Gå til innhold

Anbefaling av Sci-fi bøker


Anbefalte innlegg

Her er noen jeg har likt

Empire form the ashes en triologi av David Weber der det starter med at månen er et romskip og menneskene er etterkommere fra mannskapet.

Honorverse også av David Weber en serie med bøker der det er en har mye av taktikk fra age of sail over i verdensrommet og 3D:

Her starten på serien:

On Bailisk Station

Honor of the Queen

The short Victorious war

Field of dishonor

Flag in Exile

Honor among enemies

Det er vel 5 bøker til i hovedserien pluss 3 sammlinger av kortere historier og noen andre bøker om samme verden.

 

Ringworld og andre bøker fra Larry Nivens Known Space er veldig bra.

 

Brain Ships til Anne McCffrey er når en har folk som blir født med store skader slik at de vil bli nødt til å leve med full livssupport uten mulighet til å fikse skadene, men hjernen fugerer utmerket blir de satt i skall og får styre et skip eller en by. Hun har også skrevet Dragonriders of Pern som hvis en leser en bok i midten ser ut som fantasy, men ser en den første boka eller en av de siste ser at det er science fiction. Serien er også veldig bra.

 

En forfatter jeg har oppdaget for ikke så lenge siden er Julie E. Czerneda som har flere gode triliogier som er anderledes fra ting jeg har lest før. Disse er:

Web Shifters

Trade Pact Universe

Species Imperative

 

Hvis du vil ha det største noen har foreslått (så vidt jeg har lest) av landbasert "tanks" da er det best å se på Bolos bøkene som Keith Laumer og andre har skrevet. Dette er landbaserte "battleship", der de siste versjonene har en vekt på på ca 33 000 tonn med 3 200cm Hellbore kannoner som kan treffe ting i bane rundt planeten de er på. For å skade dem er en nesten nødt til å ha ildkraft på størrelseorden til atomvåpen eller større.

 

Ender sereien til Orson Scott Card er også veldig bra. Jorda er truet av alien og krigen er langt ute i verdensrommet. For å lede krigen vil en bruke de glupeste barna og av de er Ender den glupeste

Ender's Game

Speaker for the dead

Xenocide

Children of the mind

Når krigen var over dro Ender ut i verdensrommet mens andre av disse barna var igjen på jorda der det blir krig over hvem skal kontrollere jorda.

Ender's shadow

Shadow of the Hegemon

Shadow puppets

 

Ian Banks Culture er nok en av de krafigste civilizationene som er beskrevet. De har suersmarte mind som styrer romskip, habitats og mye annet. Selv om mye av skipene deres ikke er militæret tar det ikke dem lang tid å starte krig hvis det skulle trenges, når de kan ta ut planeter fra lysår unna og har en voldsom rask reaksjonstid.

Noen bøker om Culture er:

Excession

The player of games

Look to windward

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...