Gå til innhold

Anbefaling av Sci-fi bøker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Peter F. Hamilton har noen fantastiske bøker. Men han er best når han skriver STORT. Så jeg ville startet med Nights Dawn Trilogy.

1. Reality Dysfunction

2. The netronium Alchemist

3. The naked God

 

Jeg har lest første boken 3 ganger, og holder nå på med bok nr 2 for andre gang før jeg skal lese tredje bok for andre gang.

 

Så kan du lese:

1. Pandoras star

2. Judas unchained

 

Så kan du se etter andre bøker fra samme forfatter. Men jeg synes ikke de er like bra som de 5 nevnt over. Det kan kanskje være lurt å lese Misspendt youth før de to over da den er satt i samme univers en del hundre år før. Han skriver nå på en ny trilogi som er satt 1000 år etter Judas Unchained...jeg gleder meg som en liten unge!!

 

Så har du Orson Scott Card med sin Enders Game bokserie. Den første er uten tvil den beste, men de påfølgende er greie de og.

 

Så har du Larry Niven Ringworld bøkene. Også veldig bra!

 

Så har du klasikkeren Dune da.

 

Men da tror jeg du skal ha nok til å holde deg over til neste sommer.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Isaac Asimov sin Foundation serie er jo en klassiker, da. Personlig liker jeg noen av de andre bøkene hans mer, men... jeg er litt sånn. Liker ofte ting som andre ikke liker.

 

Dark Space av Marianne de Pierres var også bra, faktisk. Det er en ganske ny bok, jeg forventa ikke så mye når jeg kjøpte den... men, nå venter jeg på neste bok i serien.

 

Robert A. Heinlein sine bøker er spennende, men de er litt mer "heavy". :p

 

Og jeg er enig med Akira, Ringworld bøkene er bra.

Lenke til kommentar
God kveld godt folk.

Trenger en anbefaling til noe god sci-fi lesning.

Har ikke lest noe særlig med sci-fi før, men er

fan av tv serier som Battelstar, Star trekk og

Babylon 5.

 

Kom med forslag til bøker dere mener jeg må

få med meg i denne sjangeren!

9136389[/snapback]

 

hva med å lese noen av de 200 star trek bøkene som er skrevet,

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale "Revelation Space" serien av Alastair Reynolds. Skikkelig intelligent sci-fi med et meget vellaget univers, stappfullt av historie og gjennomtenkte løsninger.

 

Jeg vil også anbefale stand alone bøkene "Pushing Ice" og "Century Rain" av samme forfatter.

 

Kan også anbefale "Manifold" serien av Stephen Baxter. Dette er tung, tung seriøs sci-fi med tonnevis av tekniske sider, men denne serien inneholder den desisdert beste tidsreisesekvensen jeg noen gang har lest. Rett og slett en fantastisk serie.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Vel, trådstarter sier han liker "Battelstar, Star trekk og Babylon 5. " Personlig syns jeg Weber passer bedre til dette enn Asimov og Clarke.

 

Aner ikke hvor mange ganger jeg har lest "Foundation" trilogien oppgjennom årene, men den er uten tvil mye "tyngre" enn bøkene til Weber, og en nybegynner vil vel slite litt og kanskje miste leselysten? Weber's bøker er både lettleste og actionfylte med mange store slag, og er kanskje en bedre introduksjon til scifi'ens verden? Man bør vel lære å krabbe før man kan gå?

Lenke til kommentar

Chris Bunch har skrevet veldig gode sci-fi bøker. Star Risk serien er kjemperå og The Last Legion skal også være bra. Det er ganske så lette bøker, ikke tungt som Asimov. Det er rett og slett action og sci-fi av beste art. Veldig underholdende. :thumbup:

 

William Gibson er jo absolutt must da! Neuromancer! Det er jo annen vinkling enn Star Trek. Det foregår på jorden, bare i fremtiden. En klassiker av beste sort, han oppfant jo flere begrep som brukes den dag i dag.

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
God kveld godt folk.

Trenger en anbefaling til noe god sci-fi lesning.

Har ikke lest noe særlig med sci-fi før, men er

fan av tv serier som Battelstar, Star trekk og

Babylon 5.

 

Kom med forslag til bøker dere mener jeg må

få med meg i denne sjangeren!

9136389[/snapback]

 

Mange bra forfattere nevnt over. Har lest en del av dem. Må også legge til Kevin J. Anderson sin serie "The saga of seven suns". Meget bra. Han har nettopp gitt ut bok nr. 6 av 7 planlagte i denne serien. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, er hvorfor ingen har anbefalt "DUNE"-serien ennå? Dette er jo en virkelig klassiker.

 

Frank Herbert er forfatteren av de originale bøkene, som er klart bedre enn de seriene som sønnen hans har skrevet. Disse er:

 

Dune

Dune: Messiah

Children of Dune

God Emperor of Dune

Heretics of Dune

Chapter House Dune

 

Dette er den beste bokserien jeg NOENSINNE har lest - og jeg har lest en god del :). Jeg har lært mye av Frank Herbert, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er hvorfor ingen har anbefalt "DUNE"-serien ennå?
Joda, det har mange, også tidligere i dene tråden.
Jeg har lært mye av Frank Herbert, for å si det sånn.

9328248[/snapback]

Sarkasmefritt spørsmål: hva da for eksempel?

 

Jeg har lest en av bøkene, men syntes den var så svulstig at jeg maktet ikke mer av den forfatteren, så heller ikke filmer.

Lenke til kommentar

Greit, jeg er blind :). Skumlesing er ikke sunt.

 

Filmene er rimelig crap i forhold til bøkene - og når det gjelder hvilken bok man bør lese så er det en fordel å starte med den første i serien, hvis ikke vil ting bli rimelig rotete for en.

 

Jeg har lært mye om menneskets psyke, om samfunnet rundt oss og om hva som påvirker oss til å være de vi er. Sånn stort sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...