Gå til innhold

TEST: Foxconn GeForce 8400 GS


Anbefalte innlegg

Det som avgjør dog til slutt er pris, funksjonalitet. støy, tilgjengelighet osv.

9141819[/snapback]

Ja, og mens vi snakker om støy...

 

Jeg spurte en i nVidia hvorfor de har vifter på refferansekortene til 8400GS og 8500GT... Da fikk jeg som svar at grunnen var at det koster mindre per kort med en liten kjøleribbe med vifte enn hva det ville gjort med en pasiv kjøleribbe.

 

Det er fremdeles helt fritt for produsentene som Foxconn, XFX, Gainward, ASUS etc. å montere på en pasiv kjøler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aluminium er et godt materiale å lage kjølere med. Det har en råpris på ca 16 kroner per kg nå. Bearbeiding koster lite ekstra i forhold til råprisen, men la oss ta litt i og si at ferdige kjølere koster 25 kroner per kg. Low-end kort trenger kanskje passive kjølere i størrelseorden 40 gram (1/3 mobiltelefon) om vi tar litt hardt i. Da koster den passive kjøleren 1 krone per stykk. Jeg skjønner ikke hvordan en vifte + en bitteliten kjøler kan bli billigere enn det. Dessuten må det vel være et salgsargument som er verd langt mer enn 1 krone per kort.

Lenke til kommentar

Hmm.. vanskelig spørsmål, men jeg tror begge deler masseproduseres så mye at det ikke er snakk om noen små-opplag-effekter av noen av delene.

 

Jeg kan legge til at jeg har vært på omvisning hos flere produsenter av aluminiumsprofiler. Samtlige hadde mange sett med "former" for kjøleribber. Selve formene er bare en dyse med et formet hull, omtrent som hullet i kaviartuben, så klemmes mykgjort aluminium gjennom dysen og lager et par meter med kjøleribbe per sekund. Sånn lager de mange kilometer med kjøleribber hver dag (de dagene de har på den bestemte forma). Forma koster ikke mer enn 20-30.000 kroner så det er ikke store opplaget som skal til før den kostnaden drukner i materialkostnaden. Kutting skjedde med maskiner som hadde "ørten sirkelsager" på samme aksling. Jeg vil sammenligne hastigheten på produksjonen av passive kjøleribber med hastigheten på sjokoladeproduksjonen hos Nidar.

Lenke til kommentar
Hbordan greier de å teste BF2 med så høy oppløsning? Jeg kan bare stille min oppløsning til 1200*1000?

9145444[/snapback]

Det var da en svært uvanlig oppløsning. Er du sikker på at du bruker 1200x1000 og ikke 1280x1024? Hvilken skjerm har du?

 

Ellers så er det bare å teste i vei med de ulike oppløsningene. Enten har de en skjerm som takler så høye oppløsninger eller så kjører de testene til tross for at det står "out of range" på skjermen til testen er ferdig. Jeg tror de har skjermer som takler sånne oppløsninger.

Lenke til kommentar
Hbordan greier de å teste BF2 med så høy oppløsning? Jeg kan bare stille min oppløsning til 1200*1000?

9145444[/snapback]

Det var da en svært uvanlig oppløsning. Er du sikker på at du bruker 1200x1000 og ikke 1280x1024? Hvilken skjerm har du?

 

Ellers så er det bare å teste i vei med de ulike oppløsningene. Enten har de en skjerm som takler så høye oppløsninger eller så kjører de testene til tross for at det står "out of range" på skjermen til testen er ferdig. Jeg tror de har skjermer som takler sånne oppløsninger.

9145692[/snapback]

 

Selvfølgelig har mente jeg 1280*1024.

Jeg er ganske sikker på at jeg har en skjerm som takler høyere oppløsning.

Min skjerm har en maks-oppløsning på 1680*1050.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...