Gå til innhold

Test: Sony Ericsson P1i


Anbefalte innlegg

Jeg har kjikket litt på testene her, og jeg må si meg enig i at det er lavmål av verste sort. Useriøs og inkonsekvent synsing i seriøs forpakning.

 

Hvis dere skal teste, så test og gjør det skikkelig! Hvis dere skal synse, så er det greit nok det også, men slutt å kall det for en test.

 

Er forøvrig enig i at EDGE kan være viktig for mange her i Norge, og jeg personlig ville IKKE ha valgt en telefon uten EDGE. Poenget er imidlertid at for mange (flesteparten faktisk) er det totalt uvesentlig om det er EDGE eller 3g eller begge deler, og hva jeg eller redaksjonen måtte mene og synse og tro om dette er uinteresant i en test.

 

Testene her får terningkast 1 av meg.

9150546[/snapback]

 

For en "vanlig" mobil kan jeg tildels være enig, for de som bruker mobilen bare til ringing og sms (og det er sikkert over 50%), så er 3G og EDGE forholdsvis uvesentlig. Dette er imidlertid en smarttelefon, og da er dette langt fra uvesentlig.

 

Jeg skal holde meg til å diskutere denne ene testen, men å påstå at alle testene på amobil.no er dårlige blir i beste fall noe søkt.

 

 

I testen nevnes det at det er tatt ibruk en ny type batteri :

 

'' I P1i sitt tilfelle har ingeniørene til Sony Ericsson klart å trosse naturkreftene og laget en telefon med svært bra batteritid. En av årsakene er nok at den er en av de første telefonene som leveres med det splitter nye BST-40-batteriet ''

 

Er det noen som vet hva som er nytt med dette batteriet i forhold til tidligere batterier ?

9150577[/snapback]

 

Hva som teknisk er annerledes, vet jeg ikke, men de har iallfall presset inn 1120 mAh (3,6 volt).

 

Artig at folk har forskjellige meninger iallfall:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
262.000 MILLIONER farger?

 

Denne MÅ jeg ha....hvis dette stemmer....

 

 

 

Noen det ikke gjør. Testen er feil på dette punktet , desverre....  :roll:

9150670[/snapback]

 

Du har lest testen iallfall;)

 

Takk for tilbakemelding, dette er rettet nå .

Lenke til kommentar

Jeg synes minusene var litt ''løse'' anklager :p Synes ikke at litt dårlig radio og mangel på edge, når man har både 3g og wifi, burde ha så mye å si.. ''Forholdsvis dyr'' synes jeg den heller ikke er, i forhold til sine konkurenter :ermm: Men igjen så er det vel helhetsintrykket som bestemmer..?

Lenke til kommentar

Har du ikke 3G-dekning så har du likevell ganske sikkert EDGE-dekning. Edge er nært opp mot 3G, mens alternativet under EDGE er GPRS som er rimelig langt unna. Dvs har du en telefon med EDGE er du ivertfall sikret relativt god hastighet hele tiden :)

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
For en "vanlig" mobil kan jeg tildels være enig, for de som bruker mobilen bare til ringing og sms (og det er sikkert over 50%), så er 3G og EDGE forholdsvis uvesentlig. Dette er imidlertid en smarttelefon, og da er dette langt fra uvesentlig.

Det er uvesentlig å gnåle om dette i en test da 3g, edge eller ikke er såpass situasjonsbestemt. Bor jeg foreksempel i Oslo eller anne litt større by i Norge, og reiser mye i Europa, så har jeg aldri bruk for edge - noengang, smartphone eller ikke smartphone. Dessuten, alle flyplasser og de fleste hoteller har wifi. EDGE blir egentlig litt som en kuriositet å regne for de som ferdes i grisgrente strøk i Norge, men da er det til gjengjeld ganske viktig (sett at trådløs dataoverføring der og da er viktig, ellers ikke).

 

Så lenge testene er så inkonsekvente som de er, så er det ikke søkt å si at alle er dårlige.

Lenke til kommentar

1

Hei,

skal holde meg til P1i, iPhone blir vel nok diskutert i andre tråder:-)

 

Det er engang sånn at de fleste her inne har noen mobiler de liker mer enn andre, og dermed vil synes at alt annet enn terningkast 5 eller 6 blir for dårlig. Som tester prøver vi å se på telefonen så objektivt som mulig og hvordan den ligger an i forhold til konkurrentene. Uten å ramse opp smarttelefonene og PDA-ene jeg har brukt så føler jeg etter å ha vært i bransjen siden forrige årtusen også at jeg har et brukbart sammenligningsgrunnlag;-)

 

Det er heller ingen ulempe å hjelpe brukere med bruk og oppsett av sin nye smarttelefon i praksis, da får man fort et inntrykk av hvilke telefoner som passer for hvilke kundegrupper. Jeg synes iallfall det er en fordel for meg som mobiltester at jeg kjenner bransjen også innenfra.

 

P1i fikk riktignok et sterkt terningkast 4 (noe de fleste nok vil forstå hvis de leser hele testen - alltid en fordel), men nådde ikke helt opp til neste trinn.

 

Jeg tør påstå jeg begynte å bruke trykkfølsomme skjermer før de fleste her inne hadde sin egen mobil :)

 

Å påstå at P1i er milevis fremfor alt Nokia har å tilby, anser jeg som et ganske så subjektivt utsagn. Når jeg skriver en mobiltest prøver jeg å være så objektiv som mulig, noe som nok er lettere for meg enn enkelte andre her inne da jeg ikke har sterke følelser for hverken det ene eller det andre.

 

Igjen så tror jeg at jeg skal holde meg til å kommentere egne artikler, ikke artikler om surfebrett som forøvrig er noe helt annet enn en smarttelefon.

9150269[/snapback]

Nå skrev jeg at SE har et brukergrensesnitt som er milevis foran Nokia, og da sikter jeg selvfølgelig til den trykkfølsomme skjermen. Du avslører deg selv så til de grader når du nesten latterliggjør dette utsagnet.. Amobil skryter av trykkfølsom skjerm i alle sammenhenger, untatt når det kommer til en direkte konkurrent til Nokia smart telefoner.

Lenke til kommentar
Hvis mangel på edge er tungveiende på P1, hvorfor da anbefale s710 som ikke engang har 3g?

9150829[/snapback]

 

Hei,

som andre også skriver her så har S710 EDGE, noe som i mine veier opp og vel så det. S710 har andre fordeler også, det er naturligvis ikke slik at det bare er EDGE eller ikke som avgjør hvor bra en telefon er. Det kan uansett være greit å ha i bakhodet at EDGE faktisk gir rundt dobbel hastighet _ut_ fra telefonen sammenlignet med 3G.

Lenke til kommentar
Det er uvesentlig å gnåle om dette i en test da 3g, edge eller ikke er såpass situasjonsbestemt. Bor jeg foreksempel i Oslo eller anne litt større by i Norge, og reiser mye i Europa, så har jeg aldri bruk for edge - noengang, smartphone eller ikke smartphone. Dessuten, alle flyplasser og de fleste hoteller har wifi. EDGE blir egentlig litt som en kuriositet å regne for de som ferdes i grisgrente strøk i Norge, men da er det til gjengjeld ganske viktig (sett at trådløs dataoverføring der og da er viktig, ellers ikke).

 

Så lenge testene er så inkonsekvente som de er, så er det ikke søkt å si at alle er dårlige.

9151029[/snapback]

 

Hei,

her er vi nok ganske uenige. Det ville være ikke vært god journalistikk å ikke nevne dette i testen, for mange kan dette faktisk være ganske viktig. Jeg har ganske mange kunder som vil ha en telefon som de kan bruke til å sjekke e-posten på hytta - og der er det typisk ikke 3G (eller Wi-Fi).

Lenke til kommentar
Nå skrev jeg at SE har et brukergrensesnitt som er milevis foran Nokia, og da sikter jeg selvfølgelig til den trykkfølsomme skjermen. Du avslører deg selv så til de grader når du nesten latterliggjør dette utsagnet.. Amobil skryter av trykkfølsom skjerm i alle sammenhenger, untatt når det kommer til en direkte konkurrent til Nokia smart telefoner.

9152059[/snapback]

 

Hei, når du går inn for å misforstå så klarer du det naturligvis med glans:)

 

Det er naturligvis normalt ingen ulempe med trykkfølsom skjerm, ei heller i P1i sitt tilfelle. Dog er det ikke slik at en telefon automatisk blir bra fordi den har trykkfølsom skjerm. En enhet med både tastatur og trykkfølsom skjerm bør være tilrettelagt for at basisfunksjonene er raske og enkle å bruke.

 

At brukergrensesnittet er milevis foran Nokia er jeg helt uenig i, trykkfølsom skjerm eller ikke.

 

Som sagt tidligere har jeg imotsetning til mange andre ingen sterke "følelser" for hverken det ene eller andre merket. Jeg prøver å holde meg til objektive fakta, så får andre ta seg av latterliggjøringen:)

Lenke til kommentar

Hei,

Har ventet på P1 en stund nå. Den har det meste av det jeg er på jakt etter.

Men, ser at den ved flere anledninger står oppført at det skal følge med Wayfinder GPS og SW. Noen kommentarer til det?

Har vært i kontakt med flere webshopper og tilbakemeldingene er at det er opplysninger de har fått fra SE.

Det ville jo vært et stort pluss om noe slikt var bundla med.

Lenke til kommentar
Hei,

Har ventet på P1 en stund nå. Den har det meste av det jeg er på jakt etter.

Men, ser at den ved flere anledninger står oppført at det skal følge med Wayfinder GPS og SW. Noen kommentarer til det?

Har vært i kontakt med flere webshopper og tilbakemeldingene er at det er opplysninger de har fått fra SE.

Det ville jo vært et stort pluss om noe slikt var bundla med.

9152370[/snapback]

 

Hei, dette stemmer, den kommer i en bundle med Wayfinder GPS og SW.

Lenke til kommentar

Hei, dette stemmer, den kommer i en bundle med Wayfinder GPS og SW.

9152398[/snapback]

 

Du skulle vel ikke ha noe mer info rundt det?

Så mao så kommer det med en GPS mottaker (Blåtann?), samt SW.

Etter hva jeg har lest meg til så er vel Wayfinder SW noe alla det N95 har. Må på nett for å få ned adresser m.m

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Som sgiga også sier over her så er jeg litt lei av hakkingen på mangelen av EDGE hele tiden. Ikke bare fra amobil, men også andre sider.

 

Grunnen til dette er at jeg ikke vet om dere trekker terningkast for dette eller ikke. For meg og mitt reise-mønster så er EDGE totalt uvesentlig.

 

Men jeg har ikke spesielt lyst til å kjøpe en telefon med terningkast 4. Men hvis dere har trukket for EDGE og du sier det er en sterk firer så kanskje det er en 5?

 

Noen ting på en telefon(eller produkter generelt sett) burde ikke trekke ned, det burde bare konstateres at det er ikke der. Det er ikke en mangel, det er et bevisst valg. Det viktigste er å anmelde produkter utifra den hensikt de er ment å oppfylle. Fungerer software bra? Brukervennlighet? Batteritid? Byggekvalitet? Samtalekvalitet?

 

EDGE er en ting, men det verste jeg ser er når en eller annen idiot klager over mangelen på GPS i en vanlig telefon, da koker det over altså. Heldigvis er det ikke mange av de som gjør slikt.

 

Tenk dere å anmelde en ultraportabel bærbar pc med en vanlig bærbar pc i samme prisklasse. Da vil du få mer for pengene ved å kjøpe en vanlig enn en ultraportabel, men man trekker ikke i poeng på den ultraportable på grunn av det. Alle vet at den ikke er like kraftig fordi her er bl.a. størrelsen viktigere.

Lenke til kommentar
For en "vanlig" mobil kan jeg tildels være enig, for de som bruker mobilen bare til ringing og sms (og det er sikkert over 50%), så er 3G og EDGE forholdsvis uvesentlig. Dette er imidlertid en smarttelefon, og da er dette langt fra uvesentlig.

Det er uvesentlig å gnåle om dette i en test da 3g, edge eller ikke er såpass situasjonsbestemt. Bor jeg foreksempel i Oslo eller anne litt større by i Norge, og reiser mye i Europa, så har jeg aldri bruk for edge - noengang, smartphone eller ikke smartphone. Dessuten, alle flyplasser og de fleste hoteller har wifi. EDGE blir egentlig litt som en kuriositet å regne for de som ferdes i grisgrente strøk i Norge, men da er det til gjengjeld ganske viktig (sett at trådløs dataoverføring der og da er viktig, ellers ikke).

 

Så lenge testene er så inkonsekvente som de er, så er det ikke søkt å si at alle er dårlige.

9151029[/snapback]

 

 

Selvfølgelig bør det nevnes i en test av en dyr smarttelefon at funksjoner som Edge mangler! 3G eller Wi-fi er ingen erstatning for Edge på noen måte i Norge, med så laber dekning det er i landet. At du mener at testen bør skrives for, og tilrettelegges for Oslo-folk (eller andre byfolk) er jo i seg selv ganske artig... Selv bor jeg et par mil utenfor en større by i Norge, og her er det ikke 3G dekning. Da vil jeg si det er VELDIG praktisk med Edge.

 

Javisst finnes det Wi-fi på de fleste flyplasser og hoteller, også rundt i Europa. Men da må du gjerne betale for det. Å måtte betale 99kr (gjerne mer også) for 1 times Wi-fi for å få sjekka eposten sin er absolutt ikke et alternativ for Edge.

 

Audun, jeg syns testen var bra, selv om den kunne vært lenger ;) . Og jeg syns det virker som visse folk her på forumet driver aktivt med å prøve å sverte enhver test som skrives. Jeg har lest veldig mange av testene som er skrevet på Amobil, og jeg syns de er bra skrevet. De gir meg et godt inntrykk av hvordan mobilene er.

 

Når det gjelder trykkfølsome skjermer er jeg helt enig med Audun. Ja, det er veldig greit å bruke stylusen. Men skal man sjekke en melding, skrive en kjapp melding eller finne fram en kontakt å ringe til, så hadde det vært veldig greit hvis man kunne gjøre det kjapt med en hånd. Så slapp man å knote fram stylusen, og sette fra seg kaffekoppen for å gjøre en så enkel ting.

Lenke til kommentar

Du skulle vel ikke ha noe mer info rundt det?

Så mao så kommer det med en GPS mottaker (Blåtann?), samt SW.

Etter hva jeg har lest meg til så er vel Wayfinder SW noe alla det N95 har. Må på nett for å få ned adresser m.m

 

Takker for svar!

9152474[/snapback]

 

Hei, vet ikke annet enn at den kommer med Wayfinder Navigator GPS og SW. Den er ventet i butikkene i begynnelsen av august.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...