Gå til innhold

Grønne harddisker fra WDC


Anbefalte innlegg

Solceller er langt i fra gratis og lite effekt leverer de også.

 

Google har ca 100.000 disker så hvis de sparer 5W på hver disk når alle er byttet ut om la oss si 5 år så sparer de 0,5 MW eller ca 500 kroner i timen ved 50/øre kWh.

 

Men nå er vel Google en av de som er avhengige av lav responstid og høy ytelse så det er neppe de som først begynner med slike.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske lite i fremtiden, de har snart gratis strøm. De bygger ut solceller der nå. For øyeblikket er det kun kontorene som bruker solceller.

9139638[/snapback]

Investeringene i solceller og senere vedlikehold gjør nok at strømmen blir dyrere, omtrent uansett hvor de får strømmen fra i dag.

Lenke til kommentar
Nei, men de har betalt for seg selv etter et par år? Og så varer de i 20 år eller noe sånt, tror garantien er på det.

9139742[/snapback]

Nå vet jeg ikke om en slik disk faktisk er dyrere enn en vanlig WD disk, men jeg vil tro de prøver å melke en hundrelapp eller to ekstra utav disse diskene. Si 100 kroner, som jeg nevte tidligere sparer man i beste tilfellet 30kroner i året, realistisk neppe mer enn kanskje 5 kroner. HDen til de fleste privatpersoner sviver ikke 24/7/365, folk flest skrur av PCen og dersom de ikke gjør det vil HDen gå i hvilemodus etter en time eller noe sånt... og dersom jeg har forstått det riktig vil man ikke spare noe på det.

 

Dersom vi antar 100kroner og en besparelse på 30kroner/år, så skal man beholde disken i minst 3,3 år før dette begynner å svare seg, ett mer realistisk regnestykke med en besparelse på 5kr/år vil bety at du må beholde disken i 20år. Problemet er at dagens disker er utdaterte lenge før det, så selv om de beholder disken på en hylle eller i en datamaskin som omtrent ikke blir brukt, så vil det aldri svare seg.

 

Når det er sagt vil en besparelse på 5Watt pr time komme godt med i batteridrevne enheter, f.eks bærbare PCer. Man kan også si at det er ett miljøaspekt over dette ettersom hele verden har CO2 hysteri for tiden, alle munner drar eller noe sånt.... man kan hvertfall innbille seg det.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om en slik disk faktisk er dyrere enn en vanlig WD disk

9139887[/snapback]

Da er det bare å vente på prisen. Uansett er det en god ting, litt watt her og litt watt der. Nå kommer vil vel andre konkurenter sette ned strømforbruket og gjerne prisen. Jo flere harddisker som ruller ut med mindre strømbruk, jo bedre. Det er så mye å spare på de små tingene. Jeg leste i Ny Tid at det er blitt en trend i Japan å gå med vanlige klær i stedet for dress (foretningsmenn o.l). Vanlige klær absorberer varme i motsetning til dress. Dette gjorde at de kunne sette ned termostaten med 2C. Trenden er blitt populær, og sparer nå 406.000 tonn Co2 utslipp i året.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Fruktkake: Det er sikkert mulig, men jeg ville ikke hatt en sånn disk. Bambus leder varme så dårlig i forhold til aluminium at diskene sikkert vil passere 100 'C. Bambus har også en uforutsigbar utvidelseskoeffisient som gjør at disken muligens kan krasje etter få minutters bruk. Altså en god grunn for å ikke bruke bambus i stedet for Aluminium. Magnesium kan være et greit alternativ men det er dyrere og mer energikrevende å produsere igjen. Stål er ikke et godt alternativ grunnet varmeledningsevne, vekt og støyegenskaper. Plast er heller ikke noe godt alternativ, mye på grunn av det samme som bambus.

9132021[/snapback]

Kan SSD-disker være laget i bambus?

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du prater litt mye bambus her. :p

 

Ja, det går nok an men nå trenger jo ikke SSD noe annet en et syltynt deksel av stål (ca 0,2mm) eller plast (0,5mm). Bambus må sikkert lages en del tykkere i så fall. F.eks et 2-3mm tykt for å unngå oppsprekking og sånt. Bambus er i motsetning til past og stål et svært inhomogent byggemateriale.

 

Ellers så gir vel bambus en vanskeligere leveringssituasjon for produsenten. Bambus vokser jo bare bestemte plasser i verden.

Lenke til kommentar
Ganske lite i fremtiden, de har snart gratis strøm. De bygger ut solceller der nå. For øyeblikket er det kun kontorene som bruker solceller.

9139638[/snapback]

Artig at du nevner det, selv venter jeg på disse små modulære kjernekraftverkene man kan ha i hagen. Husker ikke hvor jeg leste om det. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bambus er i motsetning til past og stål et svært inhomogent byggemateriale.

9141143[/snapback]

Hva mener du? Har søkt i Clue og her. Jeg har aldri hørt det ordet før.

9141928[/snapback]

Det er det motsatte av homogent.

 

Inhomogent betyr altså et ujevnt materiale (da tenker jeg ikke på overflaten men inni). Bambus har f.eks fibre i en bestemt retning som gjør at utvidelseskoeffisienten på langs på på tvers av en bambusstokk er forskjellig. Styrken er også ulik i de ulike retningene og gjør at det lett sprekker langs fiberretningen. Å skru inn skruer kan altså by på problemer selv om det er knallsterkt hvis man prøver å slite en stokk i to ved å dra i begge ender.

 

Plast og metall oppfører seg derimot som regel likt i alle retninger og det er ingen klumper, kvister eller ujevnheter i selve materialet.

Lenke til kommentar
Det er det motsatte av homogent.

vanlig er å kalle det for heterogent da....

 

Uansett er det en god ting, litt watt her og litt watt der. Nå kommer vil vel andre konkurenter sette ned strømforbruket og gjerne prisen. Jo flere harddisker som ruller ut med mindre strømbruk, jo bedre. Det er så mye å spare på de små tingene. Jeg leste i Ny Tid at det er blitt en trend i Japan å gå med vanlige klær i stedet for dress (foretningsmenn o.l). Vanlige klær absorberer varme i motsetning til dress. Dette gjorde at de kunne sette ned termostaten med 2C. Trenden er blitt populær, og sparer nå 406.000 tonn Co2 utslipp i året.

Dette tror jeg faktisk flere kunne gjort både på arbeidsplasser her i Norge og hjemme. Selv varmer jeg aldri leiligheten min opp til mer enn 18grader de timene jeg er der og 15 ellers, det er dumt å slippe tempen for langt ned. Om sommeren er ovnene dratt ut. Jeg gjør det ikke fordi jeg har dårlig råd, men fordi jeg anser det å varme opp til 20C++ som sløsing. En ting er å skru ned CO2 utslippene, en annen ting er å ikke bruke mer energi enn nødvendig, jeg mener det siste er minst like viktig som det første.

 

Akkurat biten med at man sparer CO2 pr år er etter min mening mindre viktig, CO2 er ikke den farligste klimagassen og jeg tror vi har andre utslipp som vi bør bekymre oss mer for. For å ikke snakke om den ukontrollerte befolkningsveksten vi ser i deler av verden vil gjøre alle våre forsøk på å redusere utslipp fånyttes, da de totale globale utslippene uansett vil stige.

Lenke til kommentar
I Asia bygger man skyskrapere med bambus-stilas, så det har helt klart sine sterke sider.

9142547[/snapback]

 

Ja og så er bambusen "vertikalene" sterkere på hengestillaser (i strekk) en (i trykk) som det er på stående stillaser....

Endret av pellefant
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er det noe du Simen1 ikke vet? Bambus SSD disker. Skal vel ikke se bort ifra at det kunne kommet noe slikt. Navnet minner meg om wacom's nye Bamboo  tegnebrett. Artige navn.

9330269[/snapback]

Det er ingen bevegelige deler her, kjenn på USB-minne og RAM-en din. De er ikke varme, dermed burde de klare å lage de i bambus. Noen inspill, Simen1?

 

radivx: Nei vi gjør ikke det. Pandaen spiser en annen type bambus, myk bambus. Vi bruker en hardere type. Leste det på en eller annen side her om dagen, kanske var det http://www.bamboo-flooring.eu men jeg finner ingenting om det nå.

 

Redigert: Kom på du svarte om det, SSD-disker er for tynne til slik at bambusen vil sprekke.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...