Gå til innhold

Plasma-TV og Xbox360 HDMI eller ikke


joac

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp her.

 

Jeg har en en 42" plasma av type Panasonic 42PV70 og nå har jeg endelig lyst på en ny konsoll og da en xbox 360.

 

Jeg lurer da på om jeg skal kjøpe meg en elite eller premium. Diskstr. er ikke så viktig for meg, så spørsmålet blir da om HDMI vil være en merkbar forbedring i forhold til komponentkabel for mitt TV?

 

Jeg har et yamaha hjemmekinoanlegg som jeg også vil koble på som ikke har HDMI støtte forøvrig.

 

Vil gjerne ha informasjon om oppløsning og tilkoblingsløsning generellt og også informasjon om hva andre gamere med plasma-tv bruker/venter på ;)

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en VGA inngang på tven din så annbefale den, VGA i forhold til HDMI er lik null, du skal ha gode øyne for å se forskjell...selv om det faktisk finnes de som gjør det :)

 

En VGA kabel til 360 fåes kjøpt stort sett alle steder de selger xbox360 utstyr :)

Endret av mX
Lenke til kommentar
Elite og premium er ganske like på bilde vill jeg tro.

Det fins optisk utgang fra 360en så er ikke noe problem med det.

Vill bare nevne at HDMI porten til elite er ikke av den nyesten hdmi porten man kan få tak i.

9199113[/snapback]

 

 

Ach, når skal folk lære? HDMI porten til Xbox 360 Elite er av typen 1.2. Mange tror at PS3 HDMI port som støtter 1.3 er så himla mye bedre. Det er den ikke.

Jeg klipper inn litt info fra siden hjemmekino.no som har en balansert og sakkyndig artikkel om HDMI-typene:

HDMI-versjonene

Siden den første versjonen av HDMI ble lansert er det kommet en rekke utvidelser til standarden. Nedenfor finner du en oversikt over de forskjellige versjonene.

 

HDMI 1.0

Den første versjonen ble lansert desember 2002 og støttet:

 

* Oppløsning opp til 1920 x 1080 60Hz

* 8 kanals 192Khz/24-bit audio

 

HDMI 1.1

Ble lansert may 2004 og man fikk følgende ekstra egenskaper.

 

* Støtte for DVD-Audio

* Støtte for MPCM

 

HDMI 1.2

Ble lansert august 2005 og man fikk følgende ekstra egenskaper.

 

* overføring av 1-bits audioformater som SACD

* Type A kontakt for PC ble tilgjengelig

* Mulighet for at PC-kilder kunne bruk RGB fargeområde med mulighet for å støtte YCbCrCE fargeområde

 

HDMI 1.3

HDMI versjon 1.3 ble lansert juni 2006 og har en del forbedringer i forhold til tidligere versjoner. Forandringene er:

 

* Mulighet til opptil 30, 36 eller 48bits fargedybde mot tidligere 24 (8 bit pr farge)

* Mulighet for automatisk Lip-Sync korreksjon

* Mulighet for å sende Dolby TrueHD eller DTS Master Audio fra spiller for dekoding i receiver.

 

Trenger man HDMI 1.3?

Etter at HDMI versjon 1.3 ble lansert er det oppstått en oppfatning blant mange forbrukere at man må ha denne versjonen for å få full glede av Blu-Ray og HD DVD. Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Når det gjelder den utvidede fargedybden har denne absolutt ingen betydning. Dette fordi at HD DVD, Blu-Ray og DVD kun utgis med 24-bits fargedybde. Større fargedybde ville betydd behov for større lagringsplass og det er lite sannsynlig at HD DVD og Blu-Ray vil komme med utvidet fargedybde (ofte kalt Deep Color av elektronikkprodusentene)

 

HDMI 1.3 gir mulighet for at produsentene kan implementere overføring av Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio til receiver. Dette er ikke et krav for å kunne følge 1.3 standarden og til nå finnes det ingen spillere med HDMI 1.3 som gjør dette. Da de fleste HD DVD og Blu-Ray spillere har innebygd dekoder som omformer disse formatene til MPCM har dette ingen praktisk betydning. Dette er fordi MPCM også er et tapsfritt system og man beholder dermed den samme kvaliteten på lyden som DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD. De fleste nye receivere/forsterkere med HDMI 1.1 eller nyere klarer å spille av MPCM lyd. Playstation 3 klarer f. eks ikke å sende Dolby TrueHD eller DTS-HD MA ut selv om den er utstyrt med HDMI 1.3. En oversikt over receivere/forsterkere som takler MPCM lyd finner du her

 

Muligheten for automatisk lipsynckorrigering er fremdeles ikke implementert av noen produsenter. I tillegg har de fleste nye receivere mulighet til å gjøre denne justeringen selv. Derfor faller også dette behovet bort.

 

 

Til trådstarter: TVen din har en oppløsning på 1024x768 punkter. Jeg garanterer deg at du ikke vil se forskjell på bildet mellom Elite med HDMI og Premium med komponent. Oppløsningen er for lav, og TVen egenskaper for farger og kontrast er helt i toppskiktet, så du vil ikke se det bøss forskjell. Ta det helt med ro, og ikke la teknobabbelet ta overhånd.

Lenke til kommentar
Ach, når skal folk lære? HDMI porten til Xbox 360 Elite er av typen 1.2. Mange tror at PS3 HDMI port som støtter 1.3 er så himla mye bedre. Det er den ikke.

Jeg klipper inn litt info fra siden hjemmekino.no som har en balansert og sakkyndig artikkel om HDMI-typene:

HDMI-versjonene

Siden den første versjonen av HDMI ble lansert er det kommet en rekke utvidelser til standarden. Nedenfor finner du en oversikt over de forskjellige versjonene.

 

 

9199161[/snapback]

Vill bare nevne at HDMI porten til elite er ikke av den nyesten hdmi porten man kan få tak i

Sa strengt tatt at det ikke var mye bedre! =/

Lenke til kommentar

9199161[/snapback]

Vill bare nevne at HDMI porten til elite er ikke av den nyesten hdmi porten man kan få tak i

Sa strengt tatt at det ikke var mye bedre! =/

 

Neida, du bare påsto at den var gammeldags, som jo betyr at den er....? Ja, ikke sant?

 

Teknobabbel, sier jeg. Teknobabbel!

:no:

 

Trådstarter gjør et godt valg i å gå for Premium. Komponent holder i lange baner. Kan hende du ser noen tilbud nå i august/september ifbm Halo3, video marketplace og HD DVD priskuttet.

 

 

Edit: Qoutes

Endret av Spitzi
Lenke til kommentar
- Kjøligere xbox(fordel pga overoppheting av x360's)

 

Dette kan du dokumentere?

9215631[/snapback]

Jeg har ikke kilder foran meg akkurat nå men vet at diverse folk har fått overopphetet xbox av spill som "Oblivion" "Guitar hero" M.M

 

Kilder kan være på llama.com når jeg tenker meg om. Skal se meg litt rundt.

Men ellers så beskrev jeg mange fordeler.

Lenke til kommentar
Hvis du kan vente så kjøp elite, med PV70 så kan du bruke HDMI inngangen og få støtte for 1080p..

9215664[/snapback]

 

 

Du får 1080p med både komponent og VGA (Med komponent kun max 1080i på filmer)

9215686[/snapback]

 

Med pv70 så får du kun 1080p via HDMI.

9215777[/snapback]

 

 

En TV med 1024 x 768 oppløsning :whistle:

Lenke til kommentar
Hvis du kan vente så kjøp elite, med PV70 så kan du bruke HDMI inngangen og få støtte for 1080p..

9215664[/snapback]

 

 

Du får 1080p med både komponent og VGA (Med komponent kun max 1080i på filmer)

9215686[/snapback]

 

Med pv70 så får du kun 1080p via HDMI.

9215777[/snapback]

 

 

En TV med 1024 x 768 oppløsning :whistle:

9215798[/snapback]

 

Ja det stemmer, den har bare 1024 x 768 oppløsning, men bildet blir visstnok meget bra hvis man kjører 1080p via HDMI. Blir selvfølgelig nedskalert men fargegjengivelsen er meget bra.

Lenke til kommentar
Hvis du kan vente så kjøp elite, med PV70 så kan du bruke HDMI inngangen og få støtte for 1080p..

9215664[/snapback]

 

 

Du får 1080p med både komponent og VGA (Med komponent kun max 1080i på filmer)

9215686[/snapback]

 

Med pv70 så får du kun 1080p via HDMI.

9215777[/snapback]

 

 

En TV med 1024 x 768 oppløsning :whistle:

9215798[/snapback]

 

Ja det stemmer, den har bare 1024 x 768 oppløsning, men bildet blir visstnok meget bra hvis man kjører 1080p via HDMI. Blir selvfølgelig nedskalert men fargegjengivelsen er meget bra.

9217376[/snapback]

Hmmm interessant. Så om jeg kjører HMDI så kan jeg kjøre 1080p ut. fra boksen Og selv om ikke tven min viser 1080p så får den bedre bilde om den nedskalerer 1080p til 1080i enn om jeg kjører 1080i inn med komponentkabelen? Er det riktig forstått.

Har du noen linker om dette?

Lenke til kommentar
Hvis du kan vente så kjøp elite, med PV70 så kan du bruke HDMI inngangen og få støtte for 1080p..

9215664[/snapback]

 

 

Du får 1080p med både komponent og VGA (Med komponent kun max 1080i på filmer)

9215686[/snapback]

 

Med pv70 så får du kun 1080p via HDMI.

9215777[/snapback]

 

 

En TV med 1024 x 768 oppløsning :whistle:

9215798[/snapback]

 

Ja det stemmer, den har bare 1024 x 768 oppløsning, men bildet blir visstnok meget bra hvis man kjører 1080p via HDMI. Blir selvfølgelig nedskalert men fargegjengivelsen er meget bra.

9217376[/snapback]

Hmmm interessant. Så om jeg kjører HMDI så kan jeg kjøre 1080p ut. fra boksen Og selv om ikke tven min viser 1080p så får den bedre bilde om den nedskalerer 1080p til 1080i enn om jeg kjører 1080i inn med komponentkabelen? Er det riktig forstått.

Har du noen linker om dette?

9218243[/snapback]

 

Har ingen linker sånn i farten, men jeg selger Panasonic tv der jeg jobber og dette er informasjon jeg har fått fra Panasonic sin selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...