Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hente filer fra en laptop som ikke booter


Anbefalte innlegg

laptopen min ville nylig ikke starte pga Feilmelding: "Kan ikke starte Windows XP fordi følgende fil mangler eller er skadet: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM"

 

jeg har prøvd å reparere uten hell

 

det jeg lurer på nå er om det er en måte for at jeg kan få ut dokumentene og bildene mine fra datan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere muligheter:

 

- Gå til butikken der du kjøpte maskinen og få dem til å hjelpe deg.

 

- Få hjelp av en datakyndig kompis.

 

- Om du har en stasjonær PC, kjøp en overgang for å koble harddisken i den bærbare til den stasjonære og kopier filene på den måten.

 

- Last ned Knoppix eller Ubuntu linux live cd og boot med den (Om du har muligheten med en annen maskin). Den vil ikke installere noe, men startes opp fra CDen, og du kan kopiere ut alt du vil.

 

Men du skal vite at det ikke er noen krise dette her. Det eneste problemet er at operativsystemet Windows ikke klarer å starte. Alle filene dine ligger der ennå.

Lenke til kommentar
- Last ned Knoppix eller Ubuntu linux live cd og boot med den (Om du har muligheten med en annen maskin). Den vil ikke installere noe, men startes opp fra CDen, og du kan kopiere ut alt du vil.

9158416[/snapback]

Herregud, den muligheten har jeg ALDRI tenkt på før faktisk. Takk for et godt tips :)
Lenke til kommentar

jeg brente ut ubuntulive på en cd og fikk starta den opp på laptopen, men når jeg skulle prøve å komme inn på hardisken/partisjonene (blant annet den windows lå på) fikk jeg en feilmelding der det sto at den ikke kunne mounte partisjonen..

 

noen som vet hvordan jeg kommer inn på en annen måte el fikser problemet?

 

 

eller noen som vet hvor jeg får kjøpt den overgangen for å koble laptopen til en stasjonær pc så jeg kan hente ut filene slik? (hvilken overgang jeg trenger osv.)

Lenke til kommentar
kan tippe at du kan bruke en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332160 men da må du ta hardisken ut av den berbare maskina. er ikke sikker på om noe garanti kan ryke på å gjøre det.

 

men burde vere en enkel løsning da, finnes sikkert rimligere alternativ men dette så enkelt ut

9164932[/snapback]

Ja, siden jeg støter på problemstillingen innimellom gikk jeg til anskaffelse av en sånn Adapter 2,5"-3,5" IDE til den nette sum av 95,-

Er i prinsippet det samme som du linker til, men krever IDE tilkobling (på godt og vondt, raskere, men krever jo da en annen maskin med ledig IDE) og den er i helt enkel/mindre robust utførelse.

(Ser det er et dårlig bilde av den hos Komplett, men der koster den da 50%mer...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=103373

 

Jeg er ikke sikker på om det er noe problem med garantier ved bytte av harddisk. Dette er slik jeg ser det og betrakte som feks å sette inn mer minne, og Dell og andre produsenter lager allment tilgjengelige bruksanvisninger for hvordan det skal gjøres. Så jeg ville i alle fall krevd min garanti selv om jeg har hatt ut disken.

Men man må jo naturligvis gjøre det på en slik måte at ingenting ødelegges.

 

På alle de laptop'er jeg har tatt ut disken er dette en enkel operasjon, et par skruer og dra den ut. Så om du ikke får løst det med Ubuntu-metoden kan du bruke en slik adapter, men det forutsetter jo naturlig nok at disken ikke er helt ødelagt. Har i alle fall fått ut data på disker som er såpass skadet at Windows ikke starter, og heller ikke lar seg reinstallere.

 

En del nye laptoper har jo Sata disker, så det kan jo være greit å vite før du eventuelt handler noe. :)

Lenke til kommentar
jeg brente ut ubuntulive på en cd og fikk starta den opp på laptopen, men når jeg skulle prøve å komme inn på hardisken/partisjonene (blant annet den windows lå på) fikk jeg en feilmelding der det sto at den ikke kunne mounte partisjonen..

 

Hvis det er slik at filsystemet er blitt korrupt, kan du fikse det ved å boote Windows CDen inn i Recovery Console. Bare boot opp CDen og vent til installasjonen spør om du vil reparere(husker ikke akuratt knappene man må trykke på).

 

Når du er inne i Recovery Console får du bare en kommandolinje som spør etter Administrator passord, altså passordet på brukerkontoen som heter Administrator. Sett inn passord, trykk enter og velg Windows installation ved å sette inn riktig tall når den spør etter det(vanligvis 1).

 

Når du endelig er inne, bare kjør kommandoen: chkdsk /r

 

Den vil sjekke gjennom filsystemet på system-partisjonen. Det vil nok ta en stund, avhengig av hvor stor partisjonen er. Prøv å boot Ubuntu igjen etter det, burde være bedre sjanser for at den klarer å mounte partisjonen.

 

Eventuelt kan du hoppe over det siste og prøve å ta en reparering av Windows installasjonen fra Windows CDen, men hvis du har alt liggende på sammen partisjon som Windows så er det ikke noe garanti for at den ikke formaterer.

 

Uannsett, håper det hjelper noe.

Lenke til kommentar
jeg brente ut ubuntulive på en cd og fikk starta den opp på laptopen, men når jeg skulle prøve å komme inn på hardisken/partisjonene (blant annet den windows lå på) fikk jeg en feilmelding der det sto at den ikke kunne mounte partisjonen..

 

Hvis det er slik at filsystemet er blitt korrupt, kan du fikse det ved å boote Windows CDen inn i Recovery Console. Bare boot opp CDen og vent til installasjonen spør om du vil reparere(husker ikke akuratt knappene man må trykke på).

 

Når du er inne i Recovery Console får du bare en kommandolinje som spør etter Administrator passord, altså passordet på brukerkontoen som heter Administrator. Sett inn passord, trykk enter og velg Windows installation ved å sette inn riktig tall når den spør etter det(vanligvis 1).

 

Når du endelig er inne, bare kjør kommandoen: chkdsk /r

 

Den vil sjekke gjennom filsystemet på system-partisjonen. Det vil nok ta en stund, avhengig av hvor stor partisjonen er. Prøv å boot Ubuntu igjen etter det, burde være bedre sjanser for at den klarer å mounte partisjonen.

 

Eventuelt kan du hoppe over det siste og prøve å ta en reparering av Windows installasjonen fra Windows CDen, men hvis du har alt liggende på sammen partisjon som Windows så er det ikke noe garanti for at den ikke formaterer.

 

Uannsett, håper det hjelper noe.

9165049[/snapback]

 

 

jeg prøvde det med å sette inn windows cden for å reparere, og da tok den med meg til en en sånn kommando linje side som du snakka om.

 

der står det

 

"1: c:/windows

 

hvilken windows-innstallasjon du vil du logge deg på

(trykk ENTER for å avbryte)?"

 

da har jeg trykket "1" og da kommen denne kommandoen opp:

 

"C:/windows>1"

 

jeg har prøvd å skrive inn passordet etter det men da får jeg opp meldingen:

 

"kjenner ikke igjen kommandoen. skriv HELT for å vise en liste over støttede kommandoer"

 

 

 

 

 

jeg har ikke spesielt peiling på data så håper noen skjønte noe av dette og kan hjelpe meg videre

Lenke til kommentar
Som jeg sa er det smartere å spørre i Linuxdelen når det gjelder Ubuntu,der kan de veldig fort fortelle deg hva som er galt og hvordan du får den til å funke.

9166619[/snapback]

 

 

den siste posten jeg skrev har ingenting med linux å gjøre. der brukte jeg windows xp cden for å forsøke å reparere den skadde filen.

Lenke til kommentar
jeg prøvde det med å sette inn windows cden for å reparere, og da tok den med meg til en en sånn kommando linje side som du snakka om.

 

der står det

 

"1: c:/windows

 

hvilken windows-innstallasjon du vil du logge deg på

(trykk ENTER for å avbryte)?"

 

da har jeg trykket "1" og da kommen denne kommandoen opp:

 

"C:/windows>1"

 

jeg har prøvd å skrive inn passordet etter det men da får jeg opp meldingen:

 

"kjenner ikke igjen kommandoen. skriv HELT for å vise en liste over støttede kommandoer"

 

Hvis det ikke kom noe spørsmål om passord så er det bare å skrive inn kommandoen: chkdsk /r

 

Eventuelt hvis det er et annet problem har du en del forskjellige kommandoer du kan få listet opp ved å skrive inn kommandoen: help

Lenke til kommentar

etter jeg foretok tilleggskontroll/gjenopprettinggskontrollen fikk jeg dette opp på skjermen:

 

"CHKDSK har fullført kontrollen av volumet.

28059856 kB total diskplass.

5496032 kB er tilgjengelig.

 

16384 byte i hver tildelingsenhet.

1753741 totale tildelingsenheter på disk.

343502 tildelingsenheter tilgjengelig på disk.

 

C:/WINDOWS>"

 

så, hva nå? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...