Gå til innhold

Test: Sony Ericsson P1i


Anbefalte innlegg

Din side, som du trekker frem for å forsvare amobil sin konklusjon, er for det meste meget positiv i sin omtale av telefonen, men trekker for at den kom litt for sent.

Nei, nå misforstår du. Jeg trekker frem Dinside for å påpeke at det du sier om at en samlet presse roser P990i opp i skyene faktisk ikke stemmer.

Uten at jeg er interessert i å gå inn i en videre diskusjon om andre nettsteders tester, så nevnes det også her at telefonen er treg og at tastaturet er smått. Og så trekkes telefonen for å mangle EDGE.

 

6280 fungerer jo rett og slett ikke. Vi er 3 stk som har hatt denne telefonen, og alle 3 har hevet kjøpet. Litt av en 6-er må jeg si.

Problemene med 6280 dukket ikke opp på vårt testeksemplar, og det var ikke en kjent feil da vi testet telefonen. Vi kunne derfor helt åpenbart ikke trekke telefonen for en programvarefeil vi ikke hadde kjennskap til.

 

P990i var rock solid før siste FW oppdatering og sammenlignet med andre smarttelefoner fra samme periode er den ikke vesentlig tregere.

Jeg går utifra at du har noen eksempler du kan støtte denne påstanden til. Hvilke telefoner sikter du til?

 

At den er utstyrt med for lite arbeidsminne kan diskuteres. Det er vel heller snakk om feil type minne sammen med elendig minnehåndtering fra symbian os.

Dette kan slett ikke diskuteres. Dette har Sony Ericsson selv bekreftet. Så med mindre du er villig til å motsi Sony Ericsson på dette punktet, så må du akseptere dette.

 

Men du har helt rett. Den kan ikke sammenlignes på noen som helst måte med 6280 for P990i kan man faktisk bruke. Lærer du deg til å avslutte aplikasjoner etter hvert som du ikke bruker dem lenger, så er telefonen rett så stabil. Og rask også.

 

OK. Da har vi i alle fall på det rene at du har en annen erfaring med P990i enn en hel masse andre brukere, så det er kanskje ikke så rart at du er av en annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du trenger forøvrig ikke reise til ødemarka for å miste 3G-dekningen :)

 

Det kan i alle fall jeg skrive under på.

Jeg bor mer eller mindre midt i Bergen sentrum, og innendørs har jeg ingen 3G-dekning, uansett hvilken telefon jeg bruker.

9155716[/snapback]

Nå må jo dere amobil bestemme dere. Er det inne eller er det "på farten" man har behov for 3g ? Det er nettopp denne inkonsistensen som skinner igjennom i alle testene. Ting kan sees på fra mange vinkler, og positive og negative sider kan trekkes fram i alle sammenhenger. Men - det som er positivt for et produkt kan imidlertid ikke være negativt for et annet produkt, ikke i en seriøs og objektiv test.

Lenke til kommentar
Nå må jo dere amobil bestemme dere. Er det inne eller er det "på farten" man har behov for 3g ? Det er nettopp denne inkonsistensen som skinner igjennom i alle testene. Ting kan sees på fra mange vinkler, og positive og negative sider kan trekkes fram i alle sammenhenger. Men - det som er positivt for et produkt kan imidlertid ikke være negativt for et annet produkt, ikke i en seriøs og objektiv test.

9156312[/snapback]

 

Nå var vel det en direkte replikk til at man ikke behøver å være langt ute i ødemarken for å mangle 3G-dekning, slik det har blitt hevdet. Mangel av EDGE er en mangel, uansett hvilken vinkel du ser det fra og vil aldri være noe positivt.

 

Forøvrig kan det som er negativt for et produkt, f.eks. en smarttelefon, fint være uten betydning for et annet produkt, f.eks. en telefon for enkel bruk.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Nå må jo dere amobil bestemme dere. Er det inne eller er det "på farten" man har behov for 3g ? Det er nettopp denne inkonsistensen som skinner igjennom i alle testene. Ting kan sees på fra mange vinkler, og positive og negative sider kan trekkes fram i alle sammenhenger. Men - det som er positivt for et produkt kan imidlertid ikke være negativt for et annet produkt, ikke i en seriøs og objektiv test.

9156312[/snapback]

 

Hm. Jeg skjønner ikke hva du mener? Mener du at det er negativt å ha bruk for 3G innendørs?

Lenke til kommentar

Fin test, var innom de fleste punkter med fyldig dekning.

 

All honnør til skribent som er på plass og svarer på tilbakemeldinger og er fullt med i diskusjonen. Det er noe av det jeg tidligere likte aller best med Amobil, men som forsvant litt ettersom dere ble større og større.

 

Etter å angre på kjøpet av W880i vil jeg gi SE en nye sjanse og sannsynligvis kjøpe denne her når den blir tilgjengelig. Det som irriterer meg mest er at den ikke har UIQ 3.1 med forbedret støtte for bruk uten touch-screen. En P1i med EDGE, fullverdig tastestøtte med softbuttons, direction pad og lignende hadde vært nydelig. HSDPA burde og vært med i pakka.

 

Litt leit at de velger å kalle denne P1i. For fans av P-serien, som meg, skulle jeg gjerne sett at den første med slikt navn hadde vært en virkelig killer. Regner med at det kommer med tiden, men kjipt at den da får navnet P4i eller lignende..

 

Gleder meg til å få kjøpt og lekt med denne :)

Lenke til kommentar
Nå må jo dere amobil bestemme dere. Er det inne eller er det "på farten" man har behov for 3g ? Det er nettopp denne inkonsistensen som skinner igjennom i alle testene. Ting kan sees på fra mange vinkler, og positive og negative sider kan trekkes fram i alle sammenhenger. Men - det som er positivt for et produkt kan imidlertid ikke være negativt for et annet produkt, ikke i en seriøs og objektiv test.

9156312[/snapback]

 

Hm. Jeg skjønner ikke hva du mener? Mener du at det er negativt å ha bruk for 3G innendørs?

9156352[/snapback]

Nei, det er ikke negativt :D Det var bare det at argumentasjonen fra audunms var at en smartphone er noe man bruker på farten, og at man ikke bruker den for å surfe/maile på kontor eller hjemme, da man har PC der. Derfor når man er "på farten" (dvs langs øde Norske veger eller på hytta langt oppe på fjellet slik jeg skjønner det), så må man ha EDGE.

 

Så begynner du med at du ikke har 3g dekning hjemme i leiligheten din i tjukkeste Bergen. Greit nok det, og det er forsåvidt mye av grunnen til at jeg også vil ha EDGE, men det er i følge audunms totalt irrelevant i forbindelse med smartphones.

Lenke til kommentar

Så begynner du med at du ikke har 3g dekning hjemme i leiligheten din i tjukkeste Bergen. Greit nok det, og det er forsåvidt mye av grunnen til at jeg også vil ha EDGE, men det er i følge audunms totalt irrelevant i forbindelse med smartphones.

 

 

Det var egentlig mest en kommentar om at det ikke er mulig å bruke 3G overalt, selv i store byer.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som føler dette har sklidd ut litt? Jeg er lei av å lese om Edge og Amobil.no sine klipp-og-lim prosedyrer, som jeg hverken tror på eller synes hører hjemme i denne tråden. Jeg vil ha diskusjon om andre elementer ved telefonen, og det nå! Edge er oppbrukt og alle har fått sagt sin mening. 3G-dekning i Norge kan tas i en annen tråd.

 

Nå, hva med f.eks Active Exchange Server? Bare for å fyre opp noe nytt, hvordan ser dere for dere at dette vil fungere? Jeg har ikke brukt det før, men jeg har lest litt om det i dag og prinsippet låter lovende i mine ører. Men dog igjen er vel det avhengig av at arbeidsgiver også er med på dette. Evt noen kolleger som går sammen om det. Merk, jeg har ingen erfaring med Microsoft ES.

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Som arehei allerede har nevnt tidligere, så synes jeg at audunms fortjener honnør for å svare på all kritikken som har kommet i denne testen - meget bra at du står frem og svarer lesere! Det gir uten tvil et økt inntrykk av profesjonalisme og ryddighet.

 

Ha en riktig god kveld!

Lenke til kommentar

Takk takk :)

 

For å ta det med ActiveSync først, som nevnt er vel denne fjernslettingsfunksjonen en av tingene som er på plass. Om noen skulle være interessert så fant jeg mer (upartisk) informasjon her:ActiveSync.

Dog er man avhengig av å faktisk ha en Exchangeserver oppe å gå, på jobb eller privat - siste alternativ er vel for spesielt interesserte. Jeg vet ikke om det er noen leverandører som tilbyr Exchange-server direkte til sluttkunde, altså noe á la zyb.com bare med Exhange ActiveSync istedenfor SyncML.

 

 

Jeg la ikke merke til at telefonen tolket trykk utenfor rett område, ofte så er det andre funksjoner som blir aktivert i området rundt slik at du ender med å gjøre noe annet enn det du egentlig ville hvis du bommer.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Angående trackID på P1i så markedsfører SE på sine nettsider at den skal fungere ved opptak av musikk også (ikke bare i forbindelse med opptak av den innebygde radioen).

 

Se LINK ---> musikkgjennkjenning nederst på siden.

 

Kan dere høre med SE om hva som er korrekt?

Lenke til kommentar
Angående trackID på P1i så markedsfører SE på sine nettsider at den skal fungere ved opptak av musikk også (ikke bare i forbindelse med opptak av den innebygde radioen).

 

Se LINK ---> musikkgjennkjenning nederst på siden.

 

Kan dere høre med SE om hva som er korrekt?

9159787[/snapback]

Det fungerer med opptak av omgivelsene også.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Angående trackID på P1i så markedsfører SE på sine nettsider at den skal fungere ved opptak av musikk også (ikke bare i forbindelse med opptak av den innebygde radioen).

 

Se LINK ---> musikkgjennkjenning nederst på siden.

 

Kan dere høre med SE om hva som er korrekt?

9159787[/snapback]

Det fungerer med opptak av omgivelsene også.

9159819[/snapback]

 

Merkelig var det ja, men når jeg oppdaget dette under min grundige :cool: test av telefonen så klarte jeg ikke å bruke TrackID annet enn sammen med radio (noe jeg også stusset på siden TrackID fungerer også mot omgivelsene på andre SE-telefoner). Det kan jo være at TrackID har begrenset funksjonalitet siden dette ikke er en Walkman-telefon.

 

Annet enn de punktene som er tatt opp i testen, hvorav mangel på EDGE og dedikerte taster for æ, ø og å kan trekkes frem, var det ikke noe spesielt.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Merkelig var det ja, men når jeg oppdaget dette under min grundige  :cool: test av telefonen så klarte jeg ikke å bruke TrackID annet enn sammen med radio (noe jeg også stusset på siden TrackID fungerer også mot omgivelsene på andre SE-telefoner). Det kan jo være at TrackID har begrenset funksjonalitet siden dette ikke er en Walkman-telefon.

 

Jeg tror det har med TrackID-versjonen for UIQ å gjøre. Da jeg testet W950i var det kun mulig å bruke funksjonen sammen med radioen ( i alle fall på den software-versjonen telefonen var utstyrt med. Om dette er endret i ettertid vet jeg ikke.)

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha... Jeg ble faktisk så frustrert og irritert at jeg helt glemte fyllenervene mine av å lese dette....

 

Skjønner ikke at enkelte gidder å bruke så mye tid å energi på å gjenta seg selv i det uendelige...

 

For det første så hadde vi ikke hatt bruk for mer en en nettside dersom alle skulle ha like tester. Jeg synes det er bra at Amobil faktisk gjør sine egne uavhengige tester uten å legge for mye vekt på hva andre måtte mene om samme produkt. En test vil uansett aldri passe hver enkelt bruker som måtte lese den. Skal du virkelig få noe ut av tester bør du lese flere tester fra flere nettsider og gjøre deg opp din egen mening.

 

Angående EDGE. Jeg mener å kunne tillate meg å ha en rimelig oppdatert formening om hva som rører seg i proffsegmentet. Jeg har som journalisten her vært i bransjen siden forrige årtusen en gang. Jeg jobber i dag mot bedriftsmarkedet og en stor del av min jobb er å finne rett telefon til rett bruker. Jeg bruker selv tid på å teste diverse modeller for å gjøre meg kjent med fordeler og ulemper på de forskjellige modellene og merkene.

Og for å understreke det så er jeg en stor fan av SE. Privat har jeg kun hatt SE de siste 6-7 årene. (Med unntak av halvannet år hvor jeg jobbet for Nokia)

 

P serien til SE kunne ha vært helt geniale telefoner, men mangelen på EDGE gjør at jeg ikke anbefaler disse i større grad til mine kunder. Jeg ser at mine kunder, det vil si bedriftskunder som kjøper telefonene som verktøy, ikke leketøy foretrekker å ha en telefon som har støte for EDGE. Som nevnt tidligere i tråden er ikke dekningen på 3G helt på topp inne i bygg osv. Når jeg og mine kunder er på farten er det ganske ofte vi er inne i bygg... det være seg i by eller på landet... EDGE følger meg over alt hvor jeg er stort sett mens 3G ofte er en utfordring med dagens utbygging.

 

I grove trekk så kan jeg si at veldig mange av mine kunder etter anbefaling fra meg slår av 3G for å spare strøm. Eventuelt kjøper en telefon med bare EDGE som for eksempel HTC S710 som kanskje er den mest geniale telefonen i dette segmentet.

 

For de som er mye på farten i Norge er det kun EDGE som er stabilt nok. Ja det er klart at begge deler er best, men må man velge en av dem vil jeg alltid anbefale EDGE. I praksis merker du svært liten forskjell i hastighet på telefonen. Men en telefon som bare har 3G vil forskjellen fra 3G til GPRS være merkbar og du vil merke den ofte.

Jeg er helt enig i at fravær av EDGE er en vesentlig mangel på denne typen telefon. Det skulle ikke være noe i veien for at SE skulle kunne implementere teknologien i sine telefoner når alle andre kan det!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...