Gå til innhold

HP Pavilion HDX tråden


convak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snekker'n:

 

Vil du ha en notebook uten ekstra software så kan du kjøpe en business modell, er ikke verre enn det. Regner med det gjelder for flere merker enn HP.

 

Er vel kanskje litt naivt å tro at HP ville forandre TV kort standarden i denne maskinen for de få folkene som bor i Norge og faktisk kjøper denne maskinen? Jeg er også rimlig sikker på at andre maskiner som blir laget nå støtter samme standard som HP uansett merke. T.o.m. tastaturet er jo laget så det kan selge samme maskin i flere land (Norge, Sverige, Danmark++) En annen ting er det at forhandlerene har tilgang til samme specs som HP har og om de da reklamerer for noe som ikke virker i Norge er det da HP eller f.eks. Elkjøps skyld? Jeg syntes ihvertfall ikke forhandlerenes uvitenhet evt motvillighet til å lese spesifikkasjonene er HPs feil. Ca 100% av gangene det ringer inn en kunde og spør: HÆ? Virker den ikke på ISDN? Eller: Har den ikke bluetooth?? SÅ har forhandleren sagt eller skrevet noe feil. Dette er da forhandlerens ansvar.

 

Når du påstår at support legger på røret er jeg veldig inntressert i vite hvor du ringer. Ringer du vanlig support nummer og blir satt over til teknisk avdeling så har jeg ingen tro på at det blir lagt på. Jeg kjenner alle som jobber der og ingen av disse ville legge på om ikke du var særdeles ubehaglig å snakke med, t.o.m. da har vi en egen avdeling du får snakke med. (klageavdelingen) Dersom du kan "motbevise" dette og det skjer igjen og du får et navn så kan du sende meg en PM og jeg skal "ta" denne agenten dette gjelder.

 

At det blir en del standard svar når du ringer inn og spør om ting agentene har fått beskjed om at de ikke har support på som f.eks. nedgradering av OS så ser jeg ikke på det som rart. Hvorfor skulle HP betale agenter for å supportere dette og alle problemene som måtte følge dette? Finne drivere o.s.v. mens andre kunder må sitte i kø med ordentlige problemer?

 

For at dere skal få kjøpe en HDX9050 for 14k så må selvsagt alle leddene denne maskinen skal gjennom være så billig som mulig og da kan ikke HP bruke penger folk som har lyst til av ymse grunner å nedgradere OS. Uten å være sikker så regner jeg også med at recovery løsningen er billigere enn det å sende med egne plater. Dessuten kan ikke support agentene være dataingeniører heller ettersom de da skulle hatt dobbelt så godt betalt, kan bare se for meg at supporten ville kostet 25kr/min, for kunder utenfor garanti ville det vel blitt som hos MS der de tar opp mot 500kr på forskudd for samtalen om de fikser problemet eller ikke. Samt at antagelig ville HDX9050 kostet 18-20k.

 

 

Over til en helt annen ting...

 

Jeg har testet en HDX9070 (bare i ca 30 min:)

En ting som skuffet meg stort var faktisk ytelsen. Når jeg holdt på å innstallere et spill på den og prøvde å bruke windows i mellomtiden gikk jo alt i sirup? Det var ikke snakk om annet enn kontrollpanel og lignende ingen 3 parts programvare. Ok det er ikke 7200rpm disker i den, men alikevel.

Når jeg prøvde benchmarken i World in Conflict ambisiøst nok på full detalj i 1440x900 fikk jeg 6fps over vannet der du har høyest fps.

Etter dette prøvde jeg på high som er mye mindre krevende enn om du bruker custom og setter alt på fullt. Dette fungerte omtrent like dårlig. Jeg vet at benchmarken er mere krevende enn selve spillet pga alle effektene så jeg startet spillet, men det var klin umulig å spille, det hakket helt vilt.

 

Hadde seriøst større forhåpninger ettersom en kompis av meg på jobb kjører samme oppløsning på en stasjonær med like mye ram og et X800GTO kort og en AMD prosessor som skal være merkbart tregere enn den på 9070'en, der kjørte det strøkent på medium uten tegn til hakking ved zooming eller annen bevegelse.

 

Når dette ble testet hadde ikke maskinen vært koblet til nettet engang og ingen oppdateringer var kjørt. Noen som tror jeg rett og slett forventet meg for mye?

Jeg har ikke lest igjennom de ca 900 tidligere innleggene i denne tråden ettersom dette ikke engang er min maskin så om det har stått noe om dette tidligere så må noen gjerne påpeke dette.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Hans Erling, jeg hadde skrevet et langt svar til deg,men selvsagt gikk tastaturet amokk også på denne maskinen.

Det som skjer er at om en trykker feks linjeskift eller mellomrom så hopper pekeren vilt rundt på siden eller at du forlater siden du er på.

Feks som her når en skriver i tråden så havner en på HW sin forside, dette er temmelig frustrerende,nei det skjer ikke hver gang men problemet er dog der og er et alvorlig problem.

Dette fenomenet har jeg opplevd på alle tre maskinene og ingen kan fortelle hva årsaken er :wallbash:

Lenke til kommentar

Hans Erling

 

 

 

Snekker'n:

 

Vil du ha en notebook uten ekstra software så kan du kjøpe en business modell, er ikke verre enn det. Regner med det gjelder for flere merker enn HP.

 

Selvsagt gjør det det,men hvorfor ikke gi samme reelle valget til alle brukere på alle maskiner :hmm:

 

Er vel kanskje litt naivt å tro at HP ville forandre TV kort standarden i denne maskinen for de få folkene som bor i Norge og faktisk kjøper denne maskinen? Jeg er også rimlig sikker på at andre maskiner som blir laget nå støtter samme standard som HP uansett merke. T.o.m. tastaturet er jo laget så det kan selge samme maskin i flere land (Norge, Sverige, Danmark++)

 

Naivt eller ei, saken er vel så enkel at om en reklamerer med et produkt så skal det produktet fungere i det land det reklameres,ergo står det digitaltv så skal det fungere om ikke skal vel produsenten skrive feks "gjelder ikke Norge" dette skal stå slik at det er lett å opfatte for kunden.

Hva tastaturet har med dette å gjøre skjønner jeg ikke,det fungere jo, men det vi kan si der er jo at det selges maskoner med andre tastatur og da er jo nettop dette uthevet med feks OBS Engelsk tastatur :hmm:

 

Ca 100% av gangene det ringer inn en kunde og spør: HÆ? Virker den ikke på ISDN? Eller: Har den ikke bluetooth?? SÅ har forhandleren sagt eller skrevet noe feil. Dette er da forhandlerens ansvar.

 

Vet ikke om du mener at HP kunder er spesielt dumme eller om du bare overdriver her :hmm:

Men jo om forhandlerne gir dårlig service feil info osv osv så er det faktisk også HP sitt annsvar,fordi det er HPs produkt og de kan selv bestemme hvem som skal selge dette, velger man derimot å overse dette fordi en da vil selge minder er det en annen sak.

 

Når du påstår at support legger på røret er jeg veldig inntressert i vite hvor du ringer. Ringer du vanlig support nummer og blir satt over til teknisk avdeling så har jeg ingen tro på at det blir lagt på. Jeg kjenner alle som jobber der og ingen av disse ville legge på om ikke du var særdeles ubehaglig å snakke med, t.o.m. da har vi en egen avdeling du får snakke med. (klageavdelingen) Dersom du kan "motbevise" dette og det skjer igjen og du får et navn så kan du sende meg en PM og jeg skal "ta" denne agenten dette gjelder.

 

Jeg driver selv firma innen servicenæringen og har således ikke fått tilbakemeldinger så lang om at jeg er uhøflig eller ubehagelig å prate med,så årsaken ligger neppe der :whistle:

 

For at dere skal få kjøpe en HDX9050 for 14k så må selvsagt alle leddene denne maskinen skal gjennom være så billig som mulig og da kan ikke HP bruke penger folk som har lyst til av ymse grunner å nedgradere OS. Uten å være sikker så regner jeg også med at recovery løsningen er billigere enn det å sende med egne plater. Dessuten kan ikke support agentene .

være dataingeniører heller ettersom de da skulle hatt dobbelt så godt betalt, kan bare se for meg at supporten ville kostet 25kr/min, for kunder utenfor garanti ville det vel blitt som hos MS der de tar opp mot 500kr på forskudd for samtalen om de fikser problemet eller ikke. Samt at antagelig ville HDX9050 kostet 18-20k.

 

Nå er det vel få/ingen som får den til 14K, den starter vel nærmere 15k og opp til over 20K, men vil tro at ytterst få som kjøper en naskin til en slik pris hadde reagert om den ble 200 kr dyrere for nettop å få med CD-er slik at man fikk et reelt valg.

Når det så gjelder andre os så trodde jeg at HP støttet valgfrihet,og jeg snakker ikke om drivere som finnes til feks skjermkort osv,men om drivere til det som er unikt fra HP på maskinen,dette ville ærlig talt ikke kostet mye å utvikle/tilpasse

 

Betal support,ja om dere måtte ta betalt for en support ang feks et os som ikke var standard så var det greit,det er tross alt bedre med et valg enn slik som nå intet valg/support :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Og når en klager så er en også istand til å rose :)

 

Jeg har nå sittet en stund i telefonen og snakket med en meget hyggelig kar på HP support ang det fenomenet med at musepekern lever sitt eget liv og det jeg skriver til tider forsvinner, dette var et ukjent problem,men de lovte her og ta tak i dette og ringe meg tilbake etter at dette var undersøkt :thumbup:

Lenke til kommentar

Fikk kjørt 3Dmark-testene:

 

3Dmark03: 11783

3Dmark05: 8770

3Dmark06: 4093

PCmark05: 5090

 

Har en opplevelsesindeks på 4,7:

 

Prosessor: 4,9

Minne: 4,8

Grafikk: 5,9

Spillgrafikk: 5,4

Primærharddisk: 4,7

 

Omtrent det samme som andre har fått :)

 

Må få testet bioshock på maskinen... :hmm:

Lenke til kommentar

Min er opplevelsesindeks på 4,8:

 

 

Prosessor: 5,1

Minne: 4,8

Grafikk: 5,9

Spillgrafikk: 5,4

Primærharddisk: 5,2

 

Ser ut som minnet drar ned en del.

Er det noen som vet hvor en kan få tak i bedre minnebrikker enn dem som leveres std.

De som står i er : Hynix PC2-5300S-5.5.5.12

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snekkern, når du skriver er du sikker på at du ikke kommer borti toutch padden med tommelen eller noe? :p

 

Jeg opplevede det samme som du beskriver på den bærbare vi fikk av skolen i fjor og det var en eldre dell maskin... Fant ut etter en stund at jeg kom nær toutch padden innimellom med tommelen. :S

 

Har ikke merket det på hp maskinen, kanskje fordi det er lengre avstander på den og jeg ikke har så store hender. :p

 

Bountyhunter

Lenke til kommentar
Snekkern, når du skriver er du sikker på at du ikke kommer borti toutch padden med tommelen eller noe? :p

 

Jeg opplevede det samme som du beskriver på den bærbare vi fikk av skolen i fjor og det var en eldre dell maskin... Fant ut etter en stund at jeg kom nær toutch padden innimellom med tommelen. :S

 

Har ikke merket det på hp maskinen, kanskje fordi det er lengre avstander på den og jeg ikke har så store hender. :p

 

Bountyhunter

9595261[/snapback]

 

Nei,har deaktivert toutch padden uten res , har også påøvd å kjøre i sikkerhetsmodus og selv der klarte vi å fremprovosere dette, så ja det er rare greier :hmm:

Lenke til kommentar

Satt og kikka litt gjennom denne std programvaren som HP pakker i maskinen og ser at akkurat samme software pakkes i alle HDX maskinene til tross for at de har litt forskjellige behov.

 

Feks finnes det et programm med som heter LightScribe Direct Disc Labeling

problemet er bare at 9070 ikke har noen enhet som støtter dette slik 9050 har,fordi 9070 har HD-DVD :)

Lenke til kommentar

I disse miljøtider,er det nødvendig med så mye embalasje :hmm:

Her ser dere esken til HDXen sammenlignet med esken til en maskin med 15,4" skjerm.

 

NR1.jpg

 

 

Og trenger en dette?

5 bøker med hurtiguide,når alikevel brukermanualen ligger på maskinen.

Hadde det ikke her klart seg med enten en med det språket der maskinen selges,eller en med alle språk som viste til manualen på maskinen :hmm:

NR2.jpg

 

I tillegg ligger så dette:5 store plakater som utelukkende er reklame.

 

NR3.jpg

 

Når det gjelder recoverydelen,hvorfor ikke gjøre slik:

 

NR4.jpg

Lenke til kommentar

Hei

 

Er litt uenig med deg Sekker'n ang. innpakkingen.

 

Synes det var kvalitet over innpakkingen. Har ofte fått vare ødelagt i forsendelse pga. av for dårlig embalasje.

 

Bøkene, tja, jeg er av de som synes det er greit å få med litt skriftlig info. At det pakker for flere språk av praktiske orsaker er forståelig.

 

Plakatene var nyttige ved oppakkingen. Grei oversikt over maskinen som gjorde det lett å få rask oversikt. Supert tiltak fra HP.

 

Når det gjelder Recovery, så er jeg mer enig med deg og skulle også ønske muligheten for en ren innstalasjon av operativsysemet. Gjerne på samme måte som i dag men med følgende valg ved førstegangs oppstart:

- kun operativsystem m/drivere

- Operativsystem/Drivere + de tilleggsprogram en selv ønsker.

- Normal innstalasjon (Full pakke)

 

Selfølgelig må der være mulighet til å etterinstallere de andre komponentene hver for seg, hvis ønskelig.

Endret av brg
Lenke til kommentar
Va har du för mus kopplad till datorn? trådlös?

Stöder drivrutinerna Vista?

 

Problemet är annars noterat på notebook forum under HP, men då har de alltid löst sig med att touchpaden varit påslagen och man snudat vid den.

9595805[/snapback]

 

Bruker en Razer copperhead med kabel

9596066[/snapback]

 

 

Jeg har hatt problemet med en annen bærbar. Da hadde COM-porten og USB samme adresser. Prøv å deaktiver en av COM til musen slutter å hoppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...