Gå til innhold

Test: Sony Ericsson P1i


Anbefalte innlegg

Takk takk for hyggelig tilbakemelding :)

 

Som nevnt er vi nesten nødt til å skrive det hvis en telefon mangler EDGE, da dette er viktig for mange.

Et terningkast gir en pekepinn på hva vi synes om telefonen, men skal du kjøpe en telefon ut fra en test bør du lese hele testen og finne ut om dette er noe for deg. Da vil du se at EDGE er noe av det vi trekker for, og hvis EDGE (og andre ting vi trekker for) er uvesentlige for deg, kan dette utmerket godt være rett telefon for deg :)

Det er forøvrig ikke slik at EDGE / ikke EDGE er det som avgjør om telefonen ender på terningkast 4 eller 6, det er en totalvurdering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

angående "æøå", er det ikke sånn at denne i likhet med de andre telefonene i p serien har et virtuelt qwerty keyboard med "æøå"..

 

det eneste jeg savner på min p900 er å kunne skrive æ og ø for hånd, for min del synes jeg det er langt mer komfortablet med skrift gjenkjenning, enn å drive å stresse med keyboard, men det er jo selvfølgelig en smaks sak..

Lenke til kommentar

Fin test - jeg fikk svar på det jeg lurte på ang. telefonen.

 

Når det kommer til æ, ø, å er det en vanesak. Jeg brukte Htc 4350 tidligere, og at den manglet dedikerte norske taster vente jeg meg til ila. en dag eller to.

 

Her jeg jobber får vi inn P1 til uka, så da blir det telefon til innkjøpspris på meg - med gps eller ikke :)

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar til Poe. Dette er kanskje banalt innlysende, men P1i er jo en businesstelefon. Altså den eneste telefontypen der man faktisk trenger epost-lesning på farten til noe annet enn showoff. Når man da har en jobb som involverer mye reising så skjønner jeg godt Auduns poeng med at det er kjedelig å sitte å jobbe på en togtur og plutselig miste dekning der hvor EDGE hadde gitt deg det du trengte.

 

En telefon som K850i trenger ikke EDGE fordi det er en privattelefon egnet bare til privat fritidsbruk. Det er min mening i alle fall. Mange bedrifter sponser smarttelefoner til sine ansatte som jobbtelefon og da er EDGE et godt argument.

 

edit: en ting til, som jeg så nevnt veldig lite av i testen. Denne funksjonen hvor man kan slette informasjon på mobilen ved fjernstyring, hvor kan jeg lese mer om den? Det hadde gjort seg bra om jeg skal skaffe denne som jobbtelefon, da alt som ligger på telefonen ikke er like kult å offentliggjøre.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Barskt batteri

Små telefoner med stor skjerm er normalt et dårlig utgangspunkt for bra batterilevetid. I P1i sitt tilfelle har ingeniørene til Sony Ericsson klart å trosse naturkreftene og laget en telefon med svært bra batteritid. En av årsakene er nok at den er en av de første telefonene som leveres med det splitter nye BST-40-batteriet.

Stemmer det at batteriet er på 1120 mAh? og 3,7V? I så fall er det jo ganske standard. F.eks leveres Nokia N73 med 1100 mAh 3,7V og SE W880i med 950mAh 3,7V.

 

SE P1i skal derfor i teorien vare 2% lengre enn Nokia N73 og 18% lengre enn SE W880i. Siden den varer mye lengre enn det, særlig på tale, så betyr det at elektronikken i telefonen suger mindre strøm. Den store forskjellen er altså elektronikken og ikke batteriet.

Lenke til kommentar

Hei,

august er jo bare 5 dager unna :)

 

Æ, ø og å er nok litt en vanesak, men jeg synes HTC S710, som heller ikke har dedikerte taster for dette, hadde en ordbok som løste dette på en hakket bedre måte.

 

Når det gjelder funksjonen for fjernsletting, så antar jeg uten at jeg har telefonen foran meg akkurat nå at det siktes til (push)funksjonen i Exchange Activesync som gir deg mulighet til å angi at telefonen er stjålet, hvorpå telefonens innhold blir slettet umiddelbart så sant den er på nett. Slik sett er det kanskje mer korrekt å si at "Telefonens støtte for Microsoft Exchange Activesync gjør det mulig å slette...osv".

Lenke til kommentar

Hei,

1120 mAh og 3,6 V er det som jeg har oppgitt.

Jeg er litt usikker på kapasiteten til BP-6M som N73 leveres med, noen steder står det oppgitt til 970 mAh mens andre oppgir 1100 mAh.

Mange SE-telefoner leveres vel fortsatt med BST-33 eller BST-37, og disse ligger rundt 900 mAh hvis jeg ikke tar feil.

W880i har jo meget bra batteri forøvrig.

 

Uansett er det ingen tvil om at telefonen også nødvendigvis har lavt strømforbruk, selve batteriet er bare en del av den gode batteritiden.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig bør det nevnes i en test av en dyr smarttelefon at funksjoner som Edge mangler! 3G eller Wi-fi er ingen erstatning for Edge på noen måte i Norge, med så laber dekning det er i landet. At du mener at testen bør skrives for, og tilrettelegges for Oslo-folk (eller andre byfolk) er jo i seg selv ganske artig... Selv bor jeg et par mil utenfor en større by i Norge, og her er det ikke 3G dekning. Da vil jeg si det er VELDIG praktisk med Edge.

 

Javisst finnes det Wi-fi på de fleste flyplasser og hoteller, også rundt i Europa. Men da må du gjerne betale for det. Å måtte betale 99kr (gjerne mer også) for 1 times Wi-fi for å få sjekka eposten sin er absolutt ikke et alternativ for Edge.

9152533[/snapback]

Som sagt inledningsvis ville ikke jeg kjøpt en telefon uten edge (med andre ord ville jeg ikke kjøpt P1i selv om den hadde fått 6). Hvorvidt edge er bra/nyttig/lurt eller ikke er uvesentlig, det er ikke det som er poenget. Edge er en funksjon på telefonen som noen kan ha nytte av, mens andre ikke. Noe mer utbrodering enn det må i så fall taes i en egen artikkel. Når man leser testen blir man sittende igjen med intrykket av at OOBS - har ikke EDGE -> drittelefon. Det virker bare for dumt, og mht journalistikk, som ble nevnt over her en plass, er det lavmål. Dette er ikke noe diskusjonstema (annet enn på diskusjonsforum på internett), men fakta.

 

Dessuten er det slik at det går helt fint å sjekke epost uten både edge og 3g. Surfing derimot, og nedlasting av musikk er noe annet. På kontinentet, samt langt de fleste hoteller i Norge også, er edge kontra 3g nermest en uaktuell problemstilling. 99 kr for en time med wifi, er kanskje ikke noe alternativt for edge, men 3g er et bedre alternativ enn edge.

Lenke til kommentar
Takk takk for hyggelig tilbakemelding :)

 

Som nevnt er vi nesten nødt til å skrive det hvis en telefon mangler EDGE, da dette er viktig for mange.

Et terningkast gir en pekepinn på hva vi synes om telefonen, men skal du kjøpe en telefon ut fra en test bør du lese hele testen og finne ut om dette er noe for deg. Da vil du se at EDGE er noe av det vi trekker for, og hvis EDGE (og andre ting vi trekker for) er uvesentlige for deg, kan dette utmerket godt være rett telefon for deg :)

Det er forøvrig ikke slik at EDGE / ikke EDGE er det som avgjør om telefonen ender på terningkast 4 eller 6, det er en totalvurdering.

9152568[/snapback]

 

Nå syns jeg du blir mer og mer patetisk i dine bortforklaringer. Jeg har sagt at brukervennligheten til en telefon med trykkfølsom skjerm og hardwareknapper overgår en telefon med kun det ene. Noe du sier deg sterkt uenig i??!!

Kan det tenkes at s-60 hadde blitt mer brukervennlig med et trykkfølsom UI? Selvfølgelig, ellers må man være idiot for å påstå det motsatte.

Og nå slenger du ut ennå en påstand. Om telefonen har EDGE eller ei er viktig for mange. Kan du dokumenter det? Det tviler jeg meget sterkt på for jeg kan nemlig dokumentere det motsatte.

Ser at det er mange som reagerer på denne testen. Kanskje det er på tide at dere tar inn over dere at testene deres så og si hver gang får pepper i en eller annen retning. Og ofte krasjer konklusjonen deres med andre Norske nettsteder. Og de gangene det gjør det, er det alltid i favør Nokia, og i disfavør andre produsenter.I farten kan jeg nevne deres slakt av P990i. En telefon som samtlige andre nettsteder roste opp i skyen, tross dens mange SW-feil. Og Nokia E90 ble langt fra så omfavnet da et annet Norsk nettsted nylig testet denne.

Lenke til kommentar

Igjen tror jeg kanskje jeg blir tillagt meninger som jeg ikke kan se å ha ytret. EDGE blir vel nevnt i ett avsnitt av mange i en lang test, det er kun her i denne diskusjonen at det blir utbrodert :)

Og hvor noen får det fra at P1i er en drittelefon, vet ikke jeg, det er iallfall langt i fra min mening.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Nå syns jeg du blir mer og mer patetisk i dine bortforklaringer. Jeg har sagt at brukervennligheten til en telefon med trykkfølsom skjerm og hardwareknapper overgår en telefon med kun det ene. Noe du sier deg sterkt uenig i??!!

Kan det tenkes at s-60 hadde blitt mer brukervennlig med et trykkfølsom UI? Selvfølgelig, ellers må man være idiot for å påstå det motsatte.

Og nå slenger du ut ennå en påstand. Om telefonen har EDGE eller ei er viktig for mange. Kan du dokumenter det? Det tviler jeg meget sterkt på for jeg kan nemlig dokumentere det motsatte.

Ser at det er mange som reagerer på denne testen. Kanskje det er på tide at dere tar inn over dere at testene deres så og si hver gang får pepper i en eller annen retning. Og ofte krasjer konklusjonen deres med andre Norske nettsteder. Og de gangene det gjør det, er det alltid i favør Nokia, og i disfavør andre produsenter.I farten kan jeg nevne deres slakt av P990i. En telefon som samtlige andre nettsteder roste opp i skyen, tross dens mange SW-feil. Og Nokia E90 ble langt fra så omfavnet da et annet Norsk nettsted nylig testet denne.

9153595[/snapback]

 

For å sitere utsagnet jeg sa meg uenig i:

"..SE har et brukergrensesnitt som er milevis foran Nokia.."

Som sagt er det selvsagt en fordel med trykkfølsom skjerm - iallfall hvis enkle, mye brukte basisfunksjoner også er lette og raske og bruke. Men å påstå at SE ligger milevis foran Nokia på dette feltet, er jeg uenig i, og har vel prøvd å forklare hvorfor. Så får du bruke de adjektivene du vil for å markere at du har en annen oppfatning :)

 

Den dokumentasjonen hadde det selvsagt vært fint om du kunne legge ut her - blir jeg overbevist så har jeg ingen problemer med å revurdere min oppfatning. Min erfaring er iallfall at når folk har kjøpt en mobil eller et datakort med 3G og uten EDGE for å sjekke mailen sin, så kommer de tilbake fra hytta og synes det har gått treegt - og det er jo merkelig, for telefonen har jo 3G...

Og så er det også min personlige erfaring når jeg er på reise i Norge eller utlandet, så er det en fordel å ha EDGE til den bruken vi snakker om her. Prøv gjerne å bruke P1i til aktiv e-postbruk når du er på farten, så får du et inntrykk av hva jeg mener.

Selvsagt er betyr ikke det at absolutt alle må ha EDGE, men det tror jeg de fleste skjønner.

 

Jeg ser ikke noe poeng i at vi burde mene det samme som andre nettsteder, vi gjør oss opp vår selvstendige mening, så får folk heller lese testene og se hva de vektlegger mest.

 

Og P990i ville jeg ikke anbefalt for andre enn hardcore SE/P-serie-fans..i mine øyne var den utdatert når den kom, ikke minst forhold til design.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

*sukk*.... Poe... Edge er ikke viktig for mange? Fordi de kan jo bare bruke 3G, det er jo mye bedre enn Edge... Hvorfor skulle noen velge Edge når de kan ha 3G? Hahaha...

 

 

La meg demonstrere...

 

Bildet til venstre viser Telenors Edge-dekning i Norge. Bildet til høyre viser 3G dekningen i Norge. Ser du en vesentlig forskjell? Og la meg presisere at det er den grønne fargen som viser dekningen, den gule viser hvor det IKKE er dekning. Hvis 99% av befolkningen bodde i Oslo hadde det vært greit, da hadde vi ikke trengt Edge. MEN de aller fleste menneskene i Norge bor ikke i Oslo, er det så vanskelig å forstå? Derfor sier det seg selv at hvis man vil bruke mobilen til datatrafikk, så er Edge viktig for veldig mange.

 

 

Edit: Jaja, får ikke bildet til å fungere... det var jo fint.

Edit2: Der ja...

post-135009-1185541193_thumb.jpg

Endret av aeropilot
Lenke til kommentar
Hvorfor sammenlignes ikke denne mer opp mot M600i? I mine øyne er den mer en oppfølger til den enn til P990i...

9153935[/snapback]

 

Hei,

som jeg skriver i testen er P1i også svært lik M600i. Når Sony Ericsson allikevel har valgt å gi den P-betegnelsen, er det for å markere at dette er en slags etterfølger til P990i, og at den er beregnet på en noe annen målgruppe.

 

For min del tror jeg dette er et lurt trekk av SE, jeg tror P1i kommer til å selge bedre enn M600i fordi den kommuniserer klart hva slags telefon den ønsker å være.

 

Men det er helt rett som du sier, at på tross av hva SE sine markedsførere mener kan man godt se på P1i som en etterfølger til M600i.

 

Aeropilot: Du fremstiller grafisk akkurat hva jeg mener, takk :)

Endret av audunms
Lenke til kommentar
*sukk*.... Poe... Edge er ikke viktig for mange? Fordi de kan jo bare bruke 3G, det er jo mye bedre enn Edge... Hvorfor skulle noen velge Edge når de kan ha 3G? Hahaha...

 

9153953[/snapback]

 

Nå har ikke jeg påstått at 3G var viktig for mange? Du glemmer at du og jeg mest sannsynlig vil bli betegnet som mobilnerder, og er ikke _folk flest_. Det finnes da flere brukerundersøkelser som belyser manglende bruk av telefonens funksjoner, blant annet det å surfe på nett. Folk flest er rett og slett ikke interessert i å surfe rundt med mobiltelefonen sin så da er Edge uvesentlig for dem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...