Gå til innhold

GPS eller GPSMobil (6110/N95) - Biltur


KVK

Anbefalte innlegg

Skal på en lengre biltur i Europa i høst, og trenger derfor en GPS, samtidig så har mobilen tatt kvelden og den må også erstattes før turen.

 

Er det noen forskjeller mellom N95 og 6110 på GPS-delen? Er 6110 bedre på dette?

 

Og hvordan er det med GPS-mobiler samenlignet med GPS-Moduler som f.eks. denne:

 

http://www.viamichelin.co.uk/viamichelin/g...description.htm

 

Har "alle" GPSer de funksjonene som Michelin sine har med tanke på at severdigheter og mat og overnatting er innlagt i større eller mindre grad?

Endret av KVK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6110 er nu veldig rask og funker utmerket før min del

 

på nokia 95 koster det vest penger og bruke gpsen

 

severdigheter og mat og overnatting er innlagt er nu på min 6110

9226393[/snapback]

 

Nokia 6110 bruker route 66 så GPSen er gratis(som han andre sa og rasker enn på N95) Kartene på 6110 navigator er derimot ikke gratis så de må du kjøpe. Det er forøvrig lagt inn kart over norden. Kartene til N95 er gratis og jeg tror det ligger med en god del kart ellers er det bare å laste ned fra nokia.no Siden du trenger en telefon og en GPS ville jeg nok kjøpt 6110 og en billader :thumbup:

 

GPSen du kikker på er selvfølgelig bedre å finne frem med, men telefonen er et godt alternativ for deg som trenger begge deler. Du kan jo også kjøpe den billigste telefonen du finner og den GPSen du så på. Da får du jo begge deler.

 

mvh. en som kjeder seg i telekiosken

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det å bruke N95 da? Er det "tellerskritt"?

 

Er mulig at jeg kjøper både 6110 og en GPS, 6110 koster jo bare 1000kr hos tele2 nå.

 

Denne GPS'en hadde jo også vert noe ;)

 

http://www.amobil.no/artikkel/gps/lanserer...d_ekte_3d/41921

 

Eller kanskje denne :p

 

https://www.navigon.com/site/no/no/shop/con...bundlelist/1084

 

En kan jo drømme.

 

Men hvordan er 6110 som telefon generelt sett?

Endret av KVK
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å bruke N95 da? Er det "tellerskritt"?

 

Er mulig at jeg kjøper både 6110 og en GPS, 6110 koster jo bare 1000kr hos tele2 nå.

 

Denne GPS'en hadde jo også vert noe ;)

 

http://www.amobil.no/artikkel/gps/lanserer...d_ekte_3d/41921

 

Eller kanskje denne :p

 

https://www.navigon.com/site/no/no/shop/con...bundlelist/1084

 

En kan jo drømme.

 

Men hvordan er 6110 som telefon generelt sett?

9228333[/snapback]

 

 

Ellers funker telefonen veldig bra,har det meste da,men ikke wlan og skikkelig camera da,men funker greit nok til mms bilder og sånt.så er et bra kjøp vil jeg si :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei! Hvis du skal ha deg Nokia-telefon, så kan du glemme å bruke GPS'en. For den er latterlig dårlig, selv etter oppgraderinger fra Nokia i form av software patches o.l. Det eneste den GPS'en duger til er hvis du går rundt og skal prøve å finne en restaurant eller et kjøpesenter e.l.

 

Skal du ha deg en ordentlig telefon derimot så kjøper du f.eks. HTC P3600 eller en av de andre HTC-modellene med innebygd GPS. Da legger du inn TomTom navigator, som blir kåret til "den beste" GPS-softwaren hvert år på rad. Min HTC bruker ca. 10 sekunder på å få kontakt med satelittene (Nokia N95 brukte ca 15 minutter :) ) og alt fungerer strålende. HTC + TomTom navigator erstatter lett en "stand-alone" GPS da den har akkurat de samme funksjonene. Men derimot hvis man skal ha Nokia, som knirker og henger seg, er treg og ubrukelig, så kan du likesågodt kjøpe en GPS ved siden av.

 

:)

Lenke til kommentar
Hei! Hvis du skal ha deg Nokia-telefon, så kan du glemme å bruke GPS'en. For den er latterlig dårlig, selv etter oppgraderinger fra Nokia i form av software patches o.l. Det eneste den GPS'en duger til er hvis du går rundt og skal prøve å finne en restaurant eller et kjøpesenter e.l.

 

Skal du ha deg en ordentlig telefon derimot så kjøper du f.eks. HTC P3600 eller en av de andre HTC-modellene med innebygd GPS. Da legger du inn TomTom navigator, som blir kåret til "den beste" GPS-softwaren hvert år på rad. Min HTC bruker ca. 10 sekunder på å få kontakt med satelittene (Nokia N95 brukte ca 15 minutter :) ) og alt fungerer strålende. HTC + TomTom navigator erstatter lett en "stand-alone" GPS da den har akkurat de samme funksjonene. Men derimot hvis man skal ha Nokia, som knirker og henger seg, er treg og ubrukelig, så kan du likesågodt kjøpe en GPS ved siden av.

 

:)

9231291[/snapback]

 

Er enig. Har en Nokia N95, og GPS på denne er ikke særlig god.Har også en Garmin Nüvi 310 Deluxe, som fungerer utmerket. Er jo en dedikert GPS til bil. Har nå også kjøpt en HTC X7500 telefon, som også har god TOMTOM gps...:-)

 

(Nokia N95 og Garmin er dermed nå også til salgs)

Lenke til kommentar

Har en N95. Denne fungerer ganske bra både i bil, på sykkel og til fots. Kanskje den største fordelen med GPS i mobilen er at du alltid har den med deg.

 

Jeg har brukt N95 til navigering og ble guidet perfekt til angitte adresse. Selfølgelig er jo en dedikert GPS bedre til å navigere med, men som sagt er det bedre med en N95 i lommen eller at en «ekte» GPS ligger i skuffen hjemme.

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å bruke N95 da? Er det "tellerskritt"?

 

Er mulig at jeg kjøper både 6110 og en GPS, 6110 koster jo bare 1000kr hos tele2 nå.

 

- - - - - - - - - - - -

 

Men hvordan er 6110 som telefon generelt sett?

9228333[/snapback]

 

Med N95 (og Nokia Maps) koster det ikke noe for kartene du laster ned og kopierer over på minnekort. Dersom du vil ha vist områder som du ikke har lastet ned kart over, lastes kart ned over gprs, og du betaler for trafikken. Du kan sette opp programmet på telefonen til å tillate, spørre om tillatelse eller ikke tillate å bruke gprs til dette.

 

Med Nokia Maps koster det også penger dersom du skal navigere med GPS. Du må betale et gebyr, men kan selv velge perioder. F.eks to uker.

 

Når det gjelder valg av GPS-løsning, må du vurdere følgende:

 

6110: Innebygget GPS-modul og kart (fra Route 66). Alt funker med en gang du har pakket opp telefonen. Gratis, dersom du ikke skal ha tilleggstjenester. Rask! Nokia MAps fungerer også på 6110, men du kan ikke bruke kartene fra Route 66.

 

Lurer imidlertid på hvordan man får oppgradert kart uten å måtte kjøpe nye.

 

GPSen er innebygget i telefonen, og du har alltid med deg GPS. Veldig greit dersom du skal bruke den utenom bilen, f.eks som fotgjenger i en ukjent by. På den annen side 'mister' du denne fordelen dersom du velger å bytte telefonen i en som ikke har innebygget GPS.

 

N95: Innebygget GPS-modul. Gratis kart fra Nokia Maps. Bruk av GPS koster penger. Laste ned kart over områder som ikke er lagret på minnekortet er gratis, men du må betale netteleverandør for gprs-trafikk. Tilleggstjenester koster penger. N95 har en treg løsning, men det er kommet ut firmwareoppgradering, som skal gjøre det hele raskere.

 

N95 er ikke direkte billig.

 

GPSen er innebygget i telefonen, og du har alltid med deg GPS. Veldig greit dersom du skal bruke den utenom bilen, f.eks som fotgjenger i en ukjent by. På den annen side 'mister' du denne fordelen dersom du velger å bytte telefonen i en som ikke har innebygget GPS.

 

 

Bil-GPS: Som oftest bedre på det meste enn mobil-GPS. Kan betjenes rett på skjermen. Skjermen i seg selv er større enn på en mobiltelefon. Kan enkelt flyttes på. Noen GPSer kan kobles til mobiltelefon via Bluetooth.

 

Ulempen er at man ikke drar en slik GPS med seg rundt som man gjør med en mobiltelefon. Dermed er det ikke for hånden når man uventet trengte den, enten for å se, navigere eller vise.

 

Utvalget av bil-GPSer er stort, og prisene blir stadig lavere. Bruker man GPS mye, er dette en bedre løsning enn mobiltelefon-GPS. I mange tilfeller kan man få europakart med i pakkeprisen. Så slipper man å kjøpe det utenom.

 

 

GPS-modul med Bluetooth: Modulen kommuniserer med mobilen via Bluetooth. Et eget GPS-program må være installert på mobilen. Dersom man bytter mobil, kan man selv finne ut om den neste støtter GPS-programvare. Hvis ja, kan man enkelt bruke GPS-modulen på den nye mobilen. Dette finner man ut ved å besøke hjemmesidene til de som produserer GPS-løsninger. En hel rekke mobiler kan i dag benytte GPS-programvare, spesielt symbian/S60-mobiler.

Man kan kjøpe rimelige pakkeløsninger. En slik GPS-modul tar mindre plass enn en bil-GPS, men den er like lett å 'glemme' når man trenger den.

 

 

Det blir helt opp til deg hva du vil gå for. Hva er ditt behov? Hvor ofte har du bruk for GPS? Hva med pris? Tilgjengelighet når du tenger GPS? Oppgraderingsmuligheter? Kostnader ved bruk?

 

Ikke enkelt! Jeg har i dag en 6110, som jeg er meget godt fornøyd med. Da har jeg GPS når jeg har mobilen med. Bruker ikke GPS så mye, men den er også grei til å vise folk på kartet, steder vi kanskje har snakket om. Var på en klassefest, der en familie skulle reise til Danmark. De lurte på hvilken vei de skulle kjøre nedover mot Tyskland. Opp med 6110, og så kunne vi finne ut ganske mye.

 

Ok, valget er ditt. Det er valgår i år også, men det er en annen historie. Godt valg og god tur! :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Når det kommer til N95 så kommer det snart vouchers i butikk. Fikk iallefall en plansje fra Nokia om disse. Da får man 3 års navigasjon til kr. 600,- elns. Så blir jo veldig stiv pris om du først skal ut med en N95 og så navigasjonen.

 

Har selv en N95 og GPS delen fungerer utmerket etter at de gikk over til A-GPS, men i tanke på at man må betale for navigasjon så blir det litt kjipt.

 

Dog man kan laste ned Amaze som har gratis navigasjon som også virker på N95 ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder selve telefonen, så er jo en Nokia N95 en klasse for seg når det gjelder maskinvare. Og 6110 Navigator har ikke stort å stille opp med imot en Nokia N95.

 

Når det gjelder GPS'en på N95 kontra den på 6110 Navigator så fungerer begge helt greit. De gjør jobben sin, og hvis du vil ha noe ekstra ordinært av en GPS, så er ikke en mobil-GPS løsningen du burde gå for enda.

Men både N95 og 6110 Nav får deg frem dit du vil, uten noen større problemer.

 

Når det gjelder Nokia Maps og Route 66.

N95 er en Symbian OS S60 mobil, og det vil dukke opp mange alternativer til GPS software med tiden. Som med alt annet til Symbian OS.

 

N95 har fordelen med W-Lan, så kart osv kan lastes ned gratis hjemme før du drar.

Og er det ikke stemme navigasjon som har avgifter på N95?

Og ikke navigasjonen i seg selv?

 

Men som sagt, med N95 kan du få GPS'en til å bli helt gratis, med å installere ett slags annet GPS-software, og laste ned kart hjemme.

Med 6110 Navigator koster det penger for kart, uansett hvordan du snur og vender på det. (hvis du ikke har gratis gprs da)

 

Men hvis du ser bort fra GPS'en, så er jo N95 overlegen på alle områder sammenlignet med 6110 nav. Er jo egentlig ingen telefon per dags dato som matcher spesifikasjonene til N95.

Lenke til kommentar
Når det gjelder selve telefonen, så er jo en Nokia N95 en klasse for seg når det gjelder maskinvare. Og 6110 Navigator har ikke stort å stille opp med imot en Nokia N95.

 

Når det gjelder GPS'en på N95 kontra den på 6110 Navigator så fungerer begge helt greit. De gjør jobben sin, og hvis du vil ha noe ekstra ordinært av en GPS, så er ikke en mobil-GPS løsningen du burde gå for enda.

Men både N95 og 6110 Nav får deg frem dit du vil, uten noen større problemer.

 

Når det gjelder Nokia Maps og Route 66.

N95 er en Symbian OS S60 mobil, og det vil dukke opp mange alternativer til GPS software med tiden. Som med alt annet til Symbian OS.

 

N95 har fordelen med W-Lan, så kart osv kan lastes ned gratis hjemme før du drar.

Og er det ikke stemme navigasjon som har avgifter på N95?

Og ikke navigasjonen i seg selv?

 

Men som sagt, med N95 kan du få GPS'en til å bli helt gratis, med å installere ett slags annet GPS-software, og laste ned kart hjemme.

Med 6110 Navigator koster det penger for kart, uansett hvordan du snur og vender på det. (hvis du ikke har gratis gprs da)

 

Men hvis du ser bort fra GPS'en, så er jo N95 overlegen på alle områder sammenlignet med 6110 nav. Er jo egentlig ingen telefon per dags dato som matcher spesifikasjonene til N95.

9231732[/snapback]

 

 

Er navigasjonen på N95 som koster. Den som peker til venstre eller høyre i svinger osv. Er den som koster. Men man har jo gratis alternativer som Amaze. Har prøvd dette programmet selv og fungerer utmerket. Uten at det koster fem flate øre.

Lenke til kommentar

Er navigasjonen på N95 som koster. Den som peker til venstre eller høyre i svinger osv. Er den som koster. Men man har jo gratis alternativer som Amaze. Har prøvd dette programmet selv og fungerer utmerket. Uten at det koster fem flate øre.

9231773[/snapback]

 

 

Amaze er nok gratis, men man må laste ned data dersom man skal legge opp ruter eller bruke kart. Det går via gprs, og det kan fort bli penger av det, ikke minst i utlandet.

Lenke til kommentar

Mycket olika meningar och uppfattningar om N95 här men bara så att det är klart (har inte 6110 själv så jag skal inte døma den men N95 har jag använt flitigt sedan april..):

 

- Det kostar ikke pengar att använda själva GPS'n på N95. Det är navigasjon som man måste køpa abonnemang på (1 vecka, 2v, 1 månad, 1 år, 3 år). Köpes per region (där Norden kostar ca 500:- før ett år, 650:- før 3).

 

- Kartor är gratis och kan lastas ned antingen på førhand till minnekortet vha PC och programmet Nokia MapLoader eller "on the go" via GPRS/3G/WLAN. Man får då givetvis betala før datatrafiken til operatøren som man har.

 

- Dålig GPS? När N95 kom kunde det ibland ta år och dagar innan man fick lås på sateliter. I samband med firmware 12.x som kom i juli (där man la til stød før A-GPS) har den blivit superrask och kan helt fint mäta sig med mina två bluetooth GPS'er (som er SirfII resp. SirfIII). Jag får ALLTID lås på mindre än 30 sekunder och har heller inte lenger problemer i tätbebyggda strøk.

 

- Navigasjons-/kartprogramvaran "Nokia Maps" som kommer med N95 är inte på højd med TomTom (som jag tidigare har brukt i många år, både i version 3, 5 og 6) men helt OK før sporadiskt/privat bruk. Størsta problemet med den är att ETA (EstimatedTimeOfArrival) alltid visar hinsides feil. En tur som jag vet tar 1,5h säger den tar det dobbelte. Detta har ingenting med själva vägvalet å gjøra, før det är detsamma som med min TomTom.

 

Summa summarum: Om du inte är så priskännslig och vill ha en "allt i ett" enhet och där GPS'n (så fremt du har firmware 12.x på mobilen) främst skall brukas sporadisk så är N95 en kanon telefon. Allt snack om att N95's GPS er "elendig" är bulls**t. Jag bruker den daglig (mest for morro) og den har ikke skuffet mig en eneste gang siden jag oppgraderte firmware i begynnelsen av juli.

Mine bluetooth GPS'er ligger laaaangt ned i skuffen...

Endret av superswede
Lenke til kommentar

Jeg har N95 og har brukt GPS i ferien og den er overraskende bra. Jeg har også brukt TomTom på Ipaq, og den står ikke så mye tilbake for den. Jeg får faktisk fix raskere enn hva jeg fikk på på TomTom. Det er en forutsetning at du benytter minst FW12. Jeg savner fotoboksvarsler som TomTom har og POI-listen er litt tynn. Ellers kan jeg varmt anbefale N95. Den ligger godt i hånden og knirker ikke.

Lenke til kommentar

Hva med en Ericsson P1 smartphone da?

Det følger med BT-GPS modul til den.

 

Medfølgende SW er noe lik N95 hvor en må laste ned ruter eller kart. Kan også gjøre via PC eller WLAN for å spare penger.

Selv la jeg inn tomtom og har ikke sett meg tilbake... funker som bare det.

 

Prismessig er den et stykke under N95, og noe over 6110. Men, det er Symbian på den så du kan legge inn mye flott SW i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en HTC P3300 med innebygget TT 6 og Europakart. Har brukt denne i både Norge og i utlandet, og det funker greit. Litt treg CPU, men ikke noe problem, skjermoppdateringer går OK. Fotobokser og POIs støttes som en vanlig TT 6.

 

Dette er en dings som har både Windows/Word/Excel/Outlook, WLAN-støtte, BT, 2 mpix kamera med videomulighet, og i tillegg kan ringes med, så i forhold til det er størrelsen så kompakt at du kan ta den med deg overalt. Du for selvsagt mye bedre kvalitet dersom du kjøper en laptop, en ren GPS, et digitalkamera, et videokamera og en telefon, men da har du MYE mer å dra på.

 

Tips: Veldig greit å legge inn hvor du parkerte bilen, så finner du den uten å huske gatenavn, etc.

Lenke til kommentar

Aiaiai, nå "eksploderte" jo tråden, mye å sette seg inn i nå, så får undersøke litt, ta meg noen turer på Elkjøp og Expert og se på de forskjellige telefonene og se hvordan jeg liker de.

 

Men en annen ting som ikke går på GPS-delen er internet/wap. Bruker dette endel hovedsaklig for å følge med på resultater og for å plasere spill, men på min gamle K750i så hadde jeg ikke flash og fikk derfor en begrenset livescore-oversikt bl.a. i tennis, er dette ett problem som vil oppstå med mobiler som er nevnt i denne tråden?

Endret av KVK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...