Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skuffet over Subaru

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte for 6 måneder siden av min far en Subaru Legacy 1995-mod som kun hadde gått 87000km (nå 91.000), hadde alle servicer, ingen skader osv. Har nå hatt bilen på rutinemessig eu-kontroll og fått den store overaskelsen: Må ut med 10.000kr! Hvordan kan det være mulig?

1) En gummimansjett ved overgangen mellom forhjul og drivaksel hadde røket. Akselen under mansjetten er delvis ødelagt. Pris rundt 7000kr. Hvordan er det mulig at mansjettene ikke er blitt rutinemessig skiftet på verksted? Hvorfor får man ikke tydelige advarsler om at mansjetter eldes og råtner og må skiftes etter feks. 10 år? Hvem svikter, Subaru Norge eller verkstedet? Selv er jeg ikke videre bilkyndig, og vet ikke engang at gummimansjetter er en problemstilling.

2) En elektronisk føler måtte byttes da bilen enkelte ganger ikke ville starte (har skjedd tre ganger). Pris 3000kr. Hvilken kvalitet er det egentlig på elektronikken i biler? Aktuell bil har stått tørt i garasje i alle år. Dårlig kvalitet er min konklusjon.

Alt i alt er jeg veldig skuffet over Subaru. Bilen er passet godt på, og vedlikeholdt så godt som eierene har kunnet. Og så skjer sånt. Det skal ikke være mulig, etter min mening.

Endret av qwer993
Videoannonse
Annonse
Skrevet

når bilen har gått i vel 10 år, og har sikkert ikke alltid vert brukt til søndag's kjøring, så vil slitasje oppstå.

Om du mistenker at dette kanskje er design feil, ta en runde med Google og se om du finner lignende saker.

Elektronikken i en bil er like sårbar som i en PC, en PC har forventet levetid på 5 år, dette basert på at da er behoved inne for ny maskin for og følge med evolusjonen av software, alt over dette ansees som flaks.

Ikke helt sikker på om du kan trekke en sammenligning med feks stereo annlegg inn i bildet, da det verken blir ristet på, får i seg asfalt støv eller værguder's vrede.

Men prisen for nye deler var noe drøy, det skal jeg si meg enig i.

Skrevet

Drivakselmansjetter som jeg regner med dette er koster endel og bytte, skulle man drive med slikt forebyggende vedlikehold ville det blitt lagt dyrere over tid. Gummi kan revne ganske raskt, det kan være yttre påkjenninger som tar de og da går det ikke lang tid før leddet kan ryke.

Man vil ha påkostninger på en bil, i løpet av ti år er det svært optimistisk og tro og ta som en selvfølge at ingenting ryker.

Skrevet

Hah, velkommen til den fantastiske verdenen av bilhold. Synes du slapp billig unna jeg, har sett mye verre saker enn det der.

EU kontroll er ingen kvalitetsgaranti - under testen så kan en del del være 90% røket, men fortsatt bestå testen pga at den fortsatt fyller sin funksjon. Kanskje vil mekanikeren foreslå at du bytter delen, men det er ikke alltid nødvendig for å bestå EU kontrollen.

At du må bytte slitedeler er en helt normal hverdag i ennhvert bilmerke. Det er selvsagt forskjeller, men du kan ikke ha en 12 år gammel bil og forvente at aldri skal ha noen utgifter.

Skrevet

Utan at eg er noko bilekspert så trur eg dette ikkje er så uvanleg.

Gummimansjetten, slikt ryk over tid og er vel rekna som ein slitedel, problemet her kan nok vere at bilen er kjørt lite, 7250km i året er ikkje så veldig mykje. Dermed kan det hende at nokon av delene normal ville ha vore bytte ut ved normal kjørelengde.

Elektroniske duppedingser: Desse ryk etter ca 10 år.

Skrevet (endret)

Jeg har en 15 år gammel legacy som har gått over 275000 km. Alt elektronikk osv. fungerer... Eneste utleggene mine er 3 drivaksel-mansjetter foran, drivleddene var ok... og den har alltid startet, aldri svikta meg, bruker ikke olje, fungerer bra til både lange og korte turer alt fra dårlige grusveier til motorvei...

Jeg er ikke skuffa over MIN subaru :)

Subaru er ikke dårlig kvalitet, men som alle andre biler går de til helvete hvis man ikke sjekker hvordan det står til med de og får fiksa det kjapt (f.eks. rust i bærende deler, mansjetter, olje i motor og girkasse, osv., oljelekkasjer, osv.)

Endret av RCP-88
Skrevet

Dette går under normal bruksslitasje. Ingen ting man kan gjøre med sånt, uten å reparere det og håpe på mange problemfrie mil etterpå. Husk at bilen er tolv år gammel, og at gummi eldes. Føleren eldes også, husk at det under et bilpanser kan være ganske tøft miljø, med vekslende temperaturer, fukt og saltsprut. o.s.v

Skrevet (endret)

Dersom det fantes en gummiplugg i motorblokken som råtnet så motoroljen etter noen år stod ifare for å renne ut, ville det ikke være å forvente at noen (Subaru Norge eller verksted...) tok ansvar for å informere kunden om dette? Ganske enkelt si at "enkelte slitedeler i gummi vil, hvis de ryker, forårsake store skader på bilen, så de bør ikke bli eldre enn 10 år"? Jeg synes det virker fornuftig og rimelig.

Endret av qwer993
Skrevet

Dersom ditt og dersom datt.. Er du misfornøyd kan du kjøpe deg en annen 12 år gammel bil og se hvor lenge den holder.

Skrevet (endret)

Forventer du et personlig gullbrev fra Subaru der de forklarer hvor lenge den og den skruen varer eller? Bilen er gammel, lev med det.

Endret av BeFs
Skrevet
Ganske enkelt si at "enkelte slitedeler i gummi vil, hvis de ryker, forårsake store skader på bilen, så de bør ikke bli eldre enn 10 år"?  Jeg synes det virker fornuftig og rimelig.

9223761[/snapback]

Hadde mansjetten hatt skader ved service ville du ha fått beskjed om det og kunne valgt og bytte den.

Ett verksted vil neppe få annet enn kjeft hvis de oppfordret til og bytte ting for sikkerhetsskyld da mange slike mansjetter holder lengre enn det du opplevde.

Stein, snø og is, kvister o.l kan skade mansjetten, som bileier må man selv inspisere etter slike skader.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg sjekker alle mansjetter, belger, klemmer og slanger/rør hver gang jeg skifter mellom sommer- og vinterhjul. Dette er deler som er i bevegelse hele tide, fra -30 til kanskje over 100 grader, og som selvsagt slites. Du forventer vel ikke at dekk skal holde 10-15 år heller? Alle deler som er i bevegelse blir slitt, og må ettersees og byttes ved behov. Dersom du hadde sjekket belgene, og byttet når de var utslitt, hadde du kommet fra det med en kostnad på noen hundre.

Elektronikkfeil kan selvsagt oppstå når som helst. Personlig synes jeg elektronikken i en bil holder uendelig mye bedre enn for eksempel en dataserver til over 100.000 kr, tenk på at den skal funke under alle temperatur- og luftfuktighetsforhold i løpet av året, i mange år. Og det gjør den som regel. Jeg har oftere feil på PCene mine enn på elektronikken i bilen (og det er ikke ofte PCene mine feiler heller).

Skrevet

har en tjommi som har ein legacy 2,2 gx eller noe sånt.. går som ein klokke etter 250.000 km.. grisekjørt og herjet med.. du har nok enten fått en mandagsbil, eller kjøpt grisen i sekken..

Skrevet (endret)
2) En elektronisk føler måtte byttes da bilen enkelte ganger ikke ville starte (har skjedd tre ganger). Pris 3000kr. Hvilken kvalitet er det egentlig på elektronikken i biler? Aktuell bil har stått tørt i garasje i alle år. Dårlig kvalitet er min konklusjon.

9220193[/snapback]

Kvalitet på elektronikk måles ikke basert på èn enhet. Det skal minst 1000 slike enheter til for å kunne se hvorvidt en aktuell del har god kvalitet. En typisk bil inneholder en haug av sensorer, og at èn av disse dør eller slutter å fungere en dag etter 10 års drift er ikke et tegn på dårlig kvalitet fra produsentens side. Det er en typisk forbrukerkonklusjon at en enkelt produsent er søppel fordi èn enkel enhet ikke har fungert etter forbrukerens egne krav.

Mange av disse følerene er dessuten ikke elektronikk, men bare rene mekaniske følere med et mekanisk styrt potensiometer el.l. Hvis man ser på f.eks lambdasonden, som er en vesentlig sensor, så er det (mer eller mindre) ingen elektronikk i den. Det måles bare ren motstand som avgis som en spenning basert på plater av forskjellige kjemiske stoffer pakket inn i kjeramikk. Sot og annen drit fra eksosen ødelegger fort den nøyaktige målingen, og dette er da ikke et tegn på dårlig elektronikk. Denne sensoren krever temperaturer på rundt 300 grader for å fungere og står derfor svært nært selve motorblokka, og en kan jo tenke seg til hva som egentlig skjer inni der for hver gang man stopper og den kjøles ned, så starter og varmer den opp, kjøler ned, osv. opptil flere ganger daglig i 10 år.

Endret av jonepet
Skrevet (endret)

Det du egentlig bør klage på er prisoverslag på verkstedet. Den bilen har du ikke noe å klage på. Mansjett (drivaksel?) er jo laget av gumi som etter hvert blir uttørket og minster sin elastisitet, og det er den er i bevegelsen hele tiden, hjelper i hvertfall ikke på saken.

Det jeg reagerer på er den oppgite prisen for jobben, 7000, halo, det er max 2,5 timer arbeid, så jeg syns ikke det bør koste mer enn 4000.

Har netopp skiftet (selv) bærekuler på begge sidene på en VW Vento 1995 model og det tok 3 timer til sammen, (noen røykepasuer underveis ble det også) selv med en del problemer pga. fastrustne bolter som knakk. Den mansjett jobb bør ta enda kortere tid.

KLAG PÅ PRISEN, IKKE BILEN!!

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Skrevet

Subaru har vel relativt dyre deler og før var det svært begrenset med uorginale deler til den, regner med de 7000,- inneholder både arbeid og deler så da er det ikke sikkert det er noen upris. Og ta erfaringer med en bil når det gjelder tid og overføre til en helt annen konstruksjon er ikke noen spesiellt nøyaktig metode.

Skrevet (endret)
Subaru har vel relativt dyre deler og før var det svært begrenset med uorginale deler til den, regner med de 7000,- inneholder både arbeid og deler så da er det ikke sikkert det er noen upris. Og ta erfaringer med en bil når det gjelder tid og overføre til en helt annen konstruksjon er ikke noen spesiellt nøyaktig metode.

9231117[/snapback]

Hvordan kan du si noe sånt? Hvor mye koster den mansjett? 3000!? For min Vento koster den 149kr, uoriginalt, la oss si at original koster 1000. Hva med resten, de 6000.

Jeg har ikke sagt at min arbeidstid kalkulasjon er noe spesielt riktig, men hvordan vil du forklare så høy pris da?

Hadde min andre bil inne på servis og bremsekloss/skive skift. Fant ut at jeg betalte 400kr for demontering og montering av 2 hjul. Det er FREKT. De som lever av dekk tar 100kr. per dekk ved dekkbytte.

Disse pakkeprisene er det dyreste. Leste i motor for 5 år siden at "Register Reimen Pakke" hos Mazda hadde timepris på 1200, mens normal timepris på den tiden var 650kr.

En blir flodd uansett, men det hjelper å forhandle.

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Skrevet

Det koster jo rimelig mye mer når mansjetten er ødelagt, og det har sørget for å ødelegge akslingen under. Da er det jo ikke bare å bytte mansjetten, men hele akslingen må byttes.

Skrevet (endret)

Leste ikke så nøye den første posten. Han blir ikke flodd da, men det er dyrt alikevel.

Hilsen

Staljin

Endret av staljin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...