Gå til innhold

Samsung SyncMaster 226CW vs. 226BW


Sky89

Anbefalte innlegg

Ja, er det jeg mener.

 

Større oppløsning har alltid krevet mer av dataen. Kommer jo til å komme ett punkt der dataen ikke lenger kan holde følge med spillkravene, og man må sette ned oppløsningen for at spillet skal være spillbart.

 

Da havner man utenfor native, og bidlet blir uklart, og man må kjøre med lavere enn 1024 i høyden, som kan bli litt lite i FPS spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å lurer litt her, skal bygge meg PC utover høsten, bestilte tastatur for en stund tilbake siden og PC-en er vel enda litt frem i tid.

 

Men, synes den virker som en veldig fin skjerm. Vil det være noen grunn å vente med å bestille den, eller skal jeg bare slå til å bestille den i kveld?

 

Noen anbefaling på hvor jeg kan bestille fra?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten digresjon her:

 

Fikk mine to stk 226CW på mandag som var. Var ikke noe problem å innstille slik at bildet var behagelig å se på. Men grunnet at jeg driver en god del med "avansert hobby fotografering" så trenger jeg å ha det kalibrert. Her som problemet dukket opp. Kalibrering for hånd fikk jeg ikke slik jeg ville ha det, samt jobbens kalibreringsverktøy var på utlån og usikkert hvor lenge.

 

Stakk innom fotovideo.no i Møllergata i går etter jobb og pratet med en av kundebehandlerene der (knall service btw, han jeg pratet med kunne ganske så bra sakene sine :D ). Endte med at jeg dro hjem med Spyder2PRO kalibreringsverktøyet. Slet litt med selve kalibreringen, men fikk tips på www.foto.no debatt som satte meg på rett vei.

 

Resatte skjermene til factory settings (brightness=100, Contrast=75 og alle RGB=50). Deretter kjørte jeg Spyder2PRO kalibreringen med følgende om at skjermen ikke har RGB justering eller fargetemp/kelving eller lignende. Den ICM profil som ble laget da ble satt som default og jeg sørget for at Colorvisionstartup (som ligger i startup folderen) legget inn ICM profilen inn i skjermkortet (LUT).

 

Jeg vil anta at 226BW også vil kalibreres etter samme premisser.

 

Håper at dette hjelper flere som har samme skjermer til å få kalibrert korrekt. :)

Lenke til kommentar
Da har jeg kjøpt 226CW . Eneste som jeg erger meg over er lysstyrken som er helt ekstrem , og det andre er fargen ..

 

Kan noen her gi meg settingsene sine ? Så får jeg testet det ut

 

lysstyrken er lett å fikse på.

Menu -> Brightness

Personlig har jeg kontrasten på 85

magic tune fikser på farger også... jeg har den på intelligent

 

og jeg har bw og er strålende fornøyd

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det er veldig polariserte meninger om 226CW. Selv tilhører jeg gruppen med Espen3 av de kjempefornøyde brukerne, men tester av en eller annen fransk nettside har jo avslørt en del problemer med 226CW i forhold til 226BW. Så jeg undrer litt på hvor god 226CW en får kanskje går litt på flaks slik som med paneltype i BW, eller om det bare er jeg og Espen ovenfor meg her som begynner å bli gamle og grå, og trenger briller. :wee:

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Da har jeg brukt min CW i 2 dager .. Og jeg må si at dette er en nydelig skjerm . Jeg gikk over fra Samsung Syncmaster CRT 21" og burde være relativ kresen .

 

Som med alle TFT skjermer så er ikke fargene perfekte , men det er bedre en mange andre jeg har testet . Og det spørs hva bruken er ; Jeg spiller mye CS:S og til det så er denne skjermen rett og slett nydelig .

 

Når det gjelder film ,så må jeg innrømme at jeg er noe skuffet . Skal laste ned HD -Filmer og sjekke om det blir bedre .Vanlig Xvid /Divx er det mye "korning" .

 

Jeg bruker 2 år gammelt skjermkort :7800 GT = Skal bytte til Radeon HD3870 da jeg hører at den forbedrer bildekvaliteten ,men jeg er noe skeptisk der .

Endret av Accordvvti
Lenke til kommentar
Kontrast 85?? Da blir jo diskusjon-layouten hvit isteden for blå :p

 

det er fantastisk hvor uintelligente folk er...

nei den er fortsatt blå, og mørkere blir den med mindre kontrast, hvitere/lysere blir den med mer kontrast... prøv selv...

 

Mine settings er perfekte for mine øyne...

Lenke til kommentar
Når det gjelder film ,så må jeg innrømme at jeg er noe skuffet . Skal laste ned HD -Filmer og sjekke om det blir bedre .Vanlig Xvid /Divx er det mye "korning" .

 

Jeg har selv sett både HD og divx/xvid konvertert fra DVD, og HD er det eneste som er severdig på denne skjermen. På nær avstand ser man greit forskjell på 1080p og 720p, og det er nesten så man får følelsen av at ikke engang 1080p er skarpt nok. Dette gapet skyldes først og fremst at oppløsningen på disse divx/xvid-filmene blir for lav i forhold til skjermens oppløsning, slik at bildet oppskaleres i større grad enn med skjermer med lavere native oppløsning. Jeg sitter selv på en laptop med oppløsning på 1680x1050, og det er grusomt mye verre å se på DVD/divx/youtube o.l. på denne skjermen, enn med den forrige med 1024x768. HD er et must, og enda større forskjell blir det i fremtiden når oppløsningene øker ytterligere. Når dette er sagt synes jeg ikke forskjellen er like stor på hvordan DVD/divx-video ser ut på min 19" CRT, om jeg kjører 1024x768 eller 1600x1200 der. Fenomenet synes å være langt mer merkbart på LCD.

 

Jeg bruker 2 år gammelt skjermkort :7800 GT = Skal bytte til Radeon HD3870 da jeg hører at den forbedrer bildekvaliteten ,men jeg er noe skeptisk der .

 

Dette blir noe offtopic, men jeg tror neppe bildekvaliteten blir _bedre_, men Radeon-kortet har innebygget dekoder for HD-film, som hjelper til med å avlaste cpu under avspilling av de ulike HD-formatene betraktelig.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...