre å isolere slanger og blokk(er) så godt som råd er.

 

Btw; Du vil faktisk kunne oppnå bedre (lavere!) temperaturer med en radiator, vinterstid!

Sjøl har jeg i mine tidligere (og "hissigere") dager, oppnådd minusgrader på vannet!

Det klarer du jo slett ikke, med vann fra hageslangen. :p

Endret av Skrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snø+salt blir en fin og billig kuldeblandig å sette radiatoren i (kommer ganske langt ned på minustallet mens det varer)

 

Det å bruke vann direkte fra krana er forkastelig og at du i det hele tatt tenker på det viser hvor lite du bryr deg om verden. Flere steder tørster folk ihjel, og det er en rekke restriksjoner på bruk av vann i norge. Så ikke gjør det! heng heller radiatoren utenfor eller miks opp en kuldeblanding, evt få tak i tørris.

 

Og som en annen smartis fant ut tidligere, det er for mye trykk i kranen som kan skade utstyret over tid. (minstekravet er fem bar i 2. etasje vel?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes all denne moralpraten hver gang noen tar opp dette er sterkt overdrevet, så lenge det er snakk om en time nå og da for moro skyld.

 

For det første, det er ikke akkurat mangel på vann i dette landet.

 

For det andre, gjør man dette i en time bruker man kanksje et par hundre liter vann? Vel, det gjør man også når man tar en drøyt 10 minutter lang dusj (om man ikke har sparedusj), men det vannet er også varmet opp med masse energi. Får man heller ikke lov til å ta seg en ekstra dusj i ny og ne?

Lenke til kommentar

er det i kort tid er det vel bedre å få tak i tørris for en femtilapp på en butikk eller lage en kuldeblanding. Begge deler vil senke temperaturen en god del mer enn vann fra en hageslange. I dette tilfelle er det snakk om bruk av vann over tid, det er lite poeng om hundre personer driver med sparedusjer og kjøper maskiner som sparer vann når en fjomp like så godt svir av hele gevinsten på kort tid.

 

Det overkjører litt av poenget, og jeg synes det derfor er helt høl i huet å fortsette med dette. Dra heller bort på enøksenteret og se hvor mye du må tråkke på en sykkel for å genrere nok strøm til en tv.

 

Men faglig sett så er det allerede en annen tråd ute med samme ide, der problemet til slutt var at man hadde for mye trykk i kranen tror jeg. Var uansett en del tips der.

Lenke til kommentar
Hør nå på BaronKanon da!  ;)

Han har gitt deg mange gode svar allerede, som jeg absolutt må si meg enig i.

Den beste løsningen, ikke minst moralsk sett, er jo å montere radiatoren utendørs.

Ikke minst vinterstid, vil dette gi deg meget hyggelige CPU-temperaturer!

Frostvæske i vannet er en selvfølge, og alt avhengig av hvor i landet du bor, må dette stå i forhold til utetemperaturen.

Kondensfaren (vinterstid) er ikke så overhengende som mange tror, ettersom luftfuktigheten i de fleste områder er ganske lav.

 

Kjører du derimot med vann fra hageslangen (FY!!  :mad: ) sommerstid, vi du garantert få kondensproblemer!

Da er det om å gjøre å isolere slanger og blokk(er) så godt som råd er.

 

Btw; Du vil faktisk kunne oppnå bedre (lavere!) temperaturer med en radiator, vinterstid!

Sjøl har jeg i mine tidligere (og "hissigere") dager, oppnådd minusgrader på vannet!

Det klarer du jo slett ikke, med vann fra hageslangen.  :p

9266605[/snapback]

 

Mange gode poeng der :thumbup: Og bare så det er klart, så er jeg fullt klar over kondesproblemene om sommeren. Jeg vet det er høy luftfuktighet da (jo varmere luften er, jo mer vann kan den ha i luften), og at dette vil kondensere på slangene, blokken, og sannsynligvis rundt CPU (hvis det er kaldt nok)

 

Og jeg har hørt på BaronKanon ja, eneste jeg sa til han var bare at jeg var klar over evt. kondensproblemer, og at dette prosjektet skulle gjennomføres på vinterstid, med utetemperatur inne.

 

Når det er sagt, så er jeg klar over at en radiator utenfor vinduet også vil være et meget godt alternativ, pluss da sløser jeg ikke så mye vann heller. Men jeg personlig syntes det er lettere (med mitt system) å kjøre kranvann gjennom en blokk, enn å henge en 1.8 kilos radiator utenfor vinduet (dette har med måten radiatoren min er montert, skjøting av slanger, plassering av skrivebord og PC på rommet mitt etc), og da blir det enklere å skru av CPU blokken, legge PCen på skrivebodret, koble til en annen CPU blokk med de lange slangene, og kjøre på med vann.

 

Igjen skal jo jeg gjøre dette på vinterstid/en kveld/natt der temperaturen minst kryper ned mot null, og helst under null med vindu på vidt gap, og det skal ikke kjøres i mer enn en eller to timer, så da blir ikke vannsløset noe merkverdig.

 

 

snø+salt blir en fin og billig kuldeblandig å sette radiatoren i (kommer ganske langt ned på minustallet mens det varer)

 

Det å bruke vann direkte fra krana er forkastelig og at du i det hele tatt tenker på det viser hvor lite du bryr deg om verden. Flere steder tørster folk ihjel, og det er en rekke restriksjoner på bruk av vann i norge. Så ikke gjør det! heng heller radiatoren utenfor eller miks opp en kuldeblanding, evt få tak i tørris.

 

Og som en annen smartis fant ut tidligere, det er for mye trykk i kranen som kan skade utstyret over tid. (minstekravet er fem bar i 2. etasje vel?)

9266676[/snapback]

 

1: Snø+salt er en fin blanding ja, men med 1-5 snødager i året her i Bergen, så skjer ikke det så ofte. (man kan faktsik få blandingen ned i -21 grader med riktig blandinsforhold)

 

2: Å bruke vann fra kranen til dette er IKKE forkastelig syntes jeg. Jeg kan ikke fatte hvorfor du vil grine etter kanskje 100 liter som forsvinner i bedet en kveld i året. Som sagt, dette skal IKKE kjøres 24/7, eller i noen lengre perioder. Skulle dette kjøres mye, så ja, da hadde jeg skjønt deg, og om jeg bruker 1000 liter, eller 1 liter, så har det ingenting med at barn tørster i verden. Det vannet hadde uansett blitt brukt til noe annet her i Bergen, ettersom det kommer fra regnvann som samles opp, og når jeg spyler det ut i bedene igjen, så gir jeg vann til plantene der, og mye av det vil fordampe, og lande i et av disse vanndikene igjen.

 

3: Det denne smartisen ikke fant ut, er nok at det er ventiler (eller kraner) på alle vannuttak i et hus, derfor kan jeg stille mengden, og derfor trykket i slangen, og det skal jo heller ikke foregå over lengre tid! (den siste har jeg måtte sagt flere ganger. Jeg skjønner ikke at folk klarer å overse den)

 

Synes all denne moralpraten hver gang noen tar opp dette er sterkt overdrevet, så lenge det er snakk om en time nå og da for moro skyld.

 

For det første, det er ikke akkurat mangel på vann i dette landet.

 

For det andre, gjør man dette i en time bruker man kanksje et par hundre liter vann? Vel, det gjør man også når man tar en drøyt 10 minutter lang dusj (om man ikke har sparedusj), men det vannet er også varmet opp med masse energi. Får man heller ikke lov til å ta seg en ekstra dusj i ny og ne?

9266896[/snapback]

 

 

Jeg er helt enig med deg her. Det blir som når mamma sa at vi måtte spise opp pga. barna i Somalia sulter...

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
er det i kort tid er det vel bedre å få tak i tørris for en femtilapp på en butikk eller lage en kuldeblanding. Begge deler vil senke temperaturen en god del mer enn vann fra en hageslange. I dette tilfelle er det snakk om bruk av vann over tid, det er lite poeng om hundre personer driver med sparedusjer og kjøper maskiner som sparer vann når en fjomp like så godt svir av hele gevinsten på kort tid.

 

Det overkjører litt av poenget, og jeg synes det derfor er helt høl i huet å fortsette med dette. Dra heller bort på enøksenteret og se hvor mye du må tråkke på en sykkel for å genrere nok strøm til en tv.

 

Men faglig sett så er det allerede en annen tråd ute med samme ide, der problemet til slutt var at man hadde for mye trykk i kranen tror jeg. Var uansett en del tips der.

9266949[/snapback]

 

Tørris er ikke så dyrt nei, men da trenger du et rør. som jeg ikke har, og slike rør koster gjerne over 2000 kr, og et av hovedpoengene med dette prosjektet (hvis det i det hele tatt kan kalles et prosjekt) er at det skal være billig, og det er mye mer tidkrevende.

 

Kuldeblanding er som sagt en god idé, men som jeg har skrevet over, så er det en del problemer med det der jeg bor.

 

Det med krantrykk har jeg allerede svart på...

 

 

Kan vi slutte å krangle om etikk etc. nå?

 

 

En liten oppsummering

1: Dette prosjektet skal være billig

2: Dette prosjektet skal være lite tidkrevende

3: Dette prosjektet skal krelve lite verktøy

4: Dette prosjektet skal ikke foregå over en lengre periode

5: Beklager, men vannsløsing interreserer meg ikke

6: Dette kan slite på kjøleutstyr, og kanskje hageslange i lengden, men det skal ikke foregå så lenge at slikt kan skje

7: Det kan bli problemer med mineraler som bygger seg opp. Dette vil bare kunne skade CPU vannblokken, som kan tas helt fra hverandre og renses, men igjen, DET SKAL IKKE VARE LENGE NOK

 

Beklager, men blir litt frustrert over alle som kommer med slike poeng igjen og igjen, og ikke leser tråder skikkelig.

 

EDIT: 2 poster, men jeg syntes de fortjener å stå hver for seg.

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det å bruke vann direkte fra krana er forkastelig og at du i det hele tatt tenker på det viser hvor lite du bryr deg om verden. Flere steder tørster folk ihjel, og det er en rekke restriksjoner på bruk av vann i norge.

9266676[/snapback]

:dontgetit: Kunne ikke blitt mer uenig i det der. Altså å si at folk tørster ihjel i verden, latterlig.

Håper du føler at du viser verden hvor lite du bryr deg når du trekker i snoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...