Gå til innhold

Grønne harddisker fra WDC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har ingen hensikt. Da blir jo diskene knallvarme inni grunnet den enorme isolasjonsevnen. Det er jo verre enn å lage diskene av glava.

 

Ellers så virker artikkelen noe misvisende og USA-sentrert. Aerogel var i bruk og et lovende produkt før NASA tok det i bruk i 1999. Ikke bare har jeg holdt på med det materialet i 1996 i Norge, uten at det var så uvanlig i forskningsmiljøer da, men også tysk forskning har brukt det mye. Blant annet er verdens første storskala fabrikk for produksjon av aerogel til isolasjon av hus under bygging i Tyskland nå. Gjett om jeg vil ha det i veggene om jeg skal bygge hus om noen år. Litt dyrt ennå, men ikke i nærheren av så dyrt som den tydeligvis veldig utdaterte videoen som var linket i artikkelen. En bit på størrelse med en plomme koster slett ikke 160 dollar. Den koster rundt 1-10 dollar avhengig av kvalitet.

 

Men tilbake til temaet igjen. Materialer som egner seg til bygging av harddisker er i første rekke aluminium. Stål og magnesium kan være greie alternativer uten at for mange ulemper. Treverk og plast står ennå lavere på lista over egnede materialer.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...