Gå til innhold

Guide: Virtualisering


Anbefalte innlegg

Virtualisering er i alle fall kjekt for de som tester virus :) Og så er det veldig kjekt at man kan teste masse rart og gå tilbake til start når noe går galt.

 

Veldig kort artikkel. Har lyst til å vite mer om hver enkelt, og en sammenligning mellom de forskjellige.

 

En del moderne CPUer har jo "støtte for virtualisering" hvordan får man benyttet seg av dette, og hva er fordelene?

9219366[/snapback]

En fordel jeg har fått med meg er at du kan kjøre Windows under Xen. Før virtualiseringsstøtte kom så måtte man modde Windows for å få det til å fungere. Og det likte visst ikke Microsoft så det kom ikke noen modifiserte windowser til xen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En fordel jeg har fått med meg er at du kan kjøre Windows under Xen. Før virtualiseringsstøtte kom så måtte man modde Windows for å få det til å fungere. Og det likte visst ikke Microsoft så det kom ikke noen modifiserte windowser til xen.

9221134[/snapback]

Kan de ikke bare gjøre det selv? Alle de andre virtualiseringsprogrammene gjør jo det.

Lenke til kommentar

synes dette høres spennende ut jeg :)

 

Jeg går i disse dager med planer om å sette opp en filserver hjemme, i tillegg til den webserveren jeg allerede har. Har i utgangspunktet tenkt å bygge begge inn i ett tre kabinett.

 

Vil dette si at jeg jeg kan ha EN maskin som kjører ubuntu (filserver) og på denne opprette en virituell maskin som webserver? Hvilket viritualiseringsprogram er å foretrekke til Linux da?

Lenke til kommentar
Ser at Microsoft Virtual PC sliter med tregheter. Har MS et annet alternativ som er bedre, "Microsoft Virtual PC Pro", for eksempel? Spiller ingen rolle om det koster penger.

 

Hva er ulempene med VMware i forhold til Microsoft Virtual PC, er det like plaget av tregheter?

9223745[/snapback]

etter du har satt opp en virtuell maskin kan du benytte andre fjernstyringsmuligheter eksempelvis VNC eller RDP. RDP er mye raskere enn å benytte konsollet til den virtuelle maskinen.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hva man bruker dette til ? Virtualisering. Gjerne et enkelt eksempel da jeg bare er nysgjerrig.

 

Har forstått det sånn at det kan brukes til å prøve ut nye operativsystemer. Men det må jo være mer enn det?

9220848[/snapback]

Selvfølgelig. Dette gir deg forskjellige muligheter, og kanskje mer enn en selv klarer å komme på i farten.

 

Tenk deg at operativsystemet du ønsker å installere, nå legger seg over 3-4 filer i en folder, i motsetning til på en partisjon som det vanligvis gjør på en enkeltstående PC. Dette gir deg muligheten til å klone installasjonen på rappen, med vanlige "copy and paste" kommandoer. Utover dette er det laget en del fancy funksjoner som kan være nyttige.

 

Med VMware kan du for eksempel glemme defragmentering i selve operativssystemet du måtte kjøre (gjelder gjeste OS), da du enkelt kan benytte VMware sin defragmenterer på gjeste OS'et. VMware kan da defragmentere gjeste OS'et når det er slått av. Det skjer "utenifra" gjeste-OS'et.

Har kun testet defragmentering med Windows. Vet heller ikke hvor høy kvalitet defragmentereren måtte gi.

 

Nå er defragmentering litt kjedelig eksempel kanskje. Jeg foreslår at du besøker www.vmware.com og leser mer om VMware Workstation eksempelvis.

 

Ellers kan du jo besøke de fine guidene hos HWB.no

Jeg ble selv imponert over VMware Infrastructure guidene der.

Før jeg leste guiden visste jeg ikke at det fantes slike muligheter.

 

EDIT: Kom på en annen kjekk funksjon. La oss si du kjører 2 stykk Windows gjeste OS. Og at du tidligere har vært nødt til å kanskje brenne en CD for å flytte data, bruke en minnepinne eller liknende. Med WMware kan du bruke dra-og-slipp -metoden fra det ene vinduet til det andre. Gjeste OS'ene lever altså i sine egne vinduer som du kan flytte på, maksimere og minimere..

 

Og trenger du nettverksdeling mellom disse for litt mer avanserte utvekslinger, så er ikke det noe problem med den sterke nettverksstøtten som VMware har lagt med. Du kommer deg også på internett, og alle dine gjeste OS kan benytte internett, samtidig kan verts-OS'et også bruke internett selvfølgelig.

 

Poenget med virtualisering er gjerne å ikke bruke verts-OS'et særlig, selv om det ikke er noen som helst begrensninger for at det kan brukes som en hvilken som helst enkeltstående PC.

 

Alt som kjører på den PC'en du skal benytte vil ta ressurser som CPU, minne og harddiskplass. Spesiellt minnemengden vil du fort merke at er en begrenset ressurs. Jo flere gjeste OS du kjører jo mer minne "spises".

 

Merknad: Jeg har kun erfaring med VMware Workstation selv. Versjon 2, versjon 4 og nå har jeg nylig skaffet meg versjon 6 som jeg såvidt har fått tittet litt på.

JEG ANGRER OVERHODE IKKE på valget av virtualiseringsplattform (WMware).

Du kan abonnerer på support, og jeg tipper den er god, selv om jeg aldri har vært nødt til å bruke support. Det går an å laste ned manual fra internett, eller så kan du betale for en trykket manual om du vil.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Vmware er et fint produkt som er oversiktlig, brukevennlig, og driftsikker. Er det noen som har testet Virtualbox og som kan sammenligne disse to?

Det vil i så fall være endel penger å spare på å benytte Virtualbox i stedet for Vmware.

 

På en annen note - er det noen som har testet noe 3d grafikk i disse?

med siste beta av Vmware 6, med aktivert eksperimentell 3d, så er det få DirectX applikasjoner som fungerer smertefritt.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hva man bruker dette til ? Virtualisering. Gjerne et enkelt eksempel da jeg bare er nysgjerrig.

 

Har forstått det sånn at det kan brukes til å prøve ut nye operativsystemer. Men det må jo være mer enn det?

9220848[/snapback]

For min del: Testing av ny programvare. En ting som behendig ble utelatt i artikkelen er differensielle disker, som gjør at jeg med VPC slipper å installere OSet på nytt hver gang, samtidig som jeg kun har en OS-installasjon på tvers av alle mine virtuelle maskiner. DET er vanvittig praktisk for meg, og gjør at jeg bruker mye mindre diskplass enn jeg ville ha gjort med f eks VMWare. Det tar meg bare et par minutter å få en "frisk installasjon" av Windows XP eller Windows Server 2003 på beina :)

Lenke til kommentar

Jeg hører stadig noen snakker om tregheter i VPC, det jeg lurer på er hva den virtuelle PCen da blir brukt til. Jeg kjører en rekke serverapplikasjoner, og det fungerer knallfint til testing og utvikling, men jeg ville selvfølgelig ikke brukt VPC i et produksjonsmiljø, til å se film i, spille i eller tilsvarende. Microsoft Virtual Server er rimelig lik VPC, og egner seg såvidt jeg kan se godt til rimelig lettvekts serverjobber, mao det som faktisk egner seg for virtualisering. De riktig tunge serverjobbene bør jo uansett ikke gå virtuelt, uavhengig av virtualiseringsmetode.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått riktig nå så er virtualisering en fin måte å spare penger på dersom du har bruk for flere maskiner til å utføre enklere jobber? F. eks. en web-server og filserver på en maskin men i to virtuelle os. Slik at endringer du gjør på f. eks. web-serveren ikke berører filserveren i det hele tatt og du får bedre kontroll og sikkerhet. Uten å måtte legge ut prisen for to fysiske maskiner?

 

Eller f. eks. teste ut programmer og drivere du trenger i et os som Vista 64. For å finne ut om du kan oppgradere eller ikke?

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar
Eller f. eks. teste ut programmer og drivere du trenger i et os som Vista 64. For å finne ut om du kan oppgradere eller ikke?

9225097[/snapback]

Nope. Dette er ikke tilfelle, for de virtuelle maskinene vil også komme med virutell hardware, som f eks VMware Virtual Network Adapter eller hva den heter for noe. For å sjekke hvilke drivere etc du trenger er jeg stygt redd for at du må installere rett på jernet.

Lenke til kommentar
For min del: Testing av ny programvare. En ting som behendig ble utelatt i artikkelen er differensielle disker, som gjør at jeg med VPC slipper å installere OSet på nytt hver gang, samtidig som jeg kun har en OS-installasjon på tvers av alle mine virtuelle maskiner. DET er vanvittig praktisk for meg, og gjør at jeg bruker mye mindre diskplass enn jeg ville ha gjort med f eks VMWare. Det tar meg bare et par minutter å få en "frisk installasjon" av Windows XP eller Windows Server 2003 på beina :)

9224585[/snapback]

Til testing funker snapshots utmerket i VMWare Workstation. Da får du ikke bare lineære snapshots, men du kan enkelt lage et tre med forgreninger, og det vises i en fancy grafisk representasjon :)

 

Når man bruker snapshots blir heller ikke diskene duplisert - kun endringer blir laget. Regner med det er dette du mener med "differensielle" disker.

 

Et av problemene med VPC sammenliknet med VMWare er dårligere plattformstøtte. For det første finnes VPC bare til Windows (fantes til MacOS tidligere, men den ble som vanlig droppet etter MS kjøpte opp firmaet). I tillegg merker du også hva MS satser på av gjeste-OS, i motsetning til VMWare som offisiellt støtter en haug med OS. Min erfaring er også da at VMWare er mer kompatibel.

Lenke til kommentar
De riktig tunge serverjobbene bør jo uansett ikke gå virtuelt, uavhengig av virtualiseringsmetode.

9224616[/snapback]

Det går kjempefint å virtualisere tunge serverjobber, selv om det kanskje ikke lar seg gjøre med MS VirtualPC ;)

 

Derimot fins det løsninger som bruker en mer effektiv hypervisor, f.eks. har IBM levert slike løsninger i lang tid på sine større servere (System i, System z...)

 

En annen mulighet er å bruke OS-level virtualisering, hvor man snarere partisjonerer ett OS istedenfor å kjøre flere OS på virtuell hardware. Da deler man den samme kernelen og slipper også begrensningene som ligger i hardware-emulering. Resultatet er meget effektiv virtualisering med minimal overhead pr. virtuelle maskin. Slikt funker fint i OS som Solaris, GNU/Linux og *BSD :)

Lenke til kommentar

Vi bruker VMWare ESX (VMware Server-versjon som installeres rett på jernet uten annet OS i bunn) kombinert med VirtualCenter hos oss på jobb. I første omgang i test- og utviklingsmiljøer, men også i produksjon i det spe(under kraftig utvidelser). Ved siste opptelling hadde vi 33 VMware-servere(fysiske serverbokser) med rundt regnet 460 VM's (Virtuelle maskiner) på. Går som juling, lagring er selvsagt på SAN, men det har spart oss for et ikke uvesentlig antall kroner å gjøre det på denne måten framfor å kjøpe fysiske serverbokser til hver enkelt. For ikke å snakke om plass i datahallen, kjøling, strøm, rack, utnyttelse av datakraft osvosv.

Lenke til kommentar
For min del: Testing av ny programvare. En ting som behendig ble utelatt i artikkelen er differensielle disker, som gjør at jeg med VPC slipper å installere OSet på nytt hver gang, samtidig som jeg kun har en OS-installasjon på tvers av alle mine virtuelle maskiner. DET er vanvittig praktisk for meg, og gjør at jeg bruker mye mindre diskplass enn jeg ville ha gjort med f eks VMWare. Det tar meg bare et par minutter å få en "frisk installasjon" av Windows XP eller Windows Server 2003 på beina :)

9224585[/snapback]

Til testing funker snapshots utmerket i VMWare Workstation. Da får du ikke bare lineære snapshots, men du kan enkelt lage et tre med forgreninger, og det vises i en fancy grafisk representasjon :)

9226323[/snapback]

Nei. Les mitt innlegg igjen du. Jeg kan ha flere virtuelle maskiner (samtidig) med selve OS-installasjonen liggende på en fil (som brukes av alle de virtuelle som er basert på dette base image). Det du beskriver er undo-disks, som gjør at man kan revertere til en gitt situasjon. VMWare har (i hvert fall ikke i gratisversjon) noe som tilsvarer Differensielle disker.

 

(VPC Undo Disk / VMWare Snapshot: når du starter en virtuell maskin skrives alle endringer til en egen fil, og når du siden avslutter den virtuelle maskinen kan du enten velge å forkaste edringene, bevare dem men ikke skrive dem til "harddisk-filen", eller bevare dem og skrive dem til "harddisk-filen").

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg testa Virtual PC, men jeg syns nå huske at VMware hadde bedre muligheter for snapshots enn undo disks i VPC. Kan du lage mange hierarkiske snapshots i VPC?

 

Forøvrig går det nok fint an å gjøre akkurat hva du beskriver som "differensielle disker" i VMware også ved å opprette linked clones.

Lenke til kommentar
Vil dette si at jeg jeg kan ha EN maskin som kjører ubuntu (filserver) og på denne opprette en virituell maskin som webserver? Hvilket viritualiseringsprogram er å foretrekke til Linux da?

9223897[/snapback]

Jeg har dessverre ikke testet ut alle løsningene, for det fins mange muligheter i linux.

 

Full virtualisering (emulering): VMware, Xen, QEMU, KVM, VirtualBox

 

Paravirtualisering: Xen

 

OS-virtualisering: OpenVZ, VServer

 

 

Skal du kjøre vilkårlige fremmede OS som gjester (f.eks. Windows), er du nødt til å velge en av de øverste. Men de andre kan brukes til å kjøre linux-gjester, eller bare "partisjonere" OSet ditt i flere isolerte instanser.

 

Selv har jeg mest erfaring med VMware.

Lenke til kommentar
Nå er det en stund siden jeg testa Virtual PC, men jeg syns nå huske at VMware hadde bedre muligheter for snapshots enn undo disks i VPC. Kan du lage mange hierarkiske snapshots i VPC?

 

Forøvrig går det nok fint an å gjøre akkurat hva du beskriver som "differensielle disker" i VMware også ved å opprette linked clones.

9230950[/snapback]

Linked clones så ut til å tilsvare diffensielle disker ja. Jeg regner med at de kan være hierarkiske i VMWare også.

 

Nei, du kan ikke lage differensielle snapshots i VPC. Har faktisk aldri tenkt på det heller, har ikke hatt behov for det, men ser at det kunne vært nyttig i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
frank_jarle: Det funker fint etter du har installert VMWare Guest Tools. Men om du ikke har installert de nødvendige driverne, eller rett og slett bruker et gjeste-OS som ikke er støttet, så må du bruke CTRL+ALT trikset.

9219354[/snapback]

 

 

jajo, kan kanskje stemme det når du nevner det...når jeg sjekker så har jeg brukt noen gamle imager på jobben hvor dette var preinstallert. Men så har jeg også vært borti endel imager hvor vmw tools ikke er installert og har allikevel drad musen mellom to skjermer (xp desktop og virtuell maskin på egen skjerm), underlig, og har ikke brukt ctrl+alt...

 

tror jeg skal sjekke neste gang jeg bruker image på jobben, om det er noe som er installert uten at jeg har merket det...

 

men tror nok du har helt rekkt i vmw tools må være installert for å dra musen over ja.

 

 

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...