Gå til innhold

Test: Sony Ericsson P1i


Anbefalte innlegg

Og P990i ville jeg ikke anbefalt for andre enn hardcore SE/P-serie-fans..i mine øyne var den utdatert når den kom, ikke minst forhold til design.

9153705[/snapback]

 

P990i var utdatert på hvilken måte? Tror akkurat den setningen beskriver dine holdninger til SE på en meget fyldig måte...

Og når du siterer meg, kan du gjøre det riktig, ikke bare velge ut deler fra sammenhengen?

Jeg kunne vist til brukerundersøkelser, og tall fra opperatørene her i Norge som viser at _folk_flest_ rett og slett ikke sitter og surfer på nett med mobiltelefonene sine. Men du som har betalt for slikt, kan jo heller finne dokumentasjon på det motsatte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor sammenlignes ikke denne mer opp mot M600i? I mine øyne er den mer en oppfølger til den enn til P990i...

9153935[/snapback]

 

Hei,

som jeg skriver i testen er P1i også svært lik M600i. Når Sony Ericsson allikevel har valgt å gi den P-betegnelsen, er det for å markere at dette er en slags etterfølger til P990i, og at den er beregnet på en noe annen målgruppe.

 

For min del tror jeg dette er et lurt trekk av SE, jeg tror P1i kommer til å selge bedre enn M600i fordi den kommuniserer klart hva slags telefon den ønsker å være.

 

Men det er helt rett som du sier, at på tross av hva SE sine markedsførere mener kan man godt se på P1i som en etterfølger til M600i.

9153967[/snapback]

 

Ikke sant, spør du meg er dette en M600i med kamera og kanskje noe attåt? Har ikke helt satt meg inn i det, men sånn grovt sett ;)

Lenke til kommentar

Poe; tror du ikke de færreste av de som aldri surfer på mobilen leser tester på nettet? Du har helt rett i at mannen i gata bruker rett og slett ikke mobilen til annet enn bildeknipsing, sms, litt mms og vanlige samtaler. Men så går også mannen i gata på elkjøp og spør "hvilken telefon bør jeg kjøpe?" så får de en de aldri har sett før og nøyer seg med det. "Nerder" derimot, som studerer alle nettester og intervjuer nøye før et kjøp, er kanskje mer vant med å surfe og sjekke mail med mobilen. Særlig de som bruker den i jobbsammenheng. Nå er kanskje du, og flere, et unntak, men du er halvveis enig?

 

Mulig dette ble litt tvetydig, men jeg håper jeg fikk frem et lite poeng i alle fall. At Audun har lagt vekt på EDGE i sin test er greit nettopp fordi mesteparten av de som ikke bryr seg leser ikke tester i det hele tatt.

Lenke til kommentar
*sukk*.... Poe... Edge er ikke viktig for mange? Fordi de kan jo bare bruke 3G, det er jo mye bedre enn Edge... Hvorfor skulle noen velge Edge når de kan ha 3G? Hahaha...

 

 

La meg demonstrere...

 

Bildet til venstre viser Telenors Edge-dekning i Norge. Bildet til høyre viser 3G dekningen i Norge. Ser du en vesentlig forskjell? Og la meg presisere at det er den grønne fargen som viser dekningen, den gule viser hvor det IKKE er dekning. Hvis 99% av befolkningen bodde i Oslo hadde det vært greit, da hadde vi ikke trengt Edge. MEN de aller fleste menneskene i Norge bor ikke i Oslo, er det så vanskelig å forstå? Derfor sier det seg selv at hvis man vil bruke mobilen til datatrafikk, så er Edge viktig for veldig mange.

 

 

Edit: Jaja, får ikke bildet til å fungere... det var jo fint.

Edit2: Der ja...

9153953[/snapback]

Prøv og zoome litt inn på kartet, så ser du at 3g faktisk dekker over 80 % av befolkningen fra sør til nord. 80% vil jeg si er "folk flest". Men det er klart at det blir vanskelig å surfe med telefonen mens du pløyer åkeren hvis telefonen bare har 3g. 3g - ikke for bønder med andre ord.

 

Uansett, personlig er jeg helt enig. Jeg vil ikke ha en telefon uten EDGE da jeg bor slik til at 3g ikke virker kontinuerlig, og det er irriterende. Det er bare det at dette ikke er noe å legge vekt på i en TEST av en telefon. EDGE eller/og 3g er funksjonaliteter som har minimal praktisk betydning og minimal praktisk forskjell for minst 80% av befolkningen 95% av tiden. Alle sier vi "ja takk, begge deler", det er den menneskelige natur, men dette har ingenting med objektivitet å gjøre. Det er denne objektiviteten, og ikke minst mangel på konsistente vurderinger som mangler i disse testene.

Lenke til kommentar
P990i var utdatert på hvilken måte? Tror akkurat den setningen beskriver dine holdninger til SE på en meget fyldig måte...

Og når du siterer meg, kan du gjøre det riktig, ikke bare velge ut deler fra sammenhengen?

Jeg kunne vist til brukerundersøkelser, og tall fra opperatørene her i Norge som viser at _folk_flest_ rett og slett ikke sitter og surfer på nett med mobiltelefonene sine. Men du som har betalt for slikt, kan jo heller finne dokumentasjon på det motsatte?

9154206[/snapback]

 

Jeg kan jo ta et klumpete design til å begynne med, deretter ustabil programvare, samt at den jo ikke var like teknisk overlegen når den kom i salg som når den ble lansert.

 

Sitatet var forøvrig ordrett, og alle som leser det kan bare gå tilbake til innlegget ditt dersom de ønsker mer bakgrunn for det.

 

Vi er helt enige om at folk flest ikke surfer på nett med mobiltelefonene sine, men med fare for å gjenta meg selv: P1i er en profftelefon hvor surfing og spesielt e-post er en meget viktig funksjon. Derfor er rask dataoverføring viktig for denne telefonen.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Prøv og zoome litt inn på kartet, så ser du at 3g faktisk dekker over 80 % av befolkningen fra sør til nord. 80% vil jeg si er "folk flest". Men det er klart at det blir vanskelig å surfe med telefonen mens du pløyer åkeren hvis telefonen bare har 3g. 3g - ikke for bønder med andre ord.

 

Uansett, personlig er jeg helt enig. Jeg vil ikke ha en telefon uten EDGE da jeg bor slik til at 3g ikke virker kontinuerlig, og det er irriterende. Det er bare det at dette ikke er noe å legge vekt på i en TEST av en telefon. EDGE eller/og 3g er funksjonaliteter som har minimal praktisk betydning og minimal praktisk forskjell for minst 80% av befolkningen 95% av tiden. Alle sier vi "ja takk, begge deler", det er den menneskelige natur, men dette har ingenting med objektivitet å gjøre. Det er denne objektiviteten, og ikke minst mangel på konsistente vurderinger som mangler i disse testene.

9154537[/snapback]

 

 

Poenget er at de fleste ikke sjekker e-posten når de sitter på kontoret eller der de bor. Det er jo akkurat når man er på farten man har aller mest bruk for rask dataoverføring, derfor er dette nevnt i testen, fordi det for mange kan ha stor praktisk betydning.

I forhold til ja takk begge deler, så hadde jeg personlig heller ville hatt EDGE enn 3G hvis jeg måtte velge, men det er min personlige mening. Mange ville sikkert valgt motsatt.

Uansett så føler jeg dette med EDGE og hvorfor/hvorfor ikke er ganske objektivt forklart i testen og her slik at folk selv kan ta en avgjørelse på om dette betyr noe for dem eller ikke.

Lenke til kommentar
*sukk*.... Poe... Edge er ikke viktig for mange? Fordi de kan jo bare bruke 3G, det er jo mye bedre enn Edge... Hvorfor skulle noen velge Edge når de kan ha 3G? Hahaha...

 

9153953[/snapback]

 

Nå har ikke jeg påstått at 3G var viktig for mange? Du glemmer at du og jeg mest sannsynlig vil bli betegnet som mobilnerder, og er ikke _folk flest_. Det finnes da flere brukerundersøkelser som belyser manglende bruk av telefonens funksjoner, blant annet det å surfe på nett. Folk flest er rett og slett ikke interessert i å surfe rundt med mobiltelefonen sin så da er Edge uvesentlig for dem.

9154141[/snapback]

 

 

Folk flest er rett og slett ikke interessert i å surfe rundt med mobiltelefonen sin så da er Edge uvesentlig for dem.

 

Denne telefonen er ikke rettet mot "folk flest"

 

 

"Mannen i gata" kjøper ikke profftelefoner til 4000kr.

 

"Mannen i gata" sjekker sikkert ikke mailen sin hvert 5min på farten.

 

"Mannen i gata" kjøper 1kr mobiler fra Elkjøp osv. bla bla bla...

(Nei, jeg sier ikke at du sier akkurat det)

 

SE P1 er laget for proffbrukerne, som nettopp sjekker mailen sin ofte, og er i en situasjon der "TID er penger", og da vil man vel ikke stå ute på gaten eller på toget med GPRS, som bruker 5min for å laste ned en mail?

Endret av Steffen_moss
Lenke til kommentar
P990i var utdatert på hvilken måte? Tror akkurat den setningen beskriver dine holdninger til SE på en meget fyldig måte...

Og når du siterer meg, kan du gjøre det riktig, ikke bare velge ut deler fra sammenhengen?

Jeg kunne vist til brukerundersøkelser, og tall fra opperatørene her i Norge som viser at _folk_flest_ rett og slett ikke sitter og surfer på nett med mobiltelefonene sine. Men du som har betalt for slikt, kan jo heller finne dokumentasjon på det motsatte?

9154206[/snapback]

 

Jeg kan jo ta et klumpete design til å begynne med, deretter ustabil programvare, samt at den jo ikke var like teknisk overlegen når den kom i salg som når den ble lansert.

 

Sitatet var forøvrig ordrett, og alle som leser det kan bare gå tilbake til innlegget ditt dersom de ønsker mer bakgrunn for det.

 

Vi er helt enige om at folk flest ikke surfer på nett med mobiltelefonene sine, men med fare for å gjenta meg selv: P1i er en profftelefon hvor surfing og spesielt e-post er en meget viktig funksjon. Derfor er rask dataoverføring viktig for denne telefonen.

9154645[/snapback]

 

Nei sitatet er ikke ordrett. Les en gang til.

Klumpete design? Og du mener E90 ikke innehar det? hehe...

Teknisk overlegen? Må en telefon være teknisk overlegen for ikke å være utdatert? Dessuten tilbød P990i en brukeropplevelse ingen annen telefon kunne hamle opp med. Da tenker jeg på qwerty-tastatur SAMMEN med trykkfølsom skjerm SAMMEN med det mer vanlige tastaturet.

Ustabil? Var ikke Nokia 6280 ustabil? hehe... Men den valgte dere å gi en 6-er...

Men glem P990i. En samlet norsk presse har rost den opp i skyene, så når dere velger å nærmest slakte den, lang tid etter at den ble tilgjengelig, så føyer det seg rett og slett bare inn i merksnodige stunts her på amboil.

Lenke til kommentar
*sukk*.... Poe... Edge er ikke viktig for mange? Fordi de kan jo bare bruke 3G, det er jo mye bedre enn Edge... Hvorfor skulle noen velge Edge når de kan ha 3G? Hahaha...

 

9153953[/snapback]

 

Nå har ikke jeg påstått at 3G var viktig for mange? Du glemmer at du og jeg mest sannsynlig vil bli betegnet som mobilnerder, og er ikke _folk flest_. Det finnes da flere brukerundersøkelser som belyser manglende bruk av telefonens funksjoner, blant annet det å surfe på nett. Folk flest er rett og slett ikke interessert i å surfe rundt med mobiltelefonen sin så da er Edge uvesentlig for dem.

9154141[/snapback]

 

 

Folk flest er rett og slett ikke interessert i å surfe rundt med mobiltelefonen sin så da er Edge uvesentlig for dem.

 

Denne telefonen er ikke rettet mot "folk flest"

 

 

"Mannen i gata" kjøper ikke profftelefoner til 4000kr.

 

"Mannen i gata" sjekker sikkert ikke mailen sin hvert 5min på farten.

 

"Mannen i gata" kjøper 1kr mobiler fra Elkjøp osv. bla bla bla...

(Nei, jeg sier ikke at du sier akkurat det)

 

SE P1 er laget for proffbrukerne, som nettopp sjekker mailen sin ofte, og er i en situasjon der "TID er penger", og da vil man vel ikke stå ute på gaten eller på toget med GPRS, som bruker 5min for å laste ned en mail?

9154941[/snapback]

 

Nå er ikke dette en unik ting fra amobil. De bruker tydeligvis klipp og lim metoden når de beskriver mangelen av edge på en Sony Ericsson telefon. Klart det bør nevnes, men ikke i en gnagsåraktig, korstoglignende sutring.

Lenke til kommentar
Nå skrev jeg at SE har et brukergrensesnitt som er milevis foran Nokia, og da sikter jeg selvfølgelig til den trykkfølsomme skjermen. Du avslører deg selv så til de grader når du nesten latterliggjør dette utsagnet.. Amobil skryter av trykkfølsom skjerm i alle sammenhenger, untatt når det kommer til en direkte konkurrent til Nokia smart telefoner.

9152059[/snapback]

 

Les første linje. 'Nuff said.

 

Og hvis noen hadde visst at Nokia 6280 kom til å bli et mareritt av en ustabil telefon, tror jeg neppe den hadde fått toppkarakter noe sted.

 

Forøvrig så tror jeg salgstallene til P990i sier sitt, den har ikke akkurat vært en braksuksess i sitt segment.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Nå er ikke dette en unik ting fra amobil. De bruker tydeligvis klipp og lim metoden når de beskriver mangelen av edge på en Sony Ericsson telefon. Klart det bør nevnes, men ikke i en gnagsåraktig, korstoglignende sutring.

9155174[/snapback]

 

Nå er det kun nevnt i _ett_ avsnitt i selve testen, hvor det også går frem i hvilke tilfeller (så folk selv kan avgjøre om det er aktuelt for dem) det er kjekt med EDGE. Jeg er uenig i at dette kan fremstilles som et korstog.

Lenke til kommentar
Nå skrev jeg at SE har et brukergrensesnitt som er milevis foran Nokia, og da sikter jeg selvfølgelig til den trykkfølsomme skjermen. Du avslører deg selv så til de grader når du nesten latterliggjør dette utsagnet.. Amobil skryter av trykkfølsom skjerm i alle sammenhenger, untatt når det kommer til en direkte konkurrent til Nokia smart telefoner.

9152059[/snapback]

 

Les første linje. 'Nuff said.

 

Og hvis noen hadde visst at Nokia 6280 kom til å bli et mareritt av en ustabil telefon, tror jeg neppe den hadde fått toppkarakter noe sted.

 

Forøvrig så tror jeg salgstallene til P990i sier sitt, den har ikke akkurat vært en braksuksess i sitt segment.

9155341[/snapback]

 

Du siterer kun halve setningen. Det er vel å ta en ting ut av sammenhengen er det ikke? Eller har du en annen oppfatning av det?

Vel dere vet det nå, men anbefaltmerket er fremdeles å finne på telefonen. Dessuten var det viden kjent at den hadde FW-problemer, men at de sikkert ville bli rettet opp.

 

Salgstallene til P990i? Har du dem? Og i tilfelle, hva er de?

 

Og en gang til. De gangene amobil skiller seg vesentlig fra andre nettsteder og magasiner, er det alltid i favør Nokia? Kanskje det er på tide å ta en diskusjon på kammerset, og kanskje skifte ut de ivrigste Nokia tilhengerne i redaksjonen?

Lenke til kommentar

Du skriver da vitterlig at SE (med trykkfølsomme skjermer) har et grensesnitt som er milevis foran Nokia. Om det står på en egen linje eller ikke så kan det ikke være så mange måter å tolke det utsagnet på.

 

Jeg tviler på at hverken SE eller Nokia vil gå ut med konkrete salgstall på modellene sine, men min erfaring, samt de jeg har kontakt med i bransjen forteller meg at P990i ikke har vært noen suksess salgsmessig. Det virker som det først og fremst har vært en telefon for de som har hatt P-seriemodeller fra tidligere.

 

Jeg skal prøve å holde meg til det som har med P1i å gjøre, jeg kan uansett bare svare for meg selv, men det kan jo at det er en grunn til at Nokia de siste årene har vært suveren markedsleder..?

Lenke til kommentar
Poenget er at de fleste ikke sjekker e-posten når de sitter på kontoret eller der de bor. Det er jo akkurat når man er på farten man har aller mest bruk for rask dataoverføring, derfor er dette nevnt i testen, fordi det for mange kan ha stor praktisk betydning.

I forhold til ja takk begge deler, så hadde jeg personlig heller ville hatt EDGE enn 3G hvis jeg måtte velge, men det er min personlige mening. Mange ville sikkert valgt motsatt.

Uansett så føler jeg dette med EDGE og hvorfor/hvorfor ikke er ganske objektivt forklart i testen og her slik at folk selv kan ta en avgjørelse på om dette betyr noe for dem eller ikke.

9154687[/snapback]

Nå må vi være litt objektive her :D Man trenger ikke høyhastighets dataoverføring for epost med mindre det er et kjempevedlegg av en ppt eller word fil som man alikevel ikke får gjort noe med på en 2" skjerm og mikrotastatur uansett. Er det noe veldig viktig, ringer man, og dette gjelder også "proffbrukere".

 

Det som driver frem hastigheten i nettet er multimedia, og i første rekke musikk (nå i 2007 ivertfall). Ellers er det da på hoteller og flyplasser man har behov for høyhastighet dataoverføring først og fremst, ikke når man er på ferie i ødemarka. Og på hoteller og flyplasser har man som sagt tilgang til wifi.

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes iallfall det gikk tregt bare å laste ned 5-10 e-postoverskrifter når jeg var utenfor 3G-dekning. Det betyr selvsagt ikke at det ikke gikk, men i slike tilfeller hadde EDGE som sagt vært en fordel.

 

Du trenger forøvrig ikke reise til ødemarka for å miste 3G-dekningen :)

Lenke til kommentar
Ustabil? Var ikke Nokia 6280 ustabil? hehe... Men den valgte dere å gi en 6-er...

Men glem P990i. En samlet norsk presse har rost den opp i skyene, så når dere velger å nærmest slakte den, lang tid etter at den ble tilgjengelig, så føyer det seg rett og slett bare inn i merksnodige stunts her på amboil.

9155141[/snapback]

 

Må bare komme med en kommentar til denne påstanden.

 

At en "samlet norsk presse" har "rost P990i opp i skyene" er i beste fall upresist.

For det første har faktisk ikke så mange testet P990i.

 

Dernest gav ikke alle denne udelt ros.

La meg komme med to eksempler fra andre nettsider:

 

Dinside.no:

- Too little, too late

Hadde denne kommet for et halvår siden hadde den nok gått helt til topps som den mest avanserte mobilen på markedet, men med tanke på at blant annet Nokia har et par mer avanserte modeller blir P990i ”too little, too late”.

Terningkast: 5

http://www.dinside.no/php/art.php?id=315348

 

Forbruker.no:

- Stor og treg

Tatt i betraktning at flere nye telefoner i lavere prisklasser og med langt smekrere design enn denne nå kommer med nesten de samme kontor- lomme-PC- og multimediafunksjoner, må en vel kunne spørre seg - hvorfor denne svære klumpen her?

Terningkast: 4

http://forbruker.no/digital/tester/mobil/article1482743.ece

 

Amobil gav P990i terningkast 3, noe som er midt på treet. Det betyr at telefonen ikke utmerker seg som veldig god eller veldig dårlig.

 

Den samlede norske presse som du henviser til var nok noe mer positiv til P990i enn Amobil var, men jevnt over sa de aller fleste at telefonen var forbikjørt da den kom.

 

Når det gjelder Nokia 6280, så var ikke denne ustabil i bruk. Feilen gjorde at telefonen sluttet å fungere, noe man åpenbart bare rammes av når det skjer.

I bruk fungerte jo telefonen - når den fungerte :roll:

 

Ingen tvil om at 6280 hadde sine grove feil, og at Nokia virkelig gikk på en feit smell, men tilfellet 6280 kan ikke sammenlignes med P990i. P990i er blant annet utstyrt med altfor lite arbeidsminne, noe som gjør den treg. Det kan enkelt og greit ikke fikses med en programvareoppdatering.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
Du trenger forøvrig ikke reise til ødemarka for å miste 3G-dekningen :)

 

Det kan i alle fall jeg skrive under på.

Jeg bor mer eller mindre midt i Bergen sentrum, og innendørs har jeg ingen 3G-dekning, uansett hvilken telefon jeg bruker.

9155716[/snapback]

 

Samme her, bor i Bergen og syntes 3G-dekningen er sporadisk og til tider dårlig. Derfor har jeg store deler av tiden 3G avslått og benytter edge (og i blant wlan) med min Nokia E65.

 

Har Telenor, vet ikke om Netcom sitt 3G-nett er mer overbevisende.

Lenke til kommentar
Ustabil? Var ikke Nokia 6280 ustabil? hehe... Men den valgte dere å gi en 6-er...

Men glem P990i. En samlet norsk presse har rost den opp i skyene, så når dere velger å nærmest slakte den, lang tid etter at den ble tilgjengelig, så føyer det seg rett og slett bare inn i merksnodige stunts her på amboil.

9155141[/snapback]

 

Må bare komme med en kommentar til denne påstanden.

 

At en "samlet norsk presse" har "rost P990i opp i skyene" er i beste fall upresist.

For det første har faktisk ikke så mange testet P990i.

 

Dernest gav ikke alle denne udelt ros.

La meg komme med to eksempler fra andre nettsider:

 

Dinside.no:

- Too little, too late

Hadde denne kommet for et halvår siden hadde den nok gått helt til topps som den mest avanserte mobilen på markedet, men med tanke på at blant annet Nokia har et par mer avanserte modeller blir P990i ”too little, too late”.

Terningkast: 5

http://www.dinside.no/php/art.php?id=315348

 

Forbruker.no:

- Stor og treg

Tatt i betraktning at flere nye telefoner i lavere prisklasser og med langt smekrere design enn denne nå kommer med nesten de samme kontor- lomme-PC- og multimediafunksjoner, må en vel kunne spørre seg - hvorfor denne svære klumpen her?

Terningkast: 4

http://forbruker.no/digital/tester/mobil/article1482743.ece

 

Amobil gav P990i terningkast 3, noe som er midt på treet. Det betyr at telefonen ikke utmerker seg som veldig god eller veldig dårlig.

 

Den samlede norske presse som du henviser til var nok noe mer positiv til P990i enn Amobil var, men jevnt over sa de aller fleste at telefonen var forbikjørt da den kom.

 

Når det gjelder Nokia 6280, så var ikke denne ustabil i bruk. Feilen gjorde at telefonen sluttet å fungere, noe man åpenbart bare rammes av når det skjer.

I bruk fungerte jo telefonen - når den fungerte :roll:

 

Ingen tvil om at 6280 hadde sine grove feil, og at Nokia virkelig gikk på en feit smell, men tilfellet 6280 kan ikke sammenlignes med P990i. P990i er blant annet utstyrt med altfor lite arbeidsminne, noe som gjør den treg. Det kan enkelt og greit ikke fikses med en programvareoppdatering.

9155696[/snapback]

 

Din side, som du trekker frem for å forsvare amobil sin konklusjon, er for det meste meget positiv i sin omtale av telefonen, men trekker for at den kom litt for sent. Men den får da 5 i terningkast. Det er ganske så stor forskjell fra 3?

Nå har samme nettstedet testet E90, og der kommer de frem til samme konklusjon som dingz.no, som er på langt nær så positive til denne som dere er.

 

6280 fungerer jo rett og slett ikke. Vi er 3 stk som har hatt denne telefonen, og alle 3 har hevet kjøpet. Litt av en 6-er må jeg si. En av oss var så pass Nokiafrelst at han valgte seg en 6288, noe han angrer på i dag.

P990i var rock solid før siste FW oppdatering og sammenlignet med andre smarttelefoner fra samme periode er den ikke vesentlig tregere. At den er utstyrt med for lite arbeidsminne kan diskuteres. Det er vel heller snakk om feil type minne sammen med elendig minnehåndtering fra symbian os. Men du har helt rett. Den kan ikke sammenlignes på noen som helst måte med 6280 for P990i kan man faktisk bruke. Lærer du deg til å avslutte aplikasjoner etter hvert som du ikke bruker dem lenger, så er telefonen rett så stabil. Og rask også.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...