Gå til innhold

Kommentartråd: Mini worklog/showcase, Nor-Dan Puma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nok kanskje ikke noe i worklogen helt med det første, da vi sannsynligvis ikke kommer til og gjøre så alt for mye før til våren, men noe blir det vel.

 

Men jeg lurer på noe, har sett litt på propell til motoren, men dette er et felt jeg er helt grønn på, han jeg kjøpte propell til den andre båten min av, hadde ikke til denne motoren.

 

Det jeg helst vil ha, er en stålpropell, evnt en god aluprop, den bør ikke koste over 2000-2500kr.

Alupropen som sitter på nå har 16"pitch, og etter det jeg kan høre, har motoren ganske riktig turtall, kunne evnt. vært noe høyere tror jeg, skal nok få på en turteller etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har båten kommet seg på land, etter at jeg har begynt og få litt problemer med både startreleet og at den ikke går ordentlig.

Startreleet er ikke noe problem, men jeg har et problem med at ikke den går ordentlig, når du har startet opp og kjører ut fra brygga tenner den ikke på alle sylinderene en liten stund, noe som resulterer i kun halv speed. men så plutselig slå den inn, og så kan den gå helt normalt en god stund før den igjen kan fuske en liten stund osv.

Motoren er jo også veldig tungstartet, noe den har vært så lenge jeg har hatt den.....

 

Takker for tips:)

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har funnet feilen nå, tror kanskje problemt er tenningsrelatert, da jeg tok av plugghetta på den enten den midterste eller den overste sylinderen gikk den fint videre..... kikka litt på tilkoblingene mellom pluggledningene og koilene og de så ikke spesielt bra ut, så skal prøve å få gjort noe der og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hadde nærmest glemt at jeg hadde en worklog her, kan jo ta en liten oppdatering:

 

den gamle motoren er solgt, og ny er innkjøpt, ble en evinrude e-tec 50hk 2005 mod, som hadde vært under vann, kjøpte den meget billig, skrudde den sammen og den startet rett opp! Hadde gått 15timer siden den var ny :w00t:

Men er enda ikke sikker på om det blir denne, eller en mariner 60hk 4-t EFI jeg skal ha på den, får se det litt ann til våren, kan jo teste med begge :thumbup:

 

Nå står båten ute, får vel ikke garasjeplass før vinteren er over og ikke det fryser på ute om natta, så det blir ikke noe jobbing på den med det første, men har allerede planene klare

Lenke til kommentar
Hadde nærmest glemt at jeg hadde en worklog her, kan jo ta en liten oppdatering:

 

den gamle motoren er solgt, og ny er innkjøpt, ble en evinrude e-tec 50hk 2005 mod, som hadde vært under vann, kjøpte den meget billig, skrudde den sammen og den startet rett opp! Hadde gått 15timer siden den var ny :w00t:

Men er enda ikke sikker på om det blir denne, eller en mariner 60hk 4-t EFI jeg skal ha på den, får se det litt ann til våren, kan jo teste med begge :thumbup:

 

Nå står båten ute, får vel ikke garasjeplass før vinteren er over og ikke det fryser på ute om natta, så det blir ikke noe jobbing på den med det første, men har allerede planene klare

 

 

Og hva er planane ? :dribble:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg nettop vært ute og prøvekjørt båten med e-tecen, med den orginale 17" propellen bunna jeg på 54km/t og bunna turtallet på 6000rpm, som jeg tipper var turtallsperra..... Med en raker 24" prop, kom jeg til 5000rpm og 64km/t, litt skuffende men det var bare førsteforsøk ;) skal nå opp på jobb med den og prøve enda høyere rigg og skal se om det er rom for forbedring av skroget ;)

Lenke til kommentar

Den ligger ikke ute, har den på land, men kunne ikke holde meg, og bare måtte ta en prøvetur ;) Har planene for maks fart klare:

 

-Hørere rigging av motoren

-Utvide en av steglistene i skroget for og gjøre båten mer stabil

-Sliping av hele bunnen på båten og stoffe på nytt

-vaske og polere undervannshus da det er litt grodd på tuppen.

 

Jeg SKAL klare 40knop!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...