Gå til innhold

Norske butikker selger piratvare


Anbefalte innlegg

kindings: Det er vel svært liten tvil om at Microsoft har spesialprogramvare som prøver å låse forbrukeren inne i sitt kostbare system. Det er nesten utrolig at du i det hele tatt prøver å vri det til at Microsoft leverer de mest åpne og tilgjengelige løsningene.

 

Du misforsto også hele avsnittet mitt. Både microsoft OS og programvare trenger spesialtilpassing. Der betaler man for spesialtilpassing + massekopiert programvare. Ved bruk av GNU/Linux betaler man for spesialtilpassing + ingenting annet. Spesialtilpassing ser jeg på som en hederlig måte å tjene penger på. Massekopiering ser jeg på som gratisarbeid til en svært høy pris. Det koster ikke microsoft mange ørene å trykke en originalplate ekstra, men jammen tar de seg fett betalt for den jobben.

:) Var ikke helt det jeg mente da, men noe i nærheten. Jeg sier ikke at GNU/Linux faller under kategorien jeg nevnte, poenget var at mange programmerere og IT Selskaper leverte så spesifikke løsninger at de låste kundene helt. Det gjør faktisk ikke MS, meg bekjent er det omtrent ikke mulig å gjøre tilpasninger i denne grad i ett MS miljø, dvs til ett punkt der ingen andre klarer å forstå hva som er gjort av tidligere konsulenter. Jeg vil tro det samme gjelder i GNU/Linux, men jeg vil tro åpen kildekode åpner mer for mer sære tilpasninger?

 

Og det er det jeg mener bedrifter bør være litt våkne på, dvs at de ikke får en eller annen luring til å sette opp ett system som gjør dem avhengig av han/hun for all fremtid. Det risikerer de ikke med ett MS system, dvs bortsett fra at de kan bli avhengige av MS da. Poenget er at det ikke skal koste dem en formue når systemet skal byttes ut, oppdateres eller liknende, det vet jeg flere bedrifter har brent fingrene på, da særlig i den tidsperioden jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har funnet ut hvorfor så mange bruker Microsoft ?

 

bedriften bruker dem for de det er den mest gunstige løsningen for dem og private ønsker å ha de samme programmene hjemme.

 

kjøper man en ny pc så følge alt med og forhandleren gir support på Windows men ikke på linux . slik er det med programmene som følger med også.

 

hvorfor er noen firmaer begynt å selge piratprogrammer ?

enten så er det bare en enkel person som ønsker å tjene penger på en ulovlig måte eller så er firmaet så hardt presset at de begynner med noe ulovlig.

 

 

jeg sier ikke at det er sånn men antar det.

Lenke til kommentar
Er det noen som har  funnet  ut hvorfor  så mange  bruker  Microsoft  ?

Min forklaring: Gammel (u)vane og saueflokk-syndromet.

 

bedriften bruker dem for de det er den mest gunstige løsningen for dem og  private ønsker å ha de samme programmene hjemme.

Hvilken bedrift? Hvorfor er det gunstigere i den bedriften enn f.eks Linux?

 

kjøper man en ny pc så følge alt med og forhandleren gir support på Windows  men ikke på Linux. slik er det  med  programmene  som følger  med også.

Nettopp: Gammel uvane. Godt at det er i endring for tida. Nå begynner jo store PC-produsenter å levere flere maskiner med blant annet Ubuntu. Ubuntu har jo også et fantastisk service-apparat med både gratis åpen support gjennom forum osv, men også betalsupport via telefon, IM, epost og mye annet for de som ønsker det. Både for private og bedrifter over hele verden.

 

hvorfor  er  noen  firmaer  begynt å selge  piratprogrammer ? enten så er  det  bare  en enkel person som ønsker  å tjene penger på en ulovlig  måte  eller så er  firmaet så hardt presset  at  de  begynner med noe ulovlig. jeg sier ikke at det er sånn men antar  det.

9134343[/snapback]

Er ikke det mye av den samme motivasjonen? Et lite firma eies jo som regel av en eller noen få personer og sliter det økonomisk, samtidig som moralen mangler, så kan de fristes til å starte med piratkopiering. Den samme fristelsen som folk med dårlig økonomi ofte fristes av.

Lenke til kommentar

Nå ser ikke jeg diskusjonen om piratkopiering som baksiden av emnet "Linux eller Windows". Jeg mener man kan diskutere piratkopiering uavhengig av sistnevnte. Det blir off-topic å diskutere Linux kontra Windows her.

 

Som jeg var inne på i mitt første innlegg, og som JKJK også nevnte, så er det et problem å finne ut at man jobber i et firma som driver ukritisk med piratkopiering. Disse firmaene tenker ikke alltid på hvilke moralske dilemmaer de setter sine arbeidstakere i. En ellers fin jobb kan bli ødelagt av en umoralsk arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

firmane synes Windows programmene er er mest gunstig fordi det gies support og kurs i disse. det er i mindre med i f.eks. linux.

 

er det noen som vet om det fines kurs i openofice eller starofice ( eller andre frie programmer ) ?

 

 

når man vil ha noe men ikke har råd til så frister men å stjele det .

Lenke til kommentar
Det må være lov til å bruke litt sundt bondevett i dette landet.... og det har jeg gjort på programvarefronten hittil. Resultatet er at jeg har lært mye om programvare som jeg ikke kunne hatt mulighet til hvis jeg skulle kjøpt rubbel og bit. Det er begrenset hva en tenåring som prøver å "lære på eget ansvar" og har ambisjoner om en jobb i IT-sektoren kan ha råd til å kjøpe av programvare selv.

9130583[/snapback]

Den typen vett gikk ut på dato tidlig i forrige århundre, ref. tråden bønder og statlig sponsing. Kall det heller sunt folkevett. Det er som regel velfungerende i moderne tid også. Ellers er jeg delvis enig i resten av avsnittet. Dvs. det er jo vel og bra å lære seg ting gratis, men når man først skal lære noe, hvorfor ikke sette seg inn i noe åpent som man kan benytte fritt resten av livet i stedet for å sette seg i fella og bli melket for penger resten av livet?

 

Hvorfor være så dum at man tar heroin bare fordi det er gratis første gangen?

9131816[/snapback]

 

Det argumentet var vel rimelig lavmål til deg å være? For det første vet du innerst inne like godt som meg at det er lite vits i å nipugge gimp, når jobben du sikter etter krever ekspertise innen adobe CS3 pakken, som et eksempel. Det er også rimelig meningsløst å prøve å gi brukerstøtte i linux hvis du har vært windowshore hele livet.... tror du skjønner hvorhen jeg vil.

 

Man kan rett og slett ikke tro at hvilken som helst bedrift kan porte alle tjenester over på linux sånn helt uten videre bare fordi det er "gratis". Når en IT-avdeling har god kompetanse på windowsplattform og har gode avtaler som gjør prisene overlevbare, så bruker man ikke et hav med tid og penger for å endre den windowskompetansen til linuxkomptetanse. Det tar mange år å opparbeide slikt.

 

Dessuten har brukerne mye å si i denne sammenhengen også! Klart, en 4klassing vil ta overgangen fra windwos til linux til mac osx mye raskere enn en nær-pensjonist. Men vi har f.eks. brukere vi har brukt 10 år på å lære seg å bruke word og outlook side om side. Så grøss og gru til den dagen vi må over på office 2007 :)

 

Jeg kunne godt hatt bruk for mer linuxkompetanse i enkelte situasjoner, men disse er såpass få at de gangene jeg trenger det er det like greit å bruke ekstern hjelp, da kostnaden med dette er minimal imot å måtte dra hele driften over på open source. Og det er jeg ikke alene om. Jeg tror det gjelder ganske mange der ute.

 

Og når man i startfasen skal "lære seg data" er det fortsatt enklere å begynne å lære på windowsplattformen enn linux. Linux har blitt mer brukervennlig, ja, men på langt nær windows enda. Noen annen påstand er ren fanboy-sprøyt. Og et OS som er så stabilt og sikkert som linux kan bare ikke bli like brukervennlig som windows. Det må et kompromi inn i bildet der. Sikkerhet og brukervennlighet går ikke hånd i hånd.

 

Slik som it-samfundet er i dag kan man rett og slett ikke prakke linux på alt og alle over en lav sko. Det har alt for store konsekvenser, og det er veeeeldig mange faktorer man må ta hensyn til! Enkelte av oss jobber jo i litt større konsern enn de som sitter som delpedagog og del it-ansvarlig på en skole og har en 40-50 pc'er og leke med og der brukerne knapt gjør annet enn å åpne en nettleser og en tekstbehandler.

 

Og det å sammenligne software og narkotika er vel litt å ta i? Og jeg mener fortsatt at det heter sunt bondevett ;)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

kan noen gi meg et linux eksempel på samme programmer som er i Windows versjon og er typisk brukt på kontorer i en bedrift :

 

1 regnskap og lagerstyring

2 ofice

a regneark

b database

c tekstbehandling

d outlook

e presentasjon

3 bildebehandling

 

 

hvilke butikker er det som her solgt ulovlig ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
kan noen gi meg et linux eksempel på samme programmer  som er i Windows versjon og  er typisk brukt  på kontorer i en  bedrift :

 

1 regnskap og  lagerstyring

2 ofice

a regneark

b  database

c  tekstbehandling

d  outlook

e  presentasjon

3 bildebehandling

9140260[/snapback]

Jeg kan jo starte på den lista her:

1. ? (Jeg er ikke kjent med den typen programvare fra hverken MS eller andre)

2. OpenOffice

a Calc (inngår i OpenOffice)

b Base (inngår i OpenOffice)

c Write (inngår i OpenOffice)

d Mozilla Thunderbird eller Seamonkey.

e Impress (inngår i OpenOffice)

3 Gimp eller Gimpshop hvis man foretrekker et mer Photoshop-lignende utseende.

 

Bare hyggelig å hjelpe. Håper du tester ut alle slik at du har et grunnlag for å gi en god sammenligning. Alle programmene har selvsagt sine styrker og svakheter både ovenfor Microsoft sine varianter og andre leverandører sine varianter. Optimisten ser fordelene og mulighetene med de andre programmene, pessimisten ser bare ulempene og begrensningene. Jeg er dessverre ikke noe godt kjent med punkt 1, men håper andre kan utfylle meg på det. Alle programmene har GNU-lisens og finnes i versjoner for både Windows og Linux. (Muligens også OSX og flere OS).

 

På min arbeidsplass har vi standardisert på OpenOffice, Mozilla Thunderbird og Paint.NET. Sistnevnte er OK, men jeg ville foretrukket GimpShop om jeg fikk bestemme. Dette gir bedriften fleksibilitet til å kunne bytte OS om vi vil. For tiden bruker vi Windows på de fleste bruksmaskinene og Linux på de fleste serverne. Linux på arbeidsmaskinene er noe vi har lyst til å innføre men hindres av ett bestemt program som er svært viktig for oss. Siden Office-pakken vår støtter både MS-proprietære filformater og standardiserte filformater så begrenser vi oss ikke på den måten.

 

Til slutt vil jeg spore litt tilbake på trådens emne ved å si at vårt valg av programmer å standardisere oss på begrenser sterkt muligheten for at det finnes piratkopiert programvare i bedriften. Akkurat det BSA i artikkelen var ute etter å oppnå og alle parter bør være fornøyde :)

Lenke til kommentar

da har man kartlagt hvilke alternativer som egentlig var poenget mitt med forrige innlegg.

 

så kan man begynne å tenke på hva det koster en bedrift å komme i gang med alle programmene som de trenger der.

dette skal igjen fordeles på kunden som kjøper tjenestene.

 

da kan man lure på om tjenestene blir for dyr for vanlige folk .

er det derfor reklame i aviser og blader koster så mye som det gjør ?

 

spørsmålet blir om programmer generelt koster for mye i forhold til nytten som de gjør ?

 

for et firma kan beregne kostnaden på kunden men skal man ha samme programmer hjemme blir det kostbart .

 

når siste versjon av Office koster mellom 3 og 7 tusen kroner så må den vere overpriset .

hvordan kan "Adobe Creative Suite 3 Master Collection" koste helt opp mot 30 tusen kr.

 

man kan få det inntrykket at siden et/en program(pakke) er beregnet til bedrifter og ikke hjemmebrukere så kan produsenten ta lit ekstra betalt for det.

Lenke til kommentar
d Mozilla Thunderbird eller Seamonkey.

9141783[/snapback]

Evolution eller Kontact er nærmere alternativ til Outlook enn Thunderbird. Seamonkey er et ungt prosjekt som tar mål av seg til å bli et samleprogram for nettverktøy, men har et stykke igjen for å kunne tilby alle alternativer i Outlook.

 

Her er noen lenker til anbefalinger for Windows-erstatninger:

 

Windows to Linux Application crossover chart

Red Hats overview

Open source software alternatives

 

Til slutt et tips om å konvertere Outook-datafilen:

 

Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe gratisalternativ for å konvertere outlook.pst til et tilsvarende .mbox-format, som kan brukes i Linux/Unix/Mac. Man må istedet gå via importen i Thunderbird (det er bare å avinstallere Thunderbird etterpå igjen, hvis man ikke bruker den) og så eksportere i .mbox-format fra Thunderbird. Den resulterende .mbox-filen kan så leses diekte i Evolution eller Kontact f.eks.

 

Oppskrift på denne konverteringsoperasjonen: Importing Outlook Express Emails Into Thunderbird And Evolution

 

EDIT: Jeg fant en annen oppskrift også på det samme problemet, som kanskje også kan brukes: Converting All Your MS Outlook PST Files To Maildir Format

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
så kan man begynne å tenke på hva det  koster  en  bedrift  å komme i gang  med  alle  programmene  som de  trenger  der.

dette skal  igjen fordeles  på kunden  som kjøper  tjenestene.

Det er ikke alle som trenger alle disse programmene heller. Og en del overganger kan gjøres over tid, med gradvise utskiftinger.

 

Hvis jeg aldri skulle byttet noen IT-løsninger av redsel for omveltninger, så hadde jeg jo fortsatt sittet med min gamle Commodore 64 ;)

 

(C64'en er forøvrig i fin form, men den passer best til litt Interkarate-nostalgi i ny og ne, enn som min primære datamaskin)

når  siste  versjon av  Office  koster  mellom 3 og  7 tusen kroner  så må den vere  overpriset .

hvordan kan "Adobe Creative Suite 3 Master Collection"  koste  helt opp mot  30 tusen kr.

MS Office har alltid vært dyr, og tradisjonelt ligget over konkurrentene i pris, som Lotus SmartSuite og WordPerfect Office.

 

Situasjonen har endret seg i de siste årene, og nå er hovedkonkurrenten OpenOffice isteden, som jo er gratis. Jeg tipper det er derfor MS har senket prisen på MS Office til hjemmebrukere. De skjønner vel hvor absurd det er for privatpersoner å betale tusenvis av kroner for å kunne skrive noen brev, en jobbsøknad, eller at poden skal gjøre leksene sine på data.

 

Adobe-pakka er også veldig dyr, men akkurat Master Collection er en ganske drøy pakke da, og de fleste trenger ikke alle programmene som er med der, med mindre man jobber med grafisk design/webdesign/videoredigering/post-production/lydredigering (+ enda litt til?) på en gang.

Lenke til kommentar
Det argumentet var vel rimelig lavmål til deg å være? For det første vet du innerst inne like godt som meg at det er lite vits i å nipugge gimp, når jobben du sikter etter krever ekspertise innen adobe CS3 pakken, som et eksempel.

Jeg kunne ikke tenke meg å nipugge noen av disse programmene, og kan man et program innen en viss kategori trenger man ikke å begynne fra scratch den dagen man må bytte software. Tror mange er litt for opphengt i det og det programmet. Nå jobber jeg heldigvis ikke innen grafisk bransje, men jeg skammer litt over yrkestitler som "mac-operatør".

Dessuten har brukerne mye å si i denne sammenhengen også! Klart, en 4klassing vil ta overgangen fra windwos til linux til mac osx mye raskere enn en nær-pensjonist. Men vi har f.eks. brukere vi har brukt 10 år på å lære seg å bruke word og outlook side om side. Så grøss og gru til den dagen vi må over på office 2007 :)

Barn lærer kjapt ja. Voksne kan også lære kjapt, så problemet er nok ikke først og fremst alderen, men at de kom seint igang med data. Jeg både håper og tror at jeg er en racer på data den dagen jeg blir like gammel som fatter'n :cool:

Slik som it-samfundet er i dag kan man rett og slett ikke prakke linux på alt og alle over en lav sko. Det har alt for store konsekvenser, og det er veeeeldig mange faktorer man må ta hensyn til! Enkelte av oss jobber jo i litt større konsern enn de som sitter som delpedagog og del it-ansvarlig på en skole og har en 40-50 pc'er og leke med og der brukerne knapt gjør annet enn å åpne en nettleser og en tekstbehandler.

Hvis det var rettet mot meg, så nevnte jeg skolen ikke fordi det er der man finner størst datakompetanse, men fordi elevene utgjør framtidas databrukere (og arbeidstakere). Derfor er det en ypperlig plass å satse på litt nytenkning, og en framtid uten en såpass monopolistisk datahverdag :thumbup:

Lenke til kommentar

et poeng som egentlig er lit på kanten i denne posten.

 

en produsent som lager spill bruker en del programmer som etter min mening er over priset. de må visstnok bruke disse programmene for at resultatet skal bli bra nok.

 

da er de første produsenten med å presse opp prisen på spilene men kjøper.

 

hvilke alternativer her man til de spillene som er brukes under Windows ( både de som følger med og de man kan kjøpe ) ?

 

det beste er om det fines frie alternativer i Windows versjon til alle programmene man betaler for og som brukes under Windows

Lenke til kommentar

Tante fikk en kontorlaptop med piratversjon av Windows XP på. Hun ringte meg og lurte på hva alle disse advarslene om piratkopiert programvare som spratt opp hele tiden var for noe :(

 

Jeg fikk deaktivert advarslene da, men det er rimelig amatørmessig å bruke piratkopiert software i næringslivet, da det skal være budsjettert penger til software og lisenser i bedrifter som bruker slikt. Det er rett og slett ingen unnskyldning at "det er så dyrt" når det ikke går ut av "lommen" til noen som helst.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Tante fikk en kontorlaptop med piratversjon av Windows XP på. Hun ringte meg og lurte på hva alle disse advarslene om piratkopiert programvare som spratt opp hele tiden var for noe :(

 

Jeg fikk deaktivert advarslene da, men det er rimelig amatørmessig å bruke piratkopiert software i næringslivet, da det skal være budsjettert penger til software og lisenser i bedrifter som bruker slikt.

Enig. Bedrifter har tilgang til sterkt rabatterte priser og fleksible lisensordninger. Enten får de følge reglene til MS og betale eller så får de følge andre lover og regler og skaffe seg gratis og gjerne åpen kildekodebasert programvare.

 

Det er rett og slett ingen unnskyldning at "det er så dyrt" når det ikke går ut av "lommen" til noen som helst.

9149384[/snapback]

Det stemmer jo ikke. Så lenge bedriften betaler så må jo pengene komme fra et sted. Bedriften har et regnskap med utgifter og inntekter. De kan ta pengene fra inntektene (kundene), eller utgiftssiden: de ansatte eller underleverandører (f.eks ved å ha litt lavere lønn enn eller betale underleverandørene mindre la eierne få redusert utbytte. Pengene må komme fra et sted selv om det er snakk om en bedrift. Selv om det kan være småpenger som er en bagatell i forhold til andre beløper i selskapet så må de like fullt være til stede i systemet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Tante fikk en kontorlaptop med piratversjon av Windows XP på. Hun ringte meg og lurte på hva alle disse advarslene om piratkopiert programvare som spratt opp hele tiden var for noe :(

9149384[/snapback]

 

Slike advarsler kommer også dessverre når man forandrer på maskinvaren i de fleste PC-er kjøpt fra store bedrifter...

 

 

Det er synd når man kjøper programvare som faktisk ikkje er ekte, noe som ofte hindrer oppdateringer, support osv. Man bør få det man betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...